mockinbird Skrevet 25. desember 2009 #1 Skrevet 25. desember 2009 For første gang fikk ikke jeg penger fra far til barnet m,ed beskjed om å kjøpe julegaver, far hadde sedlv kjøpt gave. (For ordens skyld - det er lite kontakt mellom far og barn, ingen fast samvær, og det ble slutt mellom oss da jeg var gravid.) Da gaven ble åpnet, var det et kort fra kirkens nødhjelp . far hadde latt pengene gå dit. Jeg kunne godt tenkt meg å gi - og å få - en slik gave selv- men fra far til 6-åring?? Jeg er bare glad ikke barnet skjønte no særlig, men .. bør/kan jeg ta opp dette? F.eks si at nye skisko eller vinterdress hadde vært mer velkomment? eller er det best å ikke blande seg?
Kjetil S. Skrevet 25. desember 2009 #2 Skrevet 25. desember 2009 For første gang fikk ikke jeg penger fra far til barnet m,ed beskjed om å kjøpe julegaver, far hadde sedlv kjøpt gave. (For ordens skyld - det er lite kontakt mellom far og barn, ingen fast samvær, og det ble slutt mellom oss da jeg var gravid.) Da gaven ble åpnet, var det et kort fra kirkens nødhjelp . far hadde latt pengene gå dit. Jeg kunne godt tenkt meg å gi - og å få - en slik gave selv- men fra far til 6-åring?? Jeg er bare glad ikke barnet skjønte no særlig, men .. bør/kan jeg ta opp dette? F.eks si at nye skisko eller vinterdress hadde vært mer velkomment? eller er det best å ikke blande seg? Drit helt og fullstendig i ham. Han vil aldri komme til å forstå særlig mye uansett!
Gjest brutal_mann Skrevet 25. desember 2009 #3 Skrevet 25. desember 2009 Du kan bare lære barnet et faren overhode ikke bryr seg, jo først som sist.
Lemming Skrevet 25. desember 2009 #4 Skrevet 25. desember 2009 (endret) Dette var en tullete gave. Fin tanke - men mer egnet som gave til voksne. Tja, vet ikke om det er verdt å ta det opp... Men på en annen side - om det uansett ikke er særlig med samvær eller samarbeid, så kan det kanskje ikke skade så veldig heller. Om dere er mye på talefot kunne du jo kanskje nevnt det.. vet ikke jeg. Men til barnet ville jeg vinklet det slik at det var en omtenksom gave. "vi har jo så mye - vi har alt vi trenger! Kanskje denne gaven fra pappa gjorde at et barn som IKKE har det så bra fikk en fin gave?" Endret 25. desember 2009 av Lemming
Kjetil S. Skrevet 25. desember 2009 #5 Skrevet 25. desember 2009 Men til barnet ville jeg vinklet det slik at det var en omtenksom gave. "vi har jo så mye - vi har alt vi trenger! Kanskje denne gaven fra pappa gjorde at et barn som IKKE har det så bra fikk en fin gave?" Sånn tenkte jeg og! :-) En kjempefin vinkling av dumhetens resultat! :-)
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2009 #6 Skrevet 25. desember 2009 Barnet er heldig som får et kort og en julehislen fra sin far. Faren til barna mine gidder ikke å ønske dem god jul engang.
Gjest Gjest_Lilja_* Skrevet 26. desember 2009 #7 Skrevet 26. desember 2009 Jeg er enig med Lemming. Forøvrig mener jeg at gaven passer best til voksne, kanskje spes voksne "som har alt" eller som alltid er utakknemlige og storforlangende når de får gaver. Men barnet ditt har ikke direkte vondt av en slik gave med god forklaring i tillegg, selv om du da selv må ut og kjøpe skiskoene selv.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #8 Skrevet 26. desember 2009 Barnet er heldig som får et kort og en julehislen fra sin far. Faren til barna mine gidder ikke å ønske dem god jul engang. Barnet her har en far som ikke bryr seg tydeligvis, han er ikke heldig. Han har en far han tydeligvis har noe kontakt med, og det svir mer når sånne ikke bryr seg. Jeg har to barn etter to ekteskap. Den ene er slik som denne faren, den andre bryr seg ikke i det hele tatt. Og jeg ser hvem som sårer barnet sitt mest.
Canine Skrevet 26. desember 2009 #9 Skrevet 26. desember 2009 En gave er en gave, jeg hadde nok muligens synes det var en litt merkelig gave selv - men selv min egen sønn som er på den alderen, skjønner dette med å hjelpe andre barn som ikke har det godt. Vi har alltid hatt fadderbarn, drevet med innsamlinger etc, så her i huset kunne nok poden fått et kort med en 'geit' uten at det hadde blitt noe styr av slik. Du kan enten si noe, på en hyggelig måte til faren, eller du kan bruke anledningen til å lære sønnen din litt om veldedighet.. han er absolutt ikke for ung til å få en forsiktig innføring i verdien av å hjelpe andre som ikke har det like bra som han selv.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #10 Skrevet 26. desember 2009 Mine fikk kort med beskjed om 500 hver på sperra konto. Når de nevnte på det i telefonen så ble de utskjelt med at han betalte seksti tusen i året for dem, utakknemlige beist. Same story, han har ny familie og ser ungene en gang i året snaut. Han skyver dem bare lenger og lenger fra seg.
