Livets datter Skrevet 27. august 2003 #1 Skrevet 27. august 2003 Egentlig litt synd, det der med sms... Jeg snakker dessverre ikke like ofte med vennene mine lenger som det jeg gjorde før. Det har blitt så mye "enklere" å bare sende en tekst-melding. Der hvor vi før pleide å ringe hverandre, avtale noe, og så bli sittende en halvtime og prate om løst og fast og hva som har skjedd siden sist, har nå blitt erstattet med ett pip, og et par tekstlinjer i displayet hvor det står ting som; "Ok, d r greit" og "Sees imrgn". Alt unnagjort på bare noen sekunder... Er vi langsomt i ferd med å miste den gode kommunikasjonen og kontakten med hverandre? Og hva med språket vårt? Er vi i ferd med å miste det også? I "sms-land" heter det nå: 4E = forever 7K = syk BBQ = grillparty Dagens ungdommer bruker visstnok dette "språket" som det naturligste ting i verden, men "mannen i gata" ville vel ikke skjønt NOE av disse tegnene dersom de hadde tikket inn på mobilen hans...? Hva er deres tanker rundt dette?
Gjest Malena / uinlogget Skrevet 27. august 2003 #2 Skrevet 27. august 2003 Hadde jeg fått melding med de to første eksemplene dine så hadde jeg vært sikker på at vedkommende avsender hadde klikket helt. Jeg hadde ikke forstått noe. Sender av og til melding til venninner, mann og barn, men det har så absolutt ikke overtatt for annen kontakt.
Gjest Brunhilde Skrevet 27. august 2003 #3 Skrevet 27. august 2003 Jeg bruker da sms, men det har ikke tatt over annen kontakt. Det positive er at jeg nok har mer kontakt med tantebarna pga sms enn jeg vil hatt ellers... Får si om mobiltelefoner og sms som om det meste annet: Brukt med en liten posjon sunn fornuft er det nok ikke så skadelig...
Gjest Anonymous Skrevet 27. august 2003 #4 Skrevet 27. august 2003 Det går mer og mer i SMS her. Ikke på ekostning av, men i tillegg til annen kommunikasjon. Det gjelder hele familien. 4 av 4 har mobil. Jeg har opptil flere ganger fått følgende svar tilbake fra avkommet: HÆÆÆ? Skriv norsk, jeg skjønner ikke bæra Oxo j som ikke skrev noe vanskelig en gang! Men... mange, svært mange, av SMS-orda er jo geniale!! CU L8TR GTG
chimp Skrevet 27. august 2003 #5 Skrevet 27. august 2003 Bruker sms til kjappe meldinger istedet for tlf. Hvorfor ikke? D er billigere, og personen er kanskje ikke tilgjengelig akkurat når du ringer! Registrerer også at jeg ikke gidde sender postkort lenger fra ferien, men holder folket oppdatert til enhver tid via sms. Artig ifjor og forfjor når vi kjørte i Europa: Krysser nå grensen mellom Tyskland og Østerrike, ankommer Italia i DETTE øyeblikk. Venezia er et eventyr! Sitter og spiser middag og ser på gondolene gli forbi! Autoroute i Frankrike er Europas beste motorveier! Fy flate, her går d unna! Belgia er et drittland.... :o osv, osv.....
Gjest Zirine Skrevet 27. august 2003 #6 Skrevet 27. august 2003 Jeg bruker mye sms all den tid at jeg ikke kan fordra å sitte i telefonen når alt jeg egentlig vil er å gjøre avtaler, bytte avtaler, små beskjeder. Annen kontakt foregår på mail, at vi treffes eller over telefon (sitter lite i telefonen). Det ligger ikke for meg å bruke sms-språk, jeg bruker hele ord. Andre må gjerne bruke sms-språk på telefonen, men når de begynner å overføre denne skrivemåten til mail, diskusjonsgrupper, brev da blir det bare for fjortis. Jeg gidder sjelden å gi noen tilbakemelding når folk ikke gidder å skrive norsk. Er du fjortis er det greit å virke som man er fjortis - er man førtis og ikke kan/vil/ønsker å skrive ordentlig norsk, så må man regne med å bli oppfattet deretter.
Gjest Vanessa Skrevet 27. august 2003 #7 Skrevet 27. august 2003 SMS er en glimrende oppfinnelse, men noen drar det litt vel langt etter min smak. En bekjent av meg kommuniserer kun via SMS og nekter å bruke telefonen til å snakke i - iallfall med meg. Samme hvem som betaler samtalen. Og samme hva det måtte dreie seg om, alvorlig eller ei. SMS er perfekt til å sende nattahilsen med, gjøre avtaler etc, men når enkelte bruker det som substitutt for mer seriøs kontakt, er det ikke like bra. Eller misbruker det for å få sagt ting de ikke tør å si face to face. SMS - språk bruker jeg aldri, heldigvis gjør ikke vennene mine det heller.
Gjest mattahara Skrevet 27. august 2003 #8 Skrevet 27. august 2003 jeg trodde jeg var oppdater på sms språket, men denn gang ei...bare en liten titt her så skjønnte jeg jo det :oops: :D
Livets datter Skrevet 27. august 2003 Forfatter #9 Skrevet 27. august 2003 Sitter her med en "sms-ordbok" Andre eksempler: MNSKE = menneske MTE = my thoughts exactly NDLI =endelig NKLT = enkelt NSTN = nesten PITA = pain in the ass RSTN = resten SEFF = selvfølgelig For de av oss med ordbok på mobilen, vil det jo omtrent ta lengre tid med disse forkortelsene...
Væren Skrevet 27. august 2003 #10 Skrevet 27. august 2003 Må nok innrømme at SMS har tatt over for noen telefonsamtaler, ja. Det gjelder helst venner som er mer perifere for meg, og som jeg kanskje ikke ville ha truffet så ofte likevel. Mine beste venner fortjener det beste, og jeg spanderer god tid på dem jeg trenger og trives best sammen med. Samtidig har SMS noe positivt med seg, i og med at man lett kan sende et livstegn til venner man kanskje ikke så ofte setter seg ned for å ringe til. Man får fortalt akkurat der og da at man tenker på vedkommende og at hun eller han betyr noe, selv om vi ikke treffes daglig. Noen venner har jeg mer kontakt med nå som vi sender SMS enn jeg hadde tidligere, faktisk! Så det er visst både pluss og minus med SMS som med det meste...
Gjest Gjesta Skrevet 27. august 2003 #11 Skrevet 27. august 2003 Jeg bruker telefonen til å ringe også jeg ...har dermed ikke mistet den gode "halvtimen" på telefonen... Clea
minniepus Skrevet 28. august 2003 #14 Skrevet 28. august 2003 For meg med en variant av telefonskrekk (tenk om de egentlig ikke vil snakke med meg?), har nok SMS gjort det enda lettere å trekke meg unna; det er mindre skummelt å sende SMS. Men jeg har mista mye kontakt med venner også (skyldes helt klart andre ting enn SMS, bl.a. at tre av oss har blitt samboere det siste året). Det blir litt "sender en tekstmelding, for hvis jeg ringer så forstyrrer jeg sikkert". Ikke bra. Greit til korte beskjeder, som "tirsdag hos oss i kveld" (vi samles en del på tirsdagene), som skal til flere. Bruker ikke SMS språk. En helt annen ting, SMS er nesten litt frekt, for den du sender til må betale for å kunne svare deg, ikke sånn som med telefon, at den som ringer betaler.
Montezuma Skrevet 28. august 2003 #15 Skrevet 28. august 2003 Are you too busy for sex? Yes! Du skjønte det jo! En jeg kjenner så denne på bakruta til en bil han kjørte bak. Kjørte etter denne bilen langt ut av byen fordi han brukte så lang tid på å skjønne hva som stod! Noen fler kilometer enn planlagt og ganske mye tommere bensintank!
chimp Skrevet 28. august 2003 #16 Skrevet 28. august 2003 Æ'kke alle som har like lett for d, vettu!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå