Gå til innhold

A gå naken rundt barna....

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Det er en tema som er sikkert tatt opp før....men jeg har lyst å høre hva dere synes. Jeg har en sonn på 6 1/2 år og føler at det går ikke lenger. Men mannen min er ikke enig og synes jeg overreagere. Jeg føler rett og slett at det er ekkelt. I all fall så føler jeg dårlig likevel fordi mannen min ikke respektere mine grenser (det er faktisk min sonn fra en tidlegere forhold.) Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Hva mener du med at det er ekkelt å gå naken foran et barn på 6 1/2 år?

Hva du velger å gjøre er opp til deg, og det er ingen andre som har noe med det. Vil du ikke gå naken foran han så ikke gjør det.

Jeg har ikke noe problemer med å gå naken foran mine to minste barn på 10 og 8 år gamle. Om jeg kommer ut av dusjen skal inn på rommet og kle på meg, og de ser meg gjør det meg ingenting, og ikke dem heller for de er vant til å se meg naken. Ikke det at jeg sprader naken dagen lang, men etter jeg har dusjet, eller holder på å bytte klær ol. har ikke noe problemer med det. Min sønn på 15 år, viser jeg meg ikke naken for. Truse og BH går fint, men ikke naken. Men hvor en skal trekke en slik grense blir vel opp til hver og en. Min mor har aldri vært flau av å vise seg naken for oss barn, og selv i tenårene, men så hadde hun bare jenter, og jeg har bare gutter. kanskje det er annerledes med det motsatte kjønn, men burde det være slik?

Gjør det du selv føler er best for deg, og ikke bry deg om hva samboeren sier, men hvorfor synes du det er ekkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hva mener du med at det er ekkelt å gå naken foran et barn på 6 1/2 år?

?

Det er ikke meg som gjør det. Det er mannen min som gjør det selv om jeg har bedt han å ikke gjør det. Jeg mener selv at det er ekkelt, men respektere at ikke alle har det samme synspunkt. Jeg hadde en far som var litt sånn og jeg har aldri glemt det og føler meg til dette dag ubehagelig følesler knyttet til det, så det er derfor jeg vil ikke at mannen min gjør det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Puppeguri

Synes du skal gjøre aaakkurat som du vil...kanskje en deilig myk bade/morgen kåpe hadde vært no? Det synes ihvertfall jeg er deilig å gå rundt i :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Det er ikke meg som gjør det. Det er mannen min som gjør det selv om jeg har bedt han å ikke gjør det. Jeg mener selv at det er ekkelt, men respektere at ikke alle har det samme synspunkt. Jeg hadde en far som var litt sånn og jeg har aldri glemt det og føler meg til dette dag ubehagelig følesler knyttet til det, så det er derfor jeg vil ikke at mannen min gjør det....

Om dere går i badehus eller lignende forventer du da at gutten skal ha bind for øynene for der er det mange andre menn der uten klær på?

At en gutt ser en mann naken tviler jeg sterkt på vil få alvorlige traumaer for han, men kanskje han lærer at det er "normalt". Jeg ser ikke noe problem med at din mann går naken foran din sønn, for som jeg sa hadde de vært i et badehus og skulle kle på sg badeklær ville det vært en naturlig ting i verden, og det du egentlig kan lære gutten din er at det er ikke noe ekkelt med det. Tenk den dagen han skal begynne å dusje på skolen, og du har lært han hjemmefra at en ikke skal vise seg naken for det er ekkelt?

Om det er din sønn fra et tidligere forhold eller ikke bør vel egentlig ikke bety noe om du selv har valgt å gå inn i dette forholdet. Han har vel noe han skulle sagt han også om han skal bo sammen med dere, eller er det dine regler som gjelder på alt siden det er din sønn?

La mannen din være som han er, og du som du er, vil ikke du gå naken ikke gjør det, men se heller på vha mannen din lærer gutten din med dette i stedet for bare å se det negativt. En bør lære barn at nakenhet ikke er ekkelt som du sier, men naturlig på visse omåder, som for eksempel i dusjen sammen med klassekameratene, i dusjen på badeland ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Jeg ser ærlig talt ikke problemet! Hvis sønnen din hadde uttrykt at han syns det var ekkelt så burde det vært tatt hensyn til - men ikke fordi DU syns det.

Jeg blir litt skremt over at nakenhet skal være tabu. Mitt barn er 13 - og jeg respekterer at h*n ikke vil vise seg naken. Likeledes hiver jeg rundt meg et håndkle, morgenkåpe eller tar på truse, nettopp fordi "det er så flaut å se deg naken, mamma". Det syns jeg at jeg må respektere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor vandrer naken fra soverommet og innpå badet. Ellers kan hun vandre rundt i huset i bare undertøy.

Når hun er på badet kan hele familien gå inn og ut som vi vil, uten at noen reagerer...Jeg har aldri synes dette er rart, og jeg tror ikke mine søsken heller reagerer på dette. (Har søsken på henholdsvis 4, 17 og 23..der av en gutt..)

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig viktig at vi voksne IKKE fokuserer negativt på nakenhet, fordi samfunnet har et nok oppskrudd forhold til dette fra før av – la oss ikke gjøre det enda verre enn det allerede er mange plasser.

Her hjemme har vi et åpent forhold til kropp og nakenhet, uten at dette behøver å bety ”nudistleir”. Både jeg og min samboer er enige om at kroppen ikke er noe en bør/skal skjule bare fordi andre i samfunnet mener dette. Når det er snakk om en familie som bor i et hus sammen, så blir avkledning en naturlig del av hverdagen. Jeg og min samboer mener, i denne forbindelse, at det er unaturlig å skjule kroppen vår kun for å ”skjerme” barna våre fra naturen selv.

Barn som lever i familier der kroppsskjuling er blitt en fiksering hos foreldrene, blir unaturlig opphengt i nysgjerrighet rundt nakenhet og kjønnsorganer, og dette er absolutt IKKE bra for barnet, på noen måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Personer som bor sammen som en familie bør kunne se hverandre helt nakne, uten at det blir gjort til noe problem. Da mener jeg det å være naken i situasjoenr der det er naturlig. Det blir noe annet med å gå demonstrativt naken rundt i stue og kjøkken. Jeg ser min sønn på 15 naken flere ganger i uka, og det hender han ser meg naken på vei til og fra badet. jeg vil jor respektere hvis han vil unngå at vi er naken sammen, men ser ingen grun til at jeg skal slutte med det så lenge han bor hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn var hele familen på badet sammen om morgene, både med og uten klær. Da jeg og min søster ble så store at vi selv ville være alene på badet, og begynnte å skjule kroppene våre (ca puberteten?) sluttet også mamma og pappa å gå nakne rundt i huset (fra bad til soverom osv). Fungerte fint for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel naturlig å gå naken sammen m barna sine, men man bør også ha respekt for andres grenser....spes når ungene kommer i puberteten forandrer d der seg omtrent over natten. Snakker av egen erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er viktig at vi kan gjøre det som føles naturlig for oss - og at vi respekterer andres grenser - spesielt hvis de er snevrere enn våre egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

I denne problemstillingen bør hver enkelts grenser respekteres.

Min datter på 9 synes det er ok at jeg eller noen andre i familien ser henne naken. Hun synes IKKE det er greit lenger at kompisene til lillebroren på 7 eller naboen osv ser henne naken.

Guttene på 7 og 2 driter i hvem som ser dem naken.

Alle ungene våre synes det er greit å være på badet selv om vi voksne er der nakne.

Regner med de drar seg ut derfra når det ikke lenger er greit.

Vi går ikke rundt i huset uten klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi seksualiserer liksom litt for mye synes jeg.

Hos oss har jeg spradet naken fra badet til rommet mitt og andre veien i mange år. Ungene har gjort det da de var yngre. Dette stoppet igrunnen av seg selv etter hvert som de vokste til. Uten at regler er satt er det blitt sånn at dersom badedøren er lukket, så banker man på for å høre om noen er der inne, før man går inn. Ingen av dem viser seg nakne for meg eller hverandre lenger, og jeg strekker meg ikke lenger enn å gå i truse fra bad til soverom. Helst tror jeg de foretrekker at jeg har på meg BH eller noe annet oventil også.

Dette har kommet helt av seg selv, og fra ungene faktisk. De har atskillig sterkere meningen om hva som er tillatt enn hva jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble vi ikke alle født nakne da....???

Her i huset går alle inn og ut av badet, nakne eller ikke, full åpenhet.....ingen som reagerer på det, syns det er greit at unger lærer at nakenhet er noe helt naturlig, men samtidig skal man respektere barna, liker ikke dem det, bør man ta hensyn til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror også at hvis du viser et trygt og naturlig forhold til din egen kropp, så overføres det til barna. Og det må jo være sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det at sønnen din kommer fra et tidligere forhold

og dermed ikke tilhører din mann i samme grad skal ha noe å si.

Du lever nå sammen med din nåværende mann og har

sannsynligvis tenkt å gjøre det over lenger tid enn det du har tenkt

å ha sønnen din i huset. Jeg synes der dermed er naturlig at det tas minst

like mye hensyn til din mann som til din sønn.

Som naturist så er det naturlig for meg at begge kjønn omgås

hverandre nakne hjemme. Og de kroppsholdninger og kroppsverdier

som ligger i naturistmiljøet synes jeg er viktige for meg å formidle

videre og jeg ønsker derfor absolutt at mine barn skal ha overta disse.

Jeg er selvfølgelig klar at andre tenker annerledes og respekterer det.

Det at unge gutter skal kunne se nakne eldre menn er

vel vanlig akseptert i samfunnet ellers. Så det å hindre din sønn i det

er vel i konflikt med de sosiale regler som flertallet lever etter.

I puberteten blir en del unge sjenerte og usikre over sin egen kropp

og noe av dette går over i skamfølelse og et dårlig forhold til

egen kropp som de er plaget med i mange år etterpå.

Mitt bidrag til det er at barna skal venne seg til at kropper er

forskjellige og at de ikke er noe å skamme seg over. Og en måte

jeg kan vise det på er at de kan se at vi voksne ikke er flaue

over våre kropper selv om vi ikke er perfekte.

Så vi voksne akter å gå nakne rundt i vårt hjem. Barna skal

også vennes til at det er naturlig å være naken. Når barna kommer

i puberteten kan de eventuelt dekke seg til noe. Men hvis tildekkingen

skyldes problemer i forhold til egen kropp så må vi selvfølgelig

bruke all vår psykologiske innsikt i å arbeide med det sammen med

barna. Og i hvilken grad det skal gjøres gjennom samtaler, oppmuntring

og lett press vet jeg ikke nå. Men jeg kan i hverfall si at i mitt hjem

skal ikke mine barn kunne forlange at jeg er påkledd på soverom og

bad (med mindre det er andre på besøk).

Gabriel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne både tisse og dusje ifred, men jeg går klesløs fra badet og inn på soverommet....

Jeg syns det er viktig at ungene lærer seg til å ha et naturlig forhold til nakehet og egen kropp, og det tror jeg ikke de vil oppnå om