Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #1 Skrevet 26. desember 2009 Jeg har en venninne som stadig låner penger av meg, en hundrelapp her, en femtilapp der, en 20 kroning her. Typisk at vi er i byen, og så skal hun kjøpe seg en boks snus, eller en avis eller et blad, eller hun blir sulten og kjøper seg noe hurtigmat, om hun bare kan låne en hundrings..., eller hun trenger penger til buss, til et par nye sokker, en pakke tamponger etc Jeg tjener mye bedre enn henne og er aldri tom for penger, så jeg kan ikke godt la være å låne henne. Men hun betaler aldri tilbake!! Her om kvelden var hun på besøk, og da hun reiste seg fra sofaen for å gå på do, så jeg at en 200- lapp hadde glidd ut av lomma hennes. Jeg tok den. Nå får jeg nesten ikke sove lengre, tenker på dette hele tiden, at jeg har gjort meg til tyv. Det er jo ikke riktig at hennes simpelhet skal forsvare at jeg gjør meg til tyv. Hva i all verden skal jeg gjøre nå? Jeg vil for guds skyld ikke innrømme overfor henne at jeg har stjålet fra henne, men samvittigheten min er ond akkurat nå og jeg angrer intenst.
Gjest fisk Skrevet 26. desember 2009 #2 Skrevet 26. desember 2009 Tja, fortelle at etter festen fant du en 200-lapp i sofaen som ikke var din, og spørre om den er hennes? Og så får du ta et oppgjør med henne der dere avklarer pengeforholdet dere imellom. Forklar at det er slutt på å låne penger i hytt og pine fordi du er lei av at hun ikke betaler tilbake. Sett grenser, rens luften. Så trenger du kanskje ikke gå til den ytterlighet å stjele penger hun mister for å rettferdiggjøre deg det at hun ellers aldri betaler tilbake. Hun låner penger av deg fordi DU tillater det. Husk det. (Og tamponger hadde jeg gladelig gitt bort til en venninne om hun trengte det. Resten er vel bare resultat av et uvettig forhold til penger, ikke at hun virkelig "trenger" det?)
lilljan Skrevet 26. desember 2009 #3 Skrevet 26. desember 2009 Si at du fant en 200 lapp i sofaen etter at hun var dradd som kanskje var hennes. Er du modig nok kan du jo si i en spøkefull tone at du beholder den siden hun skylder deg endel penger
Glynis Skrevet 26. desember 2009 #4 Skrevet 26. desember 2009 (endret) Jeg tjener mye bedre enn henne og er aldri tom for penger, så jeg kan ikke godt la være å låne henne. Men hun betaler aldri tilbake!! Jo, du kan la være å låne henne. Snus og blad er ikke en menneskerett. Hadde det vært snakk om at hun ikke hadde råd til mat og medisiner hadde det vært noe annet. Din lønn skal ikke dekke hennes underholdningsbehov. Enig med hun over, fortell at du fant en 200-lapp i sofaen din slik at du får lettet samvittigheten. Vær tøff nok til å si at hun skylder deg penger. Deretter slutter du å låne henne småpenger, det er såpass lite hver gang at hun ikke føler at hun skylder deg, men nok til at det irriterer deg. Endret 26. desember 2009 av Glynis
Supramundane Skrevet 26. desember 2009 #5 Skrevet 26. desember 2009 Enig med de andre! Jeg hadde bare sagt at jeg fant den, eller så kan du si "takk for 200-lappen du la igjen! Supert at du betaler tilbake noe av det du skylder!"
Snill Skrevet 26. desember 2009 #6 Skrevet 26. desember 2009 Enig med de andre! Jeg hadde bare sagt at jeg fant den, eller så kan du si "takk for 200-lappen du la igjen! Supert at du betaler tilbake noe av det du skylder!" "Vil du miste en venn, lån han penger" Etter å ha brent meg på denne har jeg frontet rimelig tydelig at jeg ikke låner ut, med unntak av to stk der det er "hver sin gang" og der begge parter er innforstått med at det ikke nødvendigvis er balanse til enhver tid.
Gjest Bianca26 Skrevet 26. desember 2009 #7 Skrevet 26. desember 2009 Jeg har en venninne som stadig låner penger av meg, en hundrelapp her, en femtilapp der, en 20 kroning her. Typisk at vi er i byen, og så skal hun kjøpe seg en boks snus, eller en avis eller et blad, eller hun blir sulten og kjøper seg noe hurtigmat, om hun bare kan låne en hundrings..., eller hun trenger penger til buss, til et par nye sokker, en pakke tamponger etc Jeg tjener mye bedre enn henne og er aldri tom for penger, så jeg kan ikke godt la være å låne henne. Men hun betaler aldri tilbake!! Her om kvelden var hun på besøk, og da hun reiste seg fra sofaen for å gå på do, så jeg at en 200- lapp hadde glidd ut av lomma hennes. Jeg tok den. Nå får jeg nesten ikke sove lengre, tenker på dette hele tiden, at jeg har gjort meg til tyv. Det er jo ikke riktig at hennes simpelhet skal forsvare at jeg gjør meg til tyv. Hva i all verden skal jeg gjøre nå? Jeg vil for guds skyld ikke innrømme overfor henne at jeg har stjålet fra henne, men samvittigheten min er ond akkurat nå og jeg angrer intenst. ehh hallo. Istedet for å stjele fra henne så skulle du slutta å låne henne penger. Spiller ingen rolle om du tjener mer. Leverer hun ikke tilbake låntew penger, så får hun ikke låne mer. Det er dårlig gjort å bruke en venninne slik. Da er hun ikke en skikkelig venninne. Var dumt av deg å stjele. Da sank du bare ned på hennes nivå. Gi de tilbake uten at hun vet det, men snakk med henne om den låninga hennes
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2009 #8 Skrevet 27. desember 2009 Å låne uten å betale tilbake er på en måte å stjele, syns du kan beholde de 200 med god samvittighet, venninnen din har selv lagt opp til at tyveri er ok.
Kjetil S. Skrevet 27. desember 2009 #9 Skrevet 27. desember 2009 Å stjele er absolutt ikke greit! Å slutte å låne penger til noen som selv ikke har kontroll på sitt eget forbruk er en bedre måte å hjelpe på enn å "gi så det svir".
Gjest Farge Skrevet 27. desember 2009 #10 Skrevet 27. desember 2009 ehh hallo. Istedet for å stjele fra henne så skulle du slutta å låne henne penger. Spiller ingen rolle om du tjener mer. Leverer hun ikke tilbake låntew penger, så får hun ikke låne mer. Det er dårlig gjort å bruke en venninne slik. Da er hun ikke en skikkelig venninne. Var dumt av deg å stjele. Da sank du bare ned på hennes nivå. Gi de tilbake uten at hun vet det, men snakk med henne om den låninga hennes Det er ikke å stjele når det i utgangspunktet er dine penger. Det blir litt som om jeg låner bort en CD til en venninne, og tar den med meg hjem igjen en gang jeg er på besøk. Det er ikke å stjele, da har jeg bare tatt tilbake min egen ting. Samme gjelder også penger. TS tok bare tilbake sine egne penger. Det er ikke å stjele.
Gjest brutal_mann Skrevet 27. desember 2009 #11 Skrevet 27. desember 2009 fatter ikke at du gidder å være venn med henne jeg.
gbnj Skrevet 27. desember 2009 #12 Skrevet 27. desember 2009 Jeg har en venninne som stadig låner penger av meg, en hundrelapp her, en femtilapp der, en 20 kroning her. Typisk at vi er i byen, og så skal hun kjøpe seg en boks snus, eller en avis eller et blad, eller hun blir sulten og kjøper seg noe hurtigmat, om hun bare kan låne en hundrings..., eller hun trenger penger til buss, til et par nye sokker, en pakke tamponger etc Jeg tjener mye bedre enn henne og er aldri tom for penger, så jeg kan ikke godt la være å låne henne. Men hun betaler aldri tilbake!! Her om kvelden var hun på besøk, og da hun reiste seg fra sofaen for å gå på do, så jeg at en 200- lapp hadde glidd ut av lomma hennes. Jeg tok den. Nå får jeg nesten ikke sove lengre, tenker på dette hele tiden, at jeg har gjort meg til tyv. Det er jo ikke riktig at hennes simpelhet skal forsvare at jeg gjør meg til tyv. Hva i all verden skal jeg gjøre nå? Jeg vil for guds skyld ikke innrømme overfor henne at jeg har stjålet fra henne, men samvittigheten min er ond akkurat nå og jeg angrer intenst.Spør om hun savner en 200-lapp, da du fant en i sofaen din.
gbnj Skrevet 27. desember 2009 #13 Skrevet 27. desember 2009 Det er ikke å stjele når det i utgangspunktet er dine penger. Det blir litt som om jeg låner bort en CD til en venninne, og tar den med meg hjem igjen en gang jeg er på besøk. Det er ikke å stjele, da har jeg bare tatt tilbake min egen ting. Samme gjelder også penger. TS tok bare tilbake sine egne penger. Det er ikke å stjele.Når det skjer i det skjulte, så er det å stjele!
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2009 #14 Skrevet 27. desember 2009 Når det skjer i det skjulte, så er det å stjele! Hvis man tar tilbake noe man eier, er det ikke å stjele.
Eske Skrevet 27. desember 2009 #15 Skrevet 27. desember 2009 Hvis man tar tilbake noe man eier, er det ikke å stjele. Det er da en vesentlig forskjell på en DVD en VET er sin egen, som låner tydelig er "ferdig" med og en 200-lapp som ligger i låners lomme? Altså, selv om en selvfølgelig skal forvente å få bortlånte ting tilbake er det jo greit å få bekreftelse fra låner først, slik at h*n er klar over at tilbakeleveringen er gjort.
Gjest Bianca26 Skrevet 28. desember 2009 #16 Skrevet 28. desember 2009 Det er ikke å stjele når det i utgangspunktet er dine penger. Det blir litt som om jeg låner bort en CD til en venninne, og tar den med meg hjem igjen en gang jeg er på besøk. Det er ikke å stjele, da har jeg bare tatt tilbake min egen ting. Samme gjelder også penger. TS tok bare tilbake sine egne penger. Det er ikke å stjele. Det blir å stjele når hun bare tar pengene og late som ingenting. Hun må jo snakke med jenta og kreve å få pengene sine tilbake. Ikke bare ta de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå