Gå til innhold

The Secret - hemmeligheten til et bedre liv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ! :goodbye:

Under årets juletre befant det seg en bok kalt The Secret av Rhonda Byrne. Jeg ble veldig nysgjerrig, og samme kvelden den ble åpnet begynte jeg å lese.

En helt ny verden ble åpnet for meg. I følge boken former vi livet vårt ut i fra tankene våre - det kalles loven om tiltrekking - tenker og forventer vi at ting skjer, så skjer dem. Dvs at hvis vi ønsker noe sterkt nok, forventer, virkelig tror og føler at noe kommer til å skje, så vil det det. Du sender ut frekvenser ut i universet og det flytter på seg slik at akkurat ditt ønske blir oppfylt. For eksempel at du får drømmehuset, drømmejobben eller bare at du vil ha en storartet dag. "Ditt ønske er min lov".

Dette hørtes jo helt fantastisk ut ! :D

Det jeg da lurer på er;

Er det flere enn meg som har lest boken, og prøvd ut noen av teoriene? I såfall - fungerte dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare lest deler av den og mener det er tøys. Men forfatteren har nok visualisert at hun skal tjene penger, og har gjort det pga boka.

En venninne overtalte meg til å lese den, og hun har gått ganske mye opp i rådene. Men hun er fortsatt fattig og har verken vunnet i Lotto eller arvet en ukjent onkel i Amerika, hun sliter for å få endene til å møtes fortsatt for seg og tenåringen.

Jeg mener det er farlig å tro alt for blindt på sånt, det kan sammenlignes med "Oslo Kristne Senter" eller "Livets Ord" der Gud skal oppfylle "alt" bare man er sterk i troen. (Og hvis du blir syk eller forblir barnløs så er det din skyld fordi du ikke har trodd blindt nok...)

Jeg har mer tro på at man bruker tid hver uke på å tenke gjennom livssituasjonen sin og prøver å legge planer for hvordan man skal oppføre seg/handle for å nå målene sine. Men jeg tror nok mest på at man må jobbe hardt og konkret for å oppnå noe. Ingenting kommer bare fordi man lærer seg "å forvente det".

Men boka er greit nok lesestoff, og utsagnene i boka er ikke gale heller, så du finner nok noen fornuftige formaninger å ta med deg videre i livet. :)

Skrevet (endret)

Jeg syntes den var interessant og spennende første gang jeg hørte om den og så dokumentaren. Jeg er derimot ikke særlig begeistret for den lengre, da den har ett stort svakt punkt:

Hva med de fattige barna i Afrika? Som atpåtil kan være født med HIV. Hvordan forklarer man det? At de ikke tenker positivt nok til å komme seg ut av elendigheta før de dør i lav alder?

Jeg synes tanken bak boka, om å tenke positive tanker, er bra. Ser man lysere på ting er man gjerne mer løsningsorientert. Om det er en universell lov bak det kan jeg ikke si noe på.

Men å tenke positivt er det absolutt ikke noe negativt med ;P

Endret av Arnøy
Gjest Gjest_silje_*
Skrevet

Jeg har ikke lest den, men hørt en del. Jeg tolker det slik at hvis du går rundt med en positiv holdning til livet ditt og følger drømmene dine vil du få et bedre liv og ha større sjans for å oppnå drømmer. Det hjelper ihvertfall ikke å være negaiv og ulykkelig;) men tror ikke du vinner i lotto fordi du tenker at du gjør det akuratt:P

Gjest brutal_mann
Skrevet

The Secret er ett stjerne-eksempel på hvordan en blir rik på andre sin usikkerhet. En søppelbok fra a til å.

Skrevet

Enig med Brutal Mann. Når det er sagt tror jeg ingen har vondt av å tenke mer positivt (har oppfattet at det er det boken handler om), men er ellers enig med den som skriver at man heller bør bruke energi på å tenke gjennom sitt eget liv og ta tak i det i stedenfor å tro at ting skal dette ned fra himmelen fordi man ønsker det sterkt nok.

Skrevet

Hadde jeg fått The Secret i gave, hadde jeg fyrt med den.

Slike bøker provoserer meg.

En logisk slutning ut i fra bokas argumentasjon må jo være at hvis man lever et vanskelig liv, er det ens egen skyld siden man ikke tror eller visualiserer hardt nok?

En jentunge som blir seksuelt misbrukt kan visualisere seg frem til en drømmepappa?

En pappa som har mistet hele familien sin grunnet sykdom, sult og tørke, har ikke et sterkt nok ønske om at familien skal leve et bra liv?

Skrevet
Enig med Brutal Mann. Når det er sagt tror jeg ingen har vondt av å tenke mer positivt (har oppfattet at det er det boken handler om), men er ellers enig med den som skriver at man heller bør bruke energi på å tenke gjennom sitt eget liv og ta tak i det i stedenfor å tro at ting skal dette ned fra himmelen fordi man ønsker det sterkt nok.

Dette med positiv tenkning, er jeg helt enig i.

Skrevet (endret)

Jeg har lest boken. Den er så amerikanisert at jeg blir kvalm.

En ting er viktig uansett denne boken eller ikke:

fokuserer du på det du ønsker, på målene dine, på det du vil, utifra verdiene dine, så vil du automatisk ta valg som gjør at du kommer nærmere.

Endret av BrentOrange
Gjest brutal_mann
Skrevet
Hadde jeg fått The Secret i gave, hadde jeg fyrt med den.

Den fikk jeg til jul i fjor :cool:

Og jeg har familiemedlemmer som er overbevist om at denne boken er løsningen på alt... :roll: Kjenner jeg skjemmes...

Skrevet

Har sett den boka bli anbefalt til syke, døende folk. Et hån.

Skrevet

Ja, det høres helt fantastisk ut. Og nei det fungerer ikke.

Skrevet
Dvs at hvis vi ønsker noe sterkt nok, forventer, virkelig tror og føler at noe kommer til å skje, så vil det det. Du sender ut frekvenser ut i universet og det flytter på seg slik at akkurat ditt ønske blir oppfylt. For eksempel at du får drømmehuset, drømmejobben eller bare at du vil ha en storartet dag. "Ditt ønske er min lov".

Dette hørtes jo helt fantastisk ut ! :D

Ting som virker for godt til å være sant, er gjerne det.

Og du... Universet flytter på seg? Frekvenser?

Hva om du og to andre damer øsnker seg samme mann? "Ditt ønske er min lov"-tankegangen kan da bli litt vrien. Eller vinner den som er sterkest i troen, kanskje?

Skrevet

Hva om du og to andre damer øsnker seg samme mann? "Ditt ønske er min lov"-tankegangen kan da bli litt vrien. Eller vinner den som er sterkest i troen, kanskje?

:fnise:

Skrevet

Ikke vær teit da, Ellevill. I et slikt scenario vinner jo selvsagt hun som også har ARBEIDSBOKEN som hører med.

:ler:

Skrevet

Mannen vinner. :sjarmor:

Skrevet

For å kunne klare å manifestere må du vibrere på en positiv frekvens, stort sett hele tiden. Du må skape så mye energi, at du får svar på energistrømningene du sender ut.

Så, det vil si... Uansett hva du tenker og føler, får du svar på. Da også frykten din.

Har du sett alkoholikere, som må stelle seg på en fjelltopp for så å skrike: JEG ER SUNN OG FRISK, f.eks?

Det er fordi, at når man skriker så sender man ut masse energi, så man vil få svar på tiltale. Eneste er: følelsene dine må være med på tankene dine. Alt må være samkjørt, ikke BARE tankene dine. Og du må ville det!

Du må også TRO at det går an, for hjernen vår tror bare noe den ser. Derfor burde du kunne visualisere.

For å kunne visualisere burde du like å meditere. Det er i meditajon det er lettest å manifestere, syns jeg da.

Syns boka utelater MASSE om temaet, blandt annet at man får svar på frykten sin, og ikke bare på det huset man ønsker seg.

De får det og til å virke som om at man bare kan tenke det. I og for seg riktig, siden alt starter med tankene våre, men man MÅ visualisere for å få det til. Syns ikke boka nevner mye om det.

Det finnes m.ao mange gode bøker om temaet, og da ikke the secret.

Skrevet

Wow, så smart du eeeer...

Hørt om fri vilje før? Tror du virkelig man kan ønske seg en annen PERSON?

Skrevet (endret)
Wow, så smart du eeeer...

Hørt om fri vilje før? Tror du virkelig man kan ønske seg en annen PERSON?

Kan man ønske seg å bli smartere og hyggeligere?

Endret av Kosemose
Gjest brutal_mann
Skrevet
Kan man ønske seg å bli smartere og hyggeligere?

Nei :cool:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...