lollyess88 Skrevet 25. desember 2009 #1 Del Skrevet 25. desember 2009 Hei, jeg lurte på om noen av dere har erfaring om å ta med hunden til USA? Jeg og kjæresten har lyst og flytte til Florida for et år ca, men så har vi hund, å vil ikke dra uten den. Noen som vet hvordan dette fungerer? Tenker jo også på hvordan hunden vil ha det gjennom reisen, det er jo mange timer på fly, vil den ha det bra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Puddel Skrevet 25. desember 2009 #2 Del Skrevet 25. desember 2009 jeg er litt usikker, hør med mattilsynet eller eventuellt ambasaden. Det jeg vet er at om dere skal ha med hunden TILBAKE kan det være vanskelig å få bekreftet hundens rabies-vaksine av veterinærer i USA på en måte som blir godkjent i Norge. Jeg snakket en gang med en mann som flyttet tilbake til Norge og som ikke hadde råd til å ta hunden med tilbake og lot datteren i USA beholde den, ettersom det er andre systemer med chip'godkjenning og vaksiner og han ikke hadde råd til å betale karantenen han da ble pålagt ved en eventuellt flytting. Du skal også tenke på at at det er en lang flyreise for en hund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplefe Skrevet 25. desember 2009 #3 Del Skrevet 25. desember 2009 Rabiesvaksine får du i hundepasset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Puddel Skrevet 25. desember 2009 #4 Del Skrevet 25. desember 2009 hvis den har pass når den drar fra norge ja, er ikke passet en EU-standard? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplefe Skrevet 25. desember 2009 #5 Del Skrevet 25. desember 2009 hvis den har pass når den drar fra norge ja, er ikke passet en EU-standard?Så lenge du notifiserer amerikansk ambassade om hundepass når du søker visum skriver de det i tillatelsen din, og da fungerer den utenfor EU og. Tror jeg. Og er ikke det egentlig både Schengen/EU? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Puddel Skrevet 25. desember 2009 #6 Del Skrevet 25. desember 2009 Så lenge du notifiserer amerikansk ambassade om hundepass når du søker visum skriver de det i tillatelsen din, og da fungerer den utenfor EU og. Tror jeg. Og er ikke det egentlig både Schengen/EU? Schengen har vel ikke noe USAå gjøre, det er avtalen mellom EU og EØS... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplefe Skrevet 25. desember 2009 #7 Del Skrevet 25. desember 2009 Det var mer som en sidekommentar enn en kommentar til det jeg skrev. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huffsa Skrevet 26. desember 2009 #8 Del Skrevet 26. desember 2009 Kan du ikke helle sette hunden ut på "fòr" mens du er der? Vet ikke hvor kult det er for en hund å ligge i et bur i 12 timer på et fly, og det kan bli mye styr og penger for å få hunden hjem.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #9 Del Skrevet 26. desember 2009 Sett deg inn i karantenebestemmelsene, både i USA og Norge. Da vi hadde med oss hund fra USA måtte han stå i karantene i 4 mnd da vi kom tilbake til Norge. Det er riktignok mange år siden, så ting kan ha forandret seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Canine Skrevet 26. desember 2009 #10 Del Skrevet 26. desember 2009 Jeg hadde hunden min med i sommer da jeg dro til USA, og det du må ha er en rabies vaksine som er tatt minst 30 dager før utreise plus et papir med helseattest som sier at hunden er generelt frisk og kan reise. Pass er kun for bruk i EU land og USA bryr seg ikke noe med det. Du trenger ei heller blodprøve og rabies vaksine nr 2 før du reiser, USA krever kun den første. Synes selv det var merkelig men sånn er det bare, det du derimot må gjøre er å oppsøke veterinær i USA for den siste vaksinen etter du lander i Statene. Innreise til Norge er mye strengere enn til USA, så pass på å sjekke med mattilsynet på reglene inn igjen dersom hunden skal med deg hjem igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå