Gå til innhold

Mac OS vs. Windows - virus/trojanere

Fremhevede innlegg

Gjest epleknollen
Skrevet
Om det hadde eksistert fler viruser og sånne ting til Mac så hadde den blitt like treig og ødlagt som en PC, i hendene på en person som ikke veit hva han/hun holder på med.

Det at det finnes mindre skadelige programmer har ikkeno med kvaliteten på Mac å gjøre, men heller at brukerbasen er mindre og det dermed er mindre sjangs for å få stjælt passord og info om man skriver en keylogger til en Mac.

Ja, dette er grunnen til at at Mac er mer brukervennlig, holder seg frisk lengre, blir ikke "treig" etter litt bruk og gir et mindre bekymringsfullt liv sammen med datamaskinen :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er delt. Innlegg som omhandler pris på MAC og PC finner dere her.

Phaedra,mod

Skrevet
Ja, dette er grunnen til at at Mac er mer brukervennlig, holder seg frisk lengre, blir ikke "treig" etter litt bruk og gir et mindre bekymringsfullt liv sammen med datamaskinen :-)

Jepp! Så denne brukervennligheten til Mac kommer ikke av at den er bedre enn PC, sant.

Men "bedre" kommer jo forsåvidt helt ann på hvordan man definerer det da.

For min del er kraften det som definerer hvor bra en maskin er. Hvor mye den greier å holde på med samtidig.

Om du definerer "bedre" som at Macen er mer problemfri pga færre virus osv så er det helt greit, men det er litt villedende, for selve maskina har jo ikke høyere kvalitet eller kan kjøre fler programmer. Den er bare mer brukervenlig egentlig pga tilfeldigheter. hadde Mac vært like utbrett som PC hadde det vært like "enkelt" å få virus.

Utifra utallige diskusjoner jeg har vært i, så virker det som at roten til uenigheten alltid kommer av defineringsforskjeller.

Speseilt da om en mann diskuterer med en dame (veit ikke om det gjeløder her, da jeg ikke veit om du har utover eller innovertiss) siden man tenker veldig forskjellig.

Ofte kan samme diskusjonen handle om 2 veldig forskjellige ting utifra synspunktet til mannen og damen... Men det er et helt annet tema, så jeg skal ikke gå inn i det hehehe

Gjest epleknollen
Skrevet
Jepp! Så denne brukervennligheten til Mac kommer ikke av at den er bedre enn PC, sant.

Men "bedre" kommer jo forsåvidt helt ann på hvordan man definerer det da.

For min del er kraften det som definerer hvor bra en maskin er. Hvor mye den greier å holde på med samtidig.

Da ble vi endelig enige, for dette skulle ikke være en "pappaen min er sterkere enn pappaen din" diskusjon, men en diskusjon om hvilken type datamaskin folk fles var mest tjent med; og der er vi tydeligvis enige. Folk flest, med liten greie på data, får det lettest og greies med Mac

Skrevet

Det er jo en ganske snever tilnærming, men det er greit for meg.

Jeg vil imidlertid hevde at den er ganske irrelevant for de fleste av oss vanlige brukere. Så lenge man får gjort det man ønsker er antallet terraflops eller hva du måler "kraften" med underordnet.

Det blir litt som å kjøpe bil og bare se på hvor fort den kan kjøre.

Skrevet (endret)
Da ble vi endelig enige, for dette skulle ikke være en "pappaen min er sterkere enn pappaen din" diskusjon, men en diskusjon om hvilken type datamaskin folk fles var mest tjent med; og der er vi tydeligvis enige. Folk flest, med liten greie på data, får det lettest og greies med Mac

Hehe, ja jeg veit vi var enige hele tiden, men jeg syns det virka som at du ikke helt forsto hvorfor jeg skreiv at Mac egentlig ikke er en bedre maskin, pluss at jeg veldig lett henger meg opp i ting fordi hjernen min er en skrall og skrøpelig dritt som ikke helt fungerer sån som hjerner burde fungere. Skal vi bytte?

Det er jo en ganske snever tilnærming, men det er greit for meg.

Jeg vil imidlertid hevde at den er ganske irrelevant for de fleste av oss vanlige brukere. Så lenge man får gjort det man ønsker er antallet terraflops eller hva du måler "kraften" med underordnet.

Det blir litt som å kjøpe bil og bare se på hvor fort den kan kjøre.

Den kraftige maskina med alle disse terrafloppene vil jo utføre oppgavene du gir den mye raskere da.

Hvorfor betale 12.000 for en mac, når du kan få en maskin som gjør alt sammen like bra for halve prisen?

Det er ikke bare kraften i segselv som har noe å si, men også hvor mye du betaler for den.

Hvorfor er det et snevert synspunkt? Ingen vil vel betale mer enn de strengt tatt behøver?

Endret av Yme
Skrevet
hadde Mac vært like utbrett som PC hadde det vært like "enkelt" å få virus.

Dette ser jeg mange hevder, men det er jo bare vås, eller i beste fall ukvalifisert synsing.

Faktum er at det finnes millioner av virus for Windowsbaserte systemer, og INGEN med faktisk spredning for Mac OS X. Jeg rengner da selvfølgelig ikke med trojanere og andre ting som utnytter dumme brukere, det finnes på alle systemer og er umulig å bygge systemer som forhindrer.

Skrevet (endret)
Dette ser jeg mange hevder, men det er jo bare vås, eller i beste fall ukvalifisert synsing.

Faktum er at det finnes millioner av virus for Windowsbaserte systemer, og INGEN med faktisk spredning for Mac OS X. Jeg rengner da selvfølgelig ikke med trojanere og andre ting som utnytter dumme brukere, det finnes på alle systemer og er umulig å bygge systemer som forhindrer.

Det er bare tull at det ikke finnes virus for mac... Det finnes til og med virus som legger seg i macen (og PCen din) og venter til du kobler til iPhone eller iPod, så blir de også infiserte.

La meg spørre deg o en ting.

Om jeg hadde skrevet et virus som fikk macen din til å bare skru seg av eller fryse iblandt, hvordan hadde maskina di sakt ifra at det var et virus som gjorde det? (det er fullt mulig å skrive et sånt virus)

Om alle er så sikre på at mac ikke kan få virus så regner jeg med at os-x ikke har noen innebygget mekanisme som sier "nå har du et virus her!"... Så om maskina plutselig oppfører seg som en dritt, hvordan kan man da være så sikker på at det ikke er et virus?

(jeg kjenner flere macbrukere som opplever at maskina dems plutselig en dag starter å oppføre seg utilregnelig)

Forøvrig så er det omtrent bare 4% av databrukere som har mac, å det er jo en veldig stor grund til at folk som lager virus heller vil lage til folk med windows... Da treffer de jo trossalt veldig mange fler brukere.

Om du er så sikker på at du er helt trygg på Macen din, så kan du lese litt her http://www.smallblue-greenworld.co.uk/pages/macintosh.html

og her

http://antivirus.about.com/od/macintoshres...acvirusfaqs.htm

sitat

"Are there any real Mac viruses out there?

Some try to answer this question literally, based on the strict definition of 'virus' - i.e. malicious software that infects other files. But the term 'virus' is used much more loosely these days and in that context refers to malicious software in general (or what the industry terms 'malware'). The answer also depends on the version of the Mac operating system (OS) in question. While Windows tends to be essentially the same "under the hood", the various flavors of the Macintosh OS vary widely. Thus the answer to the question is Yes, there are real Mac viruses out there. But whether you are vulnerable or not depends on the OS. As for malware in general, it's an even stronger Yes."

her

http://macs.about.com/od/faq1/f/virusprotection.htm

sitat

"The trap that many Mac users fall into is believing that because there are currently no known viruses targeting the Mac, it's safe from attack. In reality, the Mac OS, its included applications, and third-party applications have and will continue to have security issues that can allow some form of attack; it's just that the attack is not likely to be from a virus. But if something erases your data, you're not likely to care whether it was a virus or an attack launched through a web site; either way, your data is still gone"

Endret av Yme
Skrevet
Den kraftige maskina med alle disse terrafloppene vil jo utføre oppgavene du gir den mye raskere da.
Du surfer ikke merkbart fortere med en maskin med 16 prosessorkjerner enn en med to.

Det er ikke bare kraften i segselv som har noe å si, men også hvor mye du betaler for den.

Hvorfor er det et snevert synspunkt? Ingen vil vel betale mer enn de strengt tatt behøver?

Hva har prisen med saken å gjøre? Du hevdet at for deg er det bare kraften/terrafloppsene som skiller en bra maskin fra en annen. Jeg mener det er snevert.

Kvalitet, brukervennlighet, driftskostnader, design, slitestyrke, funksjonalitet osv er noe av det som jeg mener skiller en bra maskin fra en dårlig.

Prisen har ikke betydning for om en maskin er bra eller ikke. De har imidlertid betydning for hvilken masjon jeg kjøper...

Skrevet
Det er bare tull at det ikke finnes virus for mac... Det finnes til og med virus som legger seg i macen ...

tl;dr

Du blander epler og bananer og sykkelpumper.

1. Virus og trojanere er to forskjellige ting. Jeg kan lage en trojaner for Mac på noen timer. En som sletter disken eller gir meg kontroll over Macen eller sender ut spam. Problemet er bare å lure noen til å installere den (og skrive inn adminpassordet under installasjonen). Dette er likt for stort sett alle OS.

2. Jeg har ikke hevdet at det ikke er mulig å lage virus for mac. Jeg vare konstater at det ikke finnes noen. Ihvertfall ikke noen med spredning.

Skrevet (endret)
Du surfer ikke merkbart fortere med en maskin med 16 prosessorkjerner enn en med to.

Jeg ser ikke at anntal prosessorer har noen relevanse her.

Hva har prisen med saken å gjøre? Du hevdet at for deg er det bare kraften/terrafloppsene som skiller en bra maskin fra en annen. Jeg mener det er snevert.

Forsto du ikke hva jeg skrev?

På en PC får du bedre deler til samme prisen, ergo er en PC til 12.000 kraftigere enn en mac til 12.000

Kvalitet, brukervennlighet, driftskostnader, design, slitestyrke, funksjonalitet osv er noe av det som jeg mener skiller en bra maskin fra en dårlig.

Ja, jeg er for det meste enig her, men driftskostnader? Pleier det å koste deg noe å ha en data?

Design har ikke mye å si for meg, så lenge maskina er rask og oppfører seg.

Prisen har ikke betydning for om en maskin er bra eller ikke. De har imidlertid betydning for hvilken masjon jeg kjøper...

Hva er masjon?

Man kan selvfølgelig kjøpe en dårlig maskin til 20.000 om man er litt teit, men stort sett er dyre maskiner kraftigere enn billige maskiner.

Men helt generelt sett så er PCer mye billigere enn mac, så man får like bra ytelse for mindre penger, eller mer ytelse for like mye penger.

Jeg kan helt fint årne meg en PC til 4-5tusen kroner som er kraftig nok til å kjøre de nyeste spill (spill krever veldig mye av en data), å du får ikke tak i en mac til den prisen, som kan det.

tl;dr

Du blander epler og bananer og sykkelpumper.

1. Virus og trojanere er to forskjellige ting. Jeg kan lage en trojaner for Mac på noen timer. En som sletter disken eller gir meg kontroll over Macen eller sender ut spam. Problemet er bare å lure noen til å installere den (og skrive inn adminpassordet under installasjonen). Dette er likt for stort sett alle OS.

2. Jeg har ikke hevdet at det ikke er mulig å lage virus for mac. Jeg vare konstater at det ikke finnes noen. Ihvertfall ikke noen med spredning.

Her unngår du jo hele poenget mitt... Les linkene og svar på spørsmålet mitt, ellers har du jo ikkeno å argumentere med.

Jeg lurte også på om OS-X hadde noen som helst måte å fortelle deg at du hadde malware på maskina di... Om OS-X ikke har noen fungsjon som forteller om virusanngrep så kan man strengt tatt ikke vite om det finnes godt sprette viruser og annet malware, kan man vel?

Forøvrig er virus blitt en veldig løs betegnelse, men det hadde vært mer riktig av meg å skrive malware isteden.

Jeg skriver virus fordi de fleste har hørt om det er, men ikke nødvendigvis har hørt betegnelsen malware.

Edit: fakta er at det finnes malware og virus til mac, å det at du sitter der og er så bastant på at det ikke stemmer (du sier jo at det ikke finnes utbredt virus) vil bare føre til at mange so leser dette vil tro på det, og dermed være utsatt for sånne trusler fordi de tenker at de har en maskin som er så og si imun.

Du må gjerne fortsette å stå på ditt, men jeg syns det er dumt at du skal "motbevise" det jeg skriver, som faktisk kan hjelpe folk å beskytte seg mot anngrep.

PS. jeg må beklage skrivefeil og dårlige formuleringer, men det er det eneste jeg er flink til her i verden, så jeg syns jeg må få lov.

Endret av Yme
Gjest Epleknollen
Skrevet
Hvorfor betale 12.000 for en mac, når du kan få en maskin som gjør alt sammen like bra for halve prisen?

Da vil jeg gjerne du viser meg en link til den PC-en til 6500,- som matcher nye iMac 27" (til 12.990,-)

...og du...sett på en ordentlig IPS-skjerm da, med nogenlunde samme oppløsning som iMacens

...hvis du i det hele tatt finner en separat skjerm med samme specs som iMac 27...

Skrevet (endret)
Da vil jeg gjerne du viser meg en link til den PC-en til 6500,- som matcher nye iMac 27" (til 12.990,-)

...og du...sett på en ordentlig IPS-skjerm da, med nogenlunde samme oppløsning som iMacens

...hvis du i det hele tatt finner en separat skjerm med samme specs som iMac 27...

En av tingene med PC er jo at skjerm er et engangskjøp... Det er med på å gjøre maskinen billigere såklart. Om macen din er gammal så må du kjøpe en helt ny en, med alt utstyr. En PC kan man oppgradere bit for bit, å det er enda en ting jeg føler at er greiere med PCer, og for min del gjør dem mer brukervennlige.

Jeg greier nok ikke å få maskina ned i halve prisen med skjerm, men jeg er sikker på jeg kan få den billigere forde.

Hva er spesifikasjonene på macen din da?

Endret av Yme
Skrevet
Jeg kan helt fint årne meg en PC til 4-5tusen kroner som er kraftig nok til å kjøre de nyeste spill (spill krever veldig mye av en data), å du får ikke tak i en mac til den prisen, som kan det.

Hvem her vil ha spillmaskiner?

Du er stort sett blant voksne folk nå, og forresten; du FÅR ikke en spill-PC til 4-5tusen som duger.

Skal du spille kjøper du PlayStation3. Det er mye billigere

...såkjøper du heller en brukt MacBook i tillegg :-)

Gjest Epleknollen
Skrevet
Jeg greier nok ikke å få maskina ned i halve prisen med skjerm, men jeg er sikker på jeg kan få den billigere forde.

Jammen, da må du jo ikke skrive det da i innlegget lengre over???

Specs på macen finner du i bunnen av siden her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=503656

...og husk det skal være komplett med mus, tastatur, en ordentlig god IPS-skjerm og tilsvarende programvare.

Klarer du ikke det, må du SLUTTE å kaste ut påstander du ikke kan stå inne for her på forumet!!

Skrevet (endret)
Hvem her vil ha spillmaskiner?

Du er stort sett blant voksne folk nå, og forresten; du FÅR ikke en spill-PC til 4-5tusen som duger.

Skal du spille kjøper du PlayStation3. Det er mye billigere

...såkjøper du heller en brukt MacBook i tillegg :-)

Man kan helt fint få en fin spillemaskin til 5000 kr. Det er bare å ikke velge alle de aller nyeste delene, for sånt går veldig fort ned i pris.

Mange voksene mennesker spiller, men grunnen til at jeg nevnte akkurat det var jo rett og slett fordi spill krever mye av en data (jeg trodde jeg gjorde det klart). Ikke fordi jeg regner med at alle her inne spiller så mye.

Playstation 3 har ikke like bra utvalg i spill som en PC, og den er definitivt ikke like kraftig... Eller, det kommer jo ann på hva man betaler. En PC til 3000 kr kjører nok ikke spill like bra som ps3, så der dreit jeg meg ut.

Jammen, da må du jo ikke skrive det da i innlegget lengre over???

Specs på macen finner du i bunnen av siden her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=503656

...og husk det skal være komplett med mus, tastatur, en ordentlig god IPS-skjerm og tilsvarende programvare.

Klarer du ikke det, må du SLUTTE å kaste ut påstander du ikke kan stå inne for her på forumet!!

Når jeg kjøper og bygger PCer, så er jeg ikke vandt til å tenke på skjerm, tastatur, mus, høytalere og alle de tingene rundt, fordi når det kommer til PCer så er det som sagt et engangskjøp.

Når jeg snakker om data så tenker jeg på selve boksen.

Man får vel kjøpt mac uten skjerm og sånt, så man kan bruke de gamle delene?

Jeg skal se hva jeg får til, men når jeg sier "til havle prisen" så er det i den tankesettingen at man da har skjerm og alt det der frafør.

Får man ikke kjøpt mac uten?

Jeg skal se om jeg greier uansett. Om jeg ikke greier det så sier jeg ifra, så om jeg bruker lang tid på å svare så er det ikke fordi jeg har gitt meg.

Hehehe, blir du iritert eller?

Når jeg diskuterer så leiter jeg heletiden rundt på nett for å sjekke om det jeg sier stemmer, så jeg mener at det jeg har skrevet er riktig.

Jeg er ikke en urimelig person, så om det viser seg at jeg har feil så kommer jeg ikke til å fortsette å være sta på den saken, men noen ganger så har man litt forskjellig tankesetting rundt temaet, så det kan gjøre at vi egentlig ikke snakker om nøyaktig samme ting...

Eksempel på det er at jeg ikke tenkte på skjerm, tatatur og mus da jeg sa at jeg kunne finne en PC til halve prisen, men jeg tror fortsatt den kan bli billigere.

Endret av Yme
Gjest Epleknollen
Skrevet
Jeg skal se hva jeg får til, men når jeg sier "til havle prisen" så er det i den tankesettingen at man da har skjerm og alt det der frafør.

Får man ikke kjøpt mac uten?

Joda, du får både MacPro og MacMini uten skjerm, men at du har skjerm fra før er jo ikke noe argument.

Utviklingen på skjermkvalitet går jo rasende fort unna, så det er å betegne som "ferskvare". Altså må du også beregne å bytte skjerm like ofte som du bytter pc

Skrevet (endret)
Joda, du får både MacPro og MacMini uten skjerm, men at du har skjerm fra før er jo ikke noe argument.

Utviklingen på skjermkvalitet går jo rasende fort unna, så det er å betegne som "ferskvare". Altså må du også beregne å bytte skjerm like ofte som du bytter pc

Jeg er ikke enig med deg i at man må bytte skjerm like ofte som man bytter maskin. Om skjermen fortsatt virker så viser den jo det du vil se... Kansje en helt ny skjerm viser bildet klarere, men den er absolutt ikke en oppgradering som er så drastisk at det er verdt 4000 kr hver eneste gang du skal ha ny maskin.

Jeg tror ikke du skjønte hvorfor jeg nevnte at jeg ikke kjøper ny skjerm egentlig... Jeg sa det bare for å forklare hvorfor det ikke var en del av min tankesetting.

Når jeg tenker data så tenker jeg selve boksen.

Det er derfor jeg spesifikt nevnte desktopmaskiner.

Man for ikke PCer som er bygd på samme måte som macen du har, så det er mer rettferdig, utifra hva jeg har argumentert for, å sammenligne en mac uten tilbehør, med en PC uten tilbehør.

Det er det som har vært i mine tanker hele veien.

PS. alt jeg finner om macen din er

Core 2 Duo 3.06GHz, 4GB,1TB, Radeon HD 4670, SuperDrive, Mouse, Keyboard

Hvor er resten av spesifikasjonene?

Edit igjen, beklager for skrivefeil og tull og tøys, men jeg sitter her og er spiiida på koffein, så det går litt fort i svingene, og merker at jeg snart får sån kaffenedturangst (koffein og schizofreni er ingen strålende kombinasjon :P)

Endret av Yme
Gjest Epleknollen
Skrevet
Jeg er ikke enig med deg i at man må bytte skjerm like ofte som man bytter maskin. Om skjermen fortsatt virker så viser den jo det du vil se...

I alle dager. Hvis du har SÅ enkelt syn på det at en skjerm er en skjerm bare den viser det du vil se, så blir det jo totalt håpløst å diskutere RIMELIG seriøst med deg...

Alt om iMac (tekniske specs) finner du her: http://www.apple.com/no/imac/specs.html

Skrevet
Edit: fakta er at det finnes malware og virus til mac, å det at du sitter der og er så bastant på at det ikke stemmer (du sier jo at det ikke finnes utbredt virus) vil bare føre til at mange so leser dette vil tro på det, og dermed være utsatt for sånne trusler fordi de tenker at de har en maskin som er så og si imun.

Jeg tror du bare er en kverrulant :-)

Men du påstår stadig at det finnes virus til Mac. Det er feil. Virus er ondsinnet programvare som sprer seg selv. Hvis du er så sikker på dette finnes foreslår jeg at du dokumenterer påstanden. At det finnes trojanere eller annen ondsinnet programvare som krever bruker interaksjon for å kjøres bestrider jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...