Gå til innhold

Ønsker meg kjæledyr

Anbefalte innlegg

Gjest Rettpåsak
Skrevet

Har flytta på hybel og føler meg litt ensom noen ganger, særlig nå som det er så mørkt om nettene. Har derfor lyst på et kæledyr.

Har lyst på noe som er enkelt, ikke tar for stor plass, renslig, ganske billig i drift og som man kan la være hjemme et par dager alene.

Tenkte litt på kanin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for all del ikke skaff deg kanin.. kanin er bare masse stress uten at man får noe kos igjen for det. Hva med Ilder..? kanskje litt vanskelig å ha hjemme i "et par dager", men man finer alltids noen å passe den.

Ellers så er jo katt tingen.. men da må hun/han få lov til å gå ut.. Synes det er dyreplageri de som har bare innekatter...

Skrevet

Først og fremst bør du jo finne ut om det er lovlig med dyrehold på hybelen din.

Skrevet

Har hatt rotte, det gikk flott :) Tar ikke stor plass, og er billig i "drift"!

Skrevet

Vær så snill, ikke anskaff rotter dersom du ikke er klar over ansvaret. Rotter trenger stor plass (stort bur), de skal ikke holdes alene (det er regelrett dyreplageri), de trenger mye aktivisering og sosialisering siden de er enormt intelligente dyr, og de må ha en sammensatt kost - vanlig gnagerblanding er ikke nok. De kan heller ikke overlates til seg selv over flere dager.

Og det kan absolutt ikke en ilder heller, bare så det er sagt.

Det første du bør gjøre er, som nevnt over her: finn ut om det i det hele tatt er lov med dyrehold der du bor. Deretter bør du finne ut hvor mye tid og energi du kan avse på kjæledyret. Absolutt alle dyr krever en hel del stell og oppmerksomhet, og det er galskap å skaffe seg dyr med tanke på at de skal være "billige i drift". Man må alltid være forberedt på utgifter til fôr og utstyr og for ikke å snakke om uforutsette veterinærregninger!

Hvis det ikke passer å ta på seg et såpass stort ansvar, ville jeg heller undersøkt om det er naboer i området som trenger hjelp til feks hundelufting :) Evt så kan akvariefisk være en idé, men det er endel å sette seg inn i der også. Levende dyr er verken leketøy eller pyntegjenstander, tro det eller ei.

Skrevet

tror dere VIRKELIG en ville ha startet en ny tråd uten å vite om hun har lov til å ha dyr i heimen eller ikke???? Blir så sliten av sånne idiotiske kommentarer som dette fra dere.

Skrevet

Ingen dyr bør overlates til seg selv i flere dager. De skal ha friskt vann hver dag.

Eneste dyret jeg tenker på,som klarer seg fint selv,er hamster. Du kan fint bare ha en hamster,de trives godt alene. De trenger ikke kontakt med mennesker for å ha det bra. De er flinke til å lagre mat,så det er ikke noe problem hvis du skal bort. MEN,vann må de ha hver dag. De trenger ikke et kjempestort bur,men dess større,jo bedre.

Prisen blir liggende på rundt 900kr hvis du kjøper nytt utsyr(bur,matskål,vannflaske++,noen ganger følger dette med buret,da kan det bli billigerre),spon,mat,litt å gnage på og en hamster.

Skrevet
tror dere VIRKELIG en ville ha startet en ny tråd uten å vite om hun har lov til å ha dyr i heimen eller ikke???? Blir så sliten av sånne idiotiske kommentarer som dette fra dere.

Jøsses, var da voldsomt til unødvendig ufin reaksjon! For oss som har bodd i forskjellige bofellesskap og leide hybler/leiligheter vet vi faktisk at det er stor forskjell på hva utleier godtar ifht kjæledyrhold. Det er overraskende mange som har totalforbud mot alt annet enn akvariefisk, og mange har også føringer på hvilke dyr som er tillatt. Noen aksepterer ikke hund pga bråk, gnagere pga lukt eller frykt for at de skal stikke av, etc. Og jeg synes det er rimelig lite hensiktsmessig å skulle gi råd uten å ta med alle eventualiteter, uansett hvor trivielle de måtte virke.

Gjest Rettpåsak
Skrevet

Tipper det er lov med kjæledyr siden dama under meg har katt;)..

Hvilke erfaringer har dere med hamster/marsvin?

Skrevet

Jeg ville likevel sjekket. Her jeg bor (i blokk eid av en og samme husheier) er det flere som har hund og en som har katt, det betyr IKKE at alle fritt kan skaffe seg husdyr, man må søke for å få lov til å holde dyr, til tross for at altså flere har dyr i blokka. (de har da søkt og fått ok.) Det er nok flere som bare har skaffet seg dyr, fordi de har sett andre har i blokka, dette har det blitt sendt skriftlig info om at IKKE er lov, og at det vil bli foretatt gjennomgang av alt dyrehold i blokka dersom de får inntrykk av at flere en de som har søkt har dyr.

Men, dette er ikke saken, for det bør stå i husleiekontrakten din om du ikke har lov til dyrehold, så det bør jo være lett for deg å finne ut.

Dyr som kan gå flere dager alene derimot, er jeg vel mer skeptisk til. Du har akvariefisk altså, de kan med rett miljø i akvariet, gå noen dager uten at noen er hjemme. Bortsett fra det så trenger alle "kosedyr" friskt vann hver dag.

Også hamstere trenger friskt vann hver dag. Og bare husk at når du skaffer deg ett dyr, så kan ikke dyret bare være der for deg, du må være der for det. Du påtar deg ansvar for ett levende vesen som har behov, og det er minst like viktig at du klarer å dekke dyrets behov, uansett hva det er (friskt vann hver dag eller sosiale utfordringer), som at dyret dekker ditt behov for selskap.

Skrevet

Helt ærlig virker det litt som om du ikke er helt klar for ansvaret det er å påta seg et dyr. Selv om du trenger et selskapsdyr nå, vil dyret leve i mange år, og vet det er mange som ikke tenker så veldig langt frem i tid.

Som andre før meg har nevnt, så skal heller ingen dyr være hjemme alene i flere dager heller.

Jeg vil anbefale deg å prøve deg som beredskapshjem for dyrebeskyttelsen! Alle fylker har et lokalkontor, og alle trenger midlertidige hjem til dyr som skal adopteres bort. DB tar inn katter, fugler og gnagere som kanin, marsvin, rotter, osv. Du vil da få alt utstyr dekket, og skulle det skje noe slik at de trenger vet, dekker også DB dette. Dyret bor da hos deg til enten det skal videre (f.eks. inn på kattehuset for katter) eller til noen skal adoptere det. Veldig greit da du har noen som kan backe deg opp litt, siden du ikke vet så mye om dyrehold. Da kan du jo også få prøvd deg frem med litt forskjellige, og se hva du eventuelt kan tenke deg å ha fast senere.

Skrevet

Hamster og marsvin er to totalt forskjellige arter.

Hamster kan jeg ikke så mye om, men vet at de trenger store bur med masse muligheter for aktivitet.

Hamster trives stort sett best alene.

Marsvin er flokkdyr og bør ikke bo alene. I Sverige er det faktisk ulovlig å ha marsvin alene. De trenger naturligvis også stort bur:)

De trenger daglig tilskudd av c-vitaminer.

Når det gjelder bur så kan det aldri blir for stort.Og alle burdyr bør ihvertfall få springe løs et par timer om dagen.

Jeg ville tatt kontakt med en seriøs oppdretter av marsvin eller hamster. Da får du riktig informasjon om hvordan dyrene får det best. Mange i dyrebutikk har rett og slett ikke peiling på dyrehold, og du vet aldri hvor dyrene kommer fra.

Skrevet

Heisann

Vil du egentlig ha et dyr fordi det er et dyr, eller for din egen trivsel fordi du er ensom akkurat i disse dager?

Hvis du vil skaffe deg et dyr nå pga det siste, så må du også tenke at du skal ha dyret i flere år fremover. Du flytter ut fra hybelen og inn ett annet sted. Oops, akkurat den leiligheten du vil legge inn bud på har forbud mot dyr. Du må ha evt en buffer til å kunne ta dyret til vetrinæren hvis den trenger det ( er vel kanskje snakk om litt større dyr enn en rotte da ), men du skjønner hva jeg mener.

Ja, dyr er selskap og jeg unner alle det. Men jeg hadde ikke skaffet meg et dyr fordi tilværelsen i denne perioden er ensom. Du kan ikke dra på hoppepå-ferie, du kan ikke reise på langweekend i 4 dager ut av det blå, det må planlegges.

Hvis alt dette er i orden for deg så synes jeg du skal skaffe deg det dyret du har tid til å gi hva det trenger av aktivitet og nærhet =)

Skrevet
Helt ærlig virker det litt som om du ikke er helt klar for ansvaret det er å påta seg et dyr. Selv om du trenger et selskapsdyr nå, vil dyret leve i mange år, og vet det er mange som ikke tenker så veldig langt frem i tid.

Som andre før meg har nevnt, så skal heller ingen dyr være hjemme alene i flere dager heller.

Jeg vil anbefale deg å prøve deg som beredskapshjem for dyrebeskyttelsen! Alle fylker har et lokalkontor, og alle trenger midlertidige hjem til dyr som skal adopteres bort. DB tar inn katter, fugler og gnagere som kanin, marsvin, rotter, osv. Du vil da få alt utstyr dekket, og skulle det skje noe slik at de trenger vet, dekker også DB dette. Dyret bor da hos deg til enten det skal videre (f.eks. inn på kattehuset for katter) eller til noen skal adoptere det. Veldig greit da du har noen som kan backe deg opp litt, siden du ikke vet så mye om dyrehold. Da kan du jo også få prøvd deg frem med litt forskjellige, og se hva du eventuelt kan tenke deg å ha fast senere.

Unnskyld meg, men hvilke kommentarer fra TS er det du reagerer så sterkt på at du mener han/hun ikke egner seg for å ha et dyr? Syns det er mange her inne på forumet som alltid skal klage og finne ting å hakke på når noen har et ærlig spørsmål som dem gjerne vil ha litt hjelp til. UNØDVENDIG!

Jeg selv skaffet meg et hamster da jeg flyttet inn med samboeren min siden jeg var vant med dyr å gjerne ville ha et lite til selskap når han var borte. Det er ingen mastergrad i å ha et kjæledyr, men man skal jo ta vare på det. Å med mindre man har virkelig store funksjonshemninger eller hater dyr så klarer man fint å ta vare på dem. :)

Syns hamster høres ut som en fin ide, den jeg har er en nysgjerrig og morsom liten kar. :)

Skrevet

Jeg tenker med en gang at hamster kan være det riktige dyret for deg. Syriske gullhamstere (det er vel den vanligste arten i Norge) skal holdes alene, så det blir bare ett dyr å forholde seg til. De trenger heller ikke like enorme bur som f.eks. tamrotter gjør, selv om de trenger større bur enn de små plastboksene mange dyrebutikker (dessverre) selger.

Det meste du trenger av info finner du her: Norsk Hamsterforening.

Angående det å la dyret være alene i 1-2 dager synes jeg ikke vannet akkurat er problemet. Jeg har selv drukket noen dager gammelt vann fra flaske innimellom, og det smaker ikke grusomt. Så regner med at dyra synes det er OK og, selv om det beste er friskt vann hver dag.

Det skumle i mine øyne er derimot det at hvis noe skjer, en ulykke eller dyret blir sykt, er det ingen der som kan hjelpe det eller ringe vetten.

Vær så snill, ikke anskaff rotter dersom du ikke er klar over ansvaret. Rotter trenger stor plass (stort bur), de skal ikke holdes alene (det er regelrett dyreplageri), de trenger mye aktivisering og sosialisering siden de er enormt intelligente dyr, og de må ha en sammensatt kost - vanlig gnagerblanding er ikke nok. De kan heller ikke overlates til seg selv over flere dager.

Og det kan absolutt ikke en ilder heller, bare så det er sagt.

Det første du bør gjøre er, som nevnt over her: finn ut om det i det hele tatt er lov med dyrehold der du bor. Deretter bør du finne ut hvor mye tid og energi du kan avse på kjæledyret. Absolutt alle dyr krever en hel del stell og oppmerksomhet, og det er galskap å skaffe seg dyr med tanke på at de skal være "billige i drift". Man må alltid være forberedt på utgifter til fôr og utstyr og for ikke å snakke om uforutsette veterinærregninger!

Helt enig i det første avsnuttet, angående rotter. Rotter krever mer enn mange tror, og skal ikke holdes alene. Så jeg tror ikke tamrotter er riktig dyr for TS, om han/hun vil ha et enkelt og lite krevende dyr.

Jeg er derimot ikke enig i at det er galskap å skaffe seg dyr mtp at de skal være billige i drift. Ikke alle har like stabil økonomi, og da er det både fornuftig og riktig å velge et dyr man vet man vil ha råd til.

Neida, ikke alle dyr lever i mange år. Tamrotter og hamstere pleier vel å bli rundt 2 år, pluss minus? ;)

Skrevet
Unnskyld meg, men hvilke kommentarer fra TS er det du reagerer så sterkt på at du mener han/hun ikke egner seg for å ha et dyr? Syns det er mange her inne på forumet som alltid skal klage og finne ting å hakke på når noen har et ærlig spørsmål som dem gjerne vil ha litt hjelp til. UNØDVENDIG!

Leste du innlegget eller? Skrev ikke at jeg synes TS var uegnet! Men at man faktisk ikke skal impulsshoppe dyr som en del mennesker gjør. Dyr er faktisk et stort ansvar! Om folk hadde tatt ansvar for dyrene sine, hadde ikke dyrebeskyttelsen trengt å jobbe så mye de gjør med å gi forlatte og dumpede dyr nye hjem.

TS har selv sagt at det er selskap akkurat nå h*n er ute etter, og er ikke sikker på om det er lov med dyr (skrev bare at en nabo hadde katt). Derfor jeg skrev litt om hvilket ansvar det er, og at det er vitkig å tenke fremover når man skal skaffe seg kjæledyr. Det er også viktig å sette seg godt inn i hva dyret trenger av stell, omsorg, for osv. Og at man ikke kan reise fra et hjelpesløst dyr flere dager i strekk.

Skrevet

Forresten, ser det er noen som har foreslått ilder. Utifra det trådstarter har sagt, tror jeg ikke ilder er det rette dyret. Jeg har ingen personlig erfaring med dem, men har lest litt rundt på nettet, og slik jeg forstår det kan de være ufattelig krevende. Artige og søte, ja, men ikke et dyr for dem som er ute etter et enkelt og billig dyr som ikke tar stor plass.

Jeg mener fortsatt at hamster kan være det beste valget her :)

Leste du innlegget eller? Skrev ikke at jeg synes TS var uegnet! Men at man faktisk ikke skal impulsshoppe dyr som en del mennesker gjør. Dyr er faktisk et stort ansvar! Om folk hadde tatt ansvar for dyrene sine, hadde ikke dyrebeskyttelsen trengt å jobbe så mye de gjør med å gi forlatte og dumpede dyr nye hjem.

TS har selv sagt at det er selskap akkurat nå h*n er ute etter, og er ikke sikker på om det er lov med dyr (skrev bare at en nabo hadde katt). Derfor jeg skrev litt om hvilket ansvar det er, og at det er vitkig å tenke fremover når man skal skaffe seg kjæledyr. Det er også viktig å sette seg godt inn i hva dyret trenger av stell, omsorg, for osv. Og at man ikke kan reise fra et hjelpesløst dyr flere dager i strekk.

Jeg skal få meg tamrotter, og når jeg tenker meg om er det nok mest for å få selskap i hverdagen ja. Det betyr jo ikke at jeg ikke har tenkt å ta vare på dyrene så lenge de lever? Regner med at trådstarter faktisk har tenkt så langt og ;)

Impulsshoppe? Trådstarteren lager jo tråd her for å undersøke og lese, og finne ut hvilket dyr som vil passe ham/henne best. Hvordan kan det kalles å kjøpe dyr på impuls..?

Jeg er enig i at det å skaffe seg dyr er et stort skritt og må tas seriøst, men alt for mange på nettet er kjappe til og bare gå ut ifra at andre ikke egner seg som dyreeiere. Jeg kan ikke se noe i førsteinnlegget her som gir grunn for en slik bekymring?

Mener ikke å overreagere her, jeg blir bare så oppgitt over den holdningen.

Skrevet
Du må ha evt en buffer til å kunne ta dyret til vetrinæren hvis den trenger det ( er vel kanskje snakk om litt større dyr enn en rotte da ), men du skjønner hva jeg mener.

Mine 12 tamrotter kosta meg i snitt en 2-3.000 i veterinærregninger årlig, de vet å ta seg betalt disse dyrlegene ;) Hadde ikke noen utbredte sykdomsplager, dersom jeg hadde fått utbrudd av midd eller LVI i flokkene ville nok summen ha blitt langt mer brutal. Men plutselig sitter du med en liten tass med atferdsproblemer som må kastreres, eller svulster som må fjernes (norske tamrotter er svært utsatt for kreft) pluss utgifter til avlivning og obduksjon...det baller på seg.

Ellers er jeg helt enig :)

TS, jeg anbefaler deg å google litt på hamster og marsvin hvis det er det du vurderer. Men husk at marsvin (som noen nevnte over) er flokkdyr og trenger stor plass. I tillegg må du være forberedt på at de ofte er rimelig pratsomme, så det blir fort mye lyd.

Hamster kan greie seg fint alene i et mellomstort bur, bare unngå "transportkassene" som dyrebutikkene påstår er egnede hamster/rottebur.

Mattilsynet har laget endel fine brosjyrer på kjæledyrhold med informasjon om hver enkelt art som er tilgjengelige i norske dyrebutikker. Tror de ligger på nett fremdeles. Ta en titt på dem, og kom i kontakt med noen som driver med seriøse oppdrett - dyrebutikker bruker man til å handle fôr og utstyr.

Tonje!: Til lykke med nye rottetasser =) Jeg savner mine :rødme:

Skrevet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...