Gå til innhold

Hva slags vert er du?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hva er galt med salat? Salat kan jeg lage, og det passer som tilbehør til de fleste retter, Jeg skjønner ikke hvorfor jeg da skal lage en typisk vegetarrett. Jeg forventer ikke kjøtt når jeg spiser hos en vegetarianer, og de skjønner heller ikke hvorfor de ikke skal synes at en salat er bra nok når de er hos meg.

Så kjip du er da...en salat er mer enn grønne blader, håper jeg du forstår: det er egg, kylling, bacon, avocade, salt, pepper, lett-matyoghurt/yoghurt naturell ved siden av, grov bruschetta varm fra ovnen ved siden av, etc. SÅ blir det en vegetarrett da vet du.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Så kjip du er da...en salat er mer enn grønne blader, håper jeg du forstår: det er egg, kylling, bacon, avocade, salt, pepper, lett-matyoghurt/yoghurt naturell ved siden av, grov bruschetta varm fra ovnen ved siden av, etc. SÅ blir det en vegetarrett da vet du.

VEGETARRETT?????????????????????????????

Skrevet

Jeg er tydeligvis en elendig vertinne, siden jeg ikke legger opp selskapene mine som en "à la carte" restaurant. Jeg serverer det jeg serverer og de som ikke liker det får enten spise tilbehør eller la vær å spise. Jeg synes faktisk at voksne mennesker som sitter å priker i maten og rynker på nesa når de blir servert noe de ikke liker er ganske uhøflige og lite dannet. Mine foreldre lærte meg at når man er borte spiser man det man får servert, man kan ikke forlange spesialbehandling bare fordi man ikke liker noe.

Allergier forsøker jeg å ta hensyn til, men jeg foretrekker faktisk at folk tar med seg egen mat, så slipper jeg å bekymre meg for om jeg har gjort noe feil og at det er noe jeg ikke har tenkt på at jeg ikke kan ha i maten.

Skrevet
Jeg inviterte til og laget julemiddag til noen av vennene mine før jul. Jeg stod og slavet på kjøkkenet hele dagen før de kom, jeg laget medisterkaker fra bunnen av, stekte julepølser, laget pinnekjøtt, og svineribbe med sprø svo. Iskake, moltekrem og riskrem til dessær, pinneis til barna. Det tok meg hele dagen fordi jeg laget noe jeg visste alle ville like, om enn det ikke var det samme. Når gjestene kom så var de så glad for at jeg hadde tatt meg bryet med å servere pinnekjøtt til den ene som elsket det, den som foretrakk medisterkaker fremfor pølser understreket det. Jeg koste meg noe helt utrolig når jeg kjente den varme stemningen senke seg. Fikk så mye skryt, og det var deilig å være vertinne der alle nøt middagen.

Det var jo veldig flott gjort av deg, men jeg hadde aldri giddet å lage så mye forskjellig julemat bare fordi gjestene har ulike preferanser. Og jeg vil si jeg er en ganske oppmerksom vert.

Når jeg skal ha middagsbesøk, ønsker jeg å servere noe alle kan spise og helst noe de liker. Innerst inne syns jeg det er litt sært å ha ting man bare ikke kan spise i voksen alder, spesielt hvis det gjelder mange ting, men jeg tar likevel hensyn til det.

Det var en tidligere kjæreste til et familiemedlem som hadde en hel liste av ting hun ikke likte, og nølte heller ikke med å si det. Jeg rettet meg jo etter det, men må likevel si at det ikke var uten en viss irritasjon, siden hun forventet så veldig at jeg skulle legge alt opp etter hennes preferanser. For øvrig ganske komisk at når jeg til en middag laget marinerte kyllingfileter (ikke noe spesielt provoserende marinade, vil jeg tro), men lot én være uten marinade i tilfelle, tok hun den. Hun droppet også saus, og spiste nesten ikke grønnsaker. Så poteter og kylling med litt salt og pepper, etter at jeg hadde stått og ordnet til ting jeg hadde fått beskjed om at hun likte. For meg virker dette utrolig sært, men greit nok, hennes problem. Det var egentlig en digresjon. :ler:

Kjernen her er at jeg ønsker å tilfredsstille gjestene, selv om de har sine særheter. Å ta hensyn til allergier/intoleranser er for meg en selvfølge, noe det også var før jeg selv fikk slike begrensninger i matveien. Det er helt uaktuelt for meg å la gjester ta med sin egen mat - da undersøker jeg heller nærmere hva de kan og ikke kan spise. Men, jeg lager bevisst ikke masse forskjellige retter sånn at alle skal få det de liker aller best. Som gjest ville jeg også følt meg litt beklemt hvis verten gjorde det. Jeg tar utgangspunktet i noe jeg tror alle liker, men tenker som så at hvis enkelte ikke får favorittmaten, så er det ikke så mye jeg får gjort med det, hvis jeg skal orke å invitere til middag i blant.

Jeg syns det er viktig å få gjester til å føle seg velkomne, og for meg innebærer det også å ha rikelig med mat. Jeg syns det er lite som er så stusselig som for lite mat, selv om jeg selv ikke lasser innpå enorme mengder.

Men det kan være vanskelig å finne balansen når det gjelder hvor avslappet man skal være. Hos oss kan gjerne mannen stresse mer enn meg. Jeg syns det er bedre å være en avslappet og pratsom vert enn en som til en hver tid er klar til å fylle på glassene. Jeg vil gjerne ha ting på plass, men samtidig ha kapasitet til å være sosial med gjestene jeg har invitert.

Skrevet

Kan du vennligst linke til innlegget hvor jeg skrev at salat består av kun grønne blader???? Når jeg sier salat så mener jeg en salat jeg har blandet sammen av ulike salater, grønnsaker osv. Tåpelig av deg å komme her og si at jeg er kjedelig, når du ikke en gang vet hvordan jeg lager en salat.

Skrevet
Jeg er tydeligvis en elendig vertinne, siden jeg ikke legger opp selskapene mine som en "à la carte" restaurant. Jeg serverer det jeg serverer og de som ikke liker det får enten spise tilbehør eller la vær å spise. Jeg synes faktisk at voksne mennesker som sitter å priker i maten og rynker på nesa når de blir servert noe de ikke liker er ganske uhøflige og lite dannet. Mine foreldre lærte meg at når man er borte spiser man det man får servert, man kan ikke forlange spesialbehandling bare fordi man ikke liker noe.

Allergier forsøker jeg å ta hensyn til, men jeg foretrekker faktisk at folk tar med seg egen mat, så slipper jeg å bekymre meg for om jeg har gjort noe feil og at det er noe jeg ikke har tenkt på at jeg ikke kan ha i maten.

:enig:

Jeg har "lidd" meg gjennom mer enn et måltid som har bestått av en eller flere ting jeg absolutt ikke kan fordra, men jeg gjør gode miner til slett spill og spiser det jeg får servert. Enkelt og greit.

Mat jeg "hater:

-sopp (stekt, i saus, på pizza...alt!)

-pinnekjøtt (har dessverre flere vennepar som synes dette er toppen av matlykke...)

-røkelaks

-gravlaks

-blåskjell

Alt dette har jeg spist mer enn en gang det siste året, og jeg har overlevd!

Skrevet

Dere som mener det er barnslig og umodent å ikke klare å spise enkelte matretter: klarer dere å få ned absolutt alt? I såfall er jeg misunnelig. Jeg skulle ønske jeg likte alt, og prøvesmaker alltid ting jeg ikke liker dersom jeg får det servert, i tilfelle jeg plutselig liker det. Dessverre er det fortsatt en del ting jeg ikke klarer å få ned mer enn en smakebit av. Om jeg for eksempel får servert lam ville jeg måtte kun spise tilbehør, for lammekjøtt vokser i munnen min og gjør at jeg brekker meg. (Jeg regner med at de fleste verter heller vil at jeg kun spiser tilbehør enn å kaste opp middagen...) Heldigvis får jeg som oftest alternativer de gangene vi blir bedt på lam.

Skrevet
Det snakkes mye om å servere folk mat de liker. Jeg forventer faktisk at voksne mennesker har blitt såpass voksne at de har kommet over "liker ikke" og liker. Men det er klart, hvis jeg vet at noen ikke er glad i fisk så velger jeg å lage noe annet. Men generelt så forventer jeg at gjestene mine skal være åpen for hva jeg har laget og smake med en positiv innstilling. Målet mitt er å gi gjestene en kulinarisk opplevelse.

Det som er litt morsomt er at vi som ikke har vært voksne så lenge som regel er ganske åpne for nye smaksopplevelser, mens dem som er godt voksne ofte har noen innvendinger. For eksempel er det mange som MÅ ha kokte poteter til middagen og mange som er skeptiske til nye matvarer som kylling og tapas. De vil helst ikke smake på det engang, for det kunne jo hende at de ikke likte det. Det er gjerne menn over 50 som er sånn.

Jeg synes det er superviktig at allergikere blir tatt hensyn til. De blir faktisk veldig syke hvis de får i seg noe de ikke tåler. Ellers er det jo hyggelig å ta litt hensyn, men man trenger ikke å tenke på alt. Jeg spiser kjøttkaker om jeg får det servert, selv om det ikke er favorittretten. For andre er det himmelriket. :)

Skrevet
Hva er galt med salat? Salat kan jeg lage, og det passer som tilbehør til de fleste retter, Jeg skjønner ikke hvorfor jeg da skal lage en typisk vegetarrett. Jeg forventer ikke kjøtt når jeg spiser hos en vegetarianer, og de skjønner heller ikke hvorfor de ikke skal synes at en salat er bra nok når de er hos meg. Det er mange her som forveksler vert med restaurantsjef skjønner jeg. Jeg driver verken restaurant eller vertshus, men av og til inviterer jeg til middag og lager noe jeg liker og er trygg på at jeg fikser å lage.

Jeg har snakket med flere vegetarianere om det. De spiser gjerne salat allerede tre ganger om dagen og til middag vil de gjerne ha et varmt måltid. De trenger også å få tilført kroppen mer næring enn i en vanlig salat. Hvis dine vegetarvenner er fornøyde er du nok flink til å lage mat til dem, men for mange er salat isbergsalat, tomater og agurk og kanskje litt Thousand Island på... Det er ikke mye å bli mett på.

Skrevet
Å ta hensyn til allergier/intoleranser er for meg en selvfølge, noe det også var før jeg selv fikk slike begrensninger i matveien. Det er helt uaktuelt for meg å la gjester ta med sin egen mat - da undersøker jeg heller nærmere hva de kan og ikke kan spise. Men, jeg lager bevisst ikke masse forskjellige retter sånn at alle skal få det de liker aller best. Som gjest ville jeg også følt meg litt beklemt hvis verten gjorde det. Jeg tar utgangspunktet i noe jeg tror alle liker, men tenker som så at hvis enkelte ikke får favorittmaten, så er det ikke så mye jeg får gjort med det, hvis jeg skal orke å invitere til middag i blant.

Veldig enig i dette, og spesielt det jeg har uthevet.

Skrevet
Du hørtes da ut som en uhøflig vertinne. Dessuten finnes det så mye mer enn brød...du kunne ha anstrengt deg i å bake foccatia og ha klart i kjøleskapet salater med avocado, oster, salat, kylling, ,etc.

Jeg er nok det ja. Når det kommer noen reisende for å bo hos meg, for eksempel en gammel venninne, så forventer jeg at hun føler seg som hjemme. Skal ikke være nødvendig for henne å sitte å vente på å bli servert mat.

Javisst, kunne sikkert anstrengt meg for å bake mye rart til gjestene mine..... Jadda. Men det gidder jeg som regel ikke. ;)

Skrevet
Jeg har snakket med flere vegetarianere om det. De spiser gjerne salat allerede tre ganger om dagen og til middag vil de gjerne ha et varmt måltid. De trenger også å få tilført kroppen mer næring enn i en vanlig salat. Hvis dine vegetarvenner er fornøyde er du nok flink til å lage mat til dem, men for mange er salat isbergsalat, tomater og agurk og kanskje litt Thousand Island på... Det er ikke mye å bli mett på.

Det er ofte jeg også heller vil ha noe annet enn det jeg får servert på besøk, men er man på besøk så er man ikke på noen al a carte restaurant. Dersom jeg serverer en rett og den retten består av kjøtt har jeg antakeligvis en slags salat og litt grønnsaker som tilbehør og da får eventuelle vegetarianere spise dette. Dersom de er redd for å ikke få i seg nok næring, får de spise noen som gir dem nok næring til de andre måltidene. Jeg går ikke til innkjøp av masse spesialvarer bare når retten jeg egentlig skal servere er f.eks biff.

Skrevet

Thousand Island finnes forresten ikke mi mitt hus, og ingen får servert salat bestående av isbergsalat, tomat og agurk. Nå har jeg heldigvis ikke hatt noen vegetarianere på middag da, og forhåpentligvis får jeg det ikke heller.

Skrevet
Det er ofte jeg også heller vil ha noe annet enn det jeg får servert på besøk, men er man på besøk så er man ikke på noen al a carte restaurant. Dersom jeg serverer en rett og den retten består av kjøtt har jeg antakeligvis en slags salat og litt grønnsaker som tilbehør og da får eventuelle vegetarianere spise dette. Dersom de er redd for å ikke få i seg nok næring, får de spise noen som gir dem nok næring til de andre måltidene. Jeg går ikke til innkjøp av masse spesialvarer bare når retten jeg egentlig skal servere er f.eks biff.

Ville du ha planlagt å ha biff som hovedrett om en av gjestene dine var vegetarianer?

Skrevet
Jeg går ikke til innkjøp av masse spesialvarer bare når retten jeg egentlig skal servere er f.eks biff.

Hvis retten jeg ville lage hadde ført til at jeg trengte å handle inn masse spesialvarer, så hadde jeg seriøst vurdert å lage noe annet da min rett tydeligvis passet dårlig til de jeg hadde invitert. Det er jo gjestene jeg lager maten til.

Gjest Gjest_Susanne_*
Skrevet
Ville du ha planlagt å ha biff som hovedrett om en av gjestene dine var vegetarianer?

Hva skulle hun ellers servere? Vegetarkost til alle?

Skrevet

Ja, La oss si jeg f.eks serverte biff i 18 årsdagen til mitt barn med 20 gjester fordi han hadde lyst på det. Ser ikke helt noe galt i at eventuelle vegetarianere da må spise tilbehøret eller et meget enkelt alternativ.

Skrevet
Hvis retten jeg ville lage hadde ført til at jeg trengte å handle inn masse spesialvarer, så hadde jeg seriøst vurdert å lage noe annet da min rett tydeligvis passet dårlig til de jeg hadde invitert. Det er jo gjestene jeg lager maten til.

Man kan ikke tilfredstille alle uansett. Så dersom 95% av gjestene mine er fornøyd med maten så synes jeg det er ok.

Skrevet
Man kan ikke tilfredstille alle uansett. Så dersom 95% av gjestene mine er fornøyd med maten så synes jeg det er ok.

Vel, hvis det bare er 5 % som ikke kunne spist hovedretten, så hadde jeg jo ikke trengt å handle inn masse spesialvarer. Da hadde jo litt spesialvarer holdt. :)

Skrevet
Ja, La oss si jeg f.eks serverte biff i 18 årsdagen til mitt barn med 20 gjester fordi han hadde lyst på det. Ser ikke helt noe galt i at eventuelle vegetarianere da må spise tilbehøret eller et meget enkelt alternativ.

Så gjerrig av deg...er det vegetarianere tilstede bør du ha et par ekstra retter tilgjengelig. Koster deg lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...