Gå til innhold

Mac OS vs. Windows - virus/trojanere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva folk gjør med pc-ene sine, jeg. Jeg har kjørt i årevis uten antivirus og uten tidkrevende vedlikehold av Windows. Både på XP, Vista og nå Windows 7. De gangene jeg har vært nødt til å gjøre noe så er det fordi jeg har føkket opp selv. Jeg har heller aldri hatt virus (som jeg vet om iallfall).

Videoannonse
Annonse
Gjest Epleknollen
Skrevet
De gangene jeg har vært nødt til å gjøre noe så er det fordi jeg har føkket opp selv.

Hvem andre skulle "føkke opp" enn brukeren av en PC?

DET er jo poenget mitt

...vi har mange Mac i huset som ALLE (inkl venner til barna) bruker så mye de vil til hva de vil. De har ennå ALDRI blitt føkka opp....dvs EN av dem har...det er en Acer. Husets eneste PC...

Skrevet
Det er det jeg mener også. Den som hadde klart å skrive det første virkelig ødeleggende viruset til OS X hadde blitt usannsynlig berømt...

Selvsagt vet man ikke hvem han er, det er jo bare ett av mange virus.
Jeg refererte til ditt tidligere innlegg. Eksen min programmerte et virus for pc og konfigurerte det for mac. Det var fryktelig mye farligere på mac enn det var på pc, og etter to dager hvor han ikke fant det igjen var harddisken hans fried.
Skrevet
(...) Jeg har kjørt i årevis uten antivirus (...)

Jeg har heller aldri hatt virus (som jeg vet om iallfall).

Priceless! :klappe:

Skrevet

Ah, det hender jeg scanner, nemlig, men jeg kjører ikke antivirus til daglig. Det glemte jeg å si. Så den ligger der.

Skrevet

Haha, denne har jeg hørt et par ganger og, like morro hver gang. Og så er det jo i tillegg I antivirusprogrammene virusene ligger, så om de hadde installert ett, scannet og virus blitt funnet er det jo på grunn av antivirusen... :roll:

Det er slike folk som gjør det så enkelt å spre virus videre...

Skrevet

hehe, så dum er jeg faktisk ikke. Jeg har jobbet med it-support og ryddet opp i flere virusinfeksjoner enn jeg gidder å telle, men jeg har aldri hatt et slik problem på noen av mine maskiner. Antivirusen kjører altså ikke i bakgrunnen, men jeg scanner en gang i uka etter å ha oppdatert med siste definisjonsfiler. I tillegg kjører jeg malwarebytes antimalware når jeg mistenker at det er noe grums. Brannmur kjører dog kontinuerlig, så jeg tror den er mye av grunnen til at det ikke går så galt. Ja, og så det at jeg ikke klikker på allverdens linker og annen drit. Eneste gangen det har gått skikkelig til helvete var den gangen jeg installerte XP på en maskin, og koblet den til UiB sitt nett før jeg oppdaterte. Det tok ca fire sekunder før maskinen var full av drit og måtte reinstalleres.

Gjest samme gjest
Skrevet
hehe, så dum er jeg faktisk ikke. Jeg har jobbet med it-support og ryddet opp i flere virusinfeksjoner enn jeg gidder å telle, men jeg har aldri hatt et slik problem på noen av mine maskiner. Antivirusen kjører altså ikke i bakgrunnen, men jeg scanner en gang i uka etter å ha oppdatert med siste definisjonsfiler. I tillegg kjører jeg malwarebytes antimalware når jeg mistenker at det er noe grums. Brannmur kjører dog kontinuerlig, så jeg tror den er mye av grunnen til at det ikke går så galt. Ja, og så det at jeg ikke klikker på allverdens linker og annen drit. Eneste gangen det har gått skikkelig til helvete var den gangen jeg installerte XP på en maskin, og koblet den til UiB sitt nett før jeg oppdaterte. Det tok ca fire sekunder før maskinen var full av drit og måtte reinstalleres.

Da blir det jo selvfølgelig litt annerledes. Men jeg har faktisk venner som mener at de ikke får virus, fordi de ikke har antivirus installert. Om de installerer den popper det bare opp virusadvarsler hele tiden... :gjeiper:

Skrevet (endret)

Å, nei, det var absolutt ikke det jeg mente. Jeg tror jeg har mer begrep enn en gjennomsnittlig pc-bruker, og nettopp derfor tillater jeg meg å ikke kjøre antivirusen i bakgrunnen hele tiden. Mye fordi jeg opplever at den forstyrrer andre programmer av og til. Den skrus på det øyeblikket noen andre skal låne maskinen, for jeg har sett hva f.eks. mamma kan få til. Hun kræsjer en pc på 15 minutter, det er helt ubegripelig at det går an.

Jeg glemte også å si at jeg ikke laster ned ting (altså piratkopierer). Bare der unngår jeg ekstremt mange virustrusler.

Endret av Zzyzx
Skrevet
Hvem andre skulle "føkke opp" enn brukeren av en PC?

DET er jo poenget mitt

...vi har mange Mac i huset som ALLE (inkl venner til barna) bruker så mye de vil til hva de vil. De har ennå ALDRI blitt føkka opp....dvs EN av dem har...det er en Acer. Husets eneste PC...

Den eneste måten man kan "føkke opp" en maskin på er om man instalerer drit på den, eller fysisk skader den.

Siden 90% av alle programmer som blir laget ikke er kompatible med mac så er det kansje litt vanskligere å instalere møkk på den, men det samme gjelder forsåvidt en god del av operativsystemene til PC også... Jeg tror kansje du blander PC og windows.

PS er en fysisk maskin, mens windows er operativsystemet. Om du hadde hatt en PC med linux på så tipper jeg at den ikke hadde blitt "ødlagt" like fort.

men som jeg sa tidligere... Mac er for folk som ikke har helt peiling, eller gidder å sette seg inn i disse tingene.

Om man har peiling så er det null problem å ha en PC som holder seg helt frisk og fin helt til man vil ha en ny.

Gjest Epleknollen
Skrevet
Jeg tror kansje du blander PC og windows.

men som jeg sa tidligere... Mac er for folk som ikke har helt peiling, eller gidder å sette seg inn i disse tingene.

Om man har peiling så er det null problem å ha en PC som holder seg helt frisk og fin helt til man vil ha en ny.

Jeg blander ikke PC og Windows, men de fleste her skjønner at når man sier PC så menes det PC med Windows som OS. Mener man PC med feks Linux, så er det såpass spesielt at da SKRIVER man det...

Mac er også en PC (Personal Computer) men det behøver jeg ikke forklare hver gang.

Å si at Mac er for folk som ikke har helt peiling blir tullete. Tror nok man finner folk som har peil også der :)

Kan vel heller si at mac er mer for folk som ønsker å BRUKE datamaskinen - ikke vedlikeholde den.

...men det du skriver om at man MÅ ha god peiling for å holde en PC frisk og rask - det er helt riktig

Skrevet

Jeg hadde en periode en Apple-maskin med Linux. Kan jeg da si at jeg har en mac, siden OS X ikke er det viktigste, men det at man holder seg virusfri og dermed er det klart overlegent?

Gjest Epleknollen
Skrevet
Jeg hadde en periode en Apple-maskin med Linux. Kan jeg da si at jeg har en mac, siden OS X ikke er det viktigste, men det at man holder seg virusfri og dermed er det klart overlegent?

Nei, for det du skisserer er meget spesiellt.

Alle er enig i at når man bruker uttrykket PC, så er det _vanligvis_ en PC med Windows som OS.

De som er uenige i det er kverulanter

Skrevet

Alle er enig i at når man bruker uttrykket PC, så er det _vanligvis_ en PC med Windows som OS.

Ja, de er kverulanter fordi du har RETT, nemlig.
Skrevet (endret)

Morsomt hvordan du kaller andre kverulanter, når du selv plukker frahverandre setninger så de får en litt annen betydning, sån at du kan plukke på dem. (ikke plukke på personen, men på innhildet i posten)

Om du leser innlegget mitt omigjen så ser du at det står "Mac er for folk som ikke har peiling, eller folk som ikke gidder å sette seg inn i det"

En person som ikke bruker windows fordi han/hun ikke liker "vedlikeholdet" er en person som ikke gidder å sette seg inn i det.

Og ja, Mac er et merknavn, og maskinene dems er teknisk sett PCer, men det er ikke sån de blir markedsført. De blir markedsført i "mac vs PC" reklamer, mens PCer aldri blir markedsført som "mikrosoft" eller "windows", så det er en forskjell der.

Edit: Jeg ser jeg skreiv innhild istedenfor innhold, og jeg har sikkert fler feil også, men jeg er for lat til å rette på det, derfor skriver jeg heller denne lange setninga for å forklare det, selvom det sikkert tok myyyyyye lengre tid.

Endret av Yme
Gjest Gjest_ostepop_*
Skrevet
Edit: Jeg ser jeg skreiv innhild istedenfor innhold, og jeg har sikkert fler feil også, men jeg er for lat til å rette på det, derfor skriver jeg heller denne lange setninga for å forklare det, selvom det sikkert tok myyyyyye lengre tid.

He,he...men du er ikke så lat at du likegodt kjøper en mac .-)

Gjest epleknollen
Skrevet
Om du leser innlegget mitt omigjen så ser du at det står "Mac er for folk som ikke har peiling, eller folk som ikke gidder å sette seg inn i det"

En person som ikke bruker windows fordi han/hun ikke liker "vedlikeholdet" er en person som ikke gidder å sette seg inn i det.

MED andre ord sier du:

Mac er for de som vil ha et enkelt, vedlikeholdsfritt dataliv

PC er for de som vil sette seg inn i ting, og bruke tid på vedlikehold

Tror vi er helt enige jeg

Skrevet
MED andre ord sier du:

Mac er for de som vil ha et enkelt, vedlikeholdsfritt dataliv

PC er for de som vil sette seg inn i ting, og bruke tid på vedlikehold

Tror vi er helt enige jeg

"vedlikehold" som i at om man veit hva man gjør så er det ikkeno særlig av det. Det er bare folk som ikke har helt dreisen på PCen som greier å fylle den med skrap, laste ned hævver av viruser og generelt sett missbruke hele maskina.

Om du kjøper en ny PC til 12.000 og en ny mac til 12.000 så får du mer for pengene når du kjøper PCen.

PCer er kraftigere maskiner, man kan utvide og bygge dem om akkurat sån man vil, og de er lette å skaffe nye deler til om det trengs (noe som betyr at de varer lengre også)

En mac har dårligere hardware til en dyrere pris, rett og slett fordi det er merkevare og litt trendy om dagen.

Dette http://store.apple.com/no/browse/home/shop...mco=MTM3NDk1MTc er den dyreste maskina jeg fant hos apple... Koster nesten 20.000 kr.

Min PC kosta sirka 12.000 kr. Jeg har 100 gig mindre harddisk, men ellers er alt bedre, og PCen min er ikke så veldig ny heller.

Da forstår jeg ikke hvordan noen kan si at en mac er bedre enn en PC... (en PC til 20.000 hadde jo sprengt den macen der i småbiter)

Men ja, det er vanskligere å instalere mye dritt på en mac, så den er nok mer brukervenlig for nybegynnere, men ingen kan si at en mac er bedre enn en pc, for det er den bare ikke.

Gjest Epleknollen
Skrevet
"vedlikehold" som i at om man veit hva man gjør så er det ikkeno særlig av det. Det er bare folk som ikke har helt dreisen på PCen som greier å fylle den med skrap, laste ned hævver av viruser og generelt sett missbruke hele maskina.

Jammen...du bare repeterer jo deg selv hele tiden.

Kan du ikke i det minste si deg enig i dine egene utsagn? altså at Mac er for folk som ikke har helt dreisen på PC (og vil ha et enkelt, problemfritt dataliv) mens en problemfri og frisk PC er mer for de som er noe datakyndige og kan ta vedlikehold og support selv?

Om Mac eller PC gir mest datakraft for pengene kan man diskutere i det uendelige - og det gjøres det også i alle dataforum. Det kommer an på hva maskinen skal brukes til, og; De lærde strides...

Skrevet (endret)
Jammen...du bare repeterer jo deg selv hele tiden.

Kan du ikke i det minste si deg enig i dine egene utsagn? altså at Mac er for folk som ikke har helt dreisen på PC (og vil ha et enkelt, problemfritt dataliv) mens en problemfri og frisk PC er mer for de som er noe datakyndige og kan ta vedlikehold og support selv?

Om det hadde eksistert fler viruser og sånne ting til Mac så hadde den blitt like treig og ødlagt som en PC, i hendene på en person som ikke veit hva han/hun holder på med.

Det at det finnes mindre skadelige programmer har ikkeno med kvaliteten på Mac å gjøre, men heller at brukerbasen er mindre og det dermed er mindre sjangs for å få stjælt passord og info om man skriver en keylogger til en Mac.

Det eneste som er bedre med mac er at det er mye færre viruser og skadelige programmer der ute, og dermed vanskligere for en nybegynner å ødlege maskina si.

Det at Mac har færre viruser kommer ikke av at den er bedre...

Å akkurat det er jo sirka det eneste argumentet folk har om mac. Lettere å bruke fordi den ikke får virus og andre uønskede programmer som gjør den treg (Det kan skje, i motsetning til det de fleste tror)

Om Mac eller PC gir mest datakraft for pengene kan man diskutere i det uendelige - og det gjøres det også i alle dataforum. Det kommer an på hva maskinen skal brukes til, og; De lærde strides...

Hehehe, hvordan kan jeg repetere det jeg sier uten å være enig med megselv? :P

Det jeg mener er at folk som heletiden må vedlikeholde PCen sin, er folk som ikke veit hva de driver med.

De må vedlikeholde fordi de ødleger.

Nå repeterte jeg megselv enda en gang! hehehe

"Om Mac eller PC gir mest datakraft for pengene kan man diskutere i det uendelige"

Dette er jo ikke en diskusjon... Min PC er bedre/kraftigere enn den dyreste Macen i apple store, og den kosta litt over halvparten av prisen, og den er en del eldre.

PCer (hvertfall stasjonære) er billigere enn Mac. Siden de er billigere, så vil man kunne kjøpe bedre hardware, og dermed få en kraftigere maskin til samme prisen.

Edit: En ting som jeg syns gjør OS X bedre enn windows på èn måte, er at man får med en del kule programmer og/eller nyttige programmer...

Når man har windows må man jo ut med ekstra penger til word og exel osv.

Det finnes gratis alternativer, men det er sleipt av Microsoft å drive sån der.

Endret av Yme

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...