Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en sykdom som har ført til at kroppen krasjer litt sammen av ulike ting.

deriblandt har jeg slitt mye med matveien, som har ført til at jeg unngår endel matvarer - typisk det man ville unngått når man har IBS.

i tillegg til dette har jeg nokså stekt overfølsomhet for lukt(maling, parfyme). typisk litt sånn allergi-relaterte ting.

disse tingene er egentlig sekundære, og kommer i tillegg til hovedsykommen.

ved å legge om kostholdet har slipper jeg kvalme/magevondt/fordøyelsesproblemer, og ved å unngå sterke lukter så slipper jeg sterk kvalme og tretthet.

jeg har vært sykemeldt en kortere periode pga dette når det nådde en topp.

men: samboer tror nok at jeg er litt hypokonder, eller iallefall så kan han bli litt trassete når det kommer til dette.

jeg forstår jo at det kan være litt vel mange ting å ta hensyn til, så jeg forstår det hvis han glemmer seg.

men han blir liksom litt trassete - på en slik måte av hvis jeg eks hadde sagt: "ikke bruk fløte i min potetmos pga laktoseintoleranse" så kan han, istedetfor å si "ok" - begynne å diskutere dette her - eller nærmest avvise det.

"nei, slik er det ikke, det tror jeg ikke på - jaha? " etc.

samme dersom vi eksempelvis pusser opp: han synes lufting av malingslukt er unødvendig, og kverrulerer selv når jeg viser ham malingsspannet som sier at man må lufte godt ut. noe som er litt upraktisk når jeg får irriterte luftveier, blir kvalm og svimmel av malingslukt.

faktisk har vi kranglet om det - akkurat som om han har et behov for å teste meg eller noe slikt.

han har generelt en litt sånn væremåte ifht ting, og jeg kan være ganske sta selv, men når det kommer til ting jeg unngår pga sterkt ubehag så er jeg ikke så åpen for lange diskusjoner.

jeg vet gost at jeg nok er litt veldig følsom for ting på forhånd, men tenker at når jeg har erfart noe mange ganger før, så har jeg ikke behov for å utfordre det hele tiden.

alt i alt så kan det jo godt hende at jeg innbiller meg symptomene(noe jeg tviler på siden jeg ikke har tenkt noe på det før det oppstår) - men jeg synes uansett at diskusjoner er unødvendig.

hvordan skal jeg få ham ut av denne "trasse-fasen" når det kommer til slike ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er selv i en lignende situasjon som deg, og selvfølgelig kan samboeren min bli både lei og frustert noen ganger, men jeg har i det minste satt meg ned og virkelig forklart at sånn og sånn er det, og det er ikke noe jeg kan gjøre noe med. Vil du leve sammen med meg, må du også ta dette med på kjøpet.

Og stort sett er han forståelsesfull og tar hensyn, heldigvis.

Desverre så er det ikke lett for en som er frisk og aldri har hatt særlige plager av noe slag, å forstå hvordan det er å leve med en eller flere sykdommer/lidelser.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Fantastisk... Hvor mange tråder er det, bare i julen, med damer som er samboere med rasshøl? Veldig mange... Hvorfor må en være rasshøl for å få dame?

Uansett, typen din er ett rasshøl. Bytt han ut umiddelbart hvis han ikke legger om stilen.

Skrevet
Fantastisk... Hvor mange tråder er det, bare i julen, med damer som er samboere med rasshøl? Veldig mange... Hvorfor må en være rasshøl for å få dame?

Uansett, typen din er ett rasshøl. Bytt han ut umiddelbart hvis han ikke legger om stilen.

du kan få sagt det noen ganger hehehe......

jeg kan nok desverre ikke legge skylden på det nei - han går for å være verdens beste mann hos andre enn bare meg:p

bortsett fra den ekstreme staheten da......a-r-g!

jeg kan også forstå det andre siden, for det er ikke lett å leve med noen som alltid "feiler noe" og ikke kan delta på alt mulig slik man kunne før.

Skrevet

Høres ut som at han er dritt lei av å ta hensyn til deg, og at han faktisk ikke tror på at du er syk.

Så hvorfor ikke prøve hans matvare tips, så får du bevis for ham at du ikke tåler hverken det ene eller det andre?

Forstår godt om noen blir lei av sykdomsprat jeg, iallefall om du sier det slik som du gjorde i eksemplet ditt. Ikke bruk fløte i min potetmos pga laktoseintoleranse. Hva med å heller si at jeg vil ikke ha tenfløte i min potetmos, ergo du nevner ikke din sykdom?

Jeg ville ha blitt dritt lei om typen hele tiden skulle påpeke sin sykdom, tror kanskje jeg ville ha prøvd å argumentere jeg også.

Bruker han fløte i maten til deg og, så ja la vær å spis det han har laget med fløte i(vet du mente dette som et eksempel)uten å påpeke at du har noen intoleranse eller allerig for det ene eller andre. Vil han ikke lufte, så gå ut. Si du ikke orker å være i den malingslukten.

Har selv noe motstand for både sterke lukter og enkelte matvarer, men jeg pleier som regel å bare si at jeg ikke gidder eller liker ma

Skrevet

Hvis ikke kjæresten min hadde tatt sykdommen min seriøst, hadde jeg dumpet ham på sekundet. Noen ting mistror man bare -ikke-.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...