Gå til innhold

vurderer hund, men student!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er en student som bor i oslo i en passe stor leilighet. Er utrolig glad i dyr, og savner å ha et rundt meg. Har derfor begynt å vudere en liten miniatyrhund av noe slag.

Det jeg lurer på er egentlig om det er andre som har erfaring med å ha hund og være student? Jeg jobber og går på skole, men er alikevel mye hjemme.. Måtte i såfall hatt en hund som klarer seg noen timer hjemme alene om det er nødvendig.

Jeg vil tenke meg godt om før jeg bestemmer meg, er som sagt veldig glad i dyr, og dette er ikke noe jeg tenker på fordi de er kule å ha i veska, eller et impulskjøp. Det viktigste er om en hund kan få det godt med meg som eier!

Jeg lurer på om dere har forslag på eventuelle raser, ser for meg en ganske liten en, siden leiligheten ikke er så stor., men som jeg ikke MÅ bære hele tiden.. Kan gå selv på små turer ol.

Hvor mye det kreves det med tanke på trening og dressur..? vet at det er forskjellig fra rase til rase, men har ikke hatt hund før, og spør vel egentlig om deres erfaring!?

vil gjerne ha en som ikke trenger veldig mye pesstell, men litt går greit :)

hva bør jeg tenke på før jeg bestemmer meg? positive og negative ting?

takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen hunder må bæres. De har bein uansett hvor små de er.

Har en på 4,5 kg og en på 6, de har begge bein, og kan begge to gå 3-4 timers tur på fjellet uten problemer. De kan også klare seg med et par tisseturer rundt kvartalet en dag jeg er dårlig. INGEN hunder som ikke har fysiske plager må bæres på tur!

Men, nok om det.

Hvor lang tur kan du gi hunden hver dag?

Hvor mye tid er du hjemme ca?

Har du tid til å være hjemme med en valp konstant i noen uker til den har lært seg å være alene hjemme?

Vet du hva du skal etter du har studert, og hund passer inn i planen?

Har du lov til å ha hund i leiligheten?

Er du klar over hvor vannskelig det kan være å finne leilighet hvor hund er tillatt?

Har du råd til alle utgifter, også de som pluttselig kan komme ved evt påkjørsel eller medfødt skade?

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet
jeg er en student som bor i oslo i en passe stor leilighet. Er utrolig glad i dyr, og savner å ha et rundt meg. Har derfor begynt å vudere en liten miniatyrhund av noe slag.

Det jeg lurer på er egentlig om det er andre som har erfaring med å ha hund og være student? Jeg jobber og går på skole, men er alikevel mye hjemme.. Måtte i såfall hatt en hund som klarer seg noen timer hjemme alene om det er nødvendig.

Jeg vil tenke meg godt om før jeg bestemmer meg, er som sagt veldig glad i dyr, og dette er ikke noe jeg tenker på fordi de er kule å ha i veska, eller et impulskjøp. Det viktigste er om en hund kan få det godt med meg som eier!

Jeg lurer på om dere har forslag på eventuelle raser, ser for meg en ganske liten en, siden leiligheten ikke er så stor., men som jeg ikke MÅ bære hele tiden.. Kan gå selv på små turer ol.

Hvor mye det kreves det med tanke på trening og dressur..? vet at det er forskjellig fra rase til rase, men har ikke hatt hund før, og spør vel egentlig om deres erfaring!?

vil gjerne ha en som ikke trenger veldig mye pesstell, men litt går greit :)

hva bør jeg tenke på før jeg bestemmer meg? positive og negative ting?

takk for svar :)

Kan ikke si så mye om miniatyrhunder, men jeg kan jo si litt om det å være student og å ha hund. Jeg studerer og skaffet meg hund når jeg skulle begynne på mitt fjerde, og nest siste år på studiet (nå er jeg midt i femte). Jeg ventet såpass lenge fordi jeg ville være sikker på at jeg hadde "opplevd studentlivet" først, før jeg skaffet meg hund.

Ulemper med hund som student:

- Du blir mindre spontan

- Kan ikke bare dra på fest eller andre ting, hunde må ha sine timer og sin oppmerksomhet. Ting må planlegges.

- Økonomi, du må ha råd til både å kjøpe hunden (miniayrer er jo ofte dyre, speielt renrasede), skaffe det som trengs, betale for valpekurs++ (anbefales) og betale hvis noe skulle skje (Forsikring anbefales når man ikke har en innmari god økonomi. Veterinærbehandling blir fort dyrt)

- Du må planlegge skolearbeidet mer, slik at du alltid har tid til hunden. Folk har ikke like mye respekt for at man må dra fra gr.arbeidet for å lufte hunden, som de har hvis du har et barn...

- Du vet som regel ikke så mye om hva som skjer ti år framover. Det vet man jo ofte ikke, men som student kan det komme muligheter til å reise utenlands osv, og da er det ikke bare bare (verken for hund eller eier) å omplassere e.l

- Det er mye vanskeligere å finne leilighet hvis du har med deg en hund, muligens litt lettere med en liten hund enn en stor

Positivt:

- Du får noe å gjøre, der du ellers bare hadde sittet foran dataen eller tv

- Det er jo ikke noe ulempe å lære seg å ha litt struktur på skolearbeidet, eller å måtte planlegge litt bedre;)

- Aktivitet/trim (muligens ikke sååå mye med en bitteliten hund)

- Man møter nye mennesker. Ofte møter man nesten bare studenter når man er student, får man hund kommer man i kontakt med andre som har hund osv.

- Man får noe å stelle for, og en som er glad når man kommer hjem

- Som student har man jo ofte mer fri og en hverdag som kan tilpasses, dette passer bra med det å få en valp, for man trenger litt tid før valpen kan være alene:)

- Man får noe annet å tenke på enn skole, og stresser bedre ned når man er hjemme...

Det var det jeg kom på akkurat nå, men det er ting som er lurt å tenke på...

Skrevet
Ingen hunder må bæres. De har bein uansett hvor små de er.

Har en på 4,5 kg og en på 6, de har begge bein, og kan begge to gå 3-4 timers tur på fjellet uten problemer. De kan også klare seg med et par tisseturer rundt kvartalet en dag jeg er dårlig. INGEN hunder som ikke har fysiske plager må bæres på tur!

Men, nok om det.

Hvor lang tur kan du gi hunden hver dag? det varierer jo litt, men ganske mange timer.. kanskje i gjenomsnitt 4, eller mer!

Hvor mye tid er du hjemme ca? for det meste kveld og ettermiddag... kommer ann på når skolen er, og om jeg jobber kveldsskift.. jobber jeg kveld er jeg som regel hjemme på dagen, eller hun jeg deler leilighet med er hjemme. den vil i hvertfall aldri være hjemme alene absolutt hele dagen!

Har du tid til å være hjemme med en valp konstant i noen uker til den har lært seg å være alene hjemme? dette er vel noe jeg må finne ut av, men hvis jeg ikke er hjemme en dag, så må jeg få ordnet det sånn så hun jeg bor med er hjemme.. hvor lang tid tar det sånn ca før den kan være alene hjemme, erfaringer?

Vet du hva du skal etter du har studert, og hund passer inn i planen? blir nok anageligvis i oslo, i hvert fall norge.. vurderte utveksling semester, men det har jeg slått fra meg. har også vurdert en sommer/ noen mnd i usa eller lignende.. dette kommer mest sannsynlig heller ikke til å skje, blir i så fall en ferie i en kortere periode.. men da snakker vi langt frem i tid, og hunden vil da bli plassert hos mine foreldre.

Har du lov til å ha hund i leiligheten? andre i bygningen vår har dyr, dette er jo selvfølgelig noe jeg må spørre han som leier oss leiligheten om.. det som er kjedelig er

1: om jeg absolutt ikke får ha dyr der, må si det frister å ikke spørre, siden det er en så liten hund. og huseier aldri er der uten å ta kontakt uansett! men det er vel ikke så smart..?!

2: om jeg får lov der, men ålutselig skal flytte om 2år og det blir sykt stress å finne en ny!

Er du klar over hvor vannskelig det kan være å finne leilighet hvor hund er tillatt? ja, det har jeg skjønt! men regner med at det er litt lettere med en liten hund! håper*

Har du råd til alle utgifter, også de som pluttselig kan komme ved evt påkjørsel eller medfødt skade? dette er noe jeg må se nærmere på! men tror jeg kan klare det.. etter det meste utstyret er kjøpt gjenstår det bare mat, og eventuelle dyrlegetimer o.l. er flink til å spare og har litt på konto :)

hvor ofte går man til en dyrlege med hund? utenom når den virker syk liksom? vaksiner og sånne ting?

takk for svar foresten! :) og god jul!

Skrevet
Kan ikke si så mye om miniatyrhunder, men jeg kan jo si litt om det å være student og å ha hund. Jeg studerer og skaffet meg hund når jeg skulle begynne på mitt fjerde, og nest siste år på studiet (nå er jeg midt i femte). Jeg ventet såpass lenge fordi jeg ville være sikker på at jeg hadde "opplevd studentlivet" først, før jeg skaffet meg hund.

Ulemper med hund som student:

- Du blir mindre spontan

- Kan ikke bare dra på fest eller andre ting, hunde må ha sine timer og sin oppmerksomhet. Ting må planlegges.

jeg fester ikke sånn veldig mye, men hvis jeg skal ut, så får jeg nok noen til å passe den :)

- Økonomi, du må ha råd til både å kjøpe hunden (miniayrer er jo ofte dyre, speielt renrasede),

høres kanskje litt rart ut, men har lyst på en som ikke er renrase, syns ofte de er søtere:P

skaffe det som trengs, betale for valpekurs++ (anbefales) og betale hvis noe skulle skje (Forsikring anbefales når man ikke har en innmari god økonomi. Veterinærbehandling blir fort dyrt) det var et godt tips med forsikring, hvor skaffer man det? er forsikringen dyr?

- Du må planlegge skolearbeidet mer, slik at du alltid har tid til hunden. Folk har ikke like mye respekt for at man må dra fra gr.arbeidet for å lufte hunden, som de har hvis du har et barn...

- Du vet som regel ikke så mye om hva som skjer ti år framover. Det vet man jo ofte ikke, men som student kan det komme muligheter til å reise utenlands osv, og da er det ikke bare bare (verken for hund eller eier) å omplassere e.l

- Det er mye vanskeligere å finne leilighet hvis du har med deg en hund, muligens litt lettere med en liten hund enn en stor

håper på at det er litt lettere med en liten ja, må jo ikke være miniatyr.. men tror kanskje det blir det beste tror det skal gå greit ang. skolearbeid.. bare jeg skaffer hunden når det er en lettere periode, og ikke mens det er masse stress.. siden man må være hjemme med den lenge i begynnelsen

Positivt:

- Du får noe å gjøre, der du ellers bare hadde sittet foran dataen eller tv

- Det er jo ikke noe ulempe å lære seg å ha litt struktur på skolearbeidet, eller å måtte planlegge litt bedre;) det er sant :P

- Aktivitet/trim (muligens ikke sååå mye med en bitteliten hund) må jo gå litt småturer i hvertfall, går litt innimelom nå også, men blir koselig å ha en å gå med! :)

- Man møter nye mennesker. Ofte møter man nesten bare studenter når man er student, får man hund kommer man i kontakt med andre som har hund osv.

- Man får noe å stelle for, og en som er glad når man kommer hjem

- Som student har man jo ofte mer fri og en hverdag som kan tilpasses, dette passer bra med det å få en valp, for man trenger litt tid før valpen kan være alene:) nettopp :D

- Man får noe annet å tenke på enn skole, og stresser bedre ned når man er hjemme...

Det var det jeg kom på akkurat nå, men det er ting som er lurt å tenke på...

tusen takk :) lurer veldig på dette med dressurkurs ol.! er det mye stress? og hvordan fugerer det?

god jul!

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet
tusen takk :) lurer veldig på dette med dressurkurs ol.! er det mye stress? og hvordan fugerer det?

god jul!

Forsikring: Sjekk ut agria.no Det er et forsikringsselskap for dyr, og har funket bra for oss (men vet ikke hvordan de er når det først skjer noe.

Dressurkurs: Det beste er å starte på et valpekurs når hunden er fra 13/14 uker, litt varierende etter hvordan hunden har knyttet seg til det osv. Hunden bør jo vite at det er deg den hører til først. Det er ulike typer, noen helgekurs, og noen som går over flere uker. Jeg syns de som går over lenger tid er best, siden en valp ikke har så gedigen kapasitet på hvor mye den kan lære på en gang... Valpekurset lærer deg som eier veldig mye, om alt mulig, og det er masse tid til å spørre om ting man lurer på som regel, samtidig som man lærer hvordan man skal lære hunden ting, og så får man en start liksom...

Så kan man velge hvor mange flere kurs man vil gå etter interesse. Men et valpekurs er lurt. Koster ofte fra 1000 og oppover, avh. av om det er klubber eller private som arrangerer.

Jeg personlig syns det er gøy med sånt, fordi jeg driver aktivt med det ellers, men uansett er det veldig lurt å ha et grunnlag for videre trening/oppdragelse og et sted man kan spørre om ting når ting blir vanskelig. For alle hunder trenger oppdragelse, og det er jo ikke alltid det er så lett når man er ny m hund...

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Og når det gjelder pris på miniatyrer: tror nok du må regne med at også en blanding av populære miniatyrer er ganske dyre, men er du litt åpen for litt forskjellig så er det vel flere valgmuligheter også...

Gjest Gjest_Ida_*
Skrevet

Hei, jeg er student og har både hund og katt. Jeg skjønner godt hva du mener om at du vil gjerne ha noen rundt deg, som elsker deg uansett hva du gjør.;)

Jeg fikk hunden min som er en Pomeranian etter jeg hadde spart opp penger til det under fri året mitt. Skal ikke lyge på at prisen var høy, men det er noe du glemmer og andre husker. Hun er liten å koster lite i utgifter når det gjelder mat, men ellers går det noen penger på vætriner besøk og leker. Jeg skal allerede nå innrømme at jeg er for flik til å kjøpe mye dritt til begge.., ser en seng og du tenker "å denne vil hun elske!" men egentlig liker hun seg best i sofakroken med deg=P

Jeg har ikke tenkt å legge så mye vekt på alt det fakta baserte for du spurte vell mest om erfaringer.

Når det gjelder miniatyr hund så er jo de perfekt i en liten bolig, tillegg til at de ikke "krever" så mye, men de fleste er veldig full av energi hvis de ikke får nokke stimuli, som tur, lek, sosialitet m.m.

Jeg ser veldig raskt når min hund trenger en tur!

Jeg kjøpte henne menst jeg hadde samboer som jeg nå ikke bor med lenger, men han og venner passer henne ofte. Jeg går sykepleien og føler ofte at jeg har for liten tid til henne.. No som gjør meg vondt! Jeg klarer skjeldent å forlate henne hvis ingen kan passe henne, om jeg skulle bestemme meg for å ta en tur ut på byen. Dette er ikke fordi hun ikke kan være alene, men bare fordi jeg allerde føler jeg bruker for liten tid på henne.

Det som krever mest tid er oppdragelsen. Får den en streng og kjærlig oppdragelse i begynnelsen er ikke tiden etter det første året noe særlig stress. Min e lydig, men brukte tid på å lære seg å si ifra om at hun måtte ut. I tillegg til det kan jeg ikke si at hun ikke bjeffer... Jeg rakk aldri å ta problemet sikklig når hun var liten. Vi var på dressur kurs noe jeg anbefaler ALLE som skal ha hund!! Du tenker kanskje at det er over priset først, men skjønner fort hvor mye disse hunde menneskene faktisk kan som du ikke alltid klarer å få med deg ved å lese alle hunde bøkene.

Man kan tro at små hunder er så farlig å ta tak i, men det er bare vise hvem som er flokens leder, DU!

Å sette opp et budsjett over hvor mye det vil koste deg, og hvor lang tid du har på de forskjellige tingene er jo viktig. Det gjorde jeg. Lånte alle hunde bøkerne, gikk inn på www.canis.no og www.nkk.no , leste om alle rasene. Det er viktig at man velger ut i fra gemytt og ikke utsende. Da kan du ende opp med en hund du ikke liker eller klarer å dressere på grunn av rasen. Jeg sier ikke du burde kjøpe en rase hund, men husk at det er du som er kunden og de vil selge eller gi deg et produkt som du skal ha i 10 til 15 år. Ikke fall i feller som du kan finne på finn.no. Alle raser har en valpeformidler du kan ringe til for å få referanser på folk som har oppdrett av valper, bra eller ikke bra. De forteller deg gjerne rett ut om det meste. Finner du deg en rase så er det mange forum der ut som gjerne vil ha deg til å spørr dem spørsmål om det de elsker mest. De forteller også ofte om linker folk skal unngå.

Om du tilslutt bestemmer deg for en hund, ville jeg ha fått den i sommeren. Da har du to hele månder med nurke ditt som da vil danne et godt bånd mellom dere og få tid til dressurkurs, som jeg poengterer er viktig =P

Som jeg sa tidligere har jeg en pomeranian, hun krever ikke mye pelsstell egentlig. Om du børster gjennom hunden en gang i uken så er det greit!

Jeg vet ikke om jeg fikk svart på alt, men jeg har så mye jeg kunne sagt om saken, men da kan sikkert noen andre svare eller du kan spørre meg=P

Lykke til og håper teksten var nogen lunde å lese. Klokka er fire på natten, så blir litt surr^^

Hilsen Ida

Skrevet

Hei!

Jeg skaffet meg hund før jeg startet på høyere utdanning, og ble da overrasket over hvor mye arbeid det var med en hund. Mine første år på universitet har den ikke bodd hos meg på hybel, men nå skal jeg ha han på hybelen. Bor i kollektiv, og det er en annen hund i huset, så det blir spennende.

Fordeler som jeg ser er at jeg blir nødt til å strukturere dagene mine mer enn jeg har gjort tidligere, noe som nok vil virke posititvt inn på skolearbeidet også. Det at det er noen som er avhengig av deg og trenger deg, samt trening gjennom daglige turer er også med på å fylle dagene:)

Økonomisk så kan det variere mye hvor mye man vil legge i det å ha en hund. Vil man bruke penger på klær og x-antall forskjellige halsbånd, så kan det bli kostbart. Fôr varierer mye i pris, men det er nødvendigvis ikke det dyreste som er best, varierer mye fra hund til hund. Jeg har prøvd både dyre merker og billigere uten å merke stor forskjell på min hund (styrer likevel unna fôr som selges i daglivarebutikker). Noen nevnte forsikring, viktig ting å ha. Sjekk særlig vilkårene, noen er slik at hvis valpen forsikres før en viss alder kan de også dekke arvelige skader/sykdommer.

Lykke til i vurderingen, selv er jeg veldig glad i min 5 år gamle labrador. Han er et familimedlem og vet det ganske godt selv virker det som:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...