Gjest Undrene Skrevet 28. desember 2009 #1 Skrevet 28. desember 2009 Se for dere følgende senario: En mann eller kvinne har vært gift med sin partner i ett par år. Denne personen er helt sikker på at h*n vil være med sin partner resten av livet. Personen tilfredstiller sin partner nå som før, men har i tilegg et forhold på si. Hvis partneren til denne personen er like trangsynt som de fleste ville jeg påstå at det beste for begge parter er at partneren aldri får vite det. Vi har da alle fortalt en hvit løgn for noen vi er glad i? Jeg skjønner virkelig ikke problemet.
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 28. desember 2009 #2 Skrevet 28. desember 2009 Hva er da vitsen med å ha dette forholdet på si, om han eller hun er fornøyd med ekteskapet og tilfredstiller/blir tilfredstilt? Hater folk som tror de kan få i både pose, sekk, bag, veske og alt som er. Om det er sexen det går på, kjøp ein jævla dildo, vibrator, pocketvagina, blowup doll eller bruk hånda og fingrene. Det som er galt... Tja... *Han/Hun legger seg med noen andre (som i de fleste tilfeller ikkje er greit). *Lyver gjerne. *Risikerer såre partner dypt om det blir oppdaga, for å ikkje snakke om at ekteskapet mest sannsynlig vil ryke. *Spytter på ektemaken og ekteskapet ved å gjøre det.
Holar Skrevet 28. desember 2009 #3 Skrevet 28. desember 2009 Dette må da være et troll? Og hvis ikke, så må jeg si at du virkelig trenger å sette deg inn i hva andre føler.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #4 Skrevet 28. desember 2009 Se for dere følgende senario: En mann eller kvinne har vært gift med sin partner i ett par år. Denne personen er helt sikker på at h*n vil være med sin partner resten av livet. Personen tilfredstiller sin partner nå som før, men har i tilegg et forhold på si. Hvis partneren til denne personen er like trangsynt som de fleste ville jeg påstå at det beste for begge parter er at partneren aldri får vite det. Vi har da alle fortalt en hvit løgn for noen vi er glad i? Jeg skjønner virkelig ikke problemet. Hvis du ikke ser problemet med å lyve for partneren din, så har du større problemer enn ikke å skjønne dette... Det er ikke snakk om en liten hvit løgn her, det er snakk om bedrag! Hvis en partner ikke er nok, og man ønsker noen på si, snakk med partner om det. Enten gir partner klarsignal for åpent forhold, og da er det greit. Hvis partner sier nei, så har man igjen to valg: enten å undertrykke lysten på åpent forhold og være trofast, eller å bryte forholdet for å finne noen som aksepterer forhold til flere om gangen. Man har alltid et valg, selv om man ikke alltid liker alternativene. Det er aldri nødvendig å bedra partneren sin.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #5 Skrevet 28. desember 2009 Man har alltid et valg, selv om man ikke alltid liker alternativene. Det er aldri nødvendig å bedra partneren sin. Det er snakk om å ikke tvinge sitt eget verdisyn på andre, men å la partner ha et valg!
Gjest undrene Skrevet 28. desember 2009 #6 Skrevet 28. desember 2009 Hva er da vitsen med å ha dette forholdet på si, om han eller hun er fornøyd med ekteskapet og tilfredstiller/blir tilfredstilt? Hater folk som tror de kan få i både pose, sekk, bag, veske og alt som er. Om det er sexen det går på, kjøp ein jævla dildo, vibrator, pocketvagina, blowup doll eller bruk hånda og fingrene. Det som er galt... Tja... *Han/Hun legger seg med noen andre (som i de fleste tilfeller ikkje er greit). *Lyver gjerne. *Risikerer såre partner dypt om det blir oppdaga, for å ikkje snakke om at ekteskapet mest sannsynlig vil ryke. *Spytter på ektemaken og ekteskapet ved å gjøre det. Vitsen med forholdet på si er uten betydning. Hvis personen ønsker dette og det ikke skader partner (noe jeg hevder) så hvorfor ikke? * Hvorfor er det ikke greit? - Fordi samfunnet sier det? * Hvorfor er en hvit løyn uakseptabelt når partner hadde blitt fryktelig såret uten grunn av sannheten? * Jeg går ut fra at du mener "Respekterer ikke ekteskapet". Jeg vil si at hvis man oppfyller alle kravene og behovene til en partner så er det nettopp det man gjør, - respekterer ekteskapet.
Gjest undrene Skrevet 28. desember 2009 #7 Skrevet 28. desember 2009 Hvis du ikke ser problemet med å lyve for partneren din, så har du større problemer enn ikke å skjønne dette... Det er ikke snakk om en liten hvit løgn her, det er snakk om bedrag! Hvis en partner ikke er nok, og man ønsker noen på si, snakk med partner om det. Enten gir partner klarsignal for åpent forhold, og da er det greit. Hvis partner sier nei, så har man igjen to valg: enten å undertrykke lysten på åpent forhold og være trofast, eller å bryte forholdet for å finne noen som aksepterer forhold til flere om gangen. Man har alltid et valg, selv om man ikke alltid liker alternativene. Det er aldri nødvendig å bedra partneren sin. Er det ikke nettopp dette som er definisjonen på en hvit løyn? - Noe som er ubetydelig å lyve om, så lenge den som blir løyet for aldri får vite sannheten. Noe som vil spare den som blir løyet for, for smerte og ellers ubehag.
Gjest undrene Skrevet 28. desember 2009 #8 Skrevet 28. desember 2009 Det er snakk om å ikke tvinge sitt eget verdisyn på andre, men å la partner ha et valg! Nettopp! Personen kan selv velge å ha et forhold på si, men må da klare å ta konsekvensene av det. Nemlig å spare partneren for det ved å lyve. Dermed er man en like god partner, forutsatt at historien er slik jeg beskrev i første post. Jeg deler ikke samfunnets aksepterte verdisyn i forhold til at min partner "eier rettighetene" på min kropp. KUN jeg eier min kropp og jeg gjør som jeg vil med den
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #9 Skrevet 28. desember 2009 Er det ikke nettopp dette som er definisjonen på en hvit løyn? - Noe som er ubetydelig å lyve om, så lenge den som blir løyet for aldri får vite sannheten. Noe som vil spare den som blir løyet for, for smerte og ellers ubehag. Å ta fra partneren valget om han eller hun ønsker å leve i et polygamt forhold er ikke ubetydelig.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #10 Skrevet 28. desember 2009 Jeg deler ikke samfunnets aksepterte verdisyn i forhold til at min partner "eier rettighetene" på min kropp. KUN jeg eier min kropp og jeg gjør som jeg vil med den Men ved å gjøre det i skjul, tar du fra partneren valget om hvem han eller hun ønsker å dele SIN kropp med. Den du ligger med, har han eller hun også et intimt forhold til... selv om han eller hun ikke vet det selv!
Gjest undrene Skrevet 28. desember 2009 #11 Skrevet 28. desember 2009 Å ta fra partneren valget om han eller hun ønsker å leve i et polygamt forhold er ikke ubetydelig. Så lenge personen ikke er interessert i å få et følelsesmessig forhold til en annen, og ta en annen med i sitt eget og partners forhold er det ikke et polygamt forhold. Så lenge personen gjør alt annet for sin partner har vel ikke partner noen uforbeholden rett til å blande seg i hva personen gjør med sin kropp når ikke partner er til stede? Hvorfor skal man ha et så intenst "ta og - eie"-forhold til sin partners kropp? Det er ikke en eiendel.
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 28. desember 2009 #12 Skrevet 28. desember 2009 Vitsen med forholdet på si er uten betydning. Hvis personen ønsker dette og det ikke skader partner (noe jeg hevder) så hvorfor ikke? * Hvorfor er det ikke greit? - Fordi samfunnet sier det? * Hvorfor er en hvit løyn uakseptabelt når partner hadde blitt fryktelig såret uten grunn av sannheten? * Jeg går ut fra at du mener "Respekterer ikke ekteskapet". Jeg vil si at hvis man oppfyller alle kravene og behovene til en partner så er det nettopp det man gjør, - respekterer ekteskapet. -Det er ikkje greit, fordi de fleste kvinner og menn ikkje vil dele partner med noen andre. Ihvertfall ikkje når det skjer bak ryggen dems. -Det er mye meir alvolig løgn, enn bare "ein liten hvit ein". Sjangsen for at partner finner det ut, eller at noen andre finner det ut, er stor. Så om man virkelig ønsker å såre partner eller å bli skilt, så må man jo bare holde på. Uten grunn? Ja, eg må le.. -Det var det eg meinte ja. Det er nettopp det man ikkje gjør om man velger gå bak ryggen til partner, lyve, knulle på noen andre og heile pakka. Hadde partneren min gjort noe sånt mot meg hadde eg blitt utrolig såra, og utrolig forbanna. Og eg hadde banka dritten ut av han, ho og evt andre som hadde visst om bedraget uten å si ifra til meg.
Gjest undrene Skrevet 28. desember 2009 #13 Skrevet 28. desember 2009 Men ved å gjøre det i skjul, tar du fra partneren valget om hvem han eller hun ønsker å dele SIN kropp med. Den du ligger med, har han eller hun også et intimt forhold til... selv om han eller hun ikke vet det selv! Ikke hvis man bruker kondom
Gjest undrene Skrevet 28. desember 2009 #14 Skrevet 28. desember 2009 -Det er ikkje greit, fordi de fleste kvinner og menn ikkje vil dele partner med noen andre. Ihvertfall ikkje når det skjer bak ryggen dems. -Det er mye meir alvolig løgn, enn bare "ein liten hvit ein". Sjangsen for at partner finner det ut, eller at noen andre finner det ut, er stor. Så om man virkelig ønsker å såre partner eller å bli skilt, så må man jo bare holde på. Uten grunn? Ja, eg må le.. -Det var det eg meinte ja. Det er nettopp det man ikkje gjør om man velger gå bak ryggen til partner, lyve, knulle på noen andre og heile pakka. Hadde partneren min gjort noe sånt mot meg hadde eg blitt utrolig såra, og utrolig forbanna. Og eg hadde banka dritten ut av han, ho og evt andre som hadde visst om bedraget uten å si ifra til meg. - Ja men hvilken rett har de til å ikke ville dele partneren sin med noen andre rent fysisk? Man bestemmer da over sin egen kropp? Nå skal vi gå utifra mitt eksempel og at "utroskapet" dermed IKKE blir oppdaget. Hvordan sårer det da deg? - Du får jo aldri vite om det og du får ellers alt du trenger ++ av din partner. Er ikke den personen da allikevel en fantastisk partner? Det du ikke vet har du strengt tatt ikke vondt av.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #15 Skrevet 28. desember 2009 Ikke hvis man bruker kondom Bruker du kondom på munnen også? For eksempel ved oralsex eller kyssing?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. desember 2009 #16 Skrevet 28. desember 2009 Så hvis din partner gjør detet mot deg er det helt greit??
aline Skrevet 28. desember 2009 #17 Skrevet 28. desember 2009 * Hvorfor er det ikke greit? - Fordi samfunnet sier det? * Hvorfor er en hvit løyn uakseptabelt når partner hadde blitt fryktelig såret uten grunn av sannheten? * Jeg går ut fra at du mener "Respekterer ikke ekteskapet". Jeg vil si at hvis man oppfyller alle kravene og behovene til en partner så er det nettopp det man gjør, - respekterer ekteskapet. * Nei, det er ikke greit fordi PARTNEREN ikke ville syntes det var greit. Det blir da å lyve for partneren, og løgner om hva slags syn man har på parforhold og trofasthet, er for mange mer en en liten hvit løgn. *det at partneren ville blitt fryktelig såret om h*n hadde visst, er svar på ditt første spørsmål om hvorfor det er galt. *du respekterer ikke PARTNEREN om du lyver og ligger med andre bak dennes rygg, og du VET du ikke respekterer vedkommende, fordi du VET at det du gjør går imot partners tillit og tro på hvem du er i forholdet. Nettopp! Personen kan selv velge å ha et forhold på si, men må da klare å ta konsekvensene av det. Nemlig å spare partneren for det ved å lyve. Dermed er man en like god partner, forutsatt at historien er slik jeg beskrev i første post. Jeg deler ikke samfunnets aksepterte verdisyn i forhold til at min partner "eier rettighetene" på min kropp. KUN jeg eier min kropp og jeg gjør som jeg vil med den Du er ikke en like god partner, for du er garantert ikke den partneren den uvitende tror h*n er sammen med, dermed er du en løgn og deg som partner er en løgn. Det gjør deg ikke til en god partner. At du ikke aksepterer samfunnets verdisyn er jo så sin sak, men at du ikke aksepterer din kjæres verdisyn er vel det som egentlig gjør det hele galt. Så lenge du har ett verdisyn som tilsier at du kan dele kroppen din med gud og hver mann, så er jo det i seg selv greit nok, om du finner en partner som har samme verdisyn som deg. Så lenge du med viten og vilje VELGER en partner som du vet IKKE deler ditt syn på dette, og dermed viser henne en person med ett helt annet verdisyn en du egenentlig har, så akspeterer du ikke partneren din. Så enkelt. Og du har helt rett, du er den eneste som eier din kropp, og du gjør som du vil med den! Vær ærlig på det, og finn deg en som gjør det samme, så kan dere ha ett åpent forhold der dere begge kan dele kroppen deres med hvem dere vil, uten å engang risikere å såre den andre. Så lenge personen ikke er interessert i å få et følelsesmessig forhold til en annen, og ta en annen med i sitt eget og partners forhold er det ikke et polygamt forhold. Så lenge personen gjør alt annet for sin partner har vel ikke partner noen uforbeholden rett til å blande seg i hva personen gjør med sin kropp når ikke partner er til stede? Hvorfor skal man ha et så intenst "ta og - eie"-forhold til sin partners kropp? Det er ikke en eiendel.
Gjest undrene Skrevet 28. desember 2009 #18 Skrevet 28. desember 2009 Bruker du kondom på munnen også? For eksempel ved oralsex eller kyssing? La oss si at man enten avstår fra dette, eller har et såpass stabilt side forhold at man vet at den andre personen ikke har noen smittsomme sykdommer? Poenget er at hvis man ikke utsetter partner for noen risiko, og ellers fullbyrder ekteskapet på alle mulige måter, hvordan kan det da være galt å ha ett forhold på si? Hvorfor? Skal man virkelig være så eiersyk i forhold til sin partners kropp? - Det er ikke en eiendel.
Gjest undrene Skrevet 28. desember 2009 #19 Skrevet 28. desember 2009 Så hvis din partner gjør detet mot deg er det helt greit?? Min partner hadde aldri tatt seg bryet å gjøre dette mot meg, fordi jeg ikke har et eie-forhold til min partners kropp. Min partner kunne dermed bare sagt det rett ut. Men ja, det hadde vært helt greit.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #20 Skrevet 28. desember 2009 * Nei, det er ikke greit fordi PARTNEREN ikke ville syntes det var greit. Det blir da å lyve for partneren, og løgner om hva slags syn man har på parforhold og trofasthet, er for mange mer en en liten hvit løgn. *det at partneren ville blitt fryktelig såret om h*n hadde visst, er svar på ditt første spørsmål om hvorfor det er galt. *du respekterer ikke PARTNEREN om du lyver og ligger med andre bak dennes rygg, og du VET du ikke respekterer vedkommende, fordi du VET at det du gjør går imot partners tillit og tro på hvem du er i forholdet. Du er ikke en like god partner, for du er garantert ikke den partneren den uvitende tror h*n er sammen med, dermed er du en løgn og deg som partner er en løgn. Det gjør deg ikke til en god partner. At du ikke aksepterer samfunnets verdisyn er jo så sin sak, men at du ikke aksepterer din kjæres verdisyn er vel det som egentlig gjør det hele galt. Så lenge du har ett verdisyn som tilsier at du kan dele kroppen din med gud og hver mann, så er jo det i seg selv greit nok, om du finner en partner som har samme verdisyn som deg. Så lenge du med viten og vilje VELGER en partner som du vet IKKE deler ditt syn på dette, og dermed viser henne en person med ett helt annet verdisyn en du egenentlig har, så akspeterer du ikke partneren din. Så enkelt. Og du har helt rett, du er den eneste som eier din kropp, og du gjør som du vil med den! Vær ærlig på det, og finn deg en som gjør det samme, så kan dere ha ett åpent forhold der dere begge kan dele kroppen deres med hvem dere vil, uten å engang risikere å såre den andre. "Nei, det er ikke greit fordi PARTNEREN ikke ville syntes det var greit". For meg er ikke dette begrunnelse nok. Før man kan ta det med i beregningen må partneren ha RETT til å utale seg om det. Jeg syns ikke partneren har rett til det fordi min partner eier ikke min kropp, det gjør JEG. "det at partneren ville blitt fryktelig såret om h*n hadde visst, er svar på ditt første spørsmål om hvorfor det er galt." - Igjen, nå går eksemplet ut på at partneren ALDRI får vite det, og dermed aldri blir såret. "du respekterer ikke PARTNEREN om du lyver og ligger med andre bak dennes rygg, og du VET du ikke respekterer vedkommende, fordi du VET at det du gjør går imot partners tillit og tro på hvem du er i forholdet. Du er ikke en like god partner, for du er garantert ikke den partneren den uvitende tror h*n er sammen med, dermed er du en løgn og deg som partner er en løgn. Det gjør deg ikke til en god partner." - Hvorfor respekterer jeg ikke en partner som jeg: Skjuler noe h*n ikke vil tåle å høre for og i tilegg er en "perfekt" partner ellers? Er det syke eierforholdet til partners kropp virkelig SÅ viktig i ett forhold at ett uskylig ligg som ikke skader noen en gang i uken utgjør forskjellen mellom perfekt og dårlig partner?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå