Gå til innhold

Tsjekkisk

Glynis

Anbefalte innlegg

Er det noen som har lært seg tsjekkisk og kan fortelle meg ca. hvor vanskelig det var? Jeg kan ingenting om grammatikken og eventuelle kasus osv., men vurderer å studere der et halvt år. Å studere et sted uten å lære språket best mulig er uaktuelt for meg, men jeg vet at f.eks. russisk er totalt uaktuelt å lære på et halvt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Gjest_utlendingen_*

Jeg bodde to år i Tsjekkia og lærte meg nok tsjekkisk til å kunne føre dagligdagse samtaler. Jeg vil si tsjekkisk er veldig vanskelig hvis du ikke har forkunnskaper i f.eks. tysk og kjenner til kasus. Tsjekkisk har en del låneord fra tysk, har noen ekstra bokstaver, en ekstra og veldig vanskelig r (uttales som noe midt mellom r og z), har 7 kasus (og 7-flertallsformer av kasusene) + en haug med unntak, og indikerer trykket i ordet med aksenter. Mao. så er det veldig mye å lære :)

Har også lært meg russisk, men syntes dette var enklere når jeg allerede skjønte hvordan man brukte kasus. Det er et nytt alfabet, men det tar relativt kort tid å lære seg alfabetet, flere av kasusendelsene er like, og det er færre unntak fra reglene enn det tsjekkisk har.

Tsjekkisk har en mer fleksibel setningsstruktur som gjør at man ofte kan tenke på norsk og oversette (egentlig kan man omrokkere på nesten alt i setningen så lenge man har kasusen rett), mens russisk har en mer rigid struktur som ikke likner spesielt mye på norsk.

Jeg vil tro at tsjekkisk er totalt uaktuelt å lære på et halvt år (jeg kjenner ingen som har gjort det), men det avhenger selvsagt av hvor godt du ønsker å lære det.

Er poenget med å lære deg tsjekkisk at du vil studere videre i Tsjekkia? I så fall så kan du lære deg nok tsjekkisk (eller russisk for den saks skyld) på et halv år til å klare deg (bestille mat, be om direksjoner, forklare problemer osv.) dersom du studerer det i Tsjekkia. De fleste jeg kjenner som har studert tsjekkisk eller russisk i Norge i et halv år synes språkene er for vanskelige og at det er for lite undervisning til å lære nok.

Håper det er til noe hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...