kvinne25 Skrevet 27. desember 2009 #1 Skrevet 27. desember 2009 Sønnen min liker ikke å sove, syns det er slitsomt å få han til å sovne. Han sover aldri uten at vi sitter ved sengen hans, da skal vi passe på at han ikke skal stå opp. Hvis vi forlater rommet kommer han ut av sprinkel sengen sin. Det kan ta noen ganger flere timer før han sover. Det samme gjelder når han skal sove om dagen også. Han sover godt når han har begynt å sove, da sover han natten gjennom men å få han til å sove er vanskelig. Kan noen anbefale meg noe? Det er blitt vanskeligere nå som han har begynt å klatre ut fra sengen sin. Før lot vi han bli igjen i sengen.
Henkie Skrevet 27. desember 2009 #2 Skrevet 27. desember 2009 Sønnen min liker ikke å sove, syns det er slitsomt å få han til å sovne. Han sover aldri uten at vi sitter ved sengen hans, da skal vi passe på at han ikke skal stå opp. Hvis vi forlater rommet kommer han ut av sprinkel sengen sin. Det kan ta noen ganger flere timer før han sover. Det samme gjelder når han skal sove om dagen også. Han sover godt når han har begynt å sove, da sover han natten gjennom men å få han til å sove er vanskelig. Kan noen anbefale meg noe? Det er blitt vanskeligere nå som han har begynt å klatre ut fra sengen sin. Før lot vi han bli igjen i sengen. Åhh...dette er IKKE uvanlig. Vi måtte ha en sele på datteren vår så hun ikke skulle komme seg ut av sprinkelsengen. Slike får du i barneutstyrsforretninger. Ikke sitt ved sengen. La han skrike, men gå inn med jevne mellomrom og snakk vennlig, men strengt til han at nå skal han sove. Ikke bli sint, men vær bestemt Til slutt skjønner han at du er sjefen, og sover søtt som bare et barn kan :-)
kvinne25 Skrevet 27. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 27. desember 2009 Takk skal du ha, jeg ble lettet med engang jeg leste innlegget ditt. Det første jeg skal gjøre i morgen er å kjøpe sele. Vi lot han gråte litt før, men han gråter ikke lenger, han kommer jo bare ut av sengen sin og begynner å smile. Vi blir ikke sur på han men han gjør det samme hver gang vi legger han i sengen sin.
Lemming Skrevet 27. desember 2009 #4 Skrevet 27. desember 2009 (endret) Dette er nok veldig vanlig. Men min gutt har det variert veldig mye om han har vært lett å legge eller ikke. Noen perioder har vi bare lagt han - og han har sovnet. Andre perioder har jeg også holdt på i timesvis med å få han til å sovne. Han er kanskje litt for liten til å lage avtaler med? Jeg husker ikke NÅR jeg begynte med dette, og det er jo også veldig forskjell på unger når de forstår dette, men jeg lagde avtaler mde poden om at "hvis du ligger fint i sengen din i 2 minutter, så kommer jeg inn å sitter litt sammen med deg." Så økte jeg gradvis. 5 minutter, 10 minutter, 15 minutter - ganske snart løste det seg fordi han sovnet før jeg kom inn. Endret 27. desember 2009 av Lemming
jolie Skrevet 27. desember 2009 #5 Skrevet 27. desember 2009 Kanskje han ikke er trøtt? Kutte ned på dagsovinga?
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #6 Skrevet 28. desember 2009 Hadde samme problem med min eldste. Hoppa ut av sprinkelsenga allerede 14 mnd gammel. det hjalp faktisk ikke før vi kutta ut hele sprinkelsenga og satte inn stor seng med en sengehest for å hindre fall ut på ca halve. De første nettene var madrassen fra sprinkelsenga på gulvet ved siden av og h*n sov der. Men forsto snart at den kunne klatre opp i senga si. Siden har h*n sovet i senga si vi måtte nemlig sitte både en og to timer og holde hånda for at poden skulle sove. Å bare la den gråte var bortkastet for den skrek av full hals i en time.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #7 Skrevet 28. desember 2009 Hadde samme problem med min eldste. Hoppa ut av sprinkelsenga allerede 14 mnd gammel. det hjalp faktisk ikke før vi kutta ut hele sprinkelsenga og satte inn stor seng med en sengehest for å hindre fall ut på ca halve. De første nettene var madrassen fra sprinkelsenga på gulvet ved siden av og h*n sov der. Men forsto snart at den kunne klatre opp i senga si. Siden har h*n sovet i senga si vi måtte nemlig sitte både en og to timer og holde hånda for at poden skulle sove. Å bare la den gråte var bortkastet for den skrek av full hals i en time. Den er det ungen din eler?????
kvinne25 Skrevet 28. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 28. desember 2009 Kanskje han ikke er trøtt? Kutte ned på dagsovinga? jeg har prøvd å kutte dagsovingen men da blir han veldig trøtt når klokka blir 4, også sovner han bare. jeg legger han ca kl 12-13 tiden også vekker jeg han etter en time. om kvelden legger jeg han kl 8. Det skal være en rutine for han.
Gjest Gjest_Gjesteline_* Skrevet 28. desember 2009 #9 Skrevet 28. desember 2009 Det er en myte at barn blir lettere å legge på kvelden hvis du kutter ut dagsovingen, husk at søvn avler søvn! Kanskje du legger ham for sent? Unger er nå forskjellige, men jeg syns kl. 20 høres sent ut for et så lite barn. Når et barn er overtrøtt virker det veldig våkent. Vesla vår er 18 mndr, hun sover fortsatt to timer på dagen, og begynner å gni seg i øynene allerede kl. 17. Vi klarer som regel å drøye henne til kl. 18. Selv om hun da er veldig trøtt, bruker hun lang tid på å roe seg ned før hun sovner, men hun kommer ihvertfall ikke ut av senga. Vi har hatt mye styr med henne og soving, og har fått god hjelp her. Seler syns jeg høres ut som noe å prøve for barnet deres, evt. kanskje en babysafe ("pose" til å sove i)? Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #10 Skrevet 28. desember 2009 Huff, så trist å lese om barn som må gråte seg i søvn eller til og med bindes fast is senga! :-( Dette er ikke nødvendig! Det er ikke noe galt i å sitte hos ungen til han/hun sovner, kose, klappe og synge i søvn - eller bære ham/henne, la han/hun sovne på fanget, eller amme i søvn! Denne korte tiden når de er små, kommer aldri tilbake! Du kommer aldri til å angre på den nærheten du har gitt barna dine. Jeg har tre barn selv og har aldri latt dem skrike seg i søvn. Anbefaler deg å lese "The No-Cry Sleep Solution" av Elizabeth Pantley.
kvinne25 Skrevet 28. desember 2009 Forfatter #11 Skrevet 28. desember 2009 Vi lar han aldri gråte, så der er jeg enig med deg at barn ikke burde latt gråte til den sovner. Men vi har det vanskelig med å få han til å sovne. Vi har åpnet den ene siden i sprinkel sengen så vi har fått han til å gå til sengen sin når han selv vil og er trøtt. Når vi så at han ble veldig trøtt ble vi igjen ved sengen hans til han sovna. Det gikk bedre idag men vi må være ved han til han sovner og dette tar flere timer noen ganger. Vi håper å finne løsninger og høre andres erfaringer. Takk til alle som har skrevet innlegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå