Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
http://www.youtube.com/watch?v=zaMAPiYStf4

Over 160 personer går rett forbi og ingen griper inn når kvinne misshandler mann.

Mann mishandler kvinne og han blir stoppet nesten med en gang.

Historien forteller intet om hva hun har gjennomgått forut for episoden, slik at begeret til slutt flyter over.

Skrevet
Historien forteller intet om hva hun har gjennomgått forut for episoden, slik at begeret til slutt flyter over.

Det er skuespillere, og veit du hva. Det gjelder i begge situasjoner

Historien forteller ingenting om hvorfor den mannlige skuespilleren misshandler den kvinnelige.

Historien forteller heller ingen ting om hvorfor den kvinnelige skuespilleren misshandler den mannlige.

Morsomt allikevel, at når en kvinne misshandler mannen sin så tror alle at det er mannen som selv er skyld i det.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Har aldri slått noen, men har blitt slått noen ganger. alltid av kvinner. Til og med fått ett spark i skrittet helt umotivert.

Skrevet
Har aldri slått noen, men har blitt slått noen ganger. alltid av kvinner. Til og med fått ett spark i skrittet helt umotivert.

Drøyt!

Skrevet
Det er skuespillere, og veit du hva. Det gjelder i begge situasjoner

Jeg er jo klar over at dette er skuespillere, men situajonene er like realistiske for det.

Kvinner slår oftere i fortvilelse, menn av ren brutalitet - for å beholde kontroll over kvinnen. Dette forklarer hvorfor forbipasserende finner det mer påkrevet å gripe inn overfor menns brutalitet (som i tillegg er råere og lettere medfører skader). Kvinners vold er oftest en følge av menns mishandling over tid, fysisk eller psykisk, mens mennene gjør det uten annen begrunnelse enn at de vil beholde kontrollen. Som regel er det derfor mannen som er skyld i brutaliteten i begge tilfeller (selv om jeg skal innrømme at enkelte sjeldne unntak finnes - spesielt i forbindelse med rus).

Gjest nobilian
Skrevet
Jeg er jo klar over at dette er skuespillere, men situajonene er like realistiske for det.

Kvinner slår oftere i fortvilelse, menn av ren brutalitet - for å beholde kontroll over kvinnen. Dette forklarer hvorfor forbipasserende finner det mer påkrevet å gripe inn overfor menns brutalitet (som i tillegg er råere og lettere medfører skader). Kvinners vold er oftest en følge av menns mishandling over tid, fysisk eller psykisk, mens mennene gjør det uten annen begrunnelse enn at de vil beholde kontrollen. Som regel er det derfor mannen som er skyld i brutaliteten i begge tilfeller (selv om jeg skal innrømme at enkelte sjeldne unntak finnes - spesielt i forbindelse med rus).

Oi, det der mente du mye om. Noe forskning å vise til?

Jeg kan nemlig godt forestille meg en rekke situasjoner hvor en mann kan bruke vold uten at det er for å beholde kontroll over kvinnen, som du formulerer det.

Det er vel også litt voldsomt å påstå at kvinners vold kommer som følge av menns fysiske eller psykiske mishandling over tid, kvinner som har vært ute for slikt vil logisk sett være altfor kuet til å slå tilbake.

Mulig det berger jula di å legge skylda på mannen i begge tilfeller, men det betyr ikke at du har rett.

Skrevet

Godt sagt.Dessuten har ikke dette med kjønn å gjøre, selv om bitre KG-menn gjerne vil framstille det slik. Det er faktisk så enkelt at når en fysisk sterk person slår en som er svakere enn seg, MÅ andre gripe inn for at personen skal holde opp.

Når en svak kvinne slår en sterk mann derimot, er det jo bare mannens manglende handlekraft som gjør at hun ikke slutter.

Skrevet

Et gammet ordtak sier at hvis en mann ser en kvinne naken er han titter. Hvis en kvinne ser en mann naken er han blotter...

Videoen beviser bare sannheten i det ordtaket.

Gjest MikeWaters
Skrevet

Dette handler ikke om kjønn, men om vår menneskelige trang til å ikke ville blande oss inn i folks "private" relasjoner.

I USA blir kvinner ofte opplært til å rope "BRANN" framfor "VOLDTEKT", da det ofte er et signal som få ønsker å respondere på.

Gjest nobilian
Skrevet
Godt sagt.Dessuten har ikke dette med kjønn å gjøre, selv om bitre KG-menn gjerne vil framstille det slik. Det er faktisk så enkelt at når en fysisk sterk person slår en som er svakere enn seg, MÅ andre gripe inn for at personen skal holde opp.

Når en svak kvinne slår en sterk mann derimot, er det jo bare mannens manglende handlekraft som gjør at hun ikke slutter.

En fysisk sterkere mann kan altså ikke være underkuet? Kan ikke bli utsatt for psykisk mishandling?

Rent tullprat.

Selv har jeg aldri blitt underkuet, så her finnes ingen bitterhet rundt temaet, kun undring over hvor svart/hvitt enkeltes verden er.

Skrevet

Når en kvinne slår en mann er det fordi andre mener det er hans skyld uansett.

Når mannen sitter der og ikke slår tilbake er det igjen fordi det er hans skyld uansett.

Selv om det bare er kvinnen som er splitter pine gal og slår han uten grunn, så lenge holdningene og regelverket er lager som det er så slipper kvinner unna med hva som helst.

Likte ordtaket som ble postet, det er faen i meg sant.

Skrevet

Tåkeprat. Kvinners vold kommer nesten aldri som følge av menns mishandling over tid. Mishandling over tid kuer en person og minimerer sannsynligheten for å bli voldelig. Når kvinner er voldelige mot menn er det enten fordi de ikke har lært at det er galt å bruke vold ("jeg er da bare ei jente, og han er mann og må da tåle slikt"), eller at de ikke kan kontrollere seg. Eller begge deler. Når en kvinne mishandler en mann over tid er det fordi det ikke er noen som stanser henne. Det samme mønsteret gjelder både menn og kvinner: de får holde på som de vil, og det går i rutine. Gjerne blir det verre og verre. Om partneren er fysisk sterkere har lite å si, da kuingen er psykisk. Å si at "mannen har skylda for kvinnens brutalitet" er nøyaktig like virkelighetsfjernt som å si at "kvinnen har skylda for mannens brutalitet". Jeg har ikke ord for hvor toskete den påstanden er.

Skrevet

Og like forbanna er det slik at de fleste menn kan stoppe kvinners vold med et slag. Galskap eller ikke. Folk flest er wira sammen akkurat slik de var for ti tusen år siden. Og intellektualisering av volden, type gjøre den kjønnsløs er en "rikmannsgreie".

Gjest Gjest_mann44_*
Skrevet

dummneste jeg har lest, og hva mener du skal være grunnen til at noen kan slå? Hvor mange grunner oppgir ikke menn som slår for at de gjør så? Idiot.

Men til TS; grunnen til at ingen gjør noe er vel at menn stort sett kan gjøre noe selv, mens en kvinne ikke kan?

Gjest Gjest_mann_*
Skrevet
Tåkeprat. Kvinners vold kommer nesten aldri som følge av menns mishandling over tid. Mishandling over tid kuer en person og minimerer sannsynligheten for å bli voldelig. Når kvinner er voldelige mot menn er det enten fordi de ikke har lært at det er galt å bruke vold ("jeg er da bare ei jente, og han er mann og må da tåle slikt"), eller at de ikke kan kontrollere seg. Eller begge deler. Når en kvinne mishandler en mann over tid er det fordi det ikke er noen som stanser henne. Det samme mønsteret gjelder både menn og kvinner: de får holde på som de vil, og det går i rutine. Gjerne blir det verre og verre. Om partneren er fysisk sterkere har lite å si, da kuingen er psykisk. Å si at "mannen har skylda for kvinnens brutalitet" er nøyaktig like virkelighetsfjernt som å si at "kvinnen har skylda for mannens brutalitet". Jeg har ikke ord for hvor toskete den påstanden er.

veldig bra innlegg. Og forskning (og ikke minst egen erfaring) forteller at kvinner slår flere ganger mer enn menn, men som oftest blir det ikke skader av slagene. Og mørketallene er mye mye større. Det er langt flauere for en mann å bli slått av en kvinne, enn omvendt.

Hadde en kompis som ble slott gul og blå av kona. Han over 190 og sterk, hun en liten stakkarslig skapning. Hun brukte den berømte stekepanna en gang og slo han i svima. Han ringte ofte og pratet om det, og jeg , litt dumt kanskje, anbefalte han til å ta ett eneste oppgjør , noe som gjorde at hun selvsagt havnet på legevakta. Han ble arrestert, hun, etter å ha gjort det samme over 10 år fikk alles sympati. Det er virkeligheten. Og kompisen måtte få meg til å sverge at jeg aldri fortalte hva hun hadde gjort med han. Rett og slett fordi det var så flaut. Vold er aldri ok. Kanskje med unntak av selvforsvar. Men aldri som hevn, og aldri som kommunikasjon. Jeg var selv gift med en kvinne som slo ofte. Bare sånn litt. Aldri blåmerker eller noe, men det var i lengden (4 år) forferdelig irriterende. Og av og til litt vondt. Klarte aldri å slå tilbake. Hadde lyst, og truet henne med det noen ganger. Men det ble med ordene. EN mann er opplært til ikke å slå jenter og de som er mindre enn oss. Det har vi fått inn med morsmelka, og det er jævli vanskelig å bli kvitt. Heldigvis kanskje, men synd når jenter føler de kan gjøre som de vil, rett og slett fordi de er jenter.

Skrevet
Men til TS; grunnen til at ingen gjør noe er vel at menn stort sett kan gjøre noe selv, mens en kvinne ikke kan?

Som hva? Hjelper det å stå å rope i ansiktet hennes når hun slår? Er det sikkert det å gå sin vei er ett riktig valg? Er det riktig ovenfor ham selv å gå eller å gi opp når det er kvinnen som er helt på trynet og nekter og se sannheten? Og om han går, betyr ikke det bare at det kommer til å skje igjen? Kommer jenta her til å høre på fornuft?

Faktum er at han er dønn handlingsrammet i denne situasjonen, om han hadde bestemt seg for å ta tak i henne og holde henne eller å for den saks skyld slå tilbake så hadde han sittet igjen med ALL SKYLD.

Han sitter der og kan ikke gjøre en dritt annet enn å vente det ut. Skriker han slår hun bare hardere, og uansett hva som skjer så blir det fremstilt som om det er mannen sin skyld i utgangspunktet. Denne forskjellsbehandlingen, eller mentaliteten som det kan kalles. Gjør at menn gang på gang er handlingslammede ovenfor kvinner, samme fan hvor skrudde kvinnene er i hodet.

For å gjøre noe er det samme som å ta på oss skylden, og det er ikke noe vi gjør villig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...