Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

At jeg skriver her er ikke lett.. for da må jeg på en måte innrømme at jeg ønsker barn og at jeg ikke kan få det..

for Mange år siden så ble jeg syk, veldig syk og det viste seg den at det var pga betendelse i egglederene. Etter to sykehus innleggelser ble jeg etterhvert frisk og fikk da beskjed om at jeg ikke ble gravid en gang i fremtiden så kunne det skyldes tette eggledere. Jeg tenkte ikke mer på det da siden jeg var så ung.

Men nå når jeg er 30 år, gift og ikke tatt noen prevansjon på flere år (minst 3 år) og ennå ikke blitt gravid så må det vel skyldes tette eggledere.

Det er ingen som vet om dette, jeg har alltid sagt at jeg ikke ønsker barn pga da slipper jeg spørmål osv.

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget.. Og veldig rotete skreve.

Om det viser seg at jeg har tette eggledere, er da alt håp ute for å få barn på den naturlige måten??

Og går det å sjekke om jeg virkelig har tette eggledere?? Hvordan??

Håper på å høre fra andre med lignende erfaringer, da jeg ikke har noen å prate med om dette.

Jeg blir deprimert og sliter psykisk når jeg tenker at jeg nok aldri vil få barn og at min alder gjør det verre.. tiden går fort.

Ps: jeg er normalt en innlogget bruker, men ikke nå pga jeg vil ikke bli kjent igjen-

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Ellinor_*
Skrevet

Hei :)

Slapp helt av - du kan få barn selvom du har tette eggledere.

Du kan ikke få barn på gamle måten om begge er tette, for da kan ikke egget komme seg fra eggstokk til livmor. Da må du hente ut egg og bli gravid på et laboratorium. Men du kan helt klart bli gravid!

Det kan hende bare én er tett, eller at de er delvis tette. Da kan selve undersøkelsen for å sjekke om du har tette eggledere hjelpe til å åpne opp. Dette kan du gjøre hos enkelte gynekologer, som da vil ta en innvendig ultralydundersøkelse samtidig som de sprøyter sterilt saltvann inn i livmoren din, og ser om dette renner ut i buken. Det er ubehagelig, men ikke vondt. Hvis dette er det første skrittet, vil legen, om h*n ser uregelmessigheter, sannsynligvis sende deg til røntgenundersøkelse, hvor det sprøytes kontrast inn i livmoren - dette er den undersøkelsen som gir sikrest svar.

Mange blir gravide etter en slik undersøkelse, rett og slett fordi egglederne åpnes godt opp.

Hvis du bor i Oslo, vil jeg anbefale deg fertilitetsklinikken på Aleris. Her er de profesjonelle og veldig flinke. Du trenger en henvisning fra fastlegen din. Jeg måtte gråte meg til min, men hun gadd til slutt ikke krangle mer. Mine var helt åpne, selvom jeg for noen år siden fikk beskjed om at de sannsynligvis var helt ødelagte - så det er håp!

Siden du har vært uten prevensjon i 3 år, er du per definisjon i kategorien ufrivillig barnløs - selvom dere ikke har prøvd aktivt og offisielt. Da har du krav på hjelp.

Hos meg var ikke barnløsheten pga tette eggledere, men nå er jeg inne i systemet. :) Jeg har helt angst for at jeg må gjennom assistert befruktning for å bli gravid, og håper jeg i så tilfelle klarer å grine meg til å sette inn to egg av gangen ;) tvillinger = færre slike hormonkurer ;) Jeg har alltid drømt om å bli gravid av meg selv, og få hyggelige overraskelser uten at vi prøvde så veldig hardt. Men - dreams change - jeg har lært mer om livet, og har innsett at det er verre å leve uten barna jeg ønsker meg så sårt, enn å måtte bli gravid på et laboratorium. :)

Så lykke til. Det kommer til å gå bra :)

Skrevet
Hei :)

Slapp helt av - du kan få barn selvom du har tette eggledere.

Du kan ikke få barn på gamle måten om begge er tette, for da kan ikke egget komme seg fra eggstokk til livmor. Da må du hente ut egg og bli gravid på et laboratorium. Men du kan helt klart bli gravid!

Det kan hende bare én er tett, eller at de er delvis tette. Da kan selve undersøkelsen for å sjekke om du har tette eggledere hjelpe til å åpne opp. Dette kan du gjøre hos enkelte gynekologer, som da vil ta en innvendig ultralydundersøkelse samtidig som de sprøyter sterilt saltvann inn i livmoren din, og ser om dette renner ut i buken. Det er ubehagelig, men ikke vondt. Hvis dette er det første skrittet, vil legen, om h*n ser uregelmessigheter, sannsynligvis sende deg til røntgenundersøkelse, hvor det sprøytes kontrast inn i livmoren - dette er den undersøkelsen som gir sikrest svar.

Mange blir gravide etter en slik undersøkelse, rett og slett fordi egglederne åpnes godt opp.

Hvis du bor i Oslo, vil jeg anbefale deg fertilitetsklinikken på Aleris. Her er de profesjonelle og veldig flinke. Du trenger en henvisning fra fastlegen din. Jeg måtte gråte meg til min, men hun gadd til slutt ikke krangle mer. Mine var helt åpne, selvom jeg for noen år siden fikk beskjed om at de sannsynligvis var helt ødelagte - så det er håp!

Siden du har vært uten prevensjon i 3 år, er du per definisjon i kategorien ufrivillig barnløs - selvom dere ikke har prøvd aktivt og offisielt. Da har du krav på hjelp.

Hos meg var ikke barnløsheten pga tette eggledere, men nå er jeg inne i systemet. :) Jeg har helt angst for at jeg må gjennom assistert befruktning for å bli gravid, og håper jeg i så tilfelle klarer å grine meg til å sette inn to egg av gangen ;) tvillinger = færre slike hormonkurer ;) Jeg har alltid drømt om å bli gravid av meg selv, og få hyggelige overraskelser uten at vi prøvde så veldig hardt. Men - dreams change - jeg har lært mer om livet, og har innsett at det er verre å leve uten barna jeg ønsker meg så sårt, enn måtte bli gravid på et laboratorium. :)

Så lykke til. Det kommer til å gå bra :)

Tusen tusen takk. Det du skrev gjor meg litt mer posetiv. Du er snill..

Det jeg da må gjøre er å kontakte min fastlege for time, legge frem problemet for han og så få en henvisning til gynekolog og ta det derifra.

Men et lite spørsmål til, må jeg ha henvisning?? Jeg må uansett til Gynekolog for celleprøve, og hadde tenkt å bestille time for det etter nytt år. Jeg kan ikke bare da sammtidig bestille time slik jeg får testet egglederene mine??

Jeg bor i Oslo, så Aleris skal absolutt sjekkes ut.

Gjest Gjest_Ellinor_*
Skrevet
Tusen tusen takk. Det du skrev gjor meg litt mer posetiv. Du er snill..

Det jeg da må gjøre er å kontakte min fastlege for time, legge frem problemet for han og så få en henvisning til gynekolog og ta det derifra.

Men et lite spørsmål til, må jeg ha henvisning?? Jeg må uansett til Gynekolog for celleprøve, og hadde tenkt å bestille time for det etter nytt år. Jeg kan ikke bare da sammtidig bestille time slik jeg får testet egglederene mine??

Jeg bor i Oslo, så Aleris skal absolutt sjekkes ut.

:)

Hvis du allerede har en god gynekolog, så kan nok sikkert den gynekologen sende deg videre til en som har utstyret! Ikke alle gynekologer som kan utføre den undersøkelsen... Hvis ikke gynekologen din kan det, så bør du gå på Aleris. (ikke venteliste heller)

Gynekologen din kjenner jo sikkert til forhistorien din også, så da er det vel ikke noe problem å få en henvisning evt!

Skrevet

Hei Ts SS :)

Gynekologen din kan helt sikkert henvise deg videre ja. Når du likevel har time dit, så kan han/hun hjelpe deg videre i prosessen. Bare forklar problemstillingen din når du bestiller time, så får du helt sikkert innvendig ultralyd og henvisning videre.

Selv er jeg 30 år og har vært prøver i snart 2 år. I høst tok jeg lapraskopi (som Gjest_Ellinor forklarer om) og fikk påvist endometriose og tette eggledere, og skal igang med prøverør om en måneds tid. Det ser jeg ikke på som et nederlag, men at det endelig skal skje noe og at vi får hjelp. Jeg må si at du har vært smart som har sagt at du ikke vil ha barn, for da slipper du alt maset fra alle som venter på at noe snart skal skje...

Jeg var først hos gynekolog (skulle likevel ta celleprøve jeg også) og fikk full gynekologisk undersøkelse med innvendig ultralyd også, deretter tok jeg blodprøver, mannen tok sædprøve, og til slutt var det lapraskopien som påviste hva som var galt (alt annet såg bra ut).

Masse lykke til!

Skrevet
Hei Ts SS :)

Gynekologen din kan helt sikkert henvise deg videre ja. Når du likevel har time dit, så kan han/hun hjelpe deg videre i prosessen. Bare forklar problemstillingen din når du bestiller time, så får du helt sikkert innvendig ultralyd og henvisning videre.

Selv er jeg 30 år og har vært prøver i snart 2 år. I høst tok jeg lapraskopi (som Gjest_Ellinor forklarer om) og fikk påvist endometriose og tette eggledere, og skal igang med prøverør om en måneds tid. Det ser jeg ikke på som et nederlag, men at det endelig skal skje noe og at vi får hjelp. Jeg må si at du har vært smart som har sagt at du ikke vil ha barn, for da slipper du alt maset fra alle som venter på at noe snart skal skje...

Jeg var først hos gynekolog (skulle likevel ta celleprøve jeg også) og fikk full gynekologisk undersøkelse med innvendig ultralyd også, deretter tok jeg blodprøver, mannen tok sædprøve, og til slutt var det lapraskopien som påviste hva som var galt (alt annet såg bra ut).

Masse lykke til!

Jeg takker for alle fine informasjonen dere har ville dele med meg. Må innrømme jeg synest dette er skummelt.

Har som sagt alltid sagt jeg ikke ønsket barn og har til tider nesten klart å overbevise meg selv om det. Nå har jeg begynt å bli bekymret for at tiden skal renne ut, at jeg begynner å bli for gammel. (fyller 31 år om noen måneder)

Uansett, jeg skal ringe Aleris over nytt år og så bestille time.

Gruer meg masse til å dra dit og fortelle alt dette.

Skrevet

Jeg takker for alle fine informasjonen dere har ville dele med meg. Må innrømme jeg synest dette er skummelt.

Har som sagt alltid sagt jeg ikke ønsket barn og har til tider nesten klart å overbevise meg selv om det. Nå har jeg begynt å bli bekymret for at tiden skal renne ut, at jeg begynner å bli for gammel. (fyller 31 år om noen måneder)

Gjest Gjest_Ellinor_*
Skrevet

Gruer du deg til det? Det er ingenting å grue seg til! :) Selvfølgelig er det vanskelig å prate om, men greia er det at der er du i så gode hender! :) Skjønner tankene dine om alder (jeg er 25, men har prøvd så lenge at jeg føler det samme), men så er du faktisk BARE 31 også, prøv å se det slik. Det er ikke noen alder, det!

Skrevet

Jeg fikk beskjed på fertilitetsklinikken om at gjennomsnittsalderen for prøverør er 33 år (hvertfall der), så du er under gjennomsnittet og har dermed høyere sjanse for å lykkes enn de som nærmer seg 40. Jeg er et år yngre enn deg, og føler ikke at tiden renner ut enda. Man har god tid til å få seg et par barn enda syns jeg :)

Skrevet

Jeg sitter her selv med tette eggledere og endometriose og er over 5 måneder på vei med en liten Aleris-prins :)

Så det er absolutt håp, og Aleris er supert! Koster mer enn å gå offentlig, men har ikke den lange ventetiden og du får personlig og strålende oppfølging fra dag 1. De pengene vi har lagt igjen på Aleris har jeg absolutt følt var verdt den behandlingen vi fikk.

Lykke til TS!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...