Cæmis Skrevet 26. desember 2009 #1 Skrevet 26. desember 2009 Vi har en veldig stor familie og har prioritert disse på listen vår forran venner, men har også "fylt på" med venner til vi ikke har råd til å be flere...hehe Vi har derfor først prioritert de nærmeste venner, og så tenkt over hvem andre vi gjerne ønsker å ha der. Vi har en regel der vi har bedt med samboer eller kjæreste om vi kjenner disse godt fra tidligere, enten fordi det er et felles vennepar, eller at en av oss jobber/ har gått på skole med begge, kjenner de fra tidligere etc. I noen tilfeller har vi ikke tatt med kjæreste/samboer da de nylig har blitt samboere/blitt sammen eller pga vi ikke kjenner denne personen i det hele tatt. har fått sterke rekasjoner på at vi utelater samboer/kjæreste hos noen. Jeg kan skjønne tankegangen til de som reagerer, men visste ikke at det var så mye å ta på vei for? Jeg kan tenke meg at dette gjelder 6-7 stk og med en kurvert pris på ca 1500 blir dette fort mye penger! Vi har et budjsett som desverre sier stopp og som også har måttet gjort at vi har kuttet på andre ting, bla reisen vår. Og vi vil heller be våre venner alene enn å ikke be de i det hele tatt bare fordi vi ikke kan be kjæresten også. Eller? Om de ikke ønsker å komme av den grunn er det trist, men helt ok...vi reagerer ikke om noen ønsker å melde avbud av den grunn..men siden de da også kjenner andre på festen synes vi ikke det er helt krise å be de alene? Hadde h*n derimot vært helt alene uten å kjenne noen hadde vi nok måttet vurdere dette sterkere da vi ikke vil at noen gjester skal føle seg "alene" på dagen. Jeg har vært bedt på bryllup tl nære venninner uten at min kjæreste var bedt og da fikk jeg beskjed om at dette var pga budsjett, og ikke fordi de ikke ville ba han. De kjente han heller ikke godt, bare hilst på han gjennom bilvinduet et par ganger. Jeg hadde ikke noe problemer med det, men tydeligvis er jeg unormal som godtar dette? Som jeg også har sagt til de som reagerer, det er ikke fordi vi ikke vil ha de der, eller ikke vil bruke mer penger...men det er rett og slett fordi vi ikke har råd. Vi har også kuttet mange fra den oprinnelige "ønskelisten" og har måttet gå over lista mange ganger og tatt bort personer med tungt hjerte. Vi har også kuttet ut alle kaffegjester da vi synes gjestene skulle få "all or nothing". Vi har heller ikke gått "all out" på andre ting i bryllupet så vi føler ikke at vi kan "trekke tilbake" feks do-kurver eller annet stæsh som er "unødvedig". Hva synes dere?
Gjest Gjest_smiley_* Skrevet 26. desember 2009 #2 Skrevet 26. desember 2009 Vi har en veldig stor familie og har prioritert disse på listen vår forran venner, men har også "fylt på" med venner til vi ikke har råd til å be flere...hehe Vi har derfor først prioritert de nærmeste venner, og så tenkt over hvem andre vi gjerne ønsker å ha der. Vi har en regel der vi har bedt med samboer eller kjæreste om vi kjenner disse godt fra tidligere, enten fordi det er et felles vennepar, eller at en av oss jobber/ har gått på skole med begge, kjenner de fra tidligere etc. I noen tilfeller har vi ikke tatt med kjæreste/samboer da de nylig har blitt samboere/blitt sammen eller pga vi ikke kjenner denne personen i det hele tatt. har fått sterke rekasjoner på at vi utelater samboer/kjæreste hos noen. Jeg kan skjønne tankegangen til de som reagerer, men visste ikke at det var så mye å ta på vei for? Jeg kan tenke meg at dette gjelder 6-7 stk og med en kurvert pris på ca 1500 blir dette fort mye penger! Vi har et budjsett som desverre sier stopp og som også har måttet gjort at vi har kuttet på andre ting, bla reisen vår. Og vi vil heller be våre venner alene enn å ikke be de i det hele tatt bare fordi vi ikke kan be kjæresten også. Eller? Om de ikke ønsker å komme av den grunn er det trist, men helt ok...vi reagerer ikke om noen ønsker å melde avbud av den grunn..men siden de da også kjenner andre på festen synes vi ikke det er helt krise å be de alene? Hadde h*n derimot vært helt alene uten å kjenne noen hadde vi nok måttet vurdere dette sterkere da vi ikke vil at noen gjester skal føle seg "alene" på dagen. Jeg har vært bedt på bryllup tl nære venninner uten at min kjæreste var bedt og da fikk jeg beskjed om at dette var pga budsjett, og ikke fordi de ikke ville ba han. De kjente han heller ikke godt, bare hilst på han gjennom bilvinduet et par ganger. Jeg hadde ikke noe problemer med det, men tydeligvis er jeg unormal som godtar dette? Som jeg også har sagt til de som reagerer, det er ikke fordi vi ikke vil ha de der, eller ikke vil bruke mer penger...men det er rett og slett fordi vi ikke har råd. Vi har også kuttet mange fra den oprinnelige "ønskelisten" og har måttet gå over lista mange ganger og tatt bort personer med tungt hjerte. Vi har også kuttet ut alle kaffegjester da vi synes gjestene skulle få "all or nothing". Vi har heller ikke gått "all out" på andre ting i bryllupet så vi føler ikke at vi kan "trekke tilbake" feks do-kurver eller annet stæsh som er "unødvedig". Hva synes dere? Personlig synes jeg det er ekskluderende å ikke invitere alle med følge, bare noen. Enten inviteres ingen med følge, eller alle. Det er min mening.
Cæmis Skrevet 26. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. desember 2009 Personlig synes jeg det er ekskluderende å ikke invitere alle med følge, bare noen. Enten inviteres ingen med følge, eller alle. Det er min mening. men jeg vil ikke si at vi inviterer "noen medfølge heller" for de som blir "følgen" ville uanset fått invitasjon alene...om du skjønner?
Modic Skrevet 26. desember 2009 #4 Skrevet 26. desember 2009 men jeg vil ikke si at vi inviterer "noen medfølge heller" for de som blir "følgen" ville uanset fått invitasjon alene...om du skjønner? Jeg skjønner hva du mener, men det er jo ikke sikkert at andre er klar over dette, og oppfatter det slik. Dere må jo selvfølgelig gjøre hva dere vil, men jeg oppfatter det også som ekskluderende. Alle eller ingen fungerer ofte best.
Gjest Vinterbrud <3 Skrevet 26. desember 2009 #5 Skrevet 26. desember 2009 Skjønner godt tankegangen og har gjort noe av det samme selv Vi har valgt å sette ned foten når det kommer til kjærester vi da, de som kun er kjærester blir ikke bedt (med mindre vi kjenner denne kjæresten VELDIG godt og har vært mye sammen med paret). Samboere inviterer vi uansett, da er det såpass alvorlig at jeg bare synes det er rett. Om man inviterer alle med følge så kan man jo risikere at folk tar med seg en person de har vært sammen med i 2 uker eller noe i bryllupet, og jeg er ikke interessert i å ha mange mennesker jeg ikke kjenner i MITT bryllup! Om vi skulle bedt alle "fillekjærester" også så måtte vi prioritert vekk mange andre som vi er glade i og som er glade i oss og det er ikke aktuelt. Selvfølgelig kunne vi valgt bort det dyre lokalet (betaler 1500 ++ per snute vi også) og heller valgt å ha det på grendahus med gryterett eller noe til mat, men det VIL VI IKKE! Det kan selvfølgelig bli like koselig i sånne bryllup, men vi ønsker oss en mer høytidelig og flott ramme rundt vårt bryllup og til syvende og sist så er det VI som betaler og VI som bestemmer hvem/hva/hvordan :)
Cæmis Skrevet 26. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 26. desember 2009 Huff, synes dette er vanskelig siden vi gjerne skulle bedt alle, men det går rett og slett ikke. Vi kan jo være harde og si alle eller ingen, men når vi ikke har råd til alle, men allikevel ønsker sterkt å ha noen der (siden vi kjenner de godt) så blir det så vanskelig... det er noen som reagerer negativt og de reagerer sterkt, mens andre sier "det er deres bryllup, dere vet hva dere har råd til og hva dere vil". Vi tenker at om de synes det er ekstremt kjipt så kan de få slippe å komme... når jeg tenker over det så blri jeg ikke furt om jeg ikke blir invitert til en bursdag men min saboer gjør det ...om jeg ikke kjenner kameraten hans godt så er jo det forståelig, hvorfor skulle det da være annerledes til et bryllup? Noe med etikette kanskje...jeg vet ikke. Invitasjonene er allerede bestillt, så er liksom ikke så mye å gjøre med det sånn sett... vi får vel bare kjøre på, så får det briste eller bære og håpe at de som ikke får ta med seg sin bedre halvdel har forståelse for vår grunn!
Supramundane Skrevet 27. desember 2009 #7 Skrevet 27. desember 2009 Vi har bedt noen med følge og noen uten, ut i fra hvilket forhold vi har til "følgene". F.eks så er samboende følger bedt, men ikke de som "bare" er kjærester. Vi måtte bare finne en plass å sette grensen.
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2009 #8 Skrevet 27. desember 2009 Jeg kan jo skjønne at folk reagerer på skillet når noen blir bedt med og andre uten, ettersom det med "hvor godt man kjenner noen" er ganske subjektivt, og det kan muligens virke som dere inviterer følgene utfra hvor godt dere "liker" dem, noe som ikke bør være kriteriet for å be noen parvis eller ikke. Når det er sagt så har jeg også blitt invitert i bryllup hvor endel av oss ble invitert uten partner (jeg hadde da nylig flyttet sammen med samboeren min, som brudeparet aldri hadde møtt), mens de som var samboere gjennom lengre tid, eller var gift ble invitert som par. Dette gjaldt i hvert fall vår vennegjeng (vi er barndomsvenner med bruden), og vi kjente jo, og ble plassert sammen med, den samme gjengen. Det fungerte helt fint, i hadde det veldig hyggelig og jeg tenkte ikke over at samboern min burde vært invitert - det hadde dessuten kostet oss et par tusen ekstra, minst, i reise og opphold. Bruden tok det opp med oss, og årsaken for dem var også at de ikke hadde råd til å invitere alle med kjæreste, men gjerne ville ha oss fra vennegjengen der.
Rampolina Skrevet 27. desember 2009 #9 Skrevet 27. desember 2009 Hei. Siden du spør så svarer jeg ærlig. Jeg synes ikke noe om å ikke invitere par, det blir liksom ikke riktig, synes jeg. Når det er sagt så nevner du at det gjelder 6-7 stk. Hvor mye ekstra vil dette bli? Tror du ikke at noen kommer til å melde avbud av de som allerede skal bli invitert? Disse har dere vel udsjettert med? Skjønner at man ikke kan regne med avbud, men de fleste har kanskje noen i slekta hvor man "vet" de ikke kommer, men må inviteres.. Det er ikke sånn hos dere, da? Lykke til, uansett!
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2009 #10 Skrevet 27. desember 2009 Kuvertpris på 1500? Det er rett og slett sløsing med penger. Dere kunne faktisk invitert tre ganger så mange for samme prisen.. Synes ikke du har noe rett til å klage over dårlig råd her.
Bahia Skrevet 27. desember 2009 #11 Skrevet 27. desember 2009 VI gidder ikke ha mennesker vi IKKE KJENNER i bryllupet vårt! Mine nærmeste venninner kjenner vi samboerene/mennene til, så de blir selvfølgelig bedt. I tillegg har jeg en venninnegjeng fra tiden på barneskolen. Vi møtes en del, men aldri sammen med samboerene våre. Jeg kjenner derfor ikke samboerene/kjærestene til disse venninnene. De blir derfor ikke bedt Vi har ikke råd eller lyst til å ha folk vi ikke kjenner i bryllupet vårt, så enkelt er det!
Bahia Skrevet 27. desember 2009 #12 Skrevet 27. desember 2009 Kuvertpris på 1500? Det er rett og slett sløsing med penger. Dere kunne faktisk invitert tre ganger så mange for samme prisen.. Synes ikke du har noe rett til å klage over dårlig råd her. Nå har ikke jeg kuvertpris på 1500kr pr pers på mat, men vi har valgt å ha fri bar. Jeg vil heller bruke penger på "full pakke" for de nærmeste, enn å invitere gud og hvermann, og ikke ha råd til å spandere på de noen som helst
Gjest Blondie65 Skrevet 27. desember 2009 #13 Skrevet 27. desember 2009 (endret) Nå har ikke jeg kuvertpris på 1500kr pr pers på mat, men vi har valgt å ha fri bar. Trådstarter har kuvertpris på 1500,-. For 6-7 personer ekstra er det akkurat i overkant av kr 10.000,- Og fri bar for 6-7 personer ekstra koster ca kr 2.100 (da regnet som 3 drinker x 100 kr etter middagen). Hvis kr 10.000 av et totalbudsjett av ukjent størrelse velter budsjettet så er det jammen meg stramt. Men det skal ikke jeg legge meg bort i. 2.100 burde ikke velte noe budsjett ... Endret 27. desember 2009 av Blondie65
Bahia Skrevet 27. desember 2009 #14 Skrevet 27. desember 2009 Trådstarter har kuvertpris på 1500,-. For 6-7 personer ekstra er det akkurat i overkant av kr 10.000,- Og fri bar for 6-7 personer ekstra koster ca kr 2.100 (da regnet som 3 drinker x 100 kr etter middagen). Hvis kr 10.000 av et totalbudsjett av ukjent størrelse velter budsjettet så er det jammen meg stramt. Men det skal ikke jeg legge meg bort i. 2.100 burde ikke velte noe budsjett ... 10.000 kr + evt drikke i tillegg blir fort penger. Man trenger ikke ha et utrolig stamt budsjett av den grunn for å syns at det er unødvendig bruk av penger. For VÅR del handler det mest om at vi vil feire dagen med familie og venner, ikke ukjente mennesker.
Cæmis Skrevet 27. desember 2009 Forfatter #15 Skrevet 27. desember 2009 (endret) For de som lurer er kuvertprisen som er regnet ut over totalprisen for bryllupet i hht festen (ikke med reise, transport, brudekjole, frisør etc) delt på antall gjester. Det inkl derfor leie av lokale, velkomstmat i form av snacks, servitører, kokker, snacks til festen, kaker, fri bar, dekorasjon, blomster ++ Antall gjester ca 70. Vi har også leid lokale av cateringselskap, så vi har en fastpris per gjest vi ber uansett om lokalet er der uansett...om dere skjønner. Vi hadde også måttet vetale "gebyr" for hver gjest som kom etter middag om vi ønsket kaffegjester siden de sørger for nattmat til alle, snacks, is til drinker, bordplasser, servise etc..Så totaltset for å be 7 til ville kostet oss ca 10.000, noe som er mye penger i seg selv. Særlig når vi allerede er over budsjett.(iiik), og vi har kuttet ned på mange andre kostnader for å få råd til å be de siste vennene våres som vi gjerne ønsker å ha der. Vi ser det som bedre å be de alene enn å ikke be de i det hele tatt...men det er nå oss. Vi har ikke råd til å be folk vi aldri har sett eller kommer til å se igjen. Jeg er også sikker på at noen av disse kjærestene ikke vet hva jeg heter en gang. Som sagt har vi kuttet på mye for å få råd til de gjestene vi har i dag, og at vi ikke har fått kuttet nok slik at vi også har mulighet til å ta med kjærester er trist, men en realitet. Invitasjonene må sendes ut over nyttår og vi har "dessverre" bare 1 stk av de vi har bedt som vi VET ikke kommer, og resten kan vi ikke tenke oss noe om akkurat nå...det må evetuelt vært sykdom eller jobb som kom i veien, og så har vi da svarfrist i 14 april og da vet vi mer. Det er mulig å etterbe kjærester om vi ser at X melder avbud, men er ikke det teit? ville man reagert på det om man ble bedt senere? Endret 27. desember 2009 av Cæmis
Bahia Skrevet 27. desember 2009 #16 Skrevet 27. desember 2009 Jeg syns dere skal be de dere har lyst (og råd) til be Det er deres bryllup Jeg hadde ikke hadd lyst til å bli bedt i et bryllup heller, der jeg kun kjente kjæresten min. For vår del er 10.000kr +++ en del penger vi kan bruker på noe annet enn ukjente mennesker Vi har det på samme måte, vi vil heller be våre venner alene, enn å ikke ha råd til å be de i det hele tatt for at de "må" ha med partner.
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2009 #17 Skrevet 27. desember 2009 Skjønner godt tankegangen og har gjort noe av det samme selv Vi har valgt å sette ned foten når det kommer til kjærester vi da, de som kun er kjærester blir ikke bedt (med mindre vi kjenner denne kjæresten VELDIG godt og har vært mye sammen med paret). Samboere inviterer vi uansett, da er det såpass alvorlig at jeg bare synes det er rett. Om man inviterer alle med følge så kan man jo risikere at folk tar med seg en person de har vært sammen med i 2 uker eller noe i bryllupet, og jeg er ikke interessert i å ha mange mennesker jeg ikke kjenner i MITT bryllup! Om vi skulle bedt alle "fillekjærester" også så måtte vi prioritert vekk mange andre som vi er glade i og som er glade i oss og det er ikke aktuelt. Selvfølgelig kunne vi valgt bort det dyre lokalet (betaler 1500 ++ per snute vi også) og heller valgt å ha det på grendahus med gryterett eller noe til mat, men det VIL VI IKKE! Det kan selvfølgelig bli like koselig i sånne bryllup, men vi ønsker oss en mer høytidelig og flott ramme rundt vårt bryllup og til syvende og sist så er det VI som betaler og VI som bestemmer hvem/hva/hvordan :) Gjestene betaler ofte 1500 kr eller mer selv får å kommei et brylup. Man må kanskej reise, betale hotell, kjøpe gave osv osv.... Å kunne ha med seg en kjærste da er det minste.
Aftensol Skrevet 27. desember 2009 #18 Skrevet 27. desember 2009 Jeg hadde ikke reagert på om jeg ikke ble invitert, mens samboer ble i et bryllup til folk jeg aldri har møtt... Jeg skjønner godt at det koster masse masse penger, og ikke har noe interesse av å ha ukjente folk der... Jeg vil heller ikke ha det, det er så utrolig mye mer å bruke de 10-15 tusen på... (eller mer for den saks skyld...) Vi skal i bryllup i sommer til et par der jeg kjenner brudgommen litt via samboer, men ikke har snakket et ord med bruden.. Hadde jeg ikke blitt invitert hadde det vært helt ok... Det er som regel bruden som "bestemmer" litt mer enn mannen
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #19 Skrevet 28. desember 2009 Har du ikke kjøpt en haug med brudekjoler, smykker og sko du ikke skal ha? Ikke rart dere går over budsjett! Kan du ikke selge noe av dette og invitere med følge? Jeg syns det hadde vært ille å blitt invitert uten partner.
Cæmis Skrevet 28. desember 2009 Forfatter #20 Skrevet 28. desember 2009 Har du ikke kjøpt en haug med brudekjoler, smykker og sko du ikke skal ha? Ikke rart dere går over budsjett! Kan du ikke selge noe av dette og invitere med følge? Jeg syns det hadde vært ille å blitt invitert uten partner. Kjøpt ny brudekjole ja, og den gamle prøver jeg å selge. Er ikke like lett, nei! Men jeg håper på at den blir solgt i januar. Dessverre er ikke dette mange tusen kroner jeg får for den da den var kjøpt brukt på finn og jeg selger den nesten til samme pris som jeg kjøpte den for, som ikke er utrolig mye penger. Disse pengene går rett inn til å betale for den nye kjolen jeg skal hente i mai. Jeg håper inderlig at jeg får solgt kjolen ellers har vi noen tusenlapper vi må hoste opp på annen måte. Smykkene du refererer til kostet totaltsett kanskje 250 kr (Ebay) så den kommenterer jeg ikke noe videre. Og det skoparret jeg ikke bruker på dagen har jeg allerede solgt, og pengene gikk til en del av reisen vår og depositum. Det var også snakk om 200 kr, så det er ikke slik at jeg har en HAUG med ting somkoster mange tusen her altså som du prøver å få det til, bare så de er avklart, så det er ikke her vi har gått over budsjettet, for å si det sånn (med mindre jeg ikke får solgt den gamle kjolen, da ligger vi noen tusenlapper ove det vi først hadde tenkt oss).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå