Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem passer barn, vasker tøy, rydder og steller og lager mat mest hjemme hos dere, kvinnen eller mannen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

jeg er den av fire som vasker mest i huset...

men når typen har fri skriver jeg lister til han om hva som skal gjøres når jeg er på jobb.

Endret av estella87
Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Eg (kvinnen). Men eg er da arbeidsledig, mens mannen jobber annenhver uke. Får han til å hjelpe uten problemer, men skal sies det er irriterende å måtte si ifra hva som må gjøres og be han om å gjøre det, istede for at han tar initiativ til det selv. :sukk:

Gjest Purple Haze
Skrevet

Nå bor ikke vi sammen (enda), men når det skjer, blir det nok han. Han jobber off-shore 2/4-rotasjon, og liker å stelle hjemme når han har fri. Da får jeg ikke slippe til særlig mye. Jeg får ta det igjen når han er på jobb ;)

Skrevet

Vi har ikke barn, men resten deler vi etter skjønn. Han tar det tunge og praktiske arbeidet, jeg lager mat og vasker. Rydder gjør vi begge to.

Gjest brutal_mann
Skrevet
Eg (kvinnen). Men eg er da arbeidsledig, mens mannen jobber annenhver uke. Får han til å hjelpe uten problemer, men skal sies det er irriterende å måtte si ifra hva som må gjøres og be han om å gjøre det, istede for at han tar initiativ til det selv. :sukk:

Er bare kvinner som presterer å irritere seg over å kommunisere sine ønsker og behov. Her er nyheter for dere alle; Det finnes ikke mennesker som er tankelesere!

Skrevet

gjør som meg. skriv lang liste for hele uka om ting som skal gjøres

Skrevet

Han gjør mest i huset (klesvask, gulvvask, oppvask, rydde osv). Jeg tar mest med barna, lager mat, planlegger og gjennomfører innkjøp (mat, klær, utstyr til barn osv..) - det som krever organisering mao...

Skrevet

Kjæresten. Grunnen er enkel: jeg jobber kveld etter studiene, kjæresten er kun student. Den som er mest hjemme gjør selvsagt mest i hjemmet. Det er som regel han som vasker tøy og den slags. Når vi har fri og like mye hjemme gjør vi selvsagt omtrent like mye. Jeg er dog den som lager mest mat i huset, selv om kjæresten også er flink til å ha maten klar når jeg kommer hjem fra jobb.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet
Er bare kvinner som presterer å irritere seg over å kommunisere sine ønsker og behov. Her er nyheter for dere alle; Det finnes ikke mennesker som er tankelesere!

Må man være tankeleser for å skjønne at en nedpissa do må vaskes? At det greit å skifte en ødelagt lyspære? At man faktisk trenger middag i dag, også? At det er greit å begynne kveldsrutiner når ungenes leggetid nærmer seg?

Skrevet (endret)

Han.

Ser nå at det var både husarbeid og det med barn. Han tar mest husarbeid, jeg lager mesteparten av maten og ang. barn er vi nok likestilte.

Endret av Vilma
Gjest brutal_mann
Skrevet
Må man være tankeleser for å skjønne at en nedpissa do må vaskes? At det greit å skifte en ødelagt lyspære? At man faktisk trenger middag i dag, også? At det er greit å begynne kveldsrutiner når ungenes leggetid nærmer seg?

Med tanke på alt annet en mann skal ta ansvar for så ja, det er greit å få en dialog rundt dette. Dialog, ikke utskjelling over en lav sko.

Skrevet
gjør som meg. skriv lang liste for hele uka om ting som skal gjøres

Kunne aldri falle meg inn å fortelle et voksen menneske hva som skal gjøres i huset i løpet av uken. Jeg er ikke den soms kal sette standarden for hva som må gjøres, ei heller han. Det gjør vi i fellesskap.Jeg forventer faktisk at mannen tar sin del av husarbeidet, men jeg forventer også at han er ferdig oppdratt til å klare det. Jeg har tre barn, og ville jeg hatt fire hadde jeg skaffet meg det.

Vi gjør like mye i huset, noen uker tar han emr enn meg og andre uker jeg mer enn han. Vi lever i samme hus, og han er heldigvis voksen og ferdig oppdratt til å forstå at han faktisk må ta sin del av husarbeidet, for det gjør ikke seg selv. Men av og til må jeg senke mine krav og av og til må han senke sine, for at dette skal fungere. Og det fungerer veldig bra

Skrevet
Med tanke på alt annet en mann skal ta ansvar for så ja, det er greit å få en dialog rundt dette. Dialog, ikke utskjelling over en lav sko.

Hva er så "alt det andre" du mener menn skal ta ansvar for?

Skrevet

jeg gjør alt siden jeg er alene med 2 barn. Merkelig nok synes jeg det ble mindre husarbeid etter at jeg ble skilt :fnise:

Skrevet

Alt det andre? Her snakket vi om husarbeid, og da regner jeg med at vi snakker om helt ordinært husarbeid, det daglig forefallende. Det som gjør at en families hverdag går rundt. Er det vanskelige å skjønne at man synes det blir slitsomt dersom den ene kun løfter fingeren dersom den andre ber ham/henne om det?

Skrevet

Og hvem snakket om "utskjellig over en lav sko"? Virker som om du snakker ut fra egne erfaringer her. Du kan jo starte en egen tråd om det, i stedet for å ta for gitt at alle kvinner er som din(e) eks(er).

Gjest brutal_mann
Skrevet
Hva er så "alt det andre" du mener menn skal ta ansvar for?

maling av huset, klipping av plen og hekk, diverse snekkerarbeid, reprasjoner av elektrisk utstyr, leksehjelp for ungene, lagleder for ungenes respektive lagidretter, overtidsarbeid for å kunne gi kona den ferien hun krever, skifte av dekk på bil, vedlikehold av bil, oppussing ca hvert 7 år, ommøbleringer på konas kommando, kjøring av unger til alle slags aktiviteter samt alt det andre daglige forefallende husarbeidet.

Skrevet

Hehe, det er nok jeg, the kvinne som gjør mest av slikt her i heimen ja.

Jeg er den av oss som har mest interesse av at det ser noenlunde ok ut (er ingen fantatiker, men blir mer stressa enn ham av rot og møkk), jeg har godt innarbeidede rutiner som passer meg og mine prioriteringer godt, jeg har et større behov enn ham for "kontroll over hverdagen" til barna og meg selv og jeg er veldig glad i å lage mat: jeg er kort sagt både mer interessert og mye flinkere til sånt husarbeid og hverdagslogistikk enn det han er.

Men selvsagt så trår han til dersom det er behov for det!

I begynnelsen av samlivet maste jeg nok endel, for jeg forventet vel at han skulle være like interessert i å gjøre husarbeid som jeg var. Men siden det førte bare med seg krangler og dårlig kommunikasjon, så fant vi ut at det var mye bedre at vi fordelte plikter, gjøremål og ansvar ut i fra hva vi liker og er interessert i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...