Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

Først vil jeg bare unnskylde og si at jeg VET det finnes mange tråder om dette fra før, men jeg er helt ærlig desperat. Jeg har utrolig uren hud med ekstremt mye kviser, og jeg føler at jeg har prøvd så og si ALLE tips jeg har sett på andre tråder.

Hvis man bare tenker det som gjelder livsstil, er det mange som sier at f.eks. frisk luft, drikke mye vann og lite usunn mat kan gjøre at man får mindre uren hud. Jeg har ute flere timer om dagen med hunden min, drikker masse vann, og jeg spiser ikke mye usunn mat. I perioder kan det bli en del, men det er ikke så ofte. I tillegg får jeg ekstra mye kviser før mensen, men det kunne jeg levd med hvis jeg bare slapp kvisene når jeg ikke har mensen.

Jeg er 16 år, går første på videregående, og det høres kanskje latterlig ut, men jeg skjemmer meg rett og slett over den forferdelig stygge huden min. Jeg føler meg så utrolig stygg med alle de røde flekkene over alt i ansiktet. Aller mest har jeg det i pannen, og ekstremt mye svarte prikker på nesen og haken. Jeg vet at det er et veldig vanlig tenåringsfenomen å klage over en liten rød prikk på nesen, men jeg må bare presisere at det overhodet ikke er snakk om det i dette tilfellet. Jeg har veldig mange dype og store kviser som tar lang tid å bli kvitt.

Som sagt: Jeg føler jeg har prøvd alt. Jeg er ikke ute etter noen vidunderkur som gjør sitt på en måned, og jeg skjønner at det er ulike produkter/metoder som fungerer for forskjellige mennesker, men jeg har prøvd så mange ulike rensemidler/kremer som ikke gjør noen ting for huden min. Da er det ikke slik at jeg har brukt produktet i en uke og gitt opp, men over en lenger periode. Jeg sier fra her hjemme om at jeg synes det er utrolig flaut og stygt med så mange kviser på et sted som ansiktet, som tross alt er et veldig synlig sted. Men de bare sier at det er normalt i tenårene, og at jeg må leve sunnere, legge meg tidligere OSV. ALT DET VANLIGE SOM FORELDRE SIER.

Jeg forstår at kviser til en viss grad er vanlig i min alder, men ikke sånn som DETTE. Jeg har alltid kviser. Jeg kan ikke komme på sist jeg ikke hadde det. Det er selvsagt perioder hvor det er litt mindre, men som sagt så er det her konstant. Jeg ber ikke om en prikkfri hud uten en eneste lyte, jeg ønsker bare ikke at store deler av ansiktet mitt skal være dekket av røde/hvite kviser.

Skjemmer meg så fryktelig, og føler meg rett og slett flau når jeg er ute blant folk. Det er idiotisk å tenke at de ser på kvisene mine, jeg vet, men det har veldig mye med selvfølelse å gjøre, tror jeg.

Derfor lurer jeg på om noen har TIPS, virkelig HVA SOM HELST. Jeg er helt desperat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I tillegg til de vanlige tingene som du har nevnt (spise sunt, drikke mye vann osv) ville jeg anbefale deg å skaffe deg en skikkelig hudpleierutine med produkter som er tilpasset din hud. Jeg ville ha gått til en hudpleier så hun kunne ha valgt ut produkter som hadde passet til deg (selvom ofte hudpleier kun velger produkter som de selger i salongen sin, ergo - du har ikke det største utvalget).

Et alternativ til dette kunne ha vært å bestille et hudpleieprogram fra (Hilde Christina som er utdannet hudpleier, men ikke tilhører noen salong. Gjorde selv dette for noen månder siden, og er superfornøyd.

(til slutt, kjære KGere, ikke la dette bli en tråd hvor vi skal diskutere HC, det er jeg ikke interessert i. Jeg nevner henne fordi jeg selv er fornøyd med hudpleieprogrammet mitt, og derfor ønsker å anbefale henne videre)

• Liker 1
Skrevet
Hei alle sammen.

Først vil jeg bare unnskylde og si at jeg VET det finnes mange tråder om dette fra før, men jeg er helt ærlig desperat. Jeg har utrolig uren hud med ekstremt mye kviser, og jeg føler at jeg har prøvd så og si ALLE tips jeg har sett på andre tråder.

Hvis man bare tenker det som gjelder livsstil, er det mange som sier at f.eks. frisk luft, drikke mye vann og lite usunn mat kan gjøre at man får mindre uren hud. Jeg har ute flere timer om dagen med hunden min, drikker masse vann, og jeg spiser ikke mye usunn mat. I perioder kan det bli en del, men det er ikke så ofte. I tillegg får jeg ekstra mye kviser før mensen, men det kunne jeg levd med hvis jeg bare slapp kvisene når jeg ikke har mensen.

Jeg er 16 år, går første på videregående, og det høres kanskje latterlig ut, men jeg skjemmer meg rett og slett over den forferdelig stygge huden min. Jeg føler meg så utrolig stygg med alle de røde flekkene over alt i ansiktet. Aller mest har jeg det i pannen, og ekstremt mye svarte prikker på nesen og haken. Jeg vet at det er et veldig vanlig tenåringsfenomen å klage over en liten rød prikk på nesen, men jeg må bare presisere at det overhodet ikke er snakk om det i dette tilfellet. Jeg har veldig mange dype og store kviser som tar lang tid å bli kvitt.

Som sagt: Jeg føler jeg har prøvd alt. Jeg er ikke ute etter noen vidunderkur som gjør sitt på en måned, og jeg skjønner at det er ulike produkter/metoder som fungerer for forskjellige mennesker, men jeg har prøvd så mange ulike rensemidler/kremer som ikke gjør noen ting for huden min. Da er det ikke slik at jeg har brukt produktet i en uke og gitt opp, men over en lenger periode. Jeg sier fra her hjemme om at jeg synes det er utrolig flaut og stygt med så mange kviser på et sted som ansiktet, som tross alt er et veldig synlig sted. Men de bare sier at det er normalt i tenårene, og at jeg må leve sunnere, legge meg tidligere OSV. ALT DET VANLIGE SOM FORELDRE SIER.

Jeg forstår at kviser til en viss grad er vanlig i min alder, men ikke sånn som DETTE. Jeg har alltid kviser. Jeg kan ikke komme på sist jeg ikke hadde det. Det er selvsagt perioder hvor det er litt mindre, men som sagt så er det her konstant. Jeg ber ikke om en prikkfri hud uten en eneste lyte, jeg ønsker bare ikke at store deler av ansiktet mitt skal være dekket av røde/hvite kviser.

Skjemmer meg så fryktelig, og føler meg rett og slett flau når jeg er ute blant folk. Det er idiotisk å tenke at de ser på kvisene mine, jeg vet, men det har veldig mye med selvfølelse å gjøre, tror jeg.

Derfor lurer jeg på om noen har TIPS, virkelig HVA SOM HELST. Jeg er helt desperat.

Hvis det er virkelig ille ville jeg oppsøkt fastlege (har kanskje vært der allerede?) el privat hudlege (dyrt, men kort ventetid) for å få en vurdering og evt prøvd reseptbelagt preparat. Det finnes mange ulike kremer osv til å ha på huden, men det finnes jo også p-piller el annen systemisk (tablett-) behandling. Alt har selvfølgelig risiko for bivirkninger, dels alvorlige, men dette er noe du kan diskutere med legen. Selvfølgelig skal du rense huden daglig, leve sunt osv, men for noen er kviseproblemene så uttalte at profesjonell hjelp er nødvendig. Lykke til!!

Skrevet

får noen år tilbake, var jeg hos legen å fikk krem på resept.. kremen tørket ut kvisene, den funket fint! kremen er veldig sterk, så du må bruke en del vanlig fuktighetskrem i tilegg, men det forklarer jo legen deg.

Lykke til!:)

Skrevet

Samme her! Jeg har bestilt time til hudlege nå, og håper det ikke tar så lang tid før jeg får time. Sist gang måtte jeg vente i 3 mnd, og da hadde mesteparten av kvisene forsvunnet og jeg satt igjen med dype ARR i ansiktet! Nå har jeg fått utrolig masse kviser igjen, klør og ser helt jævlig ut! Denne gangen SKAL jeg komme meg til hudlege så fort som mulig etter nyttår, og jeg SKAL få Roaccutan!! Går ikke ut fra det legekontoret uten resept!

Skrevet

Om du har veldig masse kviser tror jeg ikke den kremen virker på deg, gjorde ikke det på meg iallefall. Aberela heter den. Jeg har gått på den i over 3 mnd nå, ikke blitt bedre

Skrevet

TS, spiser du mye mat som inneholde hvetemel og skjult sukker?

Skrevet

Først av alt vil jeg bare gi deg en :klemmer: og si at jeg forstår veldig godt frustrasjonen din! Jeg slet selv masse med uren hud fra 10-11 årsalderen og ungdomsårene. Jeg fikk kviser som utviklet seg til store sår både i ansiktet og på kroppen, det hendte noen ganger at fremmede spurte hva som hadde skjedd med meg til og med! Og jeg gikk i alle år med løst langt hår og så ned i bakken for å gjemme meg bak håret... Aldri hestehale eller håret i strikk, alltid tenke på å skjule, og aldri gå ut døren uten å se seg i speilet og ha noen runder med dekkstift. Så jeg forstår hvordan det er og man blir veldig påvirket av det i hverdagen.

Du sier du spiser sunt og pleier huden, det er kjempebra. Fortsett med det, men gå også til lege eller helst hudlege for å få noen til å se på det. For meg ble løsningen timer hos hudlege, og to roaccutankurer, en da jeg var 14 og en til da jeg var 18. Det er ikke sikkert noe sånt er løsningen for deg, men en hudlege vil forhåpentligvis kunne gi deg noen svar, eller utelukke enkelte ting om ikke annet. Lykke til, det kommer til å ordne seg! Jeg hadde aldri trodd noen gang jeg skulle få fin hud, men selv med arrene fra den tiden har jeg de senere årene fått komplimenter for huden min, og kan gå uten sminke uten at det er noe krise. Så ikke mist motet ;)

Skrevet
Om du har veldig masse kviser tror jeg ikke den kremen virker på deg, gjorde ikke det på meg iallefall. Aberela heter den. Jeg har gått på den i over 3 mnd nå, ikke blitt bedre

Jeg hadde ekstremt mangen buller og kviser, etter en mnd. med denne og tetracykliner roet det seg veldig. Har en mnd. igjen, da har jeg tatt\ brukt det i 3 mnd., for meg funker det. Kanskje kombinasjonen av begge disse hjelper og ikke bare kremen, vet ikke.

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet

Det eneste som virkelig fungerer mot alvorlig acne er Roaccutan. Kom deg til hudlege og insister på å få dette. Kuren er ikke barnemat - det er sterk medisin med en god del bivirkninger (sett deg godt inn i dette på forhånd!) - og den er dyr, men du vil få mesteparten dekket av det offentlige. Jeg er i dag 25 og har hatt det akkurat som deg i mange år. Har virkelig prøvd absolutt alt av produkter, kjerringråd og hudpleiebehandlinger. Dessverre kom jeg meg aldri på Roaccutan og har i dag mye arr som det er nærmest umulig å gjøre noe med.

Andre råd her om ulike kremer og hudpleieprodukter er sikkert godt ment, men jeg er ganske sikker på at de kommer fra folk som ikke selv har hatt et så alvorlig problem som det virker som om du har. Selv om det å spise sunt og ha en aktiv livsstil er bra for det meste er alvorlig acne genetisk betinget.

Jeg ønsker deg all lykke til! :)

Skrevet

Hei alle sammen, og takk for mange gode tips, og ikke minst mange gode ord. Det hjelper veldig! :)

Før jeg eventuelt får resept på Roaccutan kommer jeg nok til å oppsøke en hudlege som kan anbefale meg produkter som passer for min hud. Så vil jeg prøve dette en periode, og hvis det fortsatt er like ille da, må jeg finne på noe annet.

Skrevet

I den alderen du er i nå så er kroppen full av vekst og kjønnshormoner, så det er helt naturlig og dessverre en bivirkning noen får..slike alvorlige kviseproblemer som ødelegger selvtilitten. Jeg hadde gått på Ellipseklinikken og tatt laserbehandlinger, det tror jeg at jeg kan si med sikkerhet at er det eneste som tar knekken på det. Men du må gjennom en del behandlinger da..ikke er det alt for dyrt heller. Masse lykke til :yvonne:

Skrevet

jeg var som deg også. jeg gikk til hudlegen og fikk et produkt som når du smørte det på føltes det ut som noen hadde kuttet opp ansiktet og smørt sitron i det!!!!!. jeg klarte ikke å leve med det mer så jeg gikk til apoteket og fikk basiron. det løste alt, jeg vasket ansiktet med såpe og påførte basironkreme om morgen, når jeg kom hjem fra skolen og før jeg skulle legge meg, etter 2 uker var alle kvisene borte og det etterlot seg ikke arr. jeg anbefaler det virkelig. billig OG DET FUNKER!

Gjest tidligere kvisetryne
Skrevet

jeg sleit med kviser fra jeg var 11 til jeg var 18!

jeg hadde masse kviser i ansiktet, på brystet og ryggen! jeg gikk til hudlege i omlag 4 av de årene! lysbehandlinger, medisiner, kremer osv.. det blei litt bra, men aldri helt bra!

på den tiden var ikke Roaccutane lovlig i Norge så hudlegen min nevnte aldri det for meg, før jeg fikk en vikarlege fra sverige! jeg fikk beskjeden om at roaccutane kanskje var det eneste som kom til å funke på meg. han ba meg om å lese om medisinen og være klar over hva det innebar å ta den!

jeg leste masse på nettet om bivirkninger folk hadde hatt osv. Det var VELDIG mange historier der folk hadde fått alvorlige depresjoner,ble suicidale osv. folk advarte virkelig mot dette.

jeg bestemte meg for å prøve det til slutt! jeg måtte ta blodprøve hver mnd for å sjekke at alt var bra..

jeg ble kvitt mesteparten av kvisene til slutt, men får en kvise i ny og ne fremdeles.. men det er ikke så ille at det dekker hele ansiktet,brystet og ryggen..

Mitt råd er å dra til fastlegen din og få rekvisisjon til hudlege!

ikke krev å få roaccutane før du har prøvd andre behandlings former som hudlegen kommer med! man veit aldri hva som kan FUNGERE FOR DEG!!! roaccutane bør være siste utvei syns jeg.. siden man aldri veit hvordan man kan reagere på det!

husk at du ikke er aleine der ute, selv om det virker sånn i blant!

Skrevet
I tillegg til de vanlige tingene som du har nevnt (spise sunt, drikke mye vann osv) ville jeg anbefale deg å skaffe deg en skikkelig hudpleierutine med produkter som er tilpasset din hud. Jeg ville ha gått til en hudpleier så hun kunne ha valgt ut produkter som hadde passet til deg (selvom ofte hudpleier kun velger produkter som de selger i salongen sin, ergo - du har ikke det største utvalget).

Et alternativ til dette kunne ha vært å bestille et hudpleieprogram fra (Hilde Christina som er utdannet hudpleier, men ikke tilhører noen salong. Gjorde selv dette for noen månder siden, og er superfornøyd.

(til slutt, kjære KGere, ikke la dette bli en tråd hvor vi skal diskutere HC, det er jeg ikke interessert i. Jeg nevner henne fordi jeg selv er fornøyd med hudpleieprogrammet mitt, og derfor ønsker å anbefale henne videre)

Veldig enig med deg!! ^

Har selv blitt kvitt så og si alle hudproblemer ved å lese bloggen til Hilde Christina og lært om hvor viktig det er med riktige produkter.. Og jeg trodde også jeg hadde prøvd alt!

Vil legge til en ting; har du testet deg for mat-allergi/intoleranse..?

Skrevet
Veldig enig med deg!! ^

Har selv blitt kvitt så og si alle hudproblemer ved å lese bloggen til Hilde Christina og lært om hvor viktig det er med riktige produkter.. Og jeg trodde også jeg hadde prøvd alt!

Vil legge til en ting; har du testet deg for mat-allergi/intoleranse..?

Hvor får man gjort dette? Må man til sin fastlege først?

Gjest Gjest_Bente_*
Skrevet

Først ville jeg ha forsøkt med ØKOLOGISK KALDPRESSET JOJOBAOLJE. Den har hjulpet meg ihvertfall. Kjøper den på nettet.

Skrevet
jeg var som deg også. jeg gikk til hudlegen og fikk et produkt som når du smørte det på føltes det ut som noen hadde kuttet opp ansiktet og smørt sitron i det!!!!!. jeg klarte ikke å leve med det mer så jeg gikk til apoteket og fikk basiron. det løste alt, jeg vasket ansiktet med såpe og påførte basironkreme om morgen, når jeg kom hjem fra skolen og før jeg skulle legge meg, etter 2 uker var alle kvisene borte og det etterlot seg ikke arr. jeg anbefaler det virkelig. billig OG DET FUNKER!

Jeg har også kjøpt basiron og prøvd det en stund. Hva slags såpe vasket du ansiktet med? Og hvor lang tid tok det før kvisene dine var borte? Jeg har prøvd basiron en stund, men har dessverre ikke merket så veldig stor forskjell, men så er jo jeg ikke akkurat en spesielt tålmodig sjel heller. :)

Skrevet

^ Beklager, det gikk litt fort i svingene da jeg svarte. Jeg ser jo nå at du sa at kvisene var vekk etter to uker. Hehe, må lære meg å lese ferdig før jeg svarer. Da skal jeg prøve basiron en stund til for å se om det funker!

Skrevet
^ Beklager, det gikk litt fort i svingene da jeg svarte. Jeg ser jo nå at du sa at kvisene var vekk etter to uker. Hehe, må lære meg å lese ferdig før jeg svarer. Da skal jeg prøve basiron en stund til for å se om det funker!

Basiron fungerer veldig bra. Forvent minst 3-4 uker før den begynner å virke, men når den først virker er man kvisefri. Hadde masse kviser rundt 13-14årsalderen, og denne hjalp meg godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...