Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg og samboer vurderer å kjøpe oss vår første leilighet. Vurderte en stund på hus, men blir rett og slett for dyrt for oss nå.

Men kom til å tenke på en ting.. Jeg har 180 000,- i lån på bilen som jeg kjøpte i sommer.

Noen som vet om det er mulig å ta opp ekstra lån på leiligheten og samtidig betale ut billånet?

Må jo være penger å spare på det? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ja, jeg og samboer vurderer å kjøpe oss vår første leilighet. Vurderte en stund på hus, men blir rett og slett for dyrt for oss nå.

Men kom til å tenke på en ting.. Jeg har 180 000,- i lån på bilen som jeg kjøpte i sommer.

Noen som vet om det er mulig å ta opp ekstra lån på leiligheten og samtidig betale ut billånet?

Må jo være penger å spare på det? :)

Dersom dere ellers har EK og inntekter nok til å få det lånet dere trenger så.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Neppe noe å spare på det.Tenk hvor lenge du vil betale på de 180000...

Skrevet

Selfølgelig er det penger å spare det. Du får lavere rente på de 180.000, antageligvis rundt 2-2,5 % (tittet kjapt på sidene til gjensidige). Dette gir deg muligheten til å betale ned billånet mye raskere enn ved å ha det som billån.

Mvh L, i.i

Gjest brutal_mann
Skrevet

Du må regne på sluttsummen for huslaå uten 180k, med 180k og slutsummen for 180k som billån. Så må du sammenligne differansene mot hverandre. Lavere renter er ikke nødvendigvis billigere når nedbetalingen er 20 år lengre.

Skrevet
Du må regne på sluttsummen for huslaå uten 180k, med 180k og slutsummen for 180k som billån. Så må du sammenligne differansene mot hverandre. Lavere renter er ikke nødvendigvis billigere når nedbetalingen er 20 år lengre.

Tror du må lese svaret mitt en gang til.. "Dette gir deg muligheten til å betale ned billånet mye raskere enn ved å ha det som billån."

Til Ts: Du skal også vite at det finnes folk som ikke klarer å skille lån fra hverandre og det kan virke som de er helt overbeviste om at det ikke er noen vei utenom å betale på bilen til den er resirkulert spiker. De tar de heldigvis grundig feil.

Tenkt eksempel:

Boliglån: 700.000, rente 3,35, mnd utgifter (15 år) 4953,-

Billån: 200.000, rente 5,75, mnd utgifter (5 år) 3843,-

Totale utgifter i mnd: 8796,-

Slår du sammen lånene (vi regner fortsatt med 5 års nedbetaling på bilen) og bruker samme renten (3,35) vil utgiftene på "Billånet" være 3625,-. Totale utgifter er da 218,- lavere i måneden så du kan velge selv om du vil betale 218,- mindre i måneden eller fortsette å betale 8796,- og bli ferdig med billånet tidligere.

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_Tom_*
Skrevet
Tror du må lese svaret mitt en gang til.. "Dette gir deg muligheten til å betale ned billånet mye raskere enn ved å ha det som billån."

Til Ts: Du skal også vite at det finnes folk som ikke klarer å skille lån fra hverandre og det kan virke som de er helt overbeviste om at det ikke er noen vei utenom å betale på bilen til den er resirkulert spiker. De tar de heldigvis grundig feil.

Tenkt eksempel:

Boliglån: 700.000, rente 3,35, mnd utgifter (15 år) 4953,-

Billån: 200.000, rente 5,75, mnd utgifter (5 år) 3843,-

Totale utgifter i mnd: 8796,-

Slår du sammen lånene (vi regner fortsatt med 5 års nedbetaling på bilen) og bruker samme renten (3,35) vil utgiftene på "Billånet" være 3625,-. Totale utgifter er da 218,- lavere i måneden så du kan velge selv om du vil betale 218,- mindre i måneden eller fortsette å betale 8796,- og bli ferdig med billånet tidligere.

Hallo i luken. Idet du slår sammen de to lånene, så har du per def ikke lenger noe billån, bare et litt større huslån. Så om det er det du mener med å nedbetale billånet raskere, så har du jo forsåvidt rett i det... Superraskt faktisk... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...