Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Normalt sett sitter jeg ikke å regner på prisen på gavene jeg får, men jeg må innrømme at jeg sitter og er litt skuffet og irritert nå. Broren min og dama hans ble foreldre i våres, og de sendte før jul ut en laaaaaaaang ønskeliste med ting de ønsker seg til både seg selv og ungen. Det meste var ganske dyre ting (til minst 500 kr) og jeg endte med å bruke drøyt 1000 kr på gavene til dem og ungen totalt.

Når jeg pakket opp gaven fra dem og fant ut at jeg hadde fått et sengesett fra Kid interiør ble jeg helt ærlig litt skuffet, særlig siden de forventer å få fine, dyre ting selv. Det samme har skjedd ved bursdager.

Jeg føler meg litt smålig og kjip som tenker på dette, men samtidig irriterer det meg noe grenseløst at folk som forventer å få flotte, dyre gaver selv ikke vurderer å gjengjelde det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nå som du vet at dette er noe de pleier å gjøre , så kan du jo bare gjøre det tilbake ..

Skrevet
nå som du vet at dette er noe de pleier å gjøre , så kan du jo bare gjøre det tilbake ..

Ser poenget, jeg har bare ikke lyst til at foreldrenes smålighet skal gå utover ungen - h*n kan tross alt ikke noe for at foreldrene er kjipe... Samtidig føles det litt bittert å bruke masse penger på dem å kjipe ting tilbake.

Skrevet

enten gjør du deg like gjerrig som dem, eller så hever du deg over det, gir det du ØNSKER og gi, og føler deg som et godt menneske :) whatever makes you happy.

hva tror du gir det den beste følelsen?

Skrevet

Kan du foreslå at du gir til barnet og de gir til deg?

Skrevet

Jeg ville ikke gjort noe med det denne julen, men tatt det til ettertanke neste jul.

Skrevet

Det er jo vanlig at tanter og onkler gir gaver til de barna de er onkel og tante til uten å få noe ekstra tilbake av foreldrene av den grunn. Man gir gaver til barn på julaften.

Neste år kan du heller gi noe litt billigere til foreldrene, i samme prisklasse som det du fikk av de i år.

Skrevet

Å gi en ordentlig gave til barnet, og en oppmerksomhet til foreldrene høres ut som en veldig god løsning for deg, synes jeg.

Skrevet (endret)

dropp gaver neste år. så enkelt er det! julen handler om å være sammen,ikke gaver uansett. sitte å "bytte gaaver" blir bare så idiotisk når man heller kan kjøpe noe man ønsker seg selv

forøverig syntes jeg det er tull å gi stor gave til unger i og med de oversvømmer treet meg gaver uansett

Endret av estella87
Gjest Syrin_Ulven
Skrevet (endret)

Til neste jul kan du kjøpe noe fint til ungen og noe "dritt" til dem.

Endret av Syrin_Ulven
Skrevet

Veldig enig i det som blir skrevet over. Gi en gave til ungen og en liten oppmerksomhet til foreldrene. Julefeiringen er jo en "barnehøytid", de voksne kan klare seg med selvskapet og tankene bak :)

Skrevet

Og når man gir gave med forventning om å få samme "verdi" tilbake, så synes jeg man kan drite i det. Gaver skal gies med hjerte og lyst!

Skrevet

Ja, hvor ble det av gleden av å gi? Jeg syns det er viktigere enn hva man selv får.

Skrevet
Ja, hvor ble det av gleden av å gi? Jeg syns det er viktigere enn hva man selv får.

syntes er kjempe koselig å gi jeg :) hadde laget gelelys til mange i år. det triste er at jeg bare har fått ett takk :( selv ringte jeg/ skrev melding til alle jeg hadde fått gave fra og takket spessifikk for det jeg fikk.

Skrevet

Her i familien er det sånn at når barna er over 16 år så blir det ikke julegaver fra onkler og tanter lenger. Og når det kommer nye familiemedlemmer til så er det jo en selvfølge at barnet får noe og ikke de voksne. Det er jo barnas jul :)

Skrevet

Jeg har alltid gjort det sånn at jeg kjøper for en viss sum til nevøer/nieser (vi søsken har sluttet å kjøpe til hverandre). Alle får for samme summen enten det er én eller flere unger i familien så sånn sett blir det jo dyrere til familier med flere unger og skulle jeg ha fått pakke tilbake av den samme familien ville jeg ikke sett det som naturlig at jeg fikk dyrere gave fordi de hadde flere unger.

I min familie er det vanlig at man gir for en fast sum til den og den både til bursdager og jul og det er kjent for oss alle hvilken ca-sum vi ligger på, så det kommer ingen "bomber" hverken den ene eller andre veien noen år.

Jeg ser det som naturlig man kommer ut i "minus" når man kun kjøper gaver fra seg selv (som én person) til en familie på tre og alle i familien skal få hver sin gave og de gir "samlet" gave tilbake fra alle tre (hvilket jo er ganske vanlig). Familier med flere unger kommer altså "bedre ut" enn single uten unger.

Men; når de setter dyrere ting på sin egen ønskeliste enn hva de selv gir bort så synes jeg det er litt utidig. Greit nok at ikke et ønske koster noe, men hvis man selv kjøper gaver til søsken for et par hundre kroner bør man sette opp noen alternativer i samme prisnivå også på sin egen liste. Hvis ikke, får man si fra at man ønsker seg "spleise"-gaver så folk skjønner at de ikke forventer så dyre gaver fra én og samme person.

Skrevet (endret)

vi har vell ikke slutta helt med julegaver til hverandre vi rett og slett forde det bare er en i familien som har unger nå og mormor vil gjerne at alle barebarna skal få likt.

i år fikk jeg og typen litt ekstra med penger av svigers i og med vi skal ut med 10 000 til valp og de ville bidra litt(en gave som holder i mange r tross alt)

mamma tror jeg aldri kommer til å slutte med julegaver. men det jeg ble mest overassket over var å få 600 kr av morfaren til kjæresten min.

men jeg er nok mest fan av å gi folk gaver året rundt når de minst venter det. jula blir ofte bytte gaver(vi kjøper gave for 300 og får en gave til 300)

Endret av estella87
Skrevet (endret)

trodde jula var for å feire jesus fødsel jeg da... vis jula skal være for barna så skjønner jeg at mange barn blir matteralistiske...eks her

Endret av estella87
Gjest CookieMonster
Skrevet
trodde jula var for å feire jesus fødsel jeg da... vis jula skal være for barna så skjønner jeg at mange barn blir matteralistiske...eks her

Jeg feirer ikke Jesus fødsel den 24 da han mest sannsynlig ikke ble født i jula. Det er tross alt en hendensk feiring som kristne har "stjelt". Ofrer ikke Jesus en tanke i jula jeg, for meg handler jula om familie og kos, det tror jeg gjelder de fleste. Tror ikke det er mange her til lands som faktisk tenker på jesus på julaften..

Når det gjelder ts, så er jeg enig med flere her at du til neste år kjøper noe som ikke koster all verdens. Kan få mange fine gaver til 200 kr..

Skrevet (endret)

Jesus har ingenting med min jul å gjøre heller ;) Julen er tiden for å kose seg med familie og god mat. Og nå som selve juleaften er over begynner kosen for alvor for min del :fnise:

Ts, jeg skjønner at det er litt frustrerende og jeg synes det virker litt tåpelig å gi ut ønskelister der det billigste ligger på 500 for å så kjøpe ugjennomtenkte og vesentlig billigere gaver selv.

Hvis dette er noe de pleier å gjøre så ser du bare bort fra ønskelisten neste bursdag/jul, det er så mye fint til barn mellom 100-200 som de kommer til å bli kjempeglade for uansett :)

Endret av Shade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...