Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg setter hvert år opp årsbudsjett med spareplan for det kommende året (i Excel). Synes det er mye lettere å spare på den måten, samt få oversikt over hva jeg egentlig bruker på ting og tang. I år har jeg hatt mye større forbruk enn jeg hadde tenkt :sukk: , men redder meg i land på et jobbskifte og høyere lønn. Men må nok justere opp forbruksposten litt til neste år ja ;)

Dere som har hatt budsjett for i år, ser dere ut til å gå i pluss eller minus? Jeg hadde tenkt å spare 30 000, og det går med god margin. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke årsbudsjett med spareplan, men fører regnskap over alt jeg kjøper.

På bakgrunn av blant annets årets regnskapsføring skal jeg legge opp en spareplan og et årsbudsjett :)

Skrevet

Har ikke hatt årsbudsjett, men har spart fast sammen med samboer'n til EK på leilighet. Vi har spart 12 000 i måneden, og det har gått fint, altså knapt 150 000 på et år.

Skrevet
Dere som har hatt budsjett for i år, ser dere ut til å gå i pluss eller minus? Jeg hadde tenkt å spare 30 000, og det går med god margin. :)

Jeg ser ut til å gå i pluss mht. sparing pga. uventede penger. Har også hatt et større forbruk enn forventet, men det har vært som følge av at jeg fikk mer å rutte med enn det jeg trodde.

Skrevet (endret)

Vi har et felles budsjett på løpende utgifter, som vi begge betaler inn på som og så mye i måneden. Planen må være å gå litt i pluss, eller null i løpet av året. Blir det for lite, må vi sette inn mer, evt betale for enkeltting når de kommer. Vi har et veiledende budsjett over de ulike fellespostene og rammene.

Personlig har jeg spareplan om å spare det jeg får til. Første pri er å fylle bsu, så kommer sparing på ordinær sparekonto.

En ting jeg selv synes er nyttig er å lage en oversikt over saldoen på de ulike kontoene, og oppdatere den en gang i blant, dermed ser jeg utviklingen etter hvert som månedene går.

Endret av Estrella 84
Skrevet

Vi har ikke årsbudsjett, men jeg har laget en oversikt over alle regninger som kommer fast. Disse setter vi av penger til månedlig på en egen konto. Dit setter vi også over litt ekstra slik at uforutsette utgifter stort sett kan dekkes opp. Går kontoen med mye overskudd settes disse pengene inn på lånet vårt (flexilån). Vi sparer ved å betale ned ekstra på lånet.

• 5 uker senere...
Skrevet

Da er vi igang. Og kredittkortsaldoen for januar viser allerede at det kommer til å bli minus i budsjettet for februar :gjeiper:

Skrevet

Jeg har ikke noe budsjett eller rekneskap over hva jeg bruker. Jeg har en egen konto som er automatisert for faste utgifter som husleie, bredbånd, telefon osv. Denne blir hver måned fylt opp med et beløp som er større enn det som går ut, slik at den ikke minker. Det høres kanskje litt ustyrlig og tilfeldig ut, men jeg har god kontroll i hodet på hvilke inn og utbetalinger som kommer til å være i lang tid fremover, og planlegger på den måten. Det funker i alle fall for meg.

Skrevet

Ser man det, nå som rentene for januar har kommet inn på lønns- og sparekonto endte jeg med et overskudd på 32 kroner i sparebudsjettet ;)

Februar ser ikke like lystig ut med tanke på hvor mye kortet ble dratt i januar...

Skrevet

Vi har ikke årsbudsjett, men har kontroll over hvilke regninger som kommer når og har egen konto hvor vi setter av penger til alle faste utgifter. Vi har også fast trekk til sparing og lån (som er høyere enn trekket vi "må" ha) og har en grei buffer. Så vi har ikke årsbudsjett, men har full kontroll over økonomien og kan klare store uforutsette utgifter.

• 5 uker senere...
Skrevet

Februar gikk 1500 kroner dårligere enn budsjett. Vinterferie koster ;) Og i mars starter påskeferien... hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...