Gå til innhold

Hva slags vert er du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lest noen tråder i det siste om ulike matretter som blir servert/ spist. Noen av kommentarene som har dukket opp får meg til å lure på hva som er vanligst: verten som vil at gjestene skal ha det bra, og som tilrettelegger og prøver å tilpasse ting til gjestene, eller verten som mener at gjesten må være fornøyd som får komme og få mat.

Personlig tilhører jeg den første kategorien. Jeg liker å ha besøk og vil at mine gjester skal kose seg. Derfor passer jeg på at det jeg serverer er noe alle gjestene liker. Er det noe uvanlig som skal serveres, for eksempel tartar, lutefisk eller annet som mange reagerer på, spør jeg på forhånd om de liker det. Jeg tar også hensyn til både allergier, religion, vegetarisme og preferanser. Det er veldig rart for meg at man kan servere mat man vet andre ikke liker, eller som de ikke ønsker å spise.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg inviterte til og laget julemiddag til noen av vennene mine før jul. Jeg stod og slavet på kjøkkenet hele dagen før de kom, jeg laget medisterkaker fra bunnen av, stekte julepølser, laget pinnekjøtt, og svineribbe med sprø svo. Iskake, moltekrem og riskrem til dessær, pinneis til barna. Det tok meg hele dagen fordi jeg laget noe jeg visste alle ville like, om enn det ikke var det samme. Når gjestene kom så var de så glad for at jeg hadde tatt meg bryet med å servere pinnekjøtt til den ene som elsket det, den som foretrakk medisterkaker fremfor pølser understreket det. Jeg koste meg noe helt utrolig når jeg kjente den varme stemningen senke seg. Fikk så mye skryt, og det var deilig å være vertinne der alle nøt middagen.

Skrevet

For meg er gjestenes trivsel veldig viktig, og jeg vil strekke meg langt for å imøtekomme allergi eller matvaner (vegetarianere, veganere osv) - og selvsagt smak og behag, om jeg kjenner til det. Men ikke for enhver pris - hadde jeg f.eks laget en pastarett med olivenolje og soltørkede tomater og gjesten hadde bedt om ketchup, så hadde jeg nok ikke bedt vedkommende tilbake på middag på en stund.

Skrevet

Tja det var ett bra spørsmål. Jeg kommer frem til at mitt svar har en begrunnelse i min familiehistorie, Mor og bestemor kokkelerer på kjøkkenet i dagesvis før gjestene kommer. De kjefter og kommanderer andre husmedlemmer til all slags oppgaver. Huset er støvfritt og hver krok har blitt vasket. Når gjestene kommer er de ganske underholdende, men også veldig mye opptatt. De springer rundt og styrer og hveser til andre familemedlemmer som slapper av og nyter besøket. Etter besøket er samtlige i nærheten utslitt (mange ganger har det resultert i store krangler, vi ler av det i ettertid, men der og da er det pyton). De sverger gjerne til å aldri mer ha gjester mye grunnet late familiemedlemmer. Sannheten er vel at de elsker å ha besøk og ta mot godord for hus og mat og pen familie. Det kan virke litt overfladisk, men det er de ikke. Det er dette de kan og alle liker skryt.

Hva skjedde med meg? Jeg er avslappet når jeg er vert. Er det rent og pent er jeg fornøyd. Har jeg ikke knikket over alle dørkarmene eller ryddet barnet sitt som, så går besøket fint likevel. Jeg serverer like gjerne pølser som mer avansert mat. Men jeg tenker over hvem gjestene er og hva som er mulig og passer å servere. Jeg er likevel ikke den som fyker rundt og sjekker at det er kaffe i koppen til enhver tid. (en gang i blant holder) Kanskje jeg er litt lat. Uansett kommer gjestene igjen når jeg inviterer og jeg er ikke helt utslitt når de er gått og hele min husstand er fortsatt venner. Det er viktig for meg ;)

Skrevet

Ja takk begge deler? Jeg ser ikke nødvendigvis at det ene utelukker det andre.. det går da an å være litt smidig.

Skrevet
Ja takk begge deler? Jeg ser ikke nødvendigvis at det ene utelukker det andre.. det går da an å være litt smidig.

Men hvis du hadde lyst til å lage lammestek, og så fant du ut at den ene gjesten ikke liker det. Ville du ha laget en alternativ rett eller måtte den gjesten være fornøyd med å bli bedt, og måtte spise bare tilbehør?

Skrevet
Men hvis du hadde lyst til å lage lammestek, og så fant du ut at den ene gjesten ikke liker det. Ville du ha laget en alternativ rett eller måtte den gjesten være fornøyd med å bli bedt, og måtte spise bare tilbehør?

De jeg ber på middag pleier jeg som regel å diskutere hva vi skal spise med, så da blir vi enige om noe alle har lyst på.

Skrevet (endret)

Vel, for å sette det på spissen. Dersom JEG vil ha ribbe - (grunnet tradisjon, høytid, festmat, blablabla) og jeg hadde invitert noen jeg VISSTE ikke likte ribbe... Da hadde jeg selvsagt laget noe alternativt, eller blitt enig om at de kunne medbringe noe. Dersom gjestene var vegetarianere for eksempel. Jeg har jo ikke peiling på vegetarmat, og aner ikke hva jeg skulle servert! Jeg har en venn som i de senere år er blitt vegetarianer, og han snakker om å tilberede grønnsaker slik og sånn, og alt etter hvordan det gjøres blir resultater forskjellig, osv osv... Nei, stakkar den vegetarianeren som hadde måttet spise mine ihjelkokte poteter! :fnise:

Nei, poenget må jo være at ALLE koser seg? Så får man bli enig om en løsning dersom noen har spesielle preferanser..

Kan legge til at jeg som barn og ungdom var veldig kresen på nesten all mat, men i selskaper og slikt forsynte jeg meg av det tilbehøret jeg likte, lot resten ligge, og klagde ikke. Å snakke med folk på forhånd og ramse opp alt jeg ikke likte og på toppen be om alternativ mat var liksom noe jeg bare ikke gjorde. Men det er selvsagt noe annet når man inviterer venner og kjære på besøk. :)

Endret av Lemming
Skrevet

synest det sier seg selv... jeg er vert og skal da verte opp gjestene mine. Lager mat som de liker og passer på at de hygger seg:)

Gjest brutal_mann
Skrevet (endret)

Helt ærlig? Jeg er en elendig en. På den andre siden så får jeg aldri besøk uansett. Så da gjør det liksom ikke noe :)

Endret av brutal_mann
Skrevet
Helt ærlig? Jeg er en elendig en. På den andre siden så får jeg aldri besøk uansett. Så da gjør det liksom ikke noe :)

Helt ærlig? Jeg og! :ler:

Ikke når det gjelder middagsgjester, men om folk kommer reisende for å være på besøk, altså bor hos meg en periode - da er jeg en elendig vert. Ingen som våkner til dekket frokostbord da nei! ;)

Men dette er fordi de får beskjed om å føle seg som hjemme. Middag finner vi ut av sammen, brødmåltider får de ordne selv når de er sultne! :)

Skrevet

Dersom jeg har tre-fire gjester lager jeg noe alle liker og tåler, men dersom det f.eks er et stort bursdagsselskap lager jeg noe jeg liker, og som jeg vet folk stort sett spiser, så får de med helt spesielle preferensar spise tilbehøret eller ha med egen mat.

Skrevet
Personlig tilhører jeg den første kategorien. Jeg liker å ha besøk og vil at mine gjester skal kose seg. Derfor passer jeg på at det jeg serverer er noe alle gjestene liker. Er det noe uvanlig som skal serveres, for eksempel tartar, lutefisk eller annet som mange reagerer på, spør jeg på forhånd om de liker det. Jeg tar også hensyn til både allergier, religion, vegetarisme og preferanser. Det er veldig rart for meg at man kan servere mat man vet andre ikke liker, eller som de ikke ønsker å spise.

Det at gjestene skal kose seg utelukker ikke at du kan kose deg.

Det er ikke mer komplisert enn at man spør på forhånd: "høres det bra ut med....?" Og spør om personen tåler det og det eller er allergisk mot det og det. Så er det bare å kose seg i vei, gjester og vert.

Skrevet

Dersom jeg inviterer til middager er det gjerne fordi jeg "må", feks det er min tur å invitere til familiemiddag. Da lager jeg en middag som de fleste liker, store og små. Er det feks kald laks på menyen så er det det. Lager ingen spesialretter til feks ungene som ikke liker laks. Da får den som ikke liker laks la være å ta fisk og bare forsyne seg med poteter, saus og grønnsaker.

Dersom en av gjestene var allergisk for noe ville jeg tatt hensyn til det og servert noe alternativt eller noe som alle kunne spist.

Skrevet
Det er veldig rart for meg at man kan servere mat man vet andre ikke liker, eller som de ikke ønsker å spise.

Det snakkes mye om å servere folk mat de liker. Jeg forventer faktisk at voksne mennesker har blitt såpass voksne at de har kommet over "liker ikke" og liker. Men det er klart, hvis jeg vet at noen ikke er glad i fisk så velger jeg å lage noe annet. Men generelt så forventer jeg at gjestene mine skal være åpen for hva jeg har laget og smake med en positiv innstilling. Målet mitt er å gi gjestene en kulinarisk opplevelse.

Jeg liker å invitere på middager,og gjerne 3 retters. Jeg eksperimenterer gjerne med forretten, mens hovedretten ikke skal være vanskelig å like. I fjor hadde jeg f.eks rakfisk rullade til forrett, noe som kan være en utfordring for mange (meg også) men sammen med øl og akevitt ble det en suksess - selv om mange syns den var litt skummel.

Ellers så er jeg opptatt av at alle skal kose seg, inkl meg selv - og det går hvis man har forberedt seg rimelig bra og har logistikken klar :goodbye:

Gjest Gjest_Sanna_*
Skrevet
Jeg inviterte til og laget julemiddag til noen av vennene mine før jul. Jeg stod og slavet på kjøkkenet hele dagen før de kom, jeg laget medisterkaker fra bunnen av, stekte julepølser, laget pinnekjøtt, og svineribbe med sprø svo. Iskake, moltekrem og riskrem til dessær, pinneis til barna. Det tok meg hele dagen fordi jeg laget noe jeg visste alle ville like, om enn det ikke var det samme. Når gjestene kom så var de så glad for at jeg hadde tatt meg bryet med å servere pinnekjøtt til den ene som elsket det, den som foretrakk medisterkaker fremfor pølser understreket det. Jeg koste meg noe helt utrolig når jeg kjente den varme stemningen senke seg. Fikk så mye skryt, og det var deilig å være vertinne der alle nøt middagen.

Jeg nekter å tro at du var særlig avslappet vertinne dersom du serverte dine gjester all denne forskjellige maten. Pinnekjøtt og ribbe kan ikke lages klar dagen før, det skal være nylaget og jeg hadde blitt stresset dersom jeg hadde kommet i et hus hvor vertinnen hadde gjort seg alt dette bryet for vår skyld.

Selv har jeg servert pinnekjøtt-middag til julegjester hvert år i minst 15 år, men det er alltid litt kaos den siste tiden før maten skal serveres. Skulle jeg hatt ribbe, pølser, hjemmelagede medisterkaker med alt tilbehør i tillegg så hadde jeg neppe vært tilsnakkende. Det eneste som kan lages klar dagen før av det du nevner her er dessertene.

Når jeg skal ha gjester så serverer jeg enten EN rett eksempelvis, pinnekjøtt med alt tilbehør eller kalkun med tilbehør. Skal jeg ha vanskelige gjester som jeg vet ikke spiser pinnekjøtt så serverer vi koldtbord - da er det noe for enhver smak.

Skrevet
Det at gjestene skal kose seg utelukker ikke at du kan kose deg.

Det er ikke mer komplisert enn at man spør på forhånd: "høres det bra ut med....?" Og spør om personen tåler det og det eller er allergisk mot det og det. Så er det bare å kose seg i vei, gjester og vert.

Spørsmålet er muligens tvetydig, og dårlig formulert. Jeg mener ikke at det ene utelukker det andre, men jeg lurer på er det viktigere for deg at det er enkelt å være vert så du ikke gjør en ekstra innsats for gjestene eller tenker du litt mer på gjestene enn deg selv og dermed kanskje må jobbe litt mer for det, f.eks. ved å lage alternative retter/ annen rett enn opprinnelig planlagt.

Det snakkes mye om å servere folk mat de liker. Jeg forventer faktisk at voksne mennesker har blitt såpass voksne at de har kommet over "liker ikke" og liker.

Du har ikke særlig forståelse for at man har ulik smak, ser jeg. Det er ikke slik at alle voksne liker alt, for smaken er ikke noe man "vokser av seg." Jeg smaker på både lam og vilt hver gang jeg får det servert, men jeg klarer ikke å spise det- samme hvor lyst jeg har lyst til å like det. Det handler ikke om modenhet.

Jeg nekter å tro at du var særlig avslappet vertinne dersom du serverte dine gjester all denne forskjellige maten. Pinnekjøtt og ribbe kan ikke lages klar dagen før, det skal være nylaget og jeg hadde blitt stresset dersom jeg hadde kommet i et hus hvor vertinnen hadde gjort seg alt dette bryet for vår skyld.

Selv har jeg servert pinnekjøtt-middag til julegjester hvert år i minst 15 år, men det er alltid litt kaos den siste tiden før maten skal serveres. Skulle jeg hatt ribbe, pølser, hjemmelagede medisterkaker med alt tilbehør i tillegg så hadde jeg neppe vært tilsnakkende. Det eneste som kan lages klar dagen før av det du nevner her er dessertene.

Når jeg skal ha gjester så serverer jeg enten EN rett eksempelvis, pinnekjøtt med alt tilbehør eller kalkun med tilbehør. Skal jeg ha vanskelige gjester som jeg vet ikke spiser pinnekjøtt så serverer vi koldtbord - da er det noe for enhver smak.

Jeg lager pinnekjøtt og ribbe m/ tilbehør hver julaften, og tro meg, jeg er svært så avslappet og tilsnakkende. Begge de rettene lager seg omtrent selv, så det er ikke de vanskeligste å tilberede. ;) (Men det skal sies at jeg er oppvokst med å hjelpe mamma å tilberede 4-5 retter til familiemiddager)

Skrevet

Jeg synes voksne mennesker skal spise det de får servert (så fremt det ikke skyldes allergier og andre tilstander selvfølgelig), men det betyr ikke at jeg serverer ting noen overhodet ikke liker. Som vertinne er det ikke noe stas å se gjestene pirke i maten; det beste belønningen man kan få når man serverer mat er at folk smatter fornøyd. Jeg etterstreber derfor alltid å servere mat som alle liker, eller i det minste unngå ting som enkelte misliker. Har vi invitert til middag, og det kommer noen som ikke liker lam f.eks, serverer jeg ikke lam. Med mindre det kommer f.eks vegetarianere, gravide eller allergikere på middag, spesiallager jeg ikke mat, lager ikke ekstra retter osv., men tilpasser menyen slik at den passer for alle. (Nå har vi få som er ekstremt kresne i vennekretsen og familien, så det pleier å gå helt fint.)

Når vi har store middager hjemme, slik som flere retter til 10-15 personer, forsøker jeg også å tilpasse slik at det er noe alle liker. Men innimellom klarer jeg ikke å unngå helt at det finnes elementer av ingredienser enkelte ikke liker. Det pleier likevel å gå helt fint.

Gjest brutal_mann
Skrevet
Det snakkes mye om å servere folk mat de liker. Jeg forventer faktisk at voksne mennesker har blitt såpass voksne at de har kommet over "liker ikke" og liker.

Gi meg makrell i tomat og jeg kaster opp på deg umiddelbart. Jeg gulper bare av lukten av svineriet. Tving i meg skaldyr og jeg spyr i løpet av kvelden.

Nei, jeg liker det IKKE!

Forbanna mat-fascist!

Gjest brutal_mann
Skrevet
Jeg synes voksne mennesker skal spise det de får servert (så fremt det ikke skyldes allergier og andre tilstander selvfølgelig), men det betyr ikke at jeg serverer ting noen overhodet ikke liker. Som vertinne er det ikke noe stas å se gjestene pirke i maten;

Det er greit det, men da reserverer jeg meg retten til å kaste opp på bordet ditt i løpet av måltidet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...