Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #1 Skrevet 26. desember 2009 Jeg har mobilladeren stående i veggen, den kommer til å stå i veggen til sammen mellom en uke og to uker, gjør det noe? Eller bør den taes utav veggen? Da jeg reiste hjem til familien for å feire jul og mulig nyttår, kom jeg på, på hjemtur at jeg hadde glemt den og at den står i veggen. Jeg kan ringe husverten å høre om de gidder å gå for å ta den ut, men det vil jeg helst ikke. Det ser bombet ut der. Og har ikke vasket på sikkert 2 mnd'er. Men det ser ikke skittent ut der, siden jeg har støvsugt i ny og ne. Men det lukter sikkert litt der. Tror jeg fikk ut alt søppel som luktet når jeg reiste, men vil tro det lukter litt enda, ikke skikkelig vondt, men litt. Det er grunnene til at jeg ikke vil de skal inn der, mest er jeg redd for at det skulle ligge private notater på soverommet som jeg ikke vil noen skal se. De hadde nok ikke brydd seg om det var rotete og luktet litt. Er nemlig på soverommet att med senga den står i veggen.
NoAngel Skrevet 26. desember 2009 #2 Skrevet 26. desember 2009 laderen min er så og si aldri ute av veggen. en i stua og en på rommet... tror ikke den er ute mer enn en gang i året
2010 Skrevet 26. desember 2009 #3 Skrevet 26. desember 2009 jeg har alltid mobilladeren i veggen. tar den aldri ut. så det går nåkk fint:)
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #4 Skrevet 26. desember 2009 Har lest at det drar jævla mye strøm da. å ha en lader stående uten at den lader noe.
NoAngel Skrevet 26. desember 2009 #5 Skrevet 26. desember 2009 bruker den strøm når den ikke er i bruk? det visste jeg ikke..
CheezDoodles Skrevet 26. desember 2009 #6 Skrevet 26. desember 2009 Hvordan går det ann da? Den bruker jo ikke strømmen til noe...
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #7 Skrevet 26. desember 2009 Ok. Takker for svar. Da kan jeg sikkert la være å tenke noe mer på det. Ja, vet den trekker strøm når den ikke lader også. Så vanligvis tar jeg den ut av veggen etter hver eneste lading. Men det hender jeg ikke gjør det når jeg lader mobilen på natten. Men da tar jeg den ut på ettermiddagen eller kvelden. Men etter sist lading hos meg ladet jeg mobilen på natten og det var travelt som fy de siste dagen før jeg reiste hjem så glemte den helt ut. Jeg var jo ikke hjemme enn mer enn når jeg sov de siste dagene før jeg reiste hjem til jul.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #8 Skrevet 26. desember 2009 En mobillader trekker strøm hele tida, når den er står i stikkontakta. Du kjenner at den blir varm. En enkel måte å spare litt strøm, er å ta den ut av kontakta. "Det kan da umulig bli så mye strøm", tenker du kanskje? Det gjør det heller ikke, men hvis alle tar den ut, monner det litt. Og hvorfor i all verden skal den stå i kontakta til ingen nytte? Kanskje den til og med kan utgjøre en brannfare? http://www.moss.kommune.no/Artikkel.aspx?A...1&MId1=3607
Gjest Huffsa Skrevet 26. desember 2009 #9 Skrevet 26. desember 2009 Ja, den bruker jo strøm selv om den ikke brukes NoAngel. Akuratt som at en tv bruker strøm selv om den er av.
NoAngel Skrevet 26. desember 2009 #10 Skrevet 26. desember 2009 lurer på hvor mye det koster å la den stå i
NoAngel Skrevet 26. desember 2009 #11 Skrevet 26. desember 2009 Ja, den bruker jo strøm selv om den ikke brukes NoAngel. Akuratt som at en tv bruker strøm selv om den er av. jeg har sånn bryter i stua som slår av all strømmen. kanskje jeg burde begynne å bruke den litt mer..
Gjest Huffsa Skrevet 26. desember 2009 #12 Skrevet 26. desember 2009 jeg har sånn bryter i stua som slår av all strømmen. kanskje jeg burde begynne å bruke den litt mer.. Sånn orange knapp? Det lønner seg å slå av den når du ikke bruker tv/anlegg/spillkonsoller ect
NoAngel Skrevet 26. desember 2009 #13 Skrevet 26. desember 2009 nei. bare en vanlig bryter. pappa ordnet det da vi bygget omm huset, han er elektriker, den slår av all strømmen i stua
CheezDoodles Skrevet 26. desember 2009 #14 Skrevet 26. desember 2009 Nåh jeg vil påstå at jeg ar ganske flink til å spare litt strøm jeg Men dette med laderen visste jeg ikke. Tror jeg skal ta meg en runde nå, å plukke ut de 4-5 laderen som står i. man lærer så lenge man lever Natta folkens!
Max Magnus Skrevet 26. desember 2009 #15 Skrevet 26. desember 2009 (endret) Ja, alt som står i standby trekker strøm (inkl. mobilladere). Nei, det koster ikke all verden, men det totalt sett er det en del penger å spare. Visste du at dersom alle produkter i standby ble slått av i alle i-land, kunne vi stengt hele 24 kullkraftverk? Edit: En lader fra Nokia bruker ca 10mA. Det utgjør litt over 12 kroner i året dersom strømprisen er 60,99kWh og den står i hele døgnet og aldri blir brukt. Når den lader en telefon bruker den rundt 54mA. Endret 26. desember 2009 av Max Magnus
Gjest Pelle Parafinovn Skrevet 26. desember 2009 #16 Skrevet 26. desember 2009 Har du termostatstyrt fyring så vil du ikke spare noe om du så hadde 100 ladere stående i hele tida. I fyringsesongen i alle fall. Varme fra en lader er veldig bagatellmessig. For økonomiens del er det mange andre ting man bør fokusere på. Dårlig isolerte vegger eller vinduer vil spare deg for helt andre beløp hvis de utbedres. Ellers er det alltid en god ting å ha minst mulig elektrisk/elektronisk stående på unødvendig pga brannfare. På verdensbasis er det klart at millioner av små strømdingser utgjør sløsing, men å snakke om dette alene vil bare gjelde for kalde rom eller i land der fyring overhodet ikke er nødvendig. Lar du bilen stå på tomgang i 10 minutter har du nok sløst bort et års 'tomgangslading' av Sony Gustaffson-fonen. Ja, alt som står i standby trekker strøm (inkl. mobilladere). Nei, det koster ikke all verden, men det totalt sett er det en del penger å spare. Visste du at dersom alle produkter i standby ble slått av i alle i-land, kunne vi stengt hele 24 kullkraftverk? Edit: En lader fra Nokia bruker ca 10mA. Det utgjør litt over 12 kroner i året dersom strømprisen er 60,99kWh og den står i hele døgnet og aldri blir brukt. Når den lader en telefon bruker den rundt 54mA.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #17 Skrevet 26. desember 2009 Jeg lærte på kurs med brannvesenet ( i forbindelse med jobb) at en mobillader som står i på denne måten er en skikkelig brannfelle. Noen kr eller øre ekstra på strømregningen spiller vel liten rolle i forhold. Ring og gi beskjed!
Max Magnus Skrevet 27. desember 2009 #18 Skrevet 27. desember 2009 Har du termostatstyrt fyring så vil du ikke spare noe om du så hadde 100 ladere stående i hele tida. I fyringsesongen i alle fall. Varme fra en lader er veldig bagatellmessig. For økonomiens del er det mange andre ting man bør fokusere på. Dårlig isolerte vegger eller vinduer vil spare deg for helt andre beløp hvis de utbedres. Ellers er det alltid en god ting å ha minst mulig elektrisk/elektronisk stående på unødvendig pga brannfare. På verdensbasis er det klart at millioner av små strømdingser utgjør sløsing, men å snakke om dette alene vil bare gjelde for kalde rom eller i land der fyring overhodet ikke er nødvendig. Lar du bilen stå på tomgang i 10 minutter har du nok sløst bort et års 'tomgangslading' av Sony Gustaffson-fonen. Hva snakker du om? Jeg nevnte fakta basert på tall som viser hvor mye strøm produkter i standby bruker. Det har ingen ting å si om det er -10 eller +50 ute. Produktene bruker fremdeles strøm...
Gjest Pelle Parafinovn Skrevet 28. desember 2009 #19 Skrevet 28. desember 2009 Hva snakker du om? Jeg nevnte fakta basert på tall som viser hvor mye strøm produkter i standby bruker. Det har ingen ting å si om det er -10 eller +50 ute. Produktene bruker fremdeles strøm... Max Magnus: Jo, hvis du likevel fyrer huset med strøm eller annen oppvarming som er termostatstyrt så vil de små dingsene ikke ha noen _ekstra_ kostnad. La oss si at du bruker en varmeovn på 500 W i stua de og denne har en termostatstyring. Termostaten sørger for at ovnen bare varmer hver gang temperaturen synker under termostatens nedre grense. Har du en mobillader i samme rommet som avgir f.eks. 1 W så betyr det at laderen bidrar til å varme rommet. Termostaten i ovnen vil derfor være avslått bittelitt lenger, fordi laderen da varmer hele tiden med sine batagellmessige 1 W. Varmeovnen vil altså bruke litt mindre strøm - tilsvarende laderens unødvendige forbruk. Summen er den samme. Om sommeren når du ikke trenger å fyre har det dog betydning om du lar ting stå på unødvendig.
Max Magnus Skrevet 28. desember 2009 #20 Skrevet 28. desember 2009 Max Magnus: Jo, hvis du likevel fyrer huset med strøm eller annen oppvarming som er termostatstyrt så vil de små dingsene ikke ha noen _ekstra_ kostnad. La oss si at du bruker en varmeovn på 500 W i stua de og denne har en termostatstyring. Termostaten sørger for at ovnen bare varmer hver gang temperaturen synker under termostatens nedre grense. Har du en mobillader i samme rommet som avgir f.eks. 1 W så betyr det at laderen bidrar til å varme rommet. Termostaten i ovnen vil derfor være avslått bittelitt lenger, fordi laderen da varmer hele tiden med sine batagellmessige 1 W. Varmeovnen vil altså bruke litt mindre strøm - tilsvarende laderens unødvendige forbruk. Summen er den samme. Om sommeren når du ikke trenger å fyre har det dog betydning om du lar ting stå på unødvendig. Nåvel. Det er ikke bare snakk om mobilladere. Vi snakker så og si alt du har koblet til en stikkontakt. Hvis du kjenner på en mobillader som står i standby så avgir ikke den alene nok varme til å avlaste panelovner. Da hadde det ikke vært behov for annen oppvarming enn alle produktene vi har som står i standby. Kjenn etter selv på din egen mobillader. Ikke så veldig varm der den står uten å være tilkoblet telefonen? Min er faktisk iskald...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå