Gå til innhold

Gjesteliste

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Kjøpt ny brudekjole ja, og den gamle prøver jeg å selge. Er ikke like lett, nei! Men jeg håper på at den blir solgt i januar. Dessverre er ikke dette mange tusen kroner jeg får for den da den var kjøpt brukt på finn og jeg selger den nesten til samme pris som jeg kjøpte den for, som ikke er utrolig mye penger. Disse pengene går rett inn til å betale for den nye kjolen jeg skal hente i mai. Jeg håper inderlig at jeg får solgt kjolen ellers har vi noen tusenlapper vi må hoste opp på annen måte.

Smykkene du refererer til kostet totaltsett kanskje 250 kr (Ebay) så den kommenterer jeg ikke noe videre. Og det skoparret jeg ikke bruker på dagen har jeg allerede solgt, og pengene gikk til en del av reisen vår og depositum. Det var også snakk om 200 kr, så det er ikke slik at jeg har en HAUG med ting somkoster mange tusen her altså som du prøver å få det til, bare så de er avklart, så det er ikke her vi har gått over budsjettet, for å si det sånn (med mindre jeg ikke får solgt den gamle kjolen, da ligger vi noen tusenlapper ove det vi først hadde tenkt oss).

Hei "Cæmis"

Jeg skal selv gifte meg til sommeren, og har satt grensen slik at vi inviterer de som er gift/ forlovet eller hvis vi kjenner den andre parten godt nok til at vi vil betale kuvertpris for vedkommende. Vi er fattige studenter, så hvis folk er samboere/kjærester hvor vi ikke kjenner den andre parten i det hele tatt- dropper vi å invitere han/hun. Jeg synes det er direkte frekt av folk å kreve noe mer, og man bør ha forståelse for at det er dyrt å ha et bryllup!

Derfor synes jeg det du gjør er helt greit. Du skal ikke bry deg om hva folk sier. Det er du som betaler for å ha dine kjente og kjære der når du skal feires- og skal ikke måtte få pepper for at fremmedfolk ikke blir invitert!

Stå på! Det er mange som gjør som deg!

hilsen meg :goodbye:

Endret av Bolus
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for alle svar!

Siste spm er til de som er negative til dette...

ville dere synes det var frekt at man etterba kjæresten deres om man senere etter svarfrist fant ut at andre ba avbud og at man da kunne be deres kjærester i stedet?

Vi vurderer nemlig å etterbe kjærester hvis vi får like mange avslag fra andre i familien/venner...

Skrevet

Nå er det en stund igjen til bryllupet vårt, og vi har ikke sendt ut invitasjoner enda. Vi skal hovedsakelig be familie, men det blir også plass til omlag 10 venner. Disse blir bedt uten følge så lenge vi ikke kjenner begge to godt. Til dags dato betyr det at kjæresten til en av venninnene mine ikke blir bedt. Vi har bare møtt han et par ganger, og det er nå nesten et år siden sist.

Vi har i utgangspunktet ikke et trangt budsjett, men vi ønsker ikke å invitere mennesker vi ikke kjenner. Det er tross alt vår dag, og jeg tar meg egentlig ikke så nær av det dersom det er noen som reagerer på dette.

Skrevet
Takk for alle svar!

ville dere synes det var frekt at man etterba kjæresten deres om man senere etter svarfrist fant ut at andre ba avbud og at man da kunne be deres kjærester i stedet?

Vi vurderer nemlig å etterbe kjærester hvis vi får like mange avslag fra andre i familien/venner...

Ja, dette synes jeg ikke dere skal. Da blir det en rangering om hvem som er "viktige nok" og hvem som kan være reserve.

Gjest Blondie65
Skrevet
Takk for alle svar!

Nei jeg ville ikke synes det. Jeg har blitt etterbedt selv med en ukes varsel og syntes det var stas. Jeg vet også noen som tar det ille opp og gidder hvertfall ikke gå da så ...

Skrevet

Jeg tror det alltid blir feil for NOEN, så synes dere skal følge magefølelsen for det meste. Men det er jo greit å forhøre seg litt rundt også. Når det gjelder å invitere eller ikke invitere parvis, så stusser jeg kanskje litt på noen innspill om å bare invitere de partnerne man kjenner godt. I min omgangskrets er det slik at mange har bodd i ulike deler av landet o.l i flere år, og kan være godt etablert, til og med gift/samboer/foreldre uten at vi har møtt kjæresten mer enn en gang eller to. Slik jeg ser det så er bryllup fort en såpass formell fest (=hvor man følger endel regler for skikk og bruk) at jeg ville invitert utfra hvor etablerte parene var, ikke hvor godt jeg kjente dem...

MEN jeg synes personlig også det er greit å gjøre unntak når det er som i trådstarters tilfelle hvor det er flere i en vennegjeng som blir invitert uten kjæreste, for da kjenner man jo hverandre og sannsynligheten er vel stor for at folk har det hyggelig likevel (jeg har blitt invitert slik selv og syntes det var helt greit, samboer ble heller ikke snurt).

Skrevet

Syns dere bør invitere de som er gift/forlovet/samboere, uansett hvor godt dere kjenner begge parter.

Gjest Gjest_smiley_*
Skrevet
Syns dere bør invitere de som er gift/forlovet/samboere, uansett hvor godt dere kjenner begge parter.

helt enig! man bør tenke litt på at det er en tid etter bryllupet også, og dersom man lar være å invitere noen bare fordi man ikke møter de så ofte, sender man et ganske sterkt signal om at man heller ikke er interessert i å bli bedre kjent, og legger egentlig føring for forholdet fremover.

Skrevet

Jeg er enig i denne, og trodde faktisk det var vanlig kutyme.

For øvrig hadde jeg ikke goddet å reise langt for et bryllup samboer ikke var invitert med i. Men som trådstarter sier, så er det jo da bare å takke nei.

Og en annen ting: Ikke etterinviter dersom noen takker nei til å komme. Det blir som å rangere gjestene i A- og B-lag.

Skrevet

Jeg ser ikke helt poenget med å invitere folk man ikke kjenner. Et bryllup er ingen bli-kjent-fest, det handler om å feire brudeparet! Jeg ønsker ikke å gå rundt og hilse på nye folk og "hvor vokste du opp, hvem kjenner du her?" på bryllupsdagen.

Er dette samboere/ kjærester av venner, så virker det naturlig at man har fått noe bekjentskap til hverandre fra før. For eksempel en vanlig fest... Hvis ingen av oss har hatt interesse for å tilbringe tid sammen til vanlig for å bli litt kjent i det minste, hva i all verden skal de bry seg med bryllupet vårt da? For den gode maten?

Jeg hadde ikke blitt fornærmet hvis kun min kjære ble invitert. Dette har skjedd før, han har barndomsvenner jeg kun har truffet et par ganger. Tror heller jeg hadde følt meg ukomfortabel og malplassert med å sitte og høre på private taler om tilnærmet ukjente mennesker.

Skrevet
Jeg ser ikke helt poenget med å invitere folk man ikke kjenner. Et bryllup er ingen bli-kjent-fest, det handler om å feire brudeparet! Jeg ønsker ikke å gå rundt og hilse på nye folk og "hvor vokste du opp, hvem kjenner du her?" på bryllupsdagen.

Er dette samboere/ kjærester av venner, så virker det naturlig at man har fått noe bekjentskap til hverandre fra før. For eksempel en vanlig fest... Hvis ingen av oss har hatt interesse for å tilbringe tid sammen til vanlig for å bli litt kjent i det minste, hva i all verden skal de bry seg med bryllupet vårt da? For den gode maten?

Jeg hadde ikke blitt fornærmet hvis kun min kjære ble invitert. Dette har skjedd før, han har barndomsvenner jeg kun har truffet et par ganger. Tror heller jeg hadde følt meg ukomfortabel og malplassert med å sitte og høre på private taler om tilnærmet ukjente mennesker.

Det har å gjøre med skikk og bruk, at det er vanlig å invitere etablerte par i formelle fester. Kommer selvsagt an på formen på bryllupet, men med treretters, bordsetting dresskode osv synes jeg det er litt rart å droppe å invitere folk parvis. Dvs, jeg forstår også og er helt med på at man må sette grenser og invitere noen uten partner, men da er det mer nøytralt å gjøre det etter hvor etablerte parene er, ikke etter hvor mange ganger man har truffet dem eller hvorvidt man føler man har kjemi med dem.

Og det skal vel kanskje ikke ekstremt mye fantasi til for å se for seg at dersom folk har flyttet til ulike deler av landet så kan man være etablert uten å ha truffet hverandres kjærester. Det blir nok noe annet dersom alle/de det gjelder bor på samme sted.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg ser på det som en selvfølge at etablerte par bli invitert sammen i et bryllup. Med det regner jeg samboere/forlovede/gifte, og muligens også kjæresteforhold hvis det har vart lenge.

Eneste unntaket jeg ser er hvis hele venninnegjengen, gjengen med kollegaer e.l. inviteres uten følge. Det kan være greit, men hvis man innad i en "gruppe" rangerer gjestene sine (og deres partnere) og velger at noen skal få komme med følge og andre ikke så hadde jeg reagert svært negativt.

Hvis jeg hadde blitt invitert i et bryllup uten min samboer, og f.eks. en annen venninne ble invitert med følge så hadde jeg stusset veldig og ville nok vurdert om jeg skulle gå eller ikke. Det blir en form for rangering som jeg ikke ønsker å ta del i.

Jeg kan forstå at det gjerne ikke er så naturlig å be folk man ikke kjenner i bryllupet sitt, men enkelte skikk og bruk regler synes jeg faktisk at man skal følge. Selv om det er brudeparets dag så koster det gjestene endel også, både av tid og penger. Det minste man da kan forvente er at man får være gjest sammen med sin kjære.

Er budsjettet knapt så får man invitere alle uten følge, eller droppe noen av gjestene.

Jeg hadde heller ikke likt å aller nådigst få lov til å være "fyll" hvis andre gjester har meldt avbud.

Skrevet

Nei, dette med etterinbydelser er kanskje ikke så fint...

var en tanke siden min ene venninne foreslo det, men var litt usikker selv...

Gjest brutal_mann
Skrevet

En ting KG har lærtmeg er at aldri aldri aldri om jeg skal fri til en kvinne! Får panikk av dette bryllupsformuet...

Skrevet (endret)

Jeg er enig med deg cæmis:P jg kanskje ikke den rette til og snakke om dette temaet!!!.

men hva er vitsen med og be folk du ikke kjenner?!

Og når du ikke kan være uten kjæresten en kveld! da er det pokker ikke mye håp

for personen...! Det er jo deres bryllupsdag! = dere bestemmer ingen andre!

Når folk ikke har større problemer enn en sånn bagatell,

Endret av Siiw
Skrevet

Synes det hoeres greit ut aa etterbe jeg... Det kommer jo ann paa hvordan man gjoer det - gaar ann aa si "vi har faatt mulighet til aa invitere noen flere til bryllupet saa hvis xxx kan komme hadde det vaert veldig hyggelig".

Naar det er sagt hadde jeg invitert gifte/samboere uansett om jeg kjente de eller ikke. Er det en perifer kjaereste noen nettopp har moett synes jeg det er helt OK aa ikke be de.

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Be de du vil be!

At de klager over at rimlig nye kjærester/samboere som du ikkje kjenner særlig ikkje får komme skal du ikkje bry deg med. Jenter er klagete over sånt, om det så er de som HAR nye kjæresten, eller de som ER nye kjæresten. Bare pressiser at dere faktisk ikkje har råd til å spre rundt dere med invitasjoner til alle og einhver, fordi dere tross alt betaler X antall kroner pr. pers og har kutta ned på bryllupsreisa etc for å i det heile tatt få råd til de som dere har invitert!

Fleire andre gjorde det ikkje sjøl, så hvorfor skal ting være annerledes for deg?

Når eg skal gifte meg inviteres sikkert mesteparten av familiene, og noen venner. Om vennene har kjæreste, kommer eg garantert ikkje til å be de med uansett hvor lenge de har vært sammen (med mindre eg er god venn med h*n da). Veit spesielt om ei eg aldri ville ha bedd selv om ho er sammen med ein av bestekameratene til sambo/kompisen min.

Uansett, eg setter familien først av alt, og venner eg faktisk kjenner etterpå. Blir det noe syting over det så veit eg uansett hvem i forholdet som har klagd over å ikkje ha fått invitasjon, og det kunne ikkje brydd meg mindre :)

Skrevet

Helt enig!

---------------------------------

Om vi skal be kjærestene til våre venner som vi ikke kjenner, er det faktisk 1/8 del av alle i bryllupet vårt som vi IKKE KJENNER.

Det gidder vi rett og slett ikke. Vårt bryllup er for vår familie og våre venner, ikke ukjente mennesker. Jeg vil ha det mest mulig personlig og så intimt som mulig :)

Skrevet
Vi har en veldig stor familie og har prioritert disse på listen vår forran venner, men har også "fylt på" med venner til vi ikke har råd til å be flere...hehe

Hvis samboeren min eller jeg hadde blitt bedt i et bryllup alene hadde jeg følt meg støtt og jeg hadde ikke følt for å gå. Jeg hadde følt at dem som inviterte oss ikke så på oss som et par eller at de hadde noe imot ham eller meg...

Dere har "fylt på" med venner som dere gjerne vil ha der. Det hadde altså vært mulig for dere å gjøre dette annerledes. Dere kunne f.eks. ha invitert "påfyll"-gjestene til kaffe og drinker etter middagen. Et vennepar av meg hadde kun familie og forlovere med følge til middag og alle vennene til festen etterpå og det var helt OK.

Skrevet

Jeg kunne ha fyllt på med hele par, for å si det på den måten. Men ikke etterbedt en del av et par.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...