Melocoton Skrevet 26. desember 2009 #1 Skrevet 26. desember 2009 NÅ begynner jeg å bli rådløs. Jeg har prøvd å hjelpe moren min flere ganger, men uten hell. Hun er 50 år og har høyt blodtrykk, er stressa og sover dårlig. Hun drikke vin hver kveld for å bli trøtt så hun i det minste sovner. Hun røyker ikke så mange om dagen, men hun tar to-tre trekk, legger den fra seg. Ti min senere gjør hun det samme. Og slik holder hun på hele ettermiddagen. Så det utgjør kanskje en 3-4 røyk eller noe daglig, men jeg kan umulig tro at det er noe bra!? Hun tar medikamenter for høyt blodtrykk + kolesterol. Jeg har flere ganger snakket med henne om å finne en annen lege, noen mer alternative osv. Men neida, hun er så gammeldags at "legen vet best" osv. Jeg har tilbudt med å betale for en spesialist time hos en som kan hjelpe henne med å "bli yngre" og få bedre helse. Men hun ville ikke. "Det funker ikke" sier hun til alt. Hun trener ikke lenger, blitt fet, hun er hoven i kroppen og ser langt fra hvordan hun gjorde for noen år siden. Huff, vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Hun vil jo ikke ha hjelp, og vil ikke endre seg. Hun har ikke muligheten til å se at det hun driver med ødelegger og dreper kroppen hennes sakte men sikkert. Hun har et barnebarn på 2 år som forguder henne. Men det er ikke nok til å at hun skal slutte å røyke og drikke. Jeg syns det er ekkelt å la henne sitte barnevakt, for jeg vet ikke om hun er pussa på kvelden. Syns det hele er ukomfortabelt. Hvordan klarer man seg gjennom slike situasjoner? Det er min mor det er snakk om her, hun som bar meg frem og elsker meg høyere enn alt. Men hun er jo så destruktiv og det gjør vondt. Hun blir bare snurt og fornærmet om jeg prøver å snakke om helsen hennes. Hva gjør jeg nå? Syns det er grusomt å se henne bli sykere og eldre...
SouthernStar Skrevet 26. desember 2009 #2 Skrevet 26. desember 2009 Hun kan ikke gjøre noe med ting før hun virkelig vil det selv, du kan jo være der for henne, prøve å forklare ting så kanskje en dag forstår hun selv?
Melocoton Skrevet 26. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. desember 2009 Hun kan ikke gjøre noe med ting før hun virkelig vil det selv, du kan jo være der for henne, prøve å forklare ting så kanskje en dag forstår hun selv? Ja, det er det jeg må innfinne meg i tror jeg. For hun vil jo ikke forandre seg! Skjønner ikke det, hun er ikke i form lenger, orker ikke noe, bare sitter og syter. Huff.
Gjest brutal_mann Skrevet 26. desember 2009 #4 Skrevet 26. desember 2009 Om hun ikke vil bli bedre så er det lite du kan gjøre. Dessverre.
SouthernStar Skrevet 26. desember 2009 #5 Skrevet 26. desember 2009 Det er veldig lett å komme inn i en vond sirkel. Alt er et ork, uff, orker ikke tanken på å røre på seg, kan ta en tur ut i morgen.. Eller dagen etterpå. Det man trenger da er pådriv, og inspirasjon til å komme seg ut og gå, kanskje godt selskap å trippe på tur med. Har hun ingen venner eller venninner du kunne alliert deg med? Trist at hun skal sitte inne og forfalle.
Kjetil S. Skrevet 26. desember 2009 #6 Skrevet 26. desember 2009 Noen få sigaretter om dagen og et par glass med rødvin på kvelden forbinder jeg med å kose seg, jeg...(??) Har da hørt om langt verre tilfeller av selvdestruksjon enn dette. Om hun ikke vil tilpasse kosthold og trim til kropp og helse er jo noe hun må være både gammel nok og ung nok til å avgjøre selv? Veldig mange opplever et visst forfall av kropp og helse når de blir eldre, og hun høres jo ikke ut til å være alvorlig deprimert heller...?? Kanskje er det du som uroer deg unødvendig mye, jeg vet ærlig talt ikke, men jeg unner i alle fall alle å kunne kose seg litt med et glass eller to på kveldene. :-)
Lemming Skrevet 27. desember 2009 #7 Skrevet 27. desember 2009 Noen få sigaretter om dagen og et par glass med rødvin på kvelden forbinder jeg med å kose seg, jeg...(??) Har da hørt om langt verre tilfeller av selvdestruksjon enn dette. Om hun ikke vil tilpasse kosthold og trim til kropp og helse er jo noe hun må være både gammel nok og ung nok til å avgjøre selv? Veldig mange opplever et visst forfall av kropp og helse når de blir eldre, og hun høres jo ikke ut til å være alvorlig deprimert heller...?? Kanskje er det du som uroer deg unødvendig mye, jeg vet ærlig talt ikke, men jeg unner i alle fall alle å kunne kose seg litt med et glass eller to på kveldene. :-) Et glass eller to - hver kveld?
Melocoton Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 1. januar 2010 Et glass eller to - hver kveld? Ja, hun drikker dette minst. Det har vært verre, men jeg tror ikke det er mere enn dette nå. Jeg spurte i dag om hun skulle melde seg inn i Sats igjen nå siden det er tilbud men hun sa bare "når jeg føler meg bedre" Altså, det er en ond sirkel, hun orker ikke men må trene for å orke... Uff..
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #9 Skrevet 1. januar 2010 vel.. Vi jo blir gamlere og gamlere for hvert år som går. Og nei, det er ikke riktig at hun skal røyke og drikke slik som hun gjør..Kansje hun behøver en inspirasjon i livet? en mann kansje? Kansje du kan hjelpe henne til å møte noen..Lage en profil til henne på en sjekkeside,sammen MED henne seff ikke bak hennes rygg. Om ikke hun allerede har en mann i livet sitt dA ?
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #10 Skrevet 1. januar 2010 Et voksent menneske må jeg si at bør få lov til å ta seg 3-4 røyk om dagen og et glass vin eller to om kvelden. For "normale" mennesker er dette ikke et vesentlig helseproblem. Er det snakk om større mengder alkohol derimot hadde jeg vært mer skeptisk. Hvor vidt det er riktig at hun skal gå på medisiner for høyt blodtrykk og kolesterol må være en sak mellom henne og hennes lege. Det kan selvsagt være at en annen behandling er å foretrekke, men jeg må innrømme at hadde jeg gått på medisiner og en annen (ufaglært) begynner å snakke om at jeg heller burde gått til alternativ behandling så hadde jeg også satt meg litt på bakbena. Men, jeg skjønner jo godt at du blir bekymret hvis det har skjedd en stor endring på kort tid (sluttet å trene, gått opp i vekt, begynt å røyke og drikke osv). Er det snakk om såpass store endringer at du mener at det er en vesentlig helserisiko? Det er jo ikke uvanlig at endel slutter å trene når de blir eldre, og gjerne også "unner" seg litt ekstra i form av å kunne kose seg med god mat og drikke. Så sant det ikke bikker over og er en vesentlig helserisiko så synes jeg faktisk at du skal la henne få fortsette med dette. Hun er et voksent menneske og må kunne bestemme dette selv. Jeg ville trådd forsiktig. Prøv å ta det forsiktig, og fortell at du er bekymret for henne og at du er redd for utviklingen som har vært skal fortsette. Jeg tror en slik vinkling vil være bedre enn å "hakke" og "kritisere" henne. Da er det fort for personen går i forsvar og man oppnår ingenting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå