Gå til innhold

Kastrering og kattens fremtid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste i et av de nyeste Illustrert Vitenskap at 97 % av alle verdens tamkatter fortsatt parrer seg fritt, dvs. at kun 3 % er pr. i dag menneskestyrt avl. Jeg har ingen prosenter eller tall på hundeavl, men der er nok prosentsatsen av menneskestyrt avl ganske mye høyere. Og det vi også har sett er at når mennesker styrer avlen og avler frem raser basert på mote og utseende, så går det utover dyrenes helse. Både når det gjelder arvelige sykdommer og svært lavt genmateriale innenfor hver rase, også de mer populære rasene. De fleste oppdrettere og organisasjoner snakker om hvor viktig det er å avle på helse, men likevel ser vi et skremmende antall raserelaterte helseproblem.

Dette har katter sluppet, i en ganske så stor grad, fordi de aller fleste av dem fortsatt styres etter naturlig seleksjon. Dermed så består tamkatter som en forholdvis sunn og frisk art. Men nå som det presses hardt på for å få flest mulig tamkatter kastrerte, da spesielt de som ikke er rasekatter, så lurer jeg på hva dette vil gjøre med katten som art i fremtiden. Hva hvis vi ender opp med store deler av kattebestanden kastrert og myere høyere andel av menneskestyrt avl, hva vil skje med den sunne og friske katten som vi har i dag? Vil vi se flere og flere ekstreme katteraser komme frem? Flere raser basert på hva noen synes er pent i øyeblikket, basert på få individer og dermed liten genpool?

Selvsagt forstår jeg svært godt det positive med at flere katter blir kastrert/sterilisert. Vi har fortsatt et stort problem med halvville katter og massevis av kattunger og kull uten kontroll som vokser opp med sykdommer, sult og som dør tidlig. Jeg sier ikke at dette er riktig eller at dette er hva jeg ønsker. Men jeg vil likevel stille spørsmål ved kattens fremtid. Det siste jeg håper er at de skal ende oppp mer som hunderasene vi ser i dag. Det er ille nok at vi "ødelegger" en art, om vi ikke skal sette kloa i en til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, huskatter som har et sted og bo osv vil jo ikke selekteres utfra helt naturlig utvalg, fordi utvalget vil styres av eierne: kverker man hele kullet, beholder man noen utfra farger/utseende/at den blingser/har ekstra tær osv? Og de lever jo også under forhold som gjør at flere klarer å formere seg og få kull som lever opp fordi de får mat og husly. Så det naturlige utvalget gjelder vel egentlig bare eierløse huskatter ("villkatter").

Selvsagt ville det fått store konsekvenser for utviklingen av katten som art og de ulike rasene videre dersom ALLE raseurene katter ble kastrert. Men det er vel ikke særlig sannsynlig at vi kommer dithen, når vi tenker på alle løskatter både her i landet og resten av verden, og på alle de eierne som ikke ser noen grunn til å kastrere... Jeg mener det fortsatt er stort behov for å begrense bestandene og kastrere så mange som mulig, først og fremst pga dyrevelferd, ikke avlshygiene :)

Men dette er du vel enig i. Jeg synes også det er et interessant tankekors som du nevner i forhold til raseavl. Oppdrettere, enten de avler gullfisk, hester, katter eller kaniner, er alltid bastante på at ren rase er best og sunnest. Den store fordelen med oppdrett er jo at en i hvert fall kan kartlegge og spore gener som gir sykdom og skavanker, samtidig vil små genpooler gjøre det vanskelig å fjerne disse sykdommene også kanskje?

Skrevet

Jeg er helt uenig i at ren rase er best og sunnest. Blandinger/bastarder slipper en del av de arvelige sykdommene, samt at de er fri til å parre seg med hvem de vil og har derfor en mye større genpool å ta av.

Nei, jeg vil si at vanlige huskatter mer eller mindre styres av naturlig seleksjon. Jeg ser hva du mener med at vi velger ut den vi synes er penest og avliver resten i kullet, men jeg tror ikke dette skjer ofte og konsekvent nok til at det har en særlig stor innvirkning på katten som art.

Skrevet

Jeg mener kastrering er det beste!!

men for at katten ikke skal bli borte så får man heller planlegge med noen at dem vi l at katten skal få unger, og ikke la dem bli villkatter.

jeg har 6 kastrete hannkatter og 2 hu katter som er steriliserte, og det er fordi jeg ikke har mulighet til og ta og vare på kanskje 6 kattunger.

og grunnen til at jeg kastrerte hannkattene er fordi at dem ikke skal gjøre villkattene i området gravide.

Skrevet

Siiw: Jeg tror du svarte litt på siden av poenget mitt. Det var ikke hvorvidt det er positivt å kastrere, det har jeg jo skrevet allerede i tråden at jeg ser det positive med, men hva det kan føre til for katten som rt om mange nok kastrerer. :)

Skrevet

Jeg tror det vil ta relativt lang tid å få kastrert nok katter til at avlen blir i hovedsak menneskestyrt, og til da håper jeg mennesket er blitt et lite hakk mer moralsk og har bedre kunnskap om gener og sykdommer. *optimist* ...

Dessuten tror jeg ikke bare det er mangel på menneskestyrt avl som gjør at kattene er relativt friske, men kattens lave status. Hund - særlig rasehund - har lenge hatt mye høyere status enn katt, så når en rasehund får sykdommer, havner den hos veterinær og får behandling, men overlever, og bidrar dermed til en statistikk som sier høyere andel dyr med sykdom innen denne rasen. Om kattene ble syke, fikk de et skudd for panna hvis de var heldige, eller ble overlatt til å pines ihjel for seg selv (for å generalisere litt). Derfor har de syke kattene blitt tatt ut av avl på en særdeles effektiv måte, mens syke hunder holdes i live av veterinærbehandling.

Dermed tror jeg at en eventuell oppblomstring av sykdom hos katt også mye vil skyldes at vi blir flinkere til å ta vare på kattene og gi dem den nødvendige veterinærbehandlingen.

Teorien gjelder for øvrig rasehund/blandingshund også - rasehundene blir oftere behandlet fordi de er "mer verdt", dermed havner sykdommene deres i statistikken. Blandingshundene er det oftere ikke så farlig med, de kostet jo bare en tusenlapp, "bruk og kast" - slik at det ikke registreres like mye sykdom på blandingshunder.

Skrevet

Interessant poeng ang. sykdom og behandling, mil. Så etterhvert som katter får høyere status og mer penger, så kan det også ha en innvirkning, ja. Hvis da ikke såpass mange blir kastrert at det ikke har noe å si, siden de fleste katter man tar til dyrlegen pga sykdom allerede er kastrert.

Ellers er det bra noen er optimister, jeg må innrømme at jeg nok ikke er det. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...