Nigella Skrevet 27. august 2003 #1 Del Skrevet 27. august 2003 Kom på en sak jeg har lurt på en stund. Hva mener engelskmenn med "Curry"? Tror ikke de mener krydderet, jeg har fått forståelsen av at det er en matrett?! Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 27. august 2003 #2 Del Skrevet 27. august 2003 Tror d er en indisk gryterett krydret m mye karri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 27. august 2003 #3 Del Skrevet 27. august 2003 den var dobbel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 27. august 2003 #4 Del Skrevet 27. august 2003 Når de sier curry, mener de indiske og indisk inspirerte gryteretter med karri. Karri fins i like mange varianter som det fins indiske husmødre. Så vårt noske karri pulver er ikke anbefalt i disse gryterettene. Et av de mest kjente karripulverene er garham masala, som smaker litt "varmere" enn vårt norske karri pulver. Har en oppskrift på en curry saus som jeg har lagd en del ganger. Jamies curry saus. 4 ss olje 4 ss malt koriander 4 ss malt paprika 1 ss malt gurkemeie 2 ss sennepsfrø karriblader ca to never Svisjes litt først for å få frem kryddersmaken. ( dette er karrien) 2 finhakket løk 1 finhakket hvitløk 3 ”tomler” revet ingefær 2 chili hakket 6 tomater hakket koriander stilker ½ vann la surre i ca 20 min tilsett 1 boks kokosmelk Kan serveres til både veggis og kjøtt. Eks. kylling og squash. Bare stek opp kjøttet og la det surre med i sausen fra begynnelsen av. I tillegg er det godt med div grønnsaker oppi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 27. august 2003 #5 Del Skrevet 27. august 2003 I India betyr curry gryterett. De spiser det omtrent til hver middag (i Sør-India), og er der somregel med ulike grønnsaker. Trenger ikke ha karrikrydder i (som forøvrig ikke er et eget krydder, men en blanding av ulike krydderarter). En vanlig samtale i Sør India kan begynne slik: -Hei -Hei _har du spist i dag? _ja -Hva spiste du? -Curry -Hva slags curry? I norge snakker vi om været, der snakker de om mat og curry. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigella Skrevet 27. august 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 27. august 2003 karriblader ca to never Svisjes litt først for å få frem kryddersmaken. ( dette er karrien) Karriblader? Som Donpedro er inne på, så er jo karri en blanding av forskjellige krydder (hvertfall her hos oss). Hva er Karriblader, da? (Jeg er en succer for asiatisk mat, så denne retten må prøves før eller senere) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 27. august 2003 #7 Del Skrevet 27. august 2003 Finnes da ingenting som heter karri-blader? Som nevnt tidligere er karri en blanding av flere krydder! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liten Skrevet 27. august 2003 #8 Del Skrevet 27. august 2003 Karriblader finnes. Det er grønne blader som er en viktig del av en karriblanding. Sjelden du får kjøpt dem friske i Norge, men du kan iblant finne dem i frysedisken i asiatiske butikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 27. august 2003 #9 Del Skrevet 27. august 2003 Hmmm jeg elsker curry, men kan ikke å lage selv... så dette vil jeg prøve på!! Finnes det alternativer til Karri-blader da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 28. august 2003 #10 Del Skrevet 28. august 2003 Du kan utelate dem uten problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå