Vera Vinge Skrevet 28. desember 2009 #81 Skrevet 28. desember 2009 Jeg mener bare at det er verten som skal legge føringene her. Inviterer man til får i kål da er det får i kål som står på menyen, og jeg skjønner ikke da hvorfor jeg skal lage noe annet. Inviterer jeg til pizza så er det fordi jeg skal ha pizza den dagen, og jeg kan godt droppe sjampinjong fordi en gjest ikke spiser det, men hvis jeg skal bake den glutenfri, uten kjøtt og uten løk for å tilfredstille diverse preferanser så blir det til slutt noe helt annet enn jeg hadde tenkt til å lage i utgangspunktet, og hvis jeg skal lage tre forskjellige retter så blir det for mye jobb for meg, så da dropper jeg heller gjestene. Det høres ut som du inviterer gjester for å ha selskap til maten. Jeg tenker heller at jeg lager mat for å ha noe å servere gjestene. Altså at det er gjestene som er utgangspunktet, og at maten heller bør tilpasses dem enn omvendt.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #82 Skrevet 28. desember 2009 Det er vel sjelden dere har helt fremmede folk som middagsgjester vel? Enten kjenner de deres venner, eller dere kjenner de litt selv? Da koster det veldig lite å sjekke gjennom venner eller de selv om det er spesielle hensyn en bør ta i mat- og drikkeplanleggingen! - Graviditet? - Allergier? - Vegetarianer? Det er vanlig høflighet å sjekke dette på frohånd. Det heter å .....planlegge.
Tabris Skrevet 28. desember 2009 #83 Skrevet 28. desember 2009 Som eksempel på hva jeg anser som ikke så bra vertskap var da jeg var invitert i et bryllup hvor de serverte kjøtt som jeg ikke spiser. Jeg foreslo for bruden at jeg gjerne kunne betale for min egen mat og snakke med kokken selv om tilberedning, dermed ville hun ikke ha verken økonomiske eller organisatoriske bekymringer ang. alternativ servering. Likevel sa hun nei, og jeg ble sittende og spise poteter og grønnsaker (som ble ganske tørt uten saus ).
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #84 Skrevet 28. desember 2009 Som eksempel på hva jeg anser som ikke så bra vertskap var da jeg var invitert i et bryllup hvor de serverte kjøtt som jeg ikke spiser. Jeg foreslo for bruden at jeg gjerne kunne betale for min egen mat og snakke med kokken selv om tilberedning, dermed ville hun ikke ha verken økonomiske eller organisatoriske bekymringer ang. alternativ servering. Likevel sa hun nei, og jeg ble sittende og spise poteter og grønnsaker (som ble ganske tørt uten saus ). For et kjipt og smålig menneske den bruden var da! Er det mulig...du kunne jo håndtere det, hva er problemet da?
Tabris Skrevet 28. desember 2009 #85 Skrevet 28. desember 2009 Er det mulig...du kunne jo håndtere det, hva er problemet da? Bare prinsippet om at man skulle spise det man ble servert.
Lemming Skrevet 28. desember 2009 #86 Skrevet 28. desember 2009 For et kjipt og smålig menneske den bruden var da! Er det mulig...du kunne jo håndtere det, hva er problemet da? Signerer.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #87 Skrevet 28. desember 2009 Bare prinsippet om at man skulle spise det man ble servert. For en fjern kjerring.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #88 Skrevet 28. desember 2009 Jeg er en av dem som mener at folk får spise det som serveres. Men jeg vet selvsagt på forhånd om mine gjester tåler maten. Og jeg tar hensyn til tåler, men ikke til liker. Jeg kjenner ingen vegetarianere/veganere, og takk og pris for dét! Men dette er da vel menneskers valg?! Det er ikke snakk om at de ikke tåler det! Når folk velger å være vanskelige i matveien får de enten velge å takke nei til invitasjonen, eller ta med seg egen mat. De kan ikke velge å være mitt problem, men må ta ansvar selv!
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #89 Skrevet 28. desember 2009 Det høres ut som du inviterer gjester for å ha selskap til maten. Jeg tenker heller at jeg lager mat for å ha noe å servere gjestene. Altså at det er gjestene som er utgangspunktet, og at maten heller bør tilpasses dem enn omvendt. Jeg er enig med deg. Maten er noe som gjestene skal kose seg med, ikke noe jeg skal lage og så ber jeg noen som kan spise det.
Gjest Frosk Skrevet 28. desember 2009 #90 Skrevet 28. desember 2009 Jeg er en av dem som mener at folk får spise det som serveres. Men jeg vet selvsagt på forhånd om mine gjester tåler maten. Og jeg tar hensyn til tåler, men ikke til liker. Jeg kjenner ingen vegetarianere/veganere, og takk og pris for dét! Men dette er da vel menneskers valg?! Det er ikke snakk om at de ikke tåler det! Når folk velger å være vanskelige i matveien får de enten velge å takke nei til invitasjonen, eller ta med seg egen mat. De kan ikke velge å være mitt problem, men må ta ansvar selv! Sannsynligheten er veldig stor for at en som har vært vegetarianer i lengre tid blir syk om h*n plutselig spiser et kjøttmåltid. (Men ingen vegetarianere ville spist kjøtt bare for å tekkes verten i et middagsbesøk - spiser man kjøtt av og til er man ikke vegetarianer.) Men hvorfor invitere hvis du ikke tenker å servere mat gjesten kan spise?
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #91 Skrevet 28. desember 2009 Jeg er en av dem som mener at folk får spise det som serveres. Men jeg vet selvsagt på forhånd om mine gjester tåler maten. Og jeg tar hensyn til tåler, men ikke til liker. Jeg kjenner ingen vegetarianere/veganere, og takk og pris for dét! Men dette er da vel menneskers valg?! Det er ikke snakk om at de ikke tåler det! Når folk velger å være vanskelige i matveien får de enten velge å takke nei til invitasjonen, eller ta med seg egen mat. De kan ikke velge å være mitt problem, men må ta ansvar selv! Velger man å være vanskelig i matveien når man ikke liker ting? Dét var nytt for meg.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #92 Skrevet 28. desember 2009 kravstor en vanligvis må gjestene være med å lage maten selv
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #93 Skrevet 28. desember 2009 Men hvorfor invitere hvis du ikke tenker å servere mat gjesten kan spise? Jeg har ei søster som har cøliaki, og ei svigerinne som ikke tåler svinekjøtt pga bechterews, og det er null problem å tilpasse maten til dem. Mulig min holdning ville endret seg om jeg kjente en vegetarianer...? Det har muligens med min holdning til vegetarianisme(?) å gjøre. Dette er noe man velger, ikke sant? Og hvis man velger å være "vanskelig" så får man ta ansvar for dette valget selv. Hvorfor er du vegetarianer Frosk? (jeg er fullstendig klar over at du skrev at du pleier å tilby å ta med noe selv, så dette gjelder forsåvidt ikke deg, men jeg skjønner bare ikke valget ditt)
Vera Vinge Skrevet 28. desember 2009 #94 Skrevet 28. desember 2009 Jeg er en av dem som mener at folk får spise det som serveres. Men jeg vet selvsagt på forhånd om mine gjester tåler maten. Og jeg tar hensyn til tåler, men ikke til liker. Jeg kjenner ingen vegetarianere/veganere, og takk og pris for dét! Men dette er da vel menneskers valg?! Det er ikke snakk om at de ikke tåler det! Når folk velger å være vanskelige i matveien får de enten velge å takke nei til invitasjonen, eller ta med seg egen mat. De kan ikke velge å være mitt problem, men må ta ansvar selv! I utgangspunktet er det ikke vanskelig å være enig i at folk som selv har valgt å være vanskelige i matveien, får ta konsekvensene av det selv. Jeg spiser ikke kjøtt, og opplever at jeg er ganske ydmyk når jeg er bedt i middagsselskap. Er mao. ikke fremmed for å spise tilbehør eller ta med egen mat (i voksen alder har jeg riktignok nesten aldri opplevd det). Men så er det det med å ønske at gjestene skal føle seg velkomne. Jeg ønsker hvertfall å være raus som vert, og for meg innebærer dette å strekke meg til en viss grad for å etterkomme folks idealistiske valg, allergier/intoleranser eller smakspreferanser. Jeg syns personlig at voksne mennesker som har en rekke med ting de ikke liker, er temmelig sære. Jeg kan også bli skikkelig irritert av folk som ikke tør å prøve nye smaker. Jeg vil likevel at disse menneskene skal trives hjemme hos meg, og jeg strekker meg deretter, selv om det bryter mot mine personlige prinsipper om å spise maten man får servert (jeg ser her bort fra sykdom og vegetarianisme). Jeg skjønner ikke at man som vert ønsker å være så prinsippfast at man sier at de som selv har valgt å være vegetarianere eller de som ikke liker ting, får holde seg hjemme eller ta til takke med poteter og gulrøtter. Vil man ikke at gjestene skal kose seg da?
Gjest Emera Skrevet 28. desember 2009 #95 Skrevet 28. desember 2009 Merkelig hvordan vegetarianere provoserer enkelte. Man er da ikke vanskelig i matveien bare fordi man har valgt å unngå kjøtt. Jeg synes det er spennende å lage vegetarmat. Annerledes enn det jeg lager til vanlig. Dessuten så er det massevis av kjempegod vegetarisk mat også.
Gjest Frosk Skrevet 28. desember 2009 #96 Skrevet 28. desember 2009 ... Hvorfor er du vegetarianer Frosk? (jeg er fullstendig klar over at du skrev at du pleier å tilby å ta med noe selv, så dette gjelder forsåvidt ikke deg, men jeg skjønner bare ikke valget ditt) *avsporing følger* Jeg er vegetarianer av mange grunner. Kortversjonen: av helsegrunner, av hensyn til miljø og ressurser, og selvfølgelig også av dyrevernsmessige hensyn.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #97 Skrevet 28. desember 2009 Når jeg inviterer til middag er det ofte i forbindelse med spesielle anledninger. Hvordan lager man vegetarisk julemat? Pinnekjøttlaget blir liksom ikke det samme uten pinnekjøtt... Og ofte inviterer jeg da grupper. Alle mannens søsken med ektefeller og barn, for eksempel. Må innrømme at ikke alle er like "ønsket" som gjester, men bare følger med på lasset. Det handler om å ikke gjøre forskjell, mer enn at jeg har et spesielt ønske om at akkurat den ene som er vanskelig skal komme. For å gjøre meg komplett uglesett kan jeg legge til at jeg heller ikke lager noe eget til ungene. Ikke til egne unger heller. Men jeg opplever at gjestene kommer tilbake gang på gang, og at det koser seg. Kanskje nettopp fordi den maten jeg lager er jeg flink til å lage. Det er alltid rikelig med mat, og den er ferdig, men nettopp ferdig,slik at den ikke er kald, og ikke har snerk. Og jeg har nok evnen til å få dem til å føle seg velkomne og avslappet, selv om jeg ikke "driver restaurant."
Gjest AnneShirley Skrevet 28. desember 2009 #98 Skrevet 28. desember 2009 Det ble da et voldsomt fokus på vegetarianere og allergikere her, da.. Selv har jeg aldri hatt verken vegetarianere eller allergikere (annet enn mot hund og katt, men det blir jo en annen skål) på middag. Det jeg tenkte på når jeg leste tråden var nok mye av det samme som Lilljan (på første side). Om å ikke skulle være så "husmor" at man ikke er 100% med på selskapet selv. Når selskapet er i gang prioriterer jeg å være sosialt og mentalt tilstede sammen med gjestene. På forhånd planlegger jeg det jeg synes det er gøy å legge omtanke i, som meny og dekorasjon (ikke støvtørking og stryking av duker )
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #99 Skrevet 29. desember 2009 Når jeg inviterer til middag er det ofte i forbindelse med spesielle anledninger. Hvordan lager man vegetarisk julemat? Pinnekjøttlaget blir liksom ikke det samme uten pinnekjøtt... Og ofte inviterer jeg da grupper. Alle mannens søsken med ektefeller og barn, for eksempel. Må innrømme at ikke alle er like "ønsket" som gjester, men bare følger med på lasset. Det handler om å ikke gjøre forskjell, mer enn at jeg har et spesielt ønske om at akkurat den ene som er vanskelig skal komme. For å gjøre meg komplett uglesett kan jeg legge til at jeg heller ikke lager noe eget til ungene. Ikke til egne unger heller. Men jeg opplever at gjestene kommer tilbake gang på gang, og at det koser seg. Kanskje nettopp fordi den maten jeg lager er jeg flink til å lage. Det er alltid rikelig med mat, og den er ferdig, men nettopp ferdig,slik at den ikke er kald, og ikke har snerk. Og jeg har nok evnen til å få dem til å føle seg velkomne og avslappet, selv om jeg ikke "driver restaurant." Du høres ut som en utmerket vert. Når man blir invitert et sted bør man sette pris på det man får. Spesiellt når verten har lagt ned mye jobb og laget bra mat. Helt enig i at det er forskjell på å drive restaurant og å være vert. Hjemme har jeg alltid fått høre at "Når vi er borte spiser vi det vi får, og når vi er hjemme spiser vi det vi har". Det å bli fornærmet fordi man må spise poteter i et bryllup er jo bare utrolig uhøflig. Har man valgt en annen livvstil enn hva som er normalt så tar man konsekvensene av det selv, men legger ikke ekstraarbeid på andre.
livesen Skrevet 29. desember 2009 #100 Skrevet 29. desember 2009 Hva slags vert ?hmmmm , en som er veldig glad i å lage mat og å være sammen med venner . Dersom en av mine venner var vegetarianer ville jeg vel be vedkommende lære meg noen vegetarretter hun/han likte så jeg hadde noen tips når de kom . Det viktigste er folka, dersom vegetarianeren var en jeg ikke var så interessert i å være sammen med ville jeg nok ikke anstrenge meg . Men jeg kunne godt tenke meg å lære noen vegetarretter .
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå