Gå til innhold

Dersom dere er ringforlovet i tiden før vielsen..

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Bjørg_*
Skrevet

..hopper dere da over den delen der dere veksler ringer i kirka?

Min far er prest og skal vi oss, og han sier det er veldig uvanlig at par som allerede har vært ringforlovet vekslet ringer i kirka. Han mener vi kanskje burde hoppe over den delen...hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uvanlig? Det er tydelig forskjell på gifteringer og forlovelsesringer. Par jeg kjenner har vekslet gifteringer i kirken, noen ganger bruker hun både gifte og forlovelsesring, mens andre ganger ikke.

Skrevet

jeg skal da ha nye ringer når jeg gifter meg og da kommer jeg så kart å ta på meg ringen når vi blir viet.

Skrevet

Den gangen jeg giftet meg, så hadde vi vert forlovet i noen år først. Da brukte vi samme ringene, men fikk gravert inn datoen for forlovelse og så dato for giftemål. Vi vekslet disse ringene på "ny" når vi giftet oss.

Skrevet

Vi gjorde som Alladin, og alle jeg kjenner som har giftet seg har gjort det samme. Jeg trodde det var helt vanlig å bruke de samme ringene, levere de inn for ny gravering og ta de på på nytt i kirka.

Gjest Gjest_Bjørg_*
Skrevet

Ja, jeg trodde også det var vanlig..

Så jeg tok det nesten som en selvfølge at vi skulle veksle ringer i kirka..

Men vi kommer ikke til å kjøpe nye ringer til vielsen, vi bruker de vi forlova oss med. Kan det være derfor han sier det?

Han sa at vi kan gjøre det om vi absolutt vil, men at det visstnok er veldig "uvanlig"... :sjenert:

Skrevet

vi er forlovet med ring.

typisk forlovelse ring, med sten, ikke sånn vanlig giftering.

vi gifter oss på mandag, da bytter vi ringer.

jeg kommer til å bruke begge ringene

Skrevet

Hvis dere vil utveksle ringer i kirka gjør dere det. Når det er faren din som skal utføre vielsen bør han holde seg profesjonell nok til å etterkomme deres ønsker på samme måte som han ville gjort for hvilket som helst annet brudepar. Det er da aldeles ikke unormalt å utveksle ringer i kirka, og hvor de ringene har vært før har da ikke presten noe med...

Gjest Gjest_Bjørg_*
Skrevet

Joda, klart vi gjør som vi vil. Pappa får bare føye seg etter våre ønsker,hehe.. :gjeiper:

Får bare høre litt med forloveden min hva han ønsker, det er egentlig det samme for meg - bare vi blir gift.. :jepp:

Skrevet

Vi skal ha nye ringer, dvs bryllupsringer, så for vår del blir de satt på igjen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Hva betyr det å være "ringforlovet"? Er det forskjellig fra vanlig forlovelse?

Gjest Hegejenta
Skrevet

Vi er ringforlovet nå.

Og skal som flere her har svart pusse opp ringene så de er blanke og fine og sette de på igjen under vielsen.

Så vanskelig det var å finne ringer vi begge likte så ser jeg ikke poenget i å finne noen nye ringer til å bruke som gifteringer.

Skrevet
Hva betyr det å være "ringforlovet"? Er det forskjellig fra vanlig forlovelse?

Nei, altså, veldig mange er jo "ringforlovet", noe som betyr rett og slett at man har en forlovelsesring på fingeren. Det er ihvertfall slik jeg tolker uttrykket.

Skrevet
Nei, altså, veldig mange er jo "ringforlovet", noe som betyr rett og slett at man har en forlovelsesring på fingeren. Det er ihvertfall slik jeg tolker uttrykket.

Forstår ikke dette helt, jeg.

Kvinnen får vel en ring når man forloves. Ofte en med sten. Uansett helt forskjellig fra gifteringer, som vanligvis ser glatte og uten stener.

Når man ringforloves, bruker man da giftering? Får mannen også ring? Er man "mer" forovet hvis man ringforloves, eller er det bare en egen skikk?

Skrevet

Kvinnen får vel en ring når man forloves. Ofte en med sten. Uansett helt forskjellig fra gifteringer, som vanligvis ser glatte og uten stener.

Når man ringforloves, bruker man da giftering? Får mannen også ring? Er man "mer" forovet hvis man ringforloves, eller er det bare en egen skikk?

Det er jo noe man selv bestemmer. Noen kjøper forlovelsesringer og bruker også disse som gifteringer. Vi har valgt å begge ha forlovelsesringer i hvitt gull, men min har da en liten diamant. Vi begge kommer til å ha nye gifteringer i gult gull når vi gifter oss.

Med andre ord: det er opp til hvert enkelt par.

Skrevet

Vi har vanlige ringer i gult gull som forlovelsesringer. Før bryllupet skal vi inngravere bryllupsdatoen og pusse ringene blanke, og så setter vi dem på igjen under vielsen.

Skrevet

Dette er ikke norsk tradisjon. Her har det alltid vært enkle ringer man er forlovet med. Både for menn og kvinner. Det med ny ring ved vielsen er et nytt påfunn i senere tid.

Skrevet
Vi har vanlige ringer i gult gull som forlovelsesringer. Før bryllupet skal vi inngravere bryllupsdatoen og pusse ringene blanke, og så setter vi dem på igjen under vielsen.

Akkurat dette skal vi også gjøre!

Skrevet

Noen som har sett litt for mange amerikanske filmer her, eller?

Det du beskriver har da aldri vært vanlig i Norge.

Skrevet
Noen som har sett litt for mange amerikanske filmer her, eller?

Det du beskriver har da aldri vært vanlig i Norge.

Mulig, men jeg prøver å forstå hva ringforlovelse er. Er det et synonym for forlovelse eller er det noe mer enn forlovelse? Eller er det noe helt annet? Eller er alt opp til den enkelte, som Yvonne sier? Hvorfor velger noen da å bruke ordet ringforlovelse? Fordi det klinger fint?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...