Gentle Skrevet 12. februar 2010 #21 Del Skrevet 12. februar 2010 sofiemyr er vel jehovas vitner (beklager sofiemyr hvis jeg husker feil nå), så da er det ikke så rart at hun mener dette om Edvardsen. Joda, hun er det, hun er også en av dem man kan ha stor respekt for. At noen lykkes er vel ikke bevis for kall, eller hva? Eller bevis for Guds ånd eller hjelp? Noen mener verden ligger i "den ondes makt", med det mener de at satan er "denne verdens gud/hersker", dermed er vellykkethet i denne verden et bevis for vennskap med satan, og ikke Gud. Det er mange som lykkes i verden, i forskjellige sammenhenger. Har alle disse kontakt med det overnaturlige, slik at det ikke er i egen kraft de lykkes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 15. februar 2010 #22 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Interessant synspunkt. Men hva grunnlegger du det med at han ikke hadde særlig mange av de kjenntegnene Jesus sa at en sann kristen skulle ha? * De sanne kristne er «ikke en del av verden», de lever i verden men prøver så langt det er mulig å la verdens materialisme styre dem (men for all del - vi er alle ufullkomne),de er ikke splittet på grunn av etnisk tilhørighet eller kultur, og de viser «innbyrdes kjærlighet». (Johannes 13: 35; 17: 16; Apostlenes gjerninger 10: 34, 35) De dreper ikke hverandre, men er isteden villig til å dø for hverandre. 1. Johannes 3: 16. * De som utøver den sanne religion, baserer ikke sin lære på «menneskebud» og «tradisjon», men på Guds Ord, Bibelen. (Matteus 15: 6-9) Fordi «hele Skriften er inspirert av Gud og nyttig til undervisning, til irettesettelse, til å bringe ting i rette skikk». 2. Timoteus 3: 16. * Den sanne religion lærer ektemenn å «elske sine hustruer som sine egne legemer», den hjelper hustruer til å utvikle «dyp respekt for sin mann», og den lærer barn å være «lydige mot [sine] foreldre». (Efeserne 5: 28, 33; 6: 1) Dessuten må de som er betrodd ansvarsfulle stillinger, ha eksemplarisk moral. 1. Timoteus 3: 1-10. Det ville være stikk i strid med det ovenfor for meg å gå dypere i kritikk av et annet menneske men du kan spørre deg selv etter å ha kryssjekket med de nevnte bibelversene hvorvidt du mener han levde i tråd med de. Endret 15. februar 2010 av sofiemyr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 15. februar 2010 #23 Del Skrevet 15. februar 2010 * De sanne kristne er «ikke en del av verden», de lever i verden menn prøver så langt det er mulig å la verdens materialisme styre dem (men for all del - vi er alle ufullkomne), de er ikke splittet på grunn av etnisk tilhørighet eller kultur, og de viser «innbyrdes kjærlighet». (Johannes 13: 35; 17: 16; Apostlenes gjerninger 10: 34, 35) De dreper ikke hverandre, men er isteden villig til å dø for hverandre. 1. Johannes 3: 16. * De som utøver den sanne religion, baserer ikke sin lære på «menneskebud» og «tradisjon», men på Guds Ord, Bibelen. (Matteus 15: 6-9) Fordi «hele Skriften er inspirert av Gud og nyttig til undervisning, til irettesettelse, til å bringe ting i rette skikk». 2. Timoteus 3: 16. * Den sanne religion lærer ektemenn å «elske sine Hustruer som sine egne legemer», den hjelper Hustruer til å utvikle «dyp respekt for sin mann», og den lærer barn å være «lydige mot [sine] foreldre». (Efeserne 5: 28, 33, 6: 1) Dessuten må de som er betrodd ansvarsfulle stillinger, ha eksemplarisk moral. 1. Timoteus 3: 1-10. Det ville være stikk i strid med det ovenfor for meg å gå dypere i kritikk av et annet menneske menn du kan spørre deg selv etter å ha kryssjekket med de nevnte bibelversene hvorvidt du mener han levde i tråd med de. [/ quote] Og dette vet du at han ikke prøvde å etterleve etter beste evne? Er du spåkjerring eller noe tilsvarende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 18. februar 2010 #24 Del Skrevet 18. februar 2010 [/ quote] Og dette vet du at han ikke prøvde å etterleve etter beste evne? Er du spåkjerring eller noe tilsvarende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 18. februar 2010 #25 Del Skrevet 18. februar 2010 [/ quote] Og dette vet du at han ikke prøvde å etterleve etter beste evne? Er du spåkjerring eller noe tilsvarende? Å være spåkjerring ville neppe være særlig teokratisk lille venn Jeg ba de som måtte finne tid og nytte av det om å slå opp skriftstedene selv og se om Edvardsen var en person som levde opp til de kravene Kristus satte. Husk ellers på at menneskelig idolisering heller ikke er teokratisk Jeg kan godt være din venn, men å kalle meg lille, blir nok noe misvisende. Ellers så tror jeg ikke at det er mange som ikke kjente Aril Edvardsen fra før, tar seg tid til å studere hele Bibelen, og deretter forsøke å studere hele arils liv, for deretter å bedømme om han levde etter Guds ord. Hva mener du at han gjorde feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 19. februar 2010 #26 Del Skrevet 19. februar 2010 Jeg kan godt være din venn, men å kalle meg lille, blir nok noe misvisende. Ellers så tror jeg ikke at det er mange som ikke kjente Aril Edvardsen fra før, tar seg tid til å studere hele Bibelen, og deretter forsøke å studere hele arils liv, for deretter å bedømme om han levde etter Guds ord. Hva mener du at han gjorde feil? Ta punkt en - ikke av verden - Jesus oppfordret til å leve et enkelt og nøkternt liv verdslig sett. Så leser du dette: http://avisenagder.no/Nyheter/tabid/250/ar...25/Default.aspx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentle Skrevet 19. februar 2010 #27 Del Skrevet 19. februar 2010 Ta punkt en - ikke av verden - Jesus oppfordret til å leve et enkelt og nøkternt liv verdslig sett. Så leser du dette: http://avisenagder.no/Nyheter/tabid/250/ar...25/Default.aspx Altså, fordi det blir samlet inn midler til misjon er de en del av verden??? Dette er småpenger i forhold til det som blir samlet inn i DITT samfunn, Sofiemyr, til misjon. Det kan jeg legge fram tall på. Hvorfor er du uærlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 19. februar 2010 #28 Del Skrevet 19. februar 2010 Altså, fordi det blir samlet inn midler til misjon er de en del av verden??? Dette er småpenger i forhold til det som blir samlet inn i DITT samfunn, Sofiemyr, til misjon. Det kan jeg legge fram tall på. Hvorfor er du uærlig? Oi? Gretten på morran? Ser du mange av de eldste som kjører rundt i gromme biler, bor i fancye hus og nedlesset i gullsmykker blandt i mitt samfunn? Er jeg uærlig når jeg påpeker at maskineriet i Sarons Dal er inspirert av verden rent materialistisk sett? Du som har vært eldste - hvor mange saler har slik standard? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 19. februar 2010 #29 Del Skrevet 19. februar 2010 Oi? Gretten på morran? Ser du mange av de eldste som kjører rundt i gromme biler, bor i fancye hus og nedlesset i gullsmykker blandt i mitt samfunn? Er jeg uærlig når jeg påpeker at maskineriet i Sarons Dal er inspirert av verden rent materialistisk sett? Du som har vært eldste - hvor mange saler har slik standard? Jeg har vært i Sarons Dal et par ganger, og da har vi alle sovet i telt, og salen er laaangt ifra det flotteste jeg har sett. Jeg så heller ikke en eneste bøsete riking eller fin bil. I skattelistene står det for øvrig at i det siste året i hans levetid inntekten til Edvardsen hadde han en inntekt på 145 000, i 2007 var det 264 000 og i 2006 var det 295 000. Jeg ser ikke for meg at dette gjør ham heller til en bøsete og materialistisk riking nedlesset i gullsmykker. Gjør du? Her har du forøvrig litt lesestoff om sekten din og deres forhold til penger, så kan du fortelle meg etterpå om du fortsatt synes Aril gjør noe galt i forhold til dine egne ledere. http://www.outofthecocoon.net/blog/file.ax...ER+CASH+COW.pdf. http://www.freeminds.org/organization/busi...ring-money.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 19. februar 2010 #30 Del Skrevet 19. februar 2010 Jeg har vært i Sarons Dal et par ganger, og da har vi alle sovet i telt, og salen er laaangt ifra det flotteste jeg har sett. Jeg så heller ikke en eneste bøsete riking eller fin bil. I skattelistene står det for øvrig at i det siste året i hans levetid inntekten til Edvardsen hadde han en inntekt på 145 000, i 2007 var det 264 000 og i 2006 var det 295 000. Jeg ser ikke for meg at dette gjør ham heller til en bøsete og materialistisk riking nedlesset i gullsmykker. Gjør du? Her har du forøvrig litt lesestoff om sekten din og deres forhold til penger, så kan du fortelle meg etterpå om du fortsatt synes Aril gjør noe galt i forhold til dine egne ledere. http://www.outofthecocoon.net/blog/file.ax...ER+CASH+COW.pdf. http://www.freeminds.org/organization/busi...ring-money.html Min mann har vært i Brooklyn og tro meg - det innendørsbildet er IKKE fra Vakttårnets kontorer. Det til side - Kjell Inge Røkke står oppført med 0 i inntekt de siste tre årene... Skattelistene sier lite - fremtoning sier mye. Jeg sier ikke at ikke Edvardsen hadde omsorg og et stort hjerte - men tråden startet med hvorvidt det var et kall fra Gud. DET tror jeg ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 19. februar 2010 #31 Del Skrevet 19. februar 2010 Min mann har vært i Brooklyn og tro meg - det innendørsbildet er IKKE fra Vakttårnets kontorer. Det til side - Kjell Inge Røkke står oppført med 0 i inntekt de siste tre årene... Skattelistene sier lite - fremtoning sier mye. Jeg sier ikke at ikke Edvardsen hadde omsorg og et stort hjerte - men tråden startet med hvorvidt det var et kall fra Gud. DET tror jeg ikke! Men jeg har da heller aldri sett Edvardsen i svære gullsmykker eller i en fet bil, jeg har heller ikke sett noe til det fancy huset du snakker om. Har du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 19. februar 2010 #32 Del Skrevet 19. februar 2010 Oi? Gretten på morran? Ser du mange av de eldste som kjører rundt i gromme biler, bor i fancye hus og nedlesset i gullsmykker blandt i mitt samfunn? Er jeg uærlig når jeg påpeker at maskineriet i Sarons Dal er inspirert av verden rent materialistisk sett? Du som har vært eldste - hvor mange saler har slik standard? Jeg ser det i ditt samfunn, når de strømmer ut av døren med den forbannede blekka i hånda som skal prakkes på andre, enten de vil eller ikke. De som ikke misjonerer setter seg inn i de feteste bilene av alle som står parkert i den gata, så bare ikke prøv deg, Sofiemyr, du er medlem av en sekt hvor rikdom styrer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 19. februar 2010 #33 Del Skrevet 19. februar 2010 Jesus sa til disiplene: «Sannelig, jeg sier dere: Det er vanskelig for en som er rik, å komme inn i himmelriket. Ja, jeg sier dere: Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike.» Interessant å se at de som har størst innflytelse innen religioner er de som lever minst etter teksten, og selvsagt er det ingen av dem som ser dette hykleriet og ødslingen med andre menneskers penger. Kirken har jo alltid manet til måtehold og nøysomhet, mens de geistlige har levd som konger. Er det virkelig så vanskelig å gjennomskue dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 19. februar 2010 #34 Del Skrevet 19. februar 2010 Jesus sa til disiplene: «Sannelig, jeg sier dere: Det er vanskelig for en som er rik, å komme inn i himmelriket. Ja, jeg sier dere: Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike.» Interessant å se at de som har størst innflytelse innen religioner er de som lever minst etter teksten, og selvsagt er det ingen av dem som ser dette hykleriet og ødslingen med andre menneskers penger. Kirken har jo alltid manet til måtehold og nøysomhet, mens de geistlige har levd som konger. Er det virkelig så vanskelig å gjennomskue dette? Jeg er helt enig. Når det gjelder det bibelverset, tror jeg ikke det har noe med at om du kommer inn i himmelriket eller ei har noe med pengesummen på kontoen din å gjøre, men det at jo rikere man er, jo mer materialistiske er man gjerne, og man mister fotfestet og pengene blir ens erstatning for Gud. Jeg tror absolutt ikke at det å være kristen er ensbetydig med leve fattig/under middels, men å være raus med det man har og ikke miste fokuset på Gud. Dessverre er det mange religiøse ledere som mister dette fokuset. Det ser man jo spesielt før i tiden, hvor kirken handlet mer om makt og rikdom enn noe annet. Jeg tror disse også setter religiøse ledere generelt i et dårlig lys, og bare en kirke samler inn masse kollekt blir pastoren mistenkt for å kjøre en fet Mercedes. Selv går jeg i den menigheten som trolig har de flotteste og kanskje største lokalene i hele fylket. De håver inn penger som det holder, ganske ekstreme mengder til tider, faktisk. Men likevel er pastoren og hans familie de mest jordnære og ydmyke mennesker jeg vet om - og ikke lever de slik sofiemyr beskriver heller, menigheten gir faktisk bort så mye penger at de nå ligger i minus! (ingen økonomisk sjakktrekk, nei, men det er ikke poenget her, hehe) Jeg sier ikke at Aril Edvardsen garantert ikke var en pengegrisk tullemann som mistet fokuset på Gud ettersom jeg ikke kjente ham personlig. Jeg bare ser ingen grunn til å automatisk påstå at han garantert var det. Og ærlig talt, hvem er vi til å sitte og peke ut fremmede og diskutere hvem som er en kvalifisert kristen og ikke? Det er bare Gud som så hjertet til Aril Edvardsen, og det er bare Han som ser mitt og ditt. Så vi kan diskutere til vi blir grønne i ansiktet, men til syvende og sist har vi ikke en dritt vi skulle sagt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentle Skrevet 19. februar 2010 #35 Del Skrevet 19. februar 2010 Min mann har vært i Brooklyn og tro meg - det innendørsbildet er IKKE fra Vakttårnets kontorer. Det til side - Kjell Inge Røkke står oppført med 0 i inntekt de siste tre årene... Skattelistene sier lite - fremtoning sier mye. Jeg sier ikke at ikke Edvardsen hadde omsorg og et stort hjerte - men tråden startet med hvorvidt det var et kall fra Gud. DET tror jeg ikke! Tja, tror ikke din mann var innom alle rommene? Det bildet er ikke anderledes enn du kunne tatt fra peisrommet på Enebakk, altså Vakttårnet sentralt i Norge. Har du ikke vært der? Du har rett i at ingen av de eldste i menighetene tjener på religionen materielt. De som eventuelt tjener på det sitter høyere oppe, reiser på 1 klasse med fly, kjører BMW (Bent Arntsen) og har nesten 0.- i inntekt. Disse pengene har ikke han tjent, men kommer fra bidrag som blir gitt. (eller statsstøtte) Ikke for at disse heller er rike på noen måte, men bor bra, spiser bra, har det bra. Egentlig helt ok. Vakttårnet eier store rikdommer, men det meste er bundet i eiendom som betelhjem, trykkerier, Rikets saler. Det er snakk om svært mange miliarder, uten at det betyr noe fra eller til, hvis vi snakker om sann religion eller ikke. Poenget mitt er at du kaster stein i glasshus når du anklager arild for materialisme. Han brukte det jo på misjon, akkurat som Vakttårnet gjør. Det er et argument som ihvertfall ikke du kan bruke. Når det gjelder materialisme i menighetene til Jehovas vitner, er det stor forskjell fra menighet til menighet. Noen steder kjører vitnene rundt med gamle dårlige biler, andre steder store fine biler og har fine hus. Jeg tror det handler om miljø. Vitnene er kun venner med andre vitner, dermed påvirker de hverandre på en annen måte enn i mer åpne miljøer. Det er ikke de som ikke forkynner som har de fineste bilene for å si det slik. Uten at dette betyr noe fra eller til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 22. februar 2010 #36 Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Ta punkt en - ikke av verden - Jesus oppfordret til å leve et enkelt og nøkternt liv verdslig sett. Så leser du dette: http://avisenagder.no/Nyheter/tabid/250/ar...25/Default.aspx Skal du førstes slenge dritt om noen, bør du underbygge det med fakta. Fortell oss nå hva alle disse pengene har blitt brukt til, som du mener er galt. Innlegget er endret Bond, mod Endret 23. februar 2010 av Bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå