Gå til innhold

Hva slags vert er du?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Dersom jeg serverer en rett og den retten består av kjøtt har jeg antakeligvis en slags salat og litt grønnsaker som tilbehør og da får eventuelle vegetarianere spise dette.

Det er din oppgave som god vertinne å vite på forhånd om det kommer noen med spesialbehov/smak innen mat.

Å sitte å "ta det de får" er bare kjipt..jeg hadde ikke giddet å komme mer til slike som deg der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar hensyn til allergier o.l, enten ved å lage noe annet, eller ved å tilby alternativ dersom jeg 'må' ha det de ikke tåler, f.eks. julemiddag.

Ellers sier jeg fra hva som skal serveres, så hvis poenget med middagen er at det skal serveres noe spesielt som noen kanskje ikke liker, slik som lutefisklag e.l., så forventer jeg at de som ikke liker takker nei til invitasjonen.

Hvis jeg har gjester som bor hjemme hos meg tilpasser jeg selvsagt, noe må de jo spise..men jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er barnslig og udannet å legge masse ekstraarbeid på verten fordi man ikke liker..

Forventer at voksne spiser det de får, og i alle fall ser fornøyde ut ;)

Skrevet
Vel, hvis det bare er 5 % som ikke kunne spist hovedretten, så hadde jeg jo ikke trengt å handle inn masse spesialvarer. Da hadde jo litt spesialvarer holdt. :)

Det er ikke alt man får kjøpt i små kvantum, og det blir jo masse ekstra ingredienser uansett.

Gjest strykebrett
Skrevet
Det er din oppgave som god vertinne å vite på forhånd om det kommer noen med spesialbehov/smak innen mat.

Å sitte å "ta det de får" er bare kjipt..jeg hadde ikke giddet å komme mer til slike som deg der.

Jeg mener folk med allergier eller spesielle matbehov bør si fra på forhånd jeg da, det går jo ikke an å bare vite slikt av seg selv. Og mener du virkelig at verten skal tilpasse seg hva hver enkelt liker og ikke? I så fall er jeg glad du ikke er gjest hos meg, utakknemlig høres du ut.

Jeg liker ikke sopp for eksempel, men det kunne ikke falt meg inn å bli sur om jeg får servert soppstuing. Da spiser jeg bare litt av den, smiler og takker verten for invitasjonen. Å lage middagsselskap til 10-20 personer er faktisk veldig mye jobb, og gjester som sitter og gjør seg til over ingredienser de ikke liker kan spare seg for å komme i mine selskap i alle fall.

Skrevet

Det er jeg glad for. Jeg unngar alltid å invitere folk jeg vet er vanskelige i matveien. De dagene jeg plutselig finner på at jeg vil ha middagsgjester ringer jeg alltid de jeg kjenner som er mest åpne for ulike matretter.

Skrevet
Det er ikke alt man får kjøpt i små kvantum, og det blir jo masse ekstra ingredienser uansett.

Det er jo alt etter hva man serverer og hva man kjøper inn ekstra - og hva man spiser selv. Med litt velvilje og kreativitet er det ikke vanskelig å lage en liten rett ved siden av som passer inn med hovedretten og som ikke krever "masse ekstra ingredienser."

Skrevet

Ingen gjester kan komme og fortelle meg hva min oppgave er. Jeg lager det jeg har planlagt å lage, mer har jeg ikke kapasitet til. Som sagt så unngår jeg i størst mulig grad å invitere folk som er vanskelige i matveien. Ofte har jeg jo nettopp gjester fordi jeg skal servere en rett som er best å lage når man har flere å lage til. Dersom du forventer en ala carte meny får du heller dra på restaurant å betale for deg. Gjester som deg ønsker jeg ikke i mitt hus.

Skrevet
Det er jo alt etter hva man serverer og hva man kjøper inn ekstra - og hva man spiser selv. Med litt velvilje og kreativitet er det ikke vanskelig å lage en liten rett ved siden av som passer inn med hovedretten og som ikke krever "masse ekstra ingredienser."

Tja, saus, poteter og salat er etter min mening en helt ok liten rett for de som ikke forsyner seg av kjøttet.

Skrevet
Tja, saus, poteter og salat er etter min mening en helt ok liten rett for de som ikke forsyner seg av kjøttet.

Da har vi et litt ulikt syn på vertskap. :)

Skrevet

TS her. Jeg synes tråden begynner å skli litt utenfor temaet, så jeg ville bare presisere hva jeg ville frem til med innlegget. Det jeg lurte på var om verten gjorde det lille ekstra for at alle gjestene skulle ha det best mulig, eller om man ville gjøre det lettest for seg selv. Det var ikke meningen å starte en diskusjon om sure, sære gjester. De aller færreste jeg kjenner klager når de er bedt på middag selv om de kun spiser poteter og saus fordi de er vegetarianere og verten ikke ha tilpasset middagen etter det. Om jeg var verten i en slik situasjon ville jeg synes det var svært ubehagelig, men forhåpentligvis ville jeg ha visst om det på forhånd slik at alle gjestene fikk en hovedrett de likte.

Ut fra svarene her ser jeg at det er veldig delt hva man mener om saken. Noen ser det som en selvfølgelighet å servere noe alle liker, mens andre mener gjestene er sure og sære om de ikke spiser/ liker det de får servert.

Om jeg skulle servere biff og fant ut at et par av gjestene var vegetarianere ville jeg nok ha laget en enkel rett til dem ved siden av. (Fylt butterdeig, quiche e.l.) Jeg pleier forresten å høre om det er noe spesielt gjestene ikke liker, eventuelt fortelle hva jeg har tenkt å servere, nettopp for å kunne tilpasse menyen mine gjester. Tydeligvis er det mer enn en del andre gjør, men jeg synes det er veldig hyggelig å varte opp venner og familie og få dem til å hygge seg.

Skrevet

Enig med deg, Tabris.

Skrevet

Eller ulikt syn på mat. Jeg spiser gjerne salat selv, men siden jeg ikke er vegetarianer tilsetter jeg som regel enten kylling, skinke, spekeskinke eller lignende. Jeg synes det er en helt ok å spise selv til middag, så jeg skjønner ikke hvorfor det ikke skulle være bra nok for en vegetarianer. Når det er sagt så har jeg aldri hatt en vegetarianer på middag, og håper at jeg heller aldri får det.

Skrevet
Eller ulikt syn på mat. Jeg spiser gjerne salat selv, men siden jeg ikke er vegetarianer tilsetter jeg som regel enten kylling, skinke, spekeskinke eller lignende. Jeg synes det er en helt ok å spise selv til middag, så jeg skjønner ikke hvorfor det ikke skulle være bra nok for en vegetarianer. Når det er sagt så har jeg aldri hatt en vegetarianer på middag, og håper at jeg heller aldri får det.

Jeg har i hvertfall ulike salater i forhold til om det er hovedrett eller tilbehør. Om en vegetarianer må ta til takke med tilbehør så synes jeg ikke det er "bra nok" som vertinne.

Skrevet
Jeg har i hvertfall ulike salater i forhold til om det er hovedrett eller tilbehør. Om en vegetarianer må ta til takke med tilbehør så synes jeg ikke det er "bra nok" som vertinne.

Da står du fritt til å la være å komme til meg å middag. Må der virkelig være enten eller? Er det sånn at enten serverer man en full ala carte meny ellers så bør man ikke invitere gjester i det hele tatt? Mener du virkelig det?

Skrevet
Da står du fritt til å la være å komme til meg å middag. Må der virkelig være enten eller? Er det sånn at enten serverer man en full ala carte meny ellers så bør man ikke invitere gjester i det hele tatt? Mener du virkelig det?

Hvem har nevnt en full a la carte meny? Etter hva jeg kan se, så er det kun du som har gjort det i denne tråden. Her er det du som setter det opp som en veldig svart/hvitt-situasjon. Det handler om at man er en god vert om man passer på at alle gjester føler seg velkomne og får en middag de kan spise. Ikke at man skal ha en meny foran seg eller at man skal passe på at alt tilbehøret er det beste alle vet. En mellomting - det er du som setter det opp som enten/eller her.

Skrevet
Hvem har nevnt en full a la carte meny? Etter hva jeg kan se, så er det kun du som har gjort det i denne tråden. Her er det du som setter det opp som en veldig svart/hvitt-situasjon. Det handler om at man er en god vert om man passer på at alle gjester føler seg velkomne og får en middag de kan spise. Ikke at man skal ha en meny foran seg eller at man skal passe på at alt tilbehøret er det beste alle vet. En mellomting - det er du som setter det opp som enten/eller her.

Jeg mener bare at det er verten som skal legge føringene her. Inviterer man til får i kål da er det får i kål som står på menyen, og jeg skjønner ikke da hvorfor jeg skal lage noe annet. Inviterer jeg til pizza så er det fordi jeg skal ha pizza den dagen, og jeg kan godt droppe sjampinjong fordi en gjest ikke spiser det, men hvis jeg skal bake den glutenfri, uten kjøtt og uten løk for å tilfredstille diverse preferanser så blir det til slutt noe helt annet enn jeg hadde tenkt til å lage i utgangspunktet, og hvis jeg skal lage tre forskjellige retter så blir det for mye jobb for meg, så da dropper jeg heller gjestene.

Skrevet (endret)

Jeg mener det er alt etter hva man gjør det til. F.eks er pizza som du nevnte det letteste i verden å tilpasse etter hva folk liker/ikke spiser. En del med kjøtt, en del uten, en del uten sopp osv. Men det kommer an på, som du sier, om hovedpoenget er å invitere folk på middag eller om hovedpoenget er å lage pizza med kjøttdeig og løk og så invitere folk til å spise denne.

Nå det er sagt så kjenner jeg alle jeg inviterer til middag såpass godt at jeg vet godt på forhånd om de er vegetarianere/veganere eller om det er ting de absolutt ikke liker eller er allergiske mot. Og da tilpasser jeg det. Hvis jeg hadde invitert, som et eksempel var, 20 gjester som var mine sønns venner til biff så kunne jeg ikke vite om det var noen som var allergiske/vegetarianere eller annet. Men hadde disse informert meg om det på forhånd, så hadde jeg gjort det jeg kunne for å gi dem et fullgodt alternativ, ja.

Endret av Tabris
Skrevet
Jeg mener folk med allergier eller spesielle matbehov bør si fra på forhånd jeg da, det går jo ikke an å bare vite slikt av seg selv. Og mener du virkelig at verten skal tilpasse seg hva hver enkelt liker og ikke? I så fall er jeg glad du ikke er gjest hos meg, utakknemlig høres du ut.

Jeg liker ikke sopp for eksempel, men det kunne ikke falt meg inn å bli sur om jeg får servert soppstuing. Da spiser jeg bare litt av den, smiler og takker verten for invitasjonen. Å lage middagsselskap til 10-20 personer er faktisk veldig mye jobb, og gjester som sitter og gjør seg til over ingredienser de ikke liker kan spare seg for å komme i mine selskap i alle fall.

Signerer.

Nå skal det sies at de fleste gangene jeg har invitert folk på middag har det vært folk jeg kjenner sånn høvelig godt nok til å vite at de ikke er vegetarianere.

Men OM jeg skulle invitere en haug med mennesker jeg ikke kjenner så godt, si at f.eks jeg og min inviterte endel av hans familie og kjente. Jeg hadde ikke satt meg ned og ringt hver enkelt for å finne ut hva de liker eller ikke liker. Jesus, får da være grenser. Jeg kan jo ikke lukte om noen er vegetarianer eller ikke? Om noen har spesielle preferanser innen mat, så får de heller si ifra om det....

Skrevet

Jeg er en av de "vanskelige vegetarianerne", og jeg må si jeg er positivt overrasket over hvor mange som svarer at de ville sørget for at også veggiser (og andre med "rare spisevaner" ;)) får noe å spise. :) Inntrykket mitt er at veldig mange tenker som så at veggisen får spise tilbehøret - som gjerne består av f.eks poteter og grønnsaker (saus er ofte laget på kjøttkraft, og i såfall spiser vi ikke den). Har vært i bryllup og blitt servert fløtegratinerte poteter (og kun det), og har lært meg å ha med noe spiselig i vesken!)

Som regel tilbyr jeg å ha med noe når jeg inviteres på middag - men det er ikke alltid praktisk mulig. (Og å ha med matpakke i bryllup og finere middager blir muligens litt merkelig ;))

Jeg syns vel egentlig det er litt rart at folk inviterer på middag, og så ikke serverer middag gjestene faktisk kan spise. Hvis noen av mine gjester ikke spiser sopp, så vil jeg gjerne vite om det på forhånd sånn at jeg kan a) lage noe som ikke inneholder sopp - eller b) lage et soppfritt alternativ til den som ikke spiser sopp. Jeg hadde følt meg som en skikkelig dårlig vert om noen av mine gjester ble sittende og spise kun poteter eller bare salat mens resten spiste en skikkelig middag.

Skrevet
Jeg syns vel egentlig det er litt rart at folk inviterer på middag, og så ikke serverer middag gjestene faktisk kan spise. Hvis noen av mine gjester ikke spiser sopp, så vil jeg gjerne vite om det på forhånd sånn at jeg kan a) lage noe som ikke inneholder sopp - eller b) lage et soppfritt alternativ til den som ikke spiser sopp. Jeg hadde følt meg som en skikkelig dårlig vert om noen av mine gjester ble sittende og spise kun poteter eller bare salat mens resten spiste en skikkelig middag.

Enig. Det er trasig om noen bare blir sittende å spise potet. Samtidig synes jeg ikke det er mitt ansvar å ringe rundt å undersøke hva folk liker eller ikke liker. Hvis du som er vegetarianer blir invitert på middag er du jo klar over at hovedretten antakeligvis ikke er en vegetarrett. Du sier selv at du pleier å tilby deg å ta med noe. Da gjør du jo verten oppmerksom på at du er vegetarianer, og da er det rett og rimelig at man blir enig om et alternativ - enten at du medbringer, eller at de lager noe som passer til deg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...