Heritære Skrevet 27. desember 2009 #1 Skrevet 27. desember 2009 Sameiet vårt har tatt opp ett banklån for å dekke utgifter i forbindelse med opparbeidelse av felles uteområde. Hvordan fører jeg det regnskapsmessig, hvilke kontoer skal jeg bruke og må jeg oppdatere slike kontoer som 2050 Annen egenkapital? Hvordan fører jeg så renter og avdrag innbetaling slik at man ser i regnskapet hvor mye som gjenstår på lånet fra måned til måned? Noen som har peiling? Jeg bruker programmet DATAX.
Amarone Skrevet 27. desember 2009 #2 Skrevet 27. desember 2009 Antar at dere har en forretningsfører for sameiet? Denne bør kunne svare deg på regnskapstekniske ting.
Heritære Skrevet 27. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 27. desember 2009 Antar at dere har en forretningsfører for sameiet? Denne bør kunne svare deg på regnskapstekniske ting. Nope, jeg fører regnskapet selv og det har fungert fint til nå. Vil bare dobbeltsjekke at jeg har ført lånet riktig inn, . Dette er hva jeg har gjort: Opptaket av lånet kreditert eiendelskonto for bankinnskudd (1920), og debitert gjeldskonto for langsiktig gjeld (2200). Forbruket debitert eiendelskonto for bankinnskudd (1920) og kreditert kostnadskontoen (6560). Tilbakebetaling: - Avdrag debitert eiendelskonto for bankinnskudd og kreditert gjeldskonto for langsiktig gjeld. - Renter debitert eiendelskonto for bankinnskudd og kreditert kostnadskonto for renter på gjeld.
Eliza Doalot Skrevet 28. desember 2009 #4 Skrevet 28. desember 2009 Nope, jeg fører regnskapet selv og det har fungert fint til nå. Vil bare dobbeltsjekke at jeg har ført lånet riktig inn, . Dette er hva jeg har gjort: Opptaket av lånet kreditert eiendelskonto for bankinnskudd (1920), og debitert gjeldskonto for langsiktig gjeld (2200). Forbruket debitert eiendelskonto for bankinnskudd (1920) og kreditert kostnadskontoen (6560). Tilbakebetaling: - Avdrag debitert eiendelskonto for bankinnskudd og kreditert gjeldskonto for langsiktig gjeld. - Renter debitert eiendelskonto for bankinnskudd og kreditert kostnadskonto for renter på gjeld. Du har konsekvent byttet om på kredit og debet, men det er mulig det skyldes en begrepsforvirring? Altså, ved opptak av lån debiteres eiendelskontoen, og gjeldskontoen krediteres. Tilsvarende krediteres eindelskontoen ved tilbakebetaling, mens gjeldskontoen debiteres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå