Gå til innhold

6000 kr grensa for tollfri handel

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_tuva_*
Skrevet

Skal to ukers ferie til USA, og kommer nok til å shoppe EN DEL. Grensa for hvor mye en kan ta med seg tilbake er i følge toll.no verdier for 6000 kr. Ser nok for meg at jeg kommer tilbake med en del mer. Er det ofte kontroll? Har noen blitt stoppen og sjekket?

Dersom jeg tar av alt av merkelapper og kaster kvitteringen, så kan jo ikke de vite om jeg hadde det med når jeg reiste eller har kjøpt det der..

Hva pleier dere å gjøre?

6000 er jo uansett tragisk lite..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Skal to ukers ferie til USA, og kommer nok til å shoppe EN DEL. Grensa for hvor mye en kan ta med seg tilbake er i følge toll.no verdier for 6000 kr. Ser nok for meg at jeg kommer tilbake med en del mer. Er det ofte kontroll? Har noen blitt stoppen og sjekket?

Dersom jeg tar av alt av merkelapper og kaster kvitteringen, så kan jo ikke de vite om jeg hadde det med når jeg reiste eller har kjøpt det der..

Hva pleier dere å gjøre?

6000 er jo uansett tragisk lite..

Kanskje for deg ja, jeg ser ikke for meg å kaste bort 6000 kroner på shopping + levekostnader på 14 dagers ferie i usa.

Men når det er sagt, jeg var i usa i 2007, hjem tok jeg med meg en Western sal som kostet meg 1500 dollar. Og en del annet smårusk for rundt en 2000 kroner. Ble sjekket i tollen, de spurte om ridesalen og jeg sa det som det var, la frem bevis og alt mulig. Om de skulle pålegge meg tollkostnader for ridesalen ville den uansett kostet 10 ganger mindre enn i norge. De gjorde ikke det, lot meg passere uten mer om og men.

Gjest Gjest_tuva_*
Skrevet
Kanskje for deg ja, jeg ser ikke for meg å kaste bort 6000 kroner på shopping + levekostnader på 14 dagers ferie i usa.

Hva jeg bruker mine penger på er min sak. Men takk for svar.

Skrevet

Enig med TS, latterlig lav sum. Jeg skal til New York i sommer og skal bruke godt over 6000.

Har desverre ikke noen svar til deg, men akkurat de samme spørsmålene:P

Noen som vet?

Skrevet

Hei

Jeg har reist en del og jeg har aldri opplevd at det er noen kontroll på dette. Det som det fokuseres på hvis en blir stoppet i tollen er narkotika, for mye alkohol og for mye tobakk.

Gjest globetrottar
Skrevet

Jeg reiser til og fra USA flere ganger i året, og aldri har jeg blitt kontrollert for dette. De ser, som gard sier, etter om jeg har for mye alkohol eller tobakk, de slipper også bikkja på meg for å lete etter narkotika i blant. Aldri har de reagert på noen av tingene jeg har med, eller spurt om kviteringer eventuelt merkelapper.

Det eneste jeg vil råde deg til er å IKKE kjøpe falske etterligninger av kjente varer, ikke vurder det en gang om du ikke er garantert sertifikat. Har sett flere bukke under i den amerikanske tollen pga nettopp det. Varene blir beslaglagt og store bøter blir gitt, uansett om man var klar over varens falskhet eller ikke.

Skrevet
Hva jeg bruker mine penger på er min sak.

Og tollmyndighetenes :)

• 4 år senere...
Gjest Lady.In.Heels
Skrevet

Jeg er også nyskjerrig. Er det noen her som har blitt stoppet? Jeg kan trygt si at jeg kommer til å handle for over den summen der :P

Skrevet

Har alltid gått på rødt i redsel for å bli tatt, jeg kan bare fortelle deg at det kan bli litt kjipt dersom du blir tatt, må betale bot + miste varen/varene.

Har venninner som har blitt tatt, der det skjedde, så det er nå ditt valg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kast kvitteringer og poser og riv av merkelapper. Du hadde jo med deg disse tingene da du reiste fra Norge også ;)

Anonymous poster hash: 3df9d...1d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klærimport er jo rimelig enkelt å omgå. Fjern kvitteringer og merkelapper. Kjøper du derimot elektronikk, klokker, smykker og har de i emballasjen så har du et forklaringsproblem.

Husker det var en sak for noen år siden hvor et brødhue av et kvinnfolk gikk på grønt, og kom halsende inn med et dusin bærenett i logo fra LV, Prada og diverse designerklær og skjønte ingenting når hun måtte fortolle dette og betale straffetoll. Hun gikk på en sur en..

Anonymous poster hash: 3eb33...7f3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også nyskjerrig. Er det noen her som har blitt stoppet? Jeg kan trygt si at jeg kommer til å handle for over den summen der :P

Start din egen tråd. Ikke dra opp en fra 2009!

Anonymous poster hash: f316f...229

• Liker 2
Gjest Lady.In.Heels
Skrevet

Start din egen tråd. Ikke dra opp en fra 2009!

Anonymous poster hash: f316f...229

Hvorfor starte en ny, når det allerede ligger en tråd om dette ute??

Kast kvitteringer og poser og riv av merkelapper. Du hadde jo med deg disse tingene da du reiste fra Norge også ;)

Tenkte det, men er kanskje litt rart å ha 5-6 splitter nye par sko i kofferten? :P

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte det, men er kanskje litt rart å ha 5-6 splitter nye par sko i kofferten? :P

Kanskje sant. hehe. Du får bruke de litt før du drar hjem ;)

Skrevet

5-6 par sko trenger ikke nødvendigvis å koste så mye da. Ett år kjøpte jeg 6 par converse sko, betalte tilsammen ca 1500 kr. Men om det er dyre merke sko, er jo det en annen sak. Tror vanlige klær og sko går greit, da det er vanskelig å vite verdien av.

Om planen er å kjøpe dyre kjente merkeklær, sko og ting er det verre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For kvinner er det ikke spesielt merkelig å ha kofferten fullstappet med sko. Alle vet jo at vi kvinner elsker sko. :fnise:

Når man ser hva folk pakker med seg når de skal på sydenferie er det intet bemerkelsesverdig ved å ha 6 par sko i kofferten. Gå littegrann med dem, så prislappen inni skoen bærer preg av at du har hatt skoen på foten. Tar ikke så lang tid.

Anonymous poster hash: 73584...6f4

Skrevet

Jeg har blitt stoppet 3-4 ganger på gardermoen. Reiser veldig mye, og går dyrt kledd. Virker som om de peiler ut unge jenter/kvinner som ser ut til å ha shoppet en del.

Har blant annet måttet dokumentere kjøp av burberryfrakk, selv om jeg hadde den på og den tydelig var brukt også før turen,og av en Hermes veske.

Selv går jeg på rødt når jeg handler over grensa, er ca 50/50 om jeg må betale moms og toll, eller om de bare vinker meg videre. Reglene er som de er, og jeg velger å forholde meg til loven i det landet jeg har valgt å bo i. Jeg snylter ikke på skatten, stjeler i butikken eller holder på med andre lovbrudd heller. Og har man råd til å handle for over 6000 kroner har man virkelig råd til å betale lovpålagte avgifter også.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tidligere ble jeg alltid stoppet men aldri tatt. (jeg er mørk i huden) Så nå går jeg rett til skranken og fortoller en dyr vare og lar resten ligge i kofferten. Tilbyr dem høflig å se gjennom kofferten min, men det avslår dem høflig.

Som regel kjenner de ikke til merkene og dets verdi. Jeg tviler på at de bruker tid på å slå det opp?

Tollerne får stjerner i blikket hver gang de ser meg, men jeg fratar de den gleden ved å gå rett til skranken :fnise:

Da hadde jeg fortollet ett par sko til 7000kr mens den nye chanel veska lå trygt i kofferten. :laugh:

Anonymous poster hash: f75ef...73d
AnonymBruker
Skrevet

Til de som sier at det bare er til å rive av merkelappen/kaste kvittering: Nei, er en vare skikkelig dyr, så krever de bevis på at den er kjøpt i Norge. Forsikringsselskapet ditt kan også finne på å kreve bevis for at du har fortollet noe dyrt du ikke kan bevise at du har kjøpt i Norge.

Anonymous poster hash: 27559...9d9
  • 9 år senere...
Skrevet

Hva om en besøkende utlending bringer inn gaver verdt mer enn 6000nok? Skal de betale toll og kan tollen stjele gavene for noen grunn? 

Anonymkode: dc10b...9b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...