Fluffe Skrevet 26. desember 2009 #1 Skrevet 26. desember 2009 Mulig det finnes emne om dette fra før, men det finnes så mye ord man kan søke på så jeg laget en ny tråd På tirsdag skal jeg og typen se på golden retriver valp. Har blitt vokst opp med to hunder , men den ene kom før min tid og den andre kjøpte vi av venner av oss. Derfor lurer jeg på noen ting ang når man skal se på valpen -hva slags spm pleier oppdrettere å spørre oss som hundekjøper? -hva slags spørsmål burde jeg ha på lur(greit å vite for når jeg ser de søte små kommer jeg til å glemme alt) -hvordan var det da du evt var å så på en valp har lest masse bøker osv osv. men jeg føler at historier og menneskene her på chatten kanskje kan gi meg ett bedre innblikk i hva som skjer når man er å ser på valp. høres kanskje rart ut,men jeg liker å være forbredt.. takk for hjelp
Troyamin Skrevet 26. desember 2009 #2 Skrevet 26. desember 2009 oppdretteren har nok fått med seg hvilken valp som er hvor i flokken. Min svigermor stolte fullstendig på at oppdretteren plukket ut hunden som passet henne. (Jaktgolden) Hun fikk en kreativ og aktiv valp med masse futt! Og ikke minst en valp som er ivrig etter å følge matmor. Jeg ville spurt oppdretter om h*n har sett seg ut hvordan valpene er i forhold til møter med fremmede og med andre hunder. Hvor aktiv den er og hvordan den er i forhold til resten av flokken. Hvor mye sosialisering er gjort? Regner med du har sjekket ut foreldrene til valpen? Sykdomshistorie osv? Er det etter utstillingsgener eller jaktgener? Hva er foreldrene blitt brukt til? Hva har du planer om å bruke hunden til? Mange oppdrettere setter pris på om du vil noe annet enn bare en turkompis. En Golden har en fantastisk nese, så dersom du har planer om å bruke den til soppsøk eller annet nesearbeid, så fortell om det. Oppdrettere spør nok også om hvordan valpen passer inn i barneplaner og annet familieliv. Husker min oppdretter la merke til hvordan mine (ganske) aktive gutter var med valpene. En god oppdretter lar deg også få ringe og spørre om alt mulig. Uansett hvor rart det enn høres ut. Og for all del, ikke legg skjul på at du er "nybegynner". Da jeg kjøpte min Border Collie så ante jeg ikke hva jeg gikk til. Selv om jeg har hatt flere hunder tidligere. Dette var en ny rase for meg, og jeg trengte en oppdretter jeg kunne stole på og som var villig til å lede meg i riktig retning. Ble litt kaos her, men håper du forsto litt av hva jeg skrev. Lykke til med valp!!!
Fluffe Skrevet 26. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. desember 2009 tusen takk for svar. ja jeg har sjekket alt ang hunden og vi har via tlf fortalt vi skal ha en familiehund.ang barn osv så har ikke jeg og typen noe ønske om å få dette og vi har vell blit ganske enige vi heller vil ha dyr i livet vårt. de fortalte de ble ganske sosialisert hjemme hos dem noe som er viktig for meg i og med vi kommer jo til å ha venner på besøk + jeg vil at den skal bli vant med tantebarna mine og ikke være redd dem. er så flaut å føle seg som nybegynner, men det er jo tross alt 13 år siden forgje hunden min var valp og da var vi aldri onnom for en slik hundeprat
Gjest - litt fler meninger :) Skrevet 26. desember 2009 #4 Skrevet 26. desember 2009 Det som du og burde observere er hvordan mamman til valpene er. Er hun imøtekommende og sosial? Skeptisk til fremmede (en golden retriever skal ifølge rasebeskrivelsen være vennlig/tillitsfull). Jeg hadde og sjekket eventuelle tidligere kull denne oppdretteren hadde hatt, og sett etter om dette var et planlagt kull eller noe som ble gjort for "morro skyld" for valper er så søte og hunden er jo så snill. ( Vet ikke om dere skal kjøpe av en registrert oppdretter eller om dette er et kull som "bare skjedde" ) Om oppdretter følger avlsreglene til NKK, og at begge foreldre oppfyller kravene som stilles derifra. Dette kan Retriever klubben hjelpe deg med. HD- statuser, AA- statuser, (sykdomshistorie som nevnt over her), hvis noen valper fra eventuelt tidligere kull fra samme tispe har blitt avlivet og hvorfor.. Og hvorfor de som selger disse valpene valgte å parre de to hundene, hvorfor akkuratt dette er en bra kombinasjon. Hva har det kommende kullet som forventede sterke/svake sider? En god oppdretter vil og fortelle deg de "dårlige sidene" og ikke bare gi deg alt det positive. Som valpekjøper er det viktig at du er ærlig, sier ting som det er og svarer det som er sannheten. Om du sier at du skal bruke hunden til "ikkeno" er det viktig å få en hund som passer til "ikkeno" (med "ikkeno mener jeg familiehund), om man smører på og sier at du skal trene lydighet og bruks 5 dager i uken og den valpen som blir valgt ut til nettopp deg er en med mye arbeid, vil mistrives i et hjem uten oppgaver å løse. Husk at dere tar på dere et ansvar for en hunds ve og vel, og at den ikke har mulighet til å velge selv, så dere må legge ting til rette for at hundens liv skal bli så optimalt som mulig! Vær ærlig med dere selv OG oppdretter på alle punkter! Beklager hvis jeg virker litt skeptisk og krass, men jeg mener det bare godt. Jeg har selv en rase som krever veldig mye og ser mange av denne rasen som havner i feil hjem pga at en del oppdrettere ikke nevner negative sider med rasen, er ærlige med hvor mye de krever, og litt sanne smådetaljer som jeg er sjeleglad for at min oppdretter sa til meg. Pluss at jeg er litt imot "kjøkkenoppdrett" som ikke er planlagt for rasens beste, men fordi eierne av tispa synes at det hadde vært så søtt med valper Håper du forstår at jeg mener det bare godt , LYKKE TIL! - engasjert hundeeier
Fluffe Skrevet 26. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 26. desember 2009 (endret) tusen takk for svar. oppdretteren har hatt 11 tidligere kull(de er litt oppi årene disse folkene) og er registret i norges kennel klubb + goldenrettriver klubben Selv har jeg en del erfaring med det å passe en golden rettiver helldigvis. Tantebarnet mitt(en av 6)) er en 4 år gammel golden som gjerne er hos meg og typen på sommerferie noen uker skal sette meg ned på mandag før jobb og skrive en liten jukse lapp over ting jeg skal spørre om fra det dere har tipset meg om. Bra jeg har dere for jeg syntes ikke noen av bøkene jeg har kjøpt gir så bra innsikt i hva en oppdretter spør og vil vite og hva man bør høre om etter to år med ønske om å få en hund er tiden snart her. ser virkelig frem til lange turer i skogen i all slags vær og trene opp hunden. vet golden liker å bære på ting så jeg tenkte jeg skulle kjøpe noen apportleker som jeg skal trene med. Endret 26. desember 2009 av estella87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå