Gå til innhold

Er det ikke vanlig å sende takkekort for dåpsgave?

Anbefalte innlegg

Niesen min ble døpt i midten av september og fortsatt har ikke søsteren min og typen sendt ut takkekort til folk. Jeg har egentlig ikke tenkt over det før mamma nevnte det her om dagen, de takket meg jo i dåpen.

Er det ikke vanlig å sendt ut takkekort etter dåp? De fikk jo gaver av flere som ikke kom i dåpen...

Fortsetter under...

Jo, jeg tror det er vanlig å sende et pent bilde av avkommet med en takk skrevet på baksiden. Muligens. Men folk er så forskjellige.. jeg savner bilde av konfirmant med takk på. Men jeg vet jo at hun satte pris på oppmerksomheten i alle fall. Så jeg tar det ikke så tungt.

Jo, det er ganske vanlig. Men noen er treige til å sende ut slike kort - jeg har fått takkekort fra bryllup et år etterpå f eks... Og noen få sender nok ikke, så september er ikke så lenge siden... Jeg bryr meg egentlig ikke så mye, jeg tar riktignok vare på de bryllupsbilder, dåpsbilder etc jeg har fått, men de havner stort sett i en skuff og jeg savner kanskje ikke de kortene jeg ikke har fått. Men det er jo høflig og hyggelig å takke, og mange har glede av bildet de får som takk.

Åh, nå stakk du i samvittigheten min.

Vi hadde dåp i oktober og har ENNÅ ikke sendt ut takkekort vi heller. Klart man skal det, og vi er jo kjempeglade for alle som ville feire dagen og gi fine gaver.

Skal bestille kort nå...

Så søsteren din er ikke alene om å være litt treig.

Annonse

Gjest tante gunda

Godt å høre at det vanlig, for jeg begynte også å lure på om dette var en skikk man hadde sluttet med.

Det er snart tre år siden jeg sendte en dyr og fin gave til et dåpsbarn. Men jeg hørte aldri noe etterpå. En liten takk på sms hadde vært greit nok for min del.

Godt å høre at det vanlig, for jeg begynte også å lure på om dette var en skikk man hadde sluttet med.

Det er snart tre år siden jeg sendte en dyr og fin gave til et dåpsbarn. Men jeg hørte aldri noe etterpå. En liten takk på sms hadde vært greit nok for min del.

Skal innrømme at jeg kan være treg med takkekort selv, da det krever mer enn å si takk til de det gjelder.

Men å gi et takk for en gave til et av barna, det har jeg alltid gjort. Og ikke pr sms heller, det koster meg ikke mange minuttene å ta opp telefonen for å si det personlig :)

Hmmm...med alle disse nettstedene som kan lage julekort, takkekort m.m bare et tastetrykk unna kan ikke jeg skjønne at folk ikke klarer sende en liten takk...?

Kan du ikke nevne det for søsteren din da? Eller i alle fall spørre om hun i det hele tatt har tenkt å sende ut takkekort? Det ville jeg gjort til min bror - uten at jeg ville følt meg frekk eller noe. Går ann å spørre pent.

Selv synes jeg det er morsomt å leke med alle de ulike design og farger på kort, så jeg fikk de ganske raskt ut...;)

Men har vært borti folk som klarer å få ut julekort i en fei - mens andre takkekort lar vente på seg i en evighet...:Nikke:

Niesen min ble døpt i midten av september og fortsatt har ikke søsteren min og typen sendt ut takkekort til folk. Jeg har egentlig ikke tenkt over det før mamma nevnte det her om dagen, de takket meg jo i dåpen.

Er det ikke vanlig å sendt ut takkekort etter dåp? De fikk jo gaver av flere som ikke kom i dåpen...

Jo! Man sender takkekort for dåps gave og for gaver man får når barnet er nyfødt. Det er bare vanslig folkeskikk. Man sender et kort med bilde av barne, gjerne med klær som det har fått. :skravle: Det får alltid vi når vi gir gaver og det kommer jeg til å gjøre når jeg får barn.

Jeg må innrømme at vi aldri sendte ut separate takkekort fra navnefesten. Men begivenheten var på senhøsten, så vi sørget for å takke personlig i julekortene som ble sendt ut (og de var selvfølgelig med bilder av gullet også).

Hvis jeg hadde vært litt mindre i tåka hadde jeg vel sørget for å sende ut begge typer kort, men der strakk altså ikke tida til... Ble for dumt å sende ut julekort uten å takke for gava, så da ble det kombikort.

Jo! Man sender takkekort for dåps gave og for gaver man får når barnet er nyfødt. Det er bare vanslig folkeskikk. Man sender et kort med bilde av barne, gjerne med klær som det har fått. :skravle: Det får alltid vi når vi gir gaver og det kommer jeg til å gjøre når jeg får barn.

Okei, så når barnet får gaver fra over 40 ulike hold, så skal man kle barnet i 40 forskjellige plagg og sende ut 40 separate bilder da? Er ikke Tid og penger et issue?

Ellers så var alle som gav dåpsgaver til vårt barn i barnets dåp, og der takket jeg hver og en personlig. Men jeg orker bare ikke å makke med å lage gavekort. Finnes ikke kreativ, synes det er dødskjedelig med slikt og ser ikke poenget når jeg allerede har takket de personlig. Synes selvfølgelig det er på sin plass å sende takkekort eller sms dersom barnet får dåpsgaver fra folk som ikke er til stede.

Annonse

Det er dessverre vanligere og vanligere at man ikke gidder å takke for gaver man får. Hverken til jul, bursdag, dåp, konfirmasjon eller bryllup. Sistnevnte tre synes jeg absolutt bør takkes via takkekort. bursdag og jul går fint med sms, brev eller muntlig takk.

Hos oss er alle dåpskort sendt innen rimelig tid og alltid med bilde av dåpsbarnet i dåpskjole! Slik barnet var på dåpsdagen! Synes det er et fint minne av dåpsdagen til barnet!

Og ja, det er et takkekort, men også et minne til alle av dåpsbarnet! Ikke alle som er like flinke til å ta bilder på slike lag.

Annonse
Okei, så når barnet får gaver fra over 40 ulike hold, så skal man kle barnet i 40 forskjellige plagg og sende ut 40 separate bilder da? Er ikke Tid og penger et issue?

Ellers så var alle som gav dåpsgaver til vårt barn i barnets dåp, og der takket jeg hver og en personlig. Men jeg orker bare ikke å makke med å lage gavekort. Finnes ikke kreativ, synes det er dødskjedelig med slikt og ser ikke poenget når jeg allerede har takket de personlig. Synes selvfølgelig det er på sin plass å sende takkekort eller sms dersom barnet får dåpsgaver fra folk som ikke er til stede.

Det holder at man tar et bilde man bruker i samtlige takkekort:-)

Synes faktisk ikke SMS holder, man bør ta seg bryet med å sende takkekort.

Det er dessverre vanligere og vanligere at man ikke gidder å takke for gaver man får. Hverken til jul, bursdag, dåp, konfirmasjon eller bryllup. Sistnevnte tre synes jeg absolutt bør takkes via takkekort. bursdag og jul går fint med sms, brev eller muntlig takk.

:enig: Som jeg skulle skrevet det selv!

Uff :tristbla:

Jeg synes synd på spedbarnsfamiliene som må stresse med takkekort bare fordi andre ikke klarer å få et takk i egen person men må ha det skriftlig.. :filer:

Når man får dåpsgaver av folk som ikke er i dåpen er takkekort absolutt på sin plass. Er jo hyggelig for de som ikke var der å få et bilde av dåpsbarnet og en skikkelig takk for gaven.

Mange av de som ga gave bryr seg vel ikke om noe takkekort av babyen. i beste fall blir de liggende langt nede i en skuff i noen år, til de blir kastet, sammen med en haug andre takkekort fra barnedåp, konfirmasjoner osv.

Gjest Dallandra

Jeg er ikke vant til at man sender takkekort etter dåp. Jeg er vant til at dåp er et lite, lukket selskap for de aller nærmeste og at man takker for gavene der og da. Barsel/nyfødtgaver får man jo av kreti og pleti og derfor sender man takkekort med bilde av den nyfødte.

Uff :tristbla:

Jeg synes synd på spedbarnsfamiliene som må stresse med takkekort bare fordi andre ikke klarer å få et takk i egen person men må ha det skriftlig.. :filer:

Hvis de ikke engang klarer noe så enkelt, som å lage takkekort, så burde de kanskje ikke fått barn. Jeg kan love at de vil få vanskeligere "oppgaver" enn det fremover. Hvis man er veldig lat, kan man bare lage et bilde med ferdig tekst; takk for gaven til dåpsdagen min blablabla og sende til fotosjappa til fremkalling eller print. Kanskje noen av de skikkelig giddalause venter med å sende ut takkekort til ungen er gammel nok til å gjøre det selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...