Spatula Skrevet 28. desember 2009 #1 Del Skrevet 28. desember 2009 Jeg vurderer og åpne en aksjekonto hos Nordnet, egentlig bare for morro skyld, og bare invistere for et par 100 kr (jeg vet at dette kanskje ikke gir noe særlig avkastning) Men for å se om snøballen kan rulle.. Det finnes jo småaksjonærer som har tjent litt på dette også.. Er det noen som har en slik konto, hvor de har spyttet inn "småpenger" å fått litt avkastning? Eller som har noen råd å komme med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diane Skrevet 28. desember 2009 #2 Del Skrevet 28. desember 2009 Jeg vurderer og åpne en aksjekonto hos Nordnet, egentlig bare for morro skyld, og bare invistere for et par 100 kr (jeg vet at dette kanskje ikke gir noe særlig avkastning) Men for å se om snøballen kan rulle.. Det finnes jo småaksjonærer som har tjent litt på dette også.. Er det noen som har en slik konto, hvor de har spyttet inn "småpenger" å fått litt avkastning? Eller som har noen råd å komme med? Hva legger du i begrepet "småpenger"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 28. desember 2009 #3 Del Skrevet 28. desember 2009 Et problem med å investere så lite er at man ofte har en minstekurtasje på 50-100 kr, da må aksjene man investerer i stige langt mer for at det skal lønne seg. Er minstekurtasje 50 kr og du kjøper for 200 kr må aksjen stige 50 % før du overhode vil gå i null ved et salg, siden du må betale kurtasje ved både kjøp og salg. Et problem som er helt uavhengig av kurtasjen er knyttet til størrelsen på lots. Aksjer handles fortrinnsvis i hele lots, lot-size settes kvartalsvis av børsen for å komme nærmest mulig 10,000 kr for en lot. En aksje med kurs 20 kr vil få en lot-size på 500 (500 aksjer * 20 kr = 10,000 kr), skulle den stige voldsomt vil lot-size reduseres neste kvartal for å igjen få en lot ned rundt 10,000 kr. Aksjer kan også omsettes i størrelser mindre enn hele lots, såkalt odd-lot. Odd-lots er noe herk generelt, man kan gjerne ikke sette en limit i forhold til makspris du ønsker å kjøpe for/minstepris du vil tillate et salg for, de sorterer etter alle ordre for hele lots når handler skal utføres osv... Generell regel er å unngå odd-lots. Erfaringer ellers: ja, jeg har tjent penger på aksjer i en sektor jeg kjenner, samt har økonomiutdannede venner som kan gi tips om hvordan denne sektoren vil påvirkes av andre ting i verden. Hver gang jeg har våget meg utenfor denne sektoren har jeg brent meg. Alt i alt er min positive avkastning en del lavere enn i fondene jeg også sparer i, som f.eks. Skagen Kon-Tiki. Jeg ville altså tjent mer på å sette pengene i et godt fond enn ved å handle aksjer selv, men handler likevel aksjer for spenningen/underholdningens del. Jeg har bare aksjer for et par titusen, de "skikkelige" pengene har jeg i fond som styres av fagfolk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 28. desember 2009 #4 Del Skrevet 28. desember 2009 Fint svar ovenfor, men det bør presiseres at lot size vil settes til 1 i februar neste år. Med andre ord vil en børspost tilsvare en enkelt aksje som standard, og prinsippet rundt odd lot vil opphøre. Med andre ord bør du forholde deg til summer +/- 10 000 nå, men ikke nødvendigvis fra februar neste år. Mer info: Oslo børs pressemelding Så dette med odd lots er etterhvert noe en kan se bort fra på Oslo Børs, på tide siden de fleste andre børser har gått den veien. Men det er selvfølgelig lurt å holde seg til lot size inntil da, fordi odd lots er vanskelig å selge og man da risikerer å brenne inne med dem om kursjen styrter. Likevel stemmer det godt at det vil være svært ugunstig å kun kjøpe aksjer for et par hundrelapper. Da må avkastningen som Feuerstein sier være svært god for at det skal lønne seg. Det er kanskje mulig å tjene pittelitt en liten stund på dette hvis nordnett har kurtasjefri periode i et tilbud som de i blant har, men over tid er det dårlig business. Og selvfølgelig det "fornufte standardtipset" som må være at du kun må bruke penger du har og som du kan tape. Man bør kunne tåle å sitte på akskjer som er lave men som likevel er sikre når det f. eks ikke er forsvarlig med en stop loss manøver o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #5 Del Skrevet 29. desember 2009 jeg har konto i nordnet. har finansutdannelse, men det trenger du egentlig ikke. har både tjent og tapt penger. tapt når jeg har feiget ut, ellers bare tjent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå