Gå til innhold

Når må man i begravelse?

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke pålogget
Skrevet

Tenkte det var lurest å logge ut for denne...

I år begynte jeg i ny jobb med 60-70 nye kollegaer. Siden jeg begynte har en annen vært syk og vedkommende døde for kort tid siden.

Hva synes du er min plikt her? Jeg visste hvem vedkommende var, men vi var ikke bekjente. Er det forventet at jeg stiller, og er det noe jeg absolutt bør? Dersom jeg ikke hadde begynt i denne jobben ville jeg aldri reist, så det er sånn sett en kollegial greie, men jeg har jo aldri jobbet med vedkommende.

Det lureste er nok å reise, for dersom man ikke gjør det kan man jo fort bli ugglesett.

Og for å skyte inn til slutt, så har jeg ingenting imot vedkommende eller begravelser generelt, det er vel mest et spørsmål der jeg vil høre andres mening.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Man MÅ IKKE dra i begravelse. Det er noe man gjør i respekt for den avdøde og dennes pårørende når man kjenner vedkommende.

Hvis du blir uglesett fordi du ikke gikk i begravelsen så ville jeg ha uglet tilbake. Jeg ville synes det var mer unaturlig at noen gikk i begravelsen bare for å gå i begravelsen liksom.

Jeg hadde selv en kollega som døde for noen år tilbake. Jeg visste godt hvem hun var, men hadde ikke noe nært forhold til henne. Så jeg meldte meg frivillig til å være igjen på arbeid slik at de som stod nærmere kunne dra.

Skrevet

Det må du absolutt ikke. Har hatt flere kollegaer som har dødd de siste årene. Har ikke vært i noen av begravelsene.

• Liker 1
Skrevet

man går vell bare i begravelser til de man kjenner? ihvertfall sånn jeg føler det. selv om jeg veit hvem mannen på andre siden av gata er, ville jeg ikke gått i begravelsen hans, forde jeg kjenner han ikke

Skrevet

Man går i begravelser der det føles naturlig. Et par år etter at jeg begynte i jobb her jeg er nå døde en som hadde jobbet i avdelingen tidligere. Jeg kjente ham imidlertid siden vi hadde hatt en del faglig kontakt mens jeg jobbet et annet sted noen år før, så det virket naturlig for meg å gå i den begravelsen.

Går ikke i begravelser til kolleger som jeg aldri har "kjent", eller hatt særlig mye med å gjøre i jobbsammenheng.

Skrevet

Jeg hadde ikke gått i en begravelse til en kollega slik. Sendt blomster fra alle på jobb ja, men ikke møtt til begravelse.

Skrevet

Man MÅ aldri i begravelse. Kun når man føler det er riktig selv. Når det gjelder de pårørende så er også folk forskjellige. Den dagen jeg er nærmeste pårørende vil jeg ha færrest mulig folk rundt meg. Mens andre igjen finner trøst i at alle kommer fra fjern og nær. Så det finnes ingen fasit på dette.

Skrevet

Jeg syns man "må" dra i begravelse hvis det føles riktig for en. Som regel handler det jo om hvilke relasjon man hadde til den døde. Så kan det også være tilfeller der det er "riktig" å dra i begravelse til noen man ikke engang har kjent hvis man står nærmeste pårørende veldig nær, da mer av respekt for pårørende enn for den døde.

Gjest brutal_mann
Skrevet

For meg hadde det vert helt unaturlig å gå i en slik begravelse. Er det ikke vanlig at bedriften sender en leder som representant?

Skrevet

En kollega døde for en tid siden, jeg kjente h*n ikke noe serlig og hadde heller aldri jobbet med h*n. Men gikk i begravelsen. Men jobben la opp til at alle skulle få mulighet til å delta, og sto for transporten til og fra.

Skrevet

Hvis jeg hadde mistet en av mine nærmeste hadde jeg ikke hatt noe behov for å ha noen fjerne kollegaer av den avdøde til stede. De aller nærmeste kollegagene kunne gjerne vært der, men ikke en horde med folk som omtrent ikke kjente ham/henne engang.

Skrevet

"Hva synes du er min plikt her? Jeg visste hvem vedkommende var, men vi var ikke bekjente. Er det forventet at jeg stiller, og er det noe jeg absolutt bør? Dersom jeg ikke hadde begynt i denne jobben ville jeg aldri reist, så det er sånn sett en kollegial greie, men jeg har jo aldri jobbet med vedkommende."

Ts: Det her er hva jeg tenker:

Om du ikke kjenner særlig til vedkommende, selfølgelig helt greit ikke å møte. Det du skal vite er at det ikke er alle som tar like lett på et dødsfalll blant sine nærmeste og derfor er det heller ikke alle som går i en begravelse pga den avdøde, men som en støtte til andre som er der og trenger støtten de gir.

Har du nære venner/støttespillere i jobben som skal dit og kanskje trenger støtten din, så ville jeg i ditt tilfelle ha gått.

Jeg husker veldig godt en begravelse jeg var i til en kamerat der faren min var med omtrent uten å vite navnet hans. Han var der for meg og mine venner og var den som ga verdens beste klem og støttet meg da jeg virkelig trengte det. Han er i en så viktig jobb at telefonen ringer altfor mange ganger i løpet av en fridag, men den dagen fikk det bare ringe for han var med meg da jeg trengte det.

Håpet dette er til hjelp for deg

S

Skrevet

Hvis jeg hadde hatt et personlig forhold, eller et særdeles nært arbeidsforhold, med en kollega som døde så ville jeg gått, men ikke til en "vanlig" kollega.

• 2 uker senere...
Skrevet
Hvis jeg hadde hatt et personlig forhold, eller et særdeles nært arbeidsforhold, med en kollega som døde så ville jeg gått, men ikke til en "vanlig" kollega.

Hva om ens kollegas mor dør? Er personlig på jobb men vi har ingen kontakt utenom jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...