Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2009 #1 Skrevet 25. desember 2009 Har vært i min lokale bank et par ganger før jul, ifm med at jeg ville kjøpe meg ett hus. Jeg er 26år, jobber offshore i fast sikker jobb. I min lokale bank kunne jeg få låne 2,8mill på min inntekt, og max25år nedbetaling. Jeg tok en telefon til nabo-banken og avtalte ett møte, der fikk jeg 3,3 og 35års løpetid. Jeg låner 85% av kjøpesummen. Hvorfor er det så stor forskjell, de har da samme norm å beregne max lån på vel? Jeg skifter bank rett over nyttår og går selvfølgelig for det siste. Får månedlig avdrag som jeg klarer å betjene uten å bo meg ihjel. I tillegg vet jeg jo at innen de neste 10-15 årene så arver jeg en del, og vil deretter være gjeldfri alikevel, så det bør jo være en tanke for min lokale bank hvor jeg har vært god kunde i alle år, men nei... Hvordan er deres lån, lønn og tilbakebetaling plan???
zuperduper Skrevet 25. desember 2009 #2 Skrevet 25. desember 2009 Hvorfor ønsker du å gå for max lån? Banker har forskjellige rammer for hva de låner ut (=forskjellige firmaer), det er vel ikke verre enn det. Les heller litt om hva som anbefales som max låneramme på uavhengige økonomiske nettsteder. Bankene vil bare selge mest mulig (=gi max lån innenfor sikkerhetsrammene). Det holder ikke å tro at man arver x antall kroner om x antall år for å være sikker på at man kan ordne seg på den måten fram i tid. Ting kan skje.
Kjetil S. Skrevet 25. desember 2009 #3 Skrevet 25. desember 2009 Har vært i min lokale bank et par ganger før jul, ifm med at jeg ville kjøpe meg ett hus. Jeg er 26år, jobber offshore i fast sikker jobb. I min lokale bank kunne jeg få låne 2,8mill på min inntekt, og max25år nedbetaling. Jeg tok en telefon til nabo-banken og avtalte ett møte, der fikk jeg 3,3 og 35års løpetid. Jeg låner 85% av kjøpesummen. Hvorfor er det så stor forskjell, de har da samme norm å beregne max lån på vel? Jeg skifter bank rett over nyttår og går selvfølgelig for det siste. Får månedlig avdrag som jeg klarer å betjene uten å bo meg ihjel. I tillegg vet jeg jo at innen de neste 10-15 årene så arver jeg en del, og vil deretter være gjeldfri alikevel, så det bør jo være en tanke for min lokale bank hvor jeg har vært god kunde i alle år, men nei... Hvordan er deres lån, lønn og tilbakebetaling plan??? Gratulerer til deg når rentene igjen fyker i taket! Selv er jeg endelig gjeldfri! ;-)
Gjest Gjeldfri jeg også:) Skrevet 3. januar 2010 #4 Skrevet 3. januar 2010 Gratulerer til deg når rentene igjen fyker i taket! Selv er jeg endelig gjeldfri! ;-) Etter tre år med dobbelt arbeid, har jeg endelig blitt gjeldfri. Det var travelt mens det sto på, men gud så skjønt det er nå Litt rart å tenke på at folk tar opp et slikt lån med tanke på arv om noen år! Et annet utrykk for dette "å sko seg på andre "
Gjest gjest1 Skrevet 3. januar 2010 #5 Skrevet 3. januar 2010 Litt rart å tenke på at folk tar opp et slikt lån med tanke på arv om noen år! Et annet utrykk for dette "å sko seg på andre " Ehh? Å sko seg på andre betyr at du tilegner deg en fordel på bekostning av noen andre, hvor bekostning impliserer at det er til ulempe for den fornærmede part. Sant nok er arv en fordel, men all den tid man ikke kan ta med seg gods og gull på veien videre når man er død (selv om noen religioner tror på slikt, og begraver skatter med sine døde), så blir det å trekke det litt langt å si at arv er til ulempe for den avdøde. Riktig ordtak er vel heller at han selger skinnet før bjørnen er skutt - det kan jo være at den barnløse onkelen han håper å arve setter formuen over styr før han trekker sitt siste pust.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå