Gå til innhold

Jerntabeletter og bivirkninger - hjelp!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke innlogget
Skrevet

Er blodgiver, og blir følgelig sendt ut døra med ett brett jerntabeletter etter tapping.

Etter ett par dager fikk jeg skikkelig vondt i magen (kramper) og løs mage. For ikke å snakke om hodepine....

Jeg visste ikke at det var tabelettene, og fortsatte å spise dem ett par dager til...

Nå er det 2 dager siden jeg sluttet å spise dem, men jeg har fremdeles kramper, løs mage, hodepine og blir mere og mere slapp.

Noen som har vært borti lignende?

Jeg lurer på hvor lang tid det tar før det går over.

Jeg har fått litt vage svar på blodbanken, og så vil jeg ikke mase....

(Har fått nye og mildere jerntabeletter, men er ikke begynt å bruke dem.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror problemet pleier å være hard mage ved bruk av jerntabletter, jeg... Men du kan jo slå opp i www.felleskatalogen.no på de tablettene du bruker. Selv bruker jeg Ferromax (65 mg) i forbindelse med graviditet. Ser av felleskatalogen at de kan bi både diare og kvalme og magesmerter i tillegg. Men hodepine står det ikke noe om....

Skrevet

Neste gang du er på Blodbanken, så be om noen andre. De har noen varianter som er mildere mot maven. Jeg har selv hatt mange problemer med dette, og ikke tatt det fordi det ble for ubehagelig. Resultatet er selvsagt lave jernlagre to ganger på et par år nå - og det er ikke noe særlig det heller, for da må man nemlig på sjokk-kur og får karantene i et halvt år.

Hvis du skal ta en tablett om dagen - så prøv med annenhver dag. Eller hver tredje dag. Så nærmer du tablettene med et halvt døgn om gangen. Og sånn kan du venne deg til det.

Skal man være blodgiver, er dette noe man må igjennom, og da får man gjøre det på en så behagelig måte som mulig.

Lykke til!

ps - du skal forresten ikke være redd for å ringe Blodbanken og spørre. Det er derfor de er der!

Skrevet

For meg tok det ca en uke fra jeg sluttet å ta tablettene til magen var normal igjen. Be om flytende jern neste gang! ;)

Skrevet

heisann, vi reagerer alltid forskjellig på ulike ting. Selv blir jeg veldig hard i magen da jeg bruker enkelte jerntabletter, så jeg ar mått prøve meg frem litt.

Så hadde jeg vært deg hadde jeg nok spurt om jeg kunne få en annen type jerntabletter

Gjest Anonymous
Skrevet
heisann, vi reagerer alltid forskjellig på ulike ting. Selv blir jeg veldig hard i magen da jeg bruker enkelte jerntabletter, så jeg ar mått prøve meg frem litt.

Så hadde jeg vært deg hadde jeg nok spurt om jeg kunne få en annen type jerntabletter

Jeg har samme erfaring som deg og etter litt prøving og feiling, synes jeg Hemofer er de beste jerntablettene. Får litt hard mage av disse også, men ikke på langt nær så ille som med andre merker jeg har prøvd.

Junebug i.i.

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann

Kan hodepinen skyldes tappingen og ikke tablettene kanskje? Klart at når en mister så mye blod på så kort tid så vil det kanskje ta litt tid før alt er tilbake til normalen igjen. Syns du gjør en så god innsats for å hjelpe andre at du har krav fra Blodbanken å få skikkelig oppfølging, dette er jo rystende spør du meg... Krev å få hjelp der, du kan ikke gå rundt og ha det sånn... Lykke til! :wink:

Skrevet
du har krav fra Blodbanken å få skikkelig oppfølging, dette er jo rystende spør du meg

Tro meg, de vet hva de driver med. :) De er veldig flinke til å forklare alt de gjør, og hvordan du kan forvente å føle deg etterpå. Det er viktig å ta det litt med ro, spise godt og ikke minst drikke mye vann! Selve volumet av blodet tar seg ganske fort opp igjen, men det tar litt lenger tid før kroppen får dannet nye blodlegemer osv.

Synes fortsatt du-som-startet-tråden skal be om flytende jern neste gang, jeg, det er noe de aller fleste tåler. (Jeg fikk tabletter første gang, og beskjed om å si fra dersom jeg ikke tålte dem. Da skulle jeg få svakere tabletter neste gang, eller flytende dersom jeg heller ville ha det.)

Gjest Anonymous
Skrevet

Det var jeg som startet denne tråden.

Takk for alle tilbakemeldinger!

Som jeg skrev til slutt på innlegget mitt, så HAR jeg allerede fått mildere tabeletter. Må bare vente til magen stabiliserer seg igjen før jeg kan begynne å ta dem.

Har levd på loff, ris, vann og kylling siste dagene.

Følte at ting begynte å ordne seg igår, så da bevilget jeg meg en skikkelig indisk gryterett.... Hvor dum går det an å bli...!??!

Jeg er tilbake på loff, ris, vann og kylling igjen, ja.

Skal også bevilge meg eplejuice senere ikveld.

Har ikke smakt kaffe på 5 dager, det savner jeg. :o

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

Har selv spist høye doser jern i et halvt år nå, og det er helt normalt å få magetrøbbel som følge av jerntabletter. Har selv hatt både løs og hard mage om hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...