Gjest brutal_mann Skrevet 26. desember 2009 #11 Skrevet 26. desember 2009 Mine fikk kort med beskjed om 500 hver på sperra konto. Når de nevnte på det i telefonen så ble de utskjelt med at han betalte seksti tusen i året for dem, utakknemlige beist. Same story, han har ny familie og ser ungene en gang i året snaut. Han skyver dem bare lenger og lenger fra seg. En fornuftig investering mao.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #12 Skrevet 26. desember 2009 En fornuftig investering mao. Javisst. Om han hadde vært tilstedeværende på andre måter. De treffes en gang i året og han opptrer som oberst ovenfor barna. Det er leit å se på at han fjerner seg sånn fra dem på alle vis. OG, man bruker ikke slike argumenter som bidrag ovenfor barna! Det hadde kostet ham langt mer å ha dem boende hos seg. Og han er PLIKTIG til å forsørge egne barn.
Gjest brutal_mann Skrevet 26. desember 2009 #13 Skrevet 26. desember 2009 Javisst. Om han hadde vært tilstedeværende på andre måter. De treffes en gang i året og han opptrer som oberst ovenfor barna. Det er leit å se på at han fjerner seg sånn fra dem på alle vis. Han har nok sine grunner. Og jeg antar grunnene ligger i skilsmissen. OG, man bruker ikke slike argumenter som bidrag ovenfor barna! For så vidt enig, men han kan godt bruke det argumentet mot deg. Det hadde kostet ham langt mer å ha dem boende hos seg. Kommer an på hva du hadde betalt i bidrag det, og hvilke andre støtteordninger han hadde fått. Og ikke minst om han har større økonomisk sans enn deg. Og han er PLIKTIG til å forsørge egne barn. Ja jøss. Men jeg ser fremdeles ikke problemet med gaven deres barn fikk. I motsetning til mye annet søppel unger får i dag så hadde denne gaven et snev av fornuft over seg.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #14 Skrevet 26. desember 2009 Han har nok sine grunner. Og jeg antar grunnene ligger i skilsmissen. For så vidt enig, men han kan godt bruke det argumentet mot deg. Kommer an på hva du hadde betalt i bidrag det, og hvilke andre støtteordninger han hadde fått. Og ikke minst om han har større økonomisk sans enn deg. Ja jøss. Men jeg ser fremdeles ikke problemet med gaven deres barn fikk. I motsetning til mye annet søppel unger får i dag så hadde denne gaven et snev av fornuft over seg. Ja bevares. Vi skal huske på å skamme oss hele gjengen.
Gjest Eurodice Skrevet 26. desember 2009 #15 Skrevet 26. desember 2009 En fornuftig investering mao. Det kommer vel an på hvor lenge kontiene er sperret, hvorvidt barna får glede av pengene.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #16 Skrevet 26. desember 2009 Jeg tenker at dette er en far med gode verdier. Sønnen min på 11 fikk et slikt kort fra søsteren sin i julegave. "Støtt en minehund" fra Norsk forlkehjelp. Han ble kjempeglad for den gaven. Jeg er stolt av at barna mine har så gode verdier (selv om jeg innerst inne må innrømme at jeg skulle ønske hun hadde valgt en annen organsisasjon enn Norsk folkehjelp - tanken var ihvertfall god )
Canine Skrevet 26. desember 2009 #17 Skrevet 26. desember 2009 Jeg tenker at dette er en far med gode verdier. Sønnen min på 11 fikk et slikt kort fra søsteren sin i julegave. "Støtt en minehund" fra Norsk forlkehjelp. Han ble kjempeglad for den gaven. Jeg er stolt av at barna mine har så gode verdier (selv om jeg innerst inne må innrømme at jeg skulle ønske hun hadde valgt en annen organsisasjon enn Norsk folkehjelp - tanken var ihvertfall god )
Fluffe Skrevet 26. desember 2009 #18 Skrevet 26. desember 2009 jeg fikk ikke noe gave av faren min jeg når jeg var yngre. har ikke kontakt med min far, men tror det hadde blitt satt mere pris på en slik gave en alle de lekene barn får på julaften. selv om mine hund gava faller mere smak hos meg
Miss Puddel Skrevet 26. desember 2009 #19 Skrevet 26. desember 2009 Når man er seks år er det kanskje litt vanskelig å forstå en slik gave uten en litt nærmere forklaring i allefall. Og kanskje ikke som eneste gave fra pappa, det er kanskje litt stusselig. Men guttene mine har "fått" minehunder fra bestefaren i noen år nå, yngstemann var vel 6 år førstegangen. Og de synes det er en flott tanke at de er med på noe slikt. Men de får gjerne en bok eller noe i tillegg fra bestefaren.
mockinbird Skrevet 26. desember 2009 Forfatter #20 Skrevet 26. desember 2009 Takk for mange synspunkter, godt å få et nyansert syn på dette. Personlig syns jeg nok at det er en tid for alt, for oss som er foreldre - en tid for å lære barn hvor viktig det er å ta vare på de som ikke har det like godt som oss - det er en viktig tradisjon for oss å gi frelsesarmeen en pengegave av og til, og spesielt i adventstiden. Men, det er også en tid for å la barn være barn synes jeg - så kan man være politisk korrekt de andre 364 dagene i året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå