Gjest tasha Skrevet 26. desember 2009 #1 Skrevet 26. desember 2009 Jeg vurderer å kjøpe en liten leilighet. Men skal jeg velge en i en nybygg (2009) eller litt eldre (10-15 år gammel blokk). Hva er deres erfaring? Hvor gammel er deres bolig og hvor fornøyde er dere med kvaliteten i dag? Trengen den mye oppusing etter ca. 10 år? Håper å få mange svar.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #2 Skrevet 26. desember 2009 Jeg kjøpte en 10 år gammel bolig. Den hadde behov for oppgradering. Badet skulle ha vært tatt. Kjøkken ok, men det trengtes maling. (Liker ikke furu). Resten av boligen trengte maling/tapetsering, men bare sånn på overflaten. Er kjøkkenet ok, greie gulv og ikke alt for store kostnader og jobb med å gjøre boligen til din. Helt greit. Fikk med på kjøpet ferdig hage med blomster og trær. Fordeler og ulemper ved å kjøpe noe som andre har hatt før deg.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 26. desember 2009 #3 Skrevet 26. desember 2009 Leiligheten min er 30 år, og har fortsatt ensfarget original tapet på badet, originalt kjøkken og resten er ikke gjort så mye med. Til neste år skal jeg pusse opp soverom og stue, og kjøkkenet tar jeg i 2011. Det kommer helt an på hvordan du er om du må pusse opp etter ti år eller ikke. Er du veldig trend-følger, så må du ta det ofte. Er du ikke så nøye på å følge det siste (eller miljøvennlig innstilt) kan man fint leve med nøytrale farger i 15-20 år uten å endre det.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #4 Skrevet 26. desember 2009 Huset vårt er fra 2006. Det forrige huset fra 60-tallet. Trives helt klart bedre i den nye! Alt føles renere og så er det ikke mange småting som hele tiden må fikses på.
Supramundane Skrevet 26. desember 2009 #5 Skrevet 26. desember 2009 Vi bodde tidligere i en leilighet i en blokk fra 1957. Den var pusset opp, men man merket at den opprinnelig var eldre. Nå bor vi i en bolig som ble nybygd i fjor høst, og merker utrolig forskjell! Så jeg foretrekker nok nyere bygg.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #6 Skrevet 26. desember 2009 Den første leiligheten jeg kjøpte var helt ny. Ingen andre som hadde bodd der før. Jeg flyttett inn mens det ennå var arbeid rundt blokken. Det var mange start problemer, mange småting som ikke var som de skulle og måtte fikes. Det tok også en stund før det ble seende pent ut rundt huset. Nå bor jeg i en leiligheten fra 1933. Jeg har pusset opp noe, men mye hadde de tidligere eierne gjort. Dette huset har mye mer "sjel". Det er et godt innarbeidet styre, og alt fungerer slikt det skal. Om jeg skulle kjøpe ny leilighet igjen nå, hadde jeg enten valgt en som var litt eldre enn splitter ny. Etter min erfaring er det også bedre med en leilighet som er et par år gammel, enn en splitter ny. Etter et par år har styre satt seg, og vokse feilene begynner å bli borte. Uansett: Lykke til med kjøpet!
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #7 Skrevet 26. desember 2009 Vi flyttet inn i splitter ny leilighet i sommer, men vi leier bare HELDIGVIS! Så mye problemer som ikke har blitt oppdaget fordi vi er første som bor her, og dårlig med respons fra firmaet som har bygget/leier ut/selger. Snakket med mange av de som har kjøpt leilighet, og de angrer på at de kjøpte disse helt nye, nettopp på grunn av slike ting
Renesmee Skrevet 27. desember 2009 #8 Skrevet 27. desember 2009 Så lenge leiligheten er fin spiller alder liten rolle , MEN pass på at i gamle bygårder kan det være veldig lytt. Jeg bor i et hus med 3 leiligheter. Bygt på 30'tallet. Her er det umulig å sove hvis naboen er fest, og vi kan høre når han går over gulvet eller snakker i telefonen. Heldigvis flytter vi i Januar
Duckling Skrevet 27. desember 2009 #9 Skrevet 27. desember 2009 Har bodd i mange ulike leiligheter, og trives faktisk best i de gamle bygårdene fra rundt 1880-tallet. Stor takhøyde, rosett i taket osv. Men de leilghetene har vært pusset opp i nyere tid, så det var ekstra lydisolering på soverommene bl.a.. Likte meg dårligst i et bygg fra rundt 2001. Alt var gjort så billig så mulig, og det føltes litt som å bo i et innredet parkeringshus. Dessuten var det veldig mange byggtekniske feil, så hvis det ble vannlekasje på badet rant det vann i hele leiligheten, og jeg vet at det begynte å brenne i sikringsskapet i en av naboleilighetene. Så jeg er skeptisk til nyere bygg, må jeg si.
Capt. Obvious Skrevet 28. desember 2009 #10 Skrevet 28. desember 2009 Jeg vurderer å kjøpe en liten leilighet. Men skal jeg velge en i en nybygg (2009) eller litt eldre (10-15 år gammel blokk). Hva er deres erfaring? Hvor gammel er deres bolig og hvor fornøyde er dere med kvaliteten i dag? Trengen den mye oppusing etter ca. 10 år? Håper å få mange svar. Er selv veldig fornøyd, kjøte forholdsvis nytt, og har hatt ekstremt lite justeringer å sette fingeren på i etterkant. Fordelen med nytt er at man stort sett slipper de store investeringene i nytt bad eller kjøkken på en stund, noe som kan være svært dyrt. Bakdelen er jo at det selvsagt kan oppstå byggefeil som kan være vanskelig å oppdage i etterkant. Sørg for å være oppmerksom det første året i ny leilighet, slik at du da får reklamert for evt. skader som har oppstått så fort som mulig. Fordelen med en 5-10 år gammel bolig er jo at den er mer velprøvd, og at de tidligere eierne forhåpentligvis har tatt evt. feil i forb. med nybygg. Kommer helt an på vedlikehold og slitasje i forhold til et bad som f. eks er 10 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå