Gå til innhold

Tibetansk spaniel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lurer på å kjøpe ny hund, men litt usikker på hvilken hund vi skal velge. Ønsker en liten rase, som er enkel å ha med seg.

Noen som har erfaringer med Tibetansk spaniel?

Trenger den mye mosjon?

Er det en hund som går fint sammen med barn ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har personlig ikke hatt noe tibetansk spaniel, men min bestemor drev tidligere oppdrett av dem. Synetes de da virket som en veldig grei rase!

Og i forhold til de fleste andre småhundene ville jeg ha valgt en tibbe. Den er også en nokså frisk rase helsemessig noe jeg synes er viktig. Men HD i hofter og PRA en øyesykdom er noe de kan få, disse lidelsene er stort sett påvirket av arv, så sjekk med oppdretteren at foreldre/familien av hunden er fri for slike lidelser. Også at hunden kommer fra foreldre med godt gemytt.

Ellers er det en hund som liker å gå turer og er barnevennlig. Men husker det var spesielt en av hundene til bestemor som var nokså skeptisk, spesielt ovenfor fremmede, men alle de andre hundene var veldig greie, både mot fremmede, barn, andre hunder og familien sin. De kan bjeffe litt/varsle- slik de fleste småhunder gjør og være litt sta.

Dere har kanskje sjekket ut noen av nettsidene om tibetansk spaniel?

Mer detaljer her:

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=356

http://www.mittdyr.no/info/hund/tibetansk-spaniel/

Ellers anbefaler jeg dere ta en tur på hundeutstillinger og ta kontakt med oppdrettere/raseklubber for å finne ut hvordan hunden er uansett hvilken rase dere skal ha. Det er best å oppleve hunden "live" før man bestemmer seg for rase.

Gjest Gjest_trine_*
Skrevet

Kan ikke komme med noe bedre svar enn forrige da, men mamma har en tibetansk tispe. Når hun var liten var hun mer kosen en nå, hun er ett år gammel. Kan være det nå også, men er veldig urolig og hun liker ikke å sitte stille lenge i gangen. Hun bjeffer ikke spesielt mye, men en del når hun ser andre hunder, eller noen ganger hvis hun står ut og ser folk gå forbi.

Også blir hun helt febrilsk når det kommer folk på besøk for hun vil hilse på og slikker veldig mye.

Alt det kan vel trenes bort vil jeg tro, men fikk høre at det var typisk for rasen!

Er med på lange turer like godt som korte.

Liker alle mennesker hun har møtt, men var veeeldig skeptisk på vår rottweiler. Er ikke sikker på hvordan hun er med andre hunder, enten små eller store. Røyter ikke mye eller lite.

Så jeg har bare møtt hun og ingen andre så her deler jeg bare min erfaring med hu:)

Skrevet

Jeg har hørt snakk om at de kan være litt "sære", stemmer det?

Skrevet

Har hørt at de er litt egoistiske og selvstendige i forhold til kattegenet de har fra tidligere.

Skrevet (endret)
Har hørt at de er litt egoistiske og selvstendige i forhold til kattegenet de har fra tidligere.

Haha, du tuller nå? Du tror ikke virkelig at tibetansk spaniel ble blandet med katter for lenge siden?

Eller feiltolket jeg innlegget ditt?

Uansett blir det vel litt feil å betegne en hund som "egoistisk", men selvstendige har jeg hørt folk si at de er. Og litt reserverte mot fremmede og nye situasjoner, noen av dem?

Har ingen erfaring med rasen, bare husker vagt å ha hørt litt her og der opp gjennom åra :)

Endret av Tonje!
Gjest Gjest_Hei_*
Skrevet

Hei!

Jeg har en tibbetispe på 6 år. Hun er veldig rolig og har ellers veldig bra gemytt. Hun er veldig katteaktig i fht. andre hunder, f.eks. når hun slikker labbene og gnir de over øynene. Jeg har hatt katter før og ser mange "fakter" som er kattelignende hos henne. Ganske sjarmerende!

Hun kan gå lange turer eller korte turer. Hun er veldig sosial og vil følge med overalt, og være der vi er. Eneste problemet jeg har med henne er at hun er veldig skeptisk til store hunder. Hun kan knurre og bjeffe mot dem. Når instinktene tar overhånd er angrep det beste forsvar. Heldigvis bor vi i en by der det er båndtvang hele året, og slipper derfor sjelden det problemet. Desverre er det noen som ikke overholder båndtvangen. Jeg er redd hun vil angripe en stor (båndløs) hund en dag og at denne da vil forsvare seg og skader Lillepelsen min. :( (Men det er en annen diskusjon....)

Jeg har aldri hørt noe negativt om denne rasen, utenom enkeltindivider som har atferdsproblemer knyttet til dårlig oppdragelse. Det er heller ingen kjente sykdommer hos denne rasen. Den er ikke bitteliten, men heller ikke for stor, så man kan ta de med "overalt." Pelsstellet er veldig enkelt. Man bør klippe hårene under potene om vinteren når det er snø for å unngå klumper. Børsting 2-3 ganger i uken. Bading ca. hver 6. uke, ellers ved behov. Kloklipping 1 gang i mnd. Ingen klipping/ trimming av pels.

Ellers vil jeg anbefale å lese mye om de ulike rasene og finne en dyktig og seriøs oppdretter. Sørg for å få med alle papirer og skriv kontrakt når du kjøper hund.

Lykke til! :)

Skrevet
Hei!

Jeg har en tibbetispe på 6 år. Hun er veldig rolig og har ellers veldig bra gemytt. Hun er veldig katteaktig i fht. andre hunder, f.eks. når hun slikker labbene og gnir de over øynene. Jeg har hatt katter før og ser mange "fakter" som er kattelignende hos henne. Ganske sjarmerende!

Hun kan gå lange turer eller korte turer. Hun er veldig sosial og vil følge med overalt, og være der vi er. Eneste problemet jeg har med henne er at hun er veldig skeptisk til store hunder. Hun kan knurre og bjeffe mot dem. Når instinktene tar overhånd er angrep det beste forsvar. Heldigvis bor vi i en by der det er båndtvang hele året, og slipper derfor sjelden det problemet. Desverre er det noen som ikke overholder båndtvangen. Jeg er redd hun vil angripe en stor (båndløs) hund en dag og at denne da vil forsvare seg og skader Lillepelsen min. :( (Men det er en annen diskusjon....)

Jeg har aldri hørt noe negativt om denne rasen, utenom enkeltindivider som har atferdsproblemer knyttet til dårlig oppdragelse. Det er heller ingen kjente sykdommer hos denne rasen. Den er ikke bitteliten, men heller ikke for stor, så man kan ta de med "overalt." Pelsstellet er veldig enkelt. Man bør klippe hårene under potene om vinteren når det er snø for å unngå klumper. Børsting 2-3 ganger i uken. Bading ca. hver 6. uke, ellers ved behov. Kloklipping 1 gang i mnd. Ingen klipping/ trimming av pels.

Ellers vil jeg anbefale å lese mye om de ulike rasene og finne en dyktig og seriøs oppdretter. Sørg for å få med alle papirer og skriv kontrakt når du kjøper hund.

Lykke til! :)

Tusen takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...