Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2009 #1 Skrevet 24. desember 2009 For snart 14 dager siden fikk jeg store flekker med utslett på magen. Jeg tok det opp med jordmor og lege. Jordmor trodde det var histamin, men hun ville få legen til å se på det. Han så så vidt på det inne på en undersøkelsesrommet. Lyse var dempet, så han kan ikke ha sett mye. Mente det var unødvendig å ta blodprøver. Ei uke etterpå var jeg hos fastlegen og da hadde jeg fått litt utslett lengre opp på magen og under brystene. Det var mer røde prikker. Hun mente det ikke var svangerskapskløe og jeg vet jeg burde stole på henne når hun sier det. Det har ikke blitt tatt noen blodprøver. De siste nettene har jeg fått mer utslett. Det er områder med røde prikker. Jeg har fått de på armene (spesielt overarmene), på brystet, på lårene, øverste del av magen, litt nederst på ryggen og litt på rompa. Det klør kun når jeg er varm. Jeg blir lett klam og svett, og da kommer kløen snikende også. Det bruker å hjelpe og ta en kald vaskeklut og stryke over område som klør. Jeg klør av og til i hendene. Der fikk jeg noen hvite prikker, som jeg klarte å klø i stykker. Det jeg lurer på er, hvordan var deres svangerskapskløe? Hvordan så det ut? Fastlegen snakket om at dersom det var svangerskapskløe, så ble det merker etter hvor jeg hadde klødd, men ikke utslett. Jeg har også vært mye tørrere i huden en vanlig. Det er 3 uker igjen til termin.
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2009 #2 Skrevet 24. desember 2009 Hei. Nå er det mange år siden jeg var gravid og hadde svangerskapskløe, så kanskje noen symptomer er glemt. Hos meg var det ikke noe utslett. Jeg klødde som besatt spesielt om kveldene etter at jeg hadde lagt meg. Husker jeg hadde hårbørste i sengen som jeg lå å klødde meg med. Det gikk over av seg selv, men legen var obs på det fordi det kunne være et tidlig tegn på svangerskapsforgiftning og det hadde jeg i første svangerskap. De tok ikke blodprøver av meg så vidt jeg husker
shi Skrevet 24. desember 2009 #3 Skrevet 24. desember 2009 Den farlige varianten av svangerskapskløe har ikke utslett som symptom. Det er som legen sier - man klør seg og får sår/irritert hud som resultat. Typisk for denne er at man klør i hender og under føttene - men kan også få kløe andre steder. Om du klør i hendene burde nok en galleyreprøve bli tatt, om ikke annet for å utelukke koleastase. Koleastase i svangerskapet kan være fatalt for baby i ukene rundt termin og man anbefaler indusert fødsel så snart som mulig når dette oppdages - fra uke 37, frem til da blir man medisinert for å holde gallesyrene i sjakk. Jeg fikk dette i uke 37 sist svangerskap og ble umiddelbart indusert, og har også fått dette konstatert i nåværende svangerskap og skal gå på medisiner frem til uke 37. Jeg har overhode ikke noe utslett og klør kun i hender og under føtter for øyeblikket. Sist klødde jeg også litt på magen, men mulig det også kom av strukken og tørr hud. Vil anbefale deg i å kutte ut bruk av såpe og heller bruke dusjolje og ev annen olje i dusj/bad. Gjerne babyvarianter som er skånsomme mot huden. Smør deg mye med gode/fete fuktighetskremer. Hvitvask anbefales også for å roe intens kløe. Prøv å bytte ut vaskemiddel til et nøytralt/allergivennlig et og kutt ut skyllemiddel om du bruker dette. Om dette hjelper har du IKKE kolestase og trenger ikke å bekymre deg. Lykke til! 1
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2009 #4 Skrevet 24. desember 2009 jeg har med begge mine holdt på å klø meg halvt ihjel.. med masse utslett oppover hele beina, spesielt fra knærne og opp, samt på magen og sidene.. Det gikk over av seg selv etter en liten stund. Husker ikke hvor lenge jeg klødde. men fikk det veldig tidlig med nr 2. Før det var synlig at jeg var gravid, mens med førstemann tror jeg at jeg fikk det etter magen var på plass. Husker ikke like godt lenger. jeg tok det ikke opp med lege den gangen, så jeg aner ikke hva det var. Begge barna er friske og raske. og ikke noe komplisert i forbindelse med fødsel
Gjest Gjest_hilde_* Skrevet 11. januar 2010 #5 Skrevet 11. januar 2010 For snart 14 dager siden fikk jeg store flekker med utslett på magen. Jeg tok det opp med jordmor og lege. Jordmor trodde det var histamin, men hun ville få legen til å se på det. Han så så vidt på det inne på en undersøkelsesrommet. Lyse var dempet, så han kan ikke ha sett mye. Mente det var unødvendig å ta blodprøver. Ei uke etterpå var jeg hos fastlegen og da hadde jeg fått litt utslett lengre opp på magen og under brystene. Det var mer røde prikker. Hun mente det ikke var svangerskapskløe og jeg vet jeg burde stole på henne når hun sier det. Det har ikke blitt tatt noen blodprøver. De siste nettene har jeg fått mer utslett. Det er områder med røde prikker. Jeg har fått de på armene (spesielt overarmene), på brystet, på lårene, øverste del av magen, litt nederst på ryggen og litt på rompa. Det klør kun når jeg er varm. Jeg blir lett klam og svett, og da kommer kløen snikende også. Det bruker å hjelpe og ta en kald vaskeklut og stryke over område som klør. Jeg klør av og til i hendene. Der fikk jeg noen hvite prikker, som jeg klarte å klø i stykker. Det jeg lurer på er, hvordan var deres svangerskapskløe? Hvordan så det ut? Fastlegen snakket om at dersom det var svangerskapskløe, så ble det merker etter hvor jeg hadde klødd, men ikke utslett. Jeg har også vært mye tørrere i huden en vanlig. Det er 3 uker igjen til termin.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2010 #6 Skrevet 11. januar 2010 Jeg hadde ikke noe utslett, det bar klødde og klødde. Jeg trodde jeg skulle bli gal! Jeg klødde meg til blods på leggene og på magen, der var det verst. Det anses ikke som farlig og tas blodprøver før man får de inni hendene og under føttene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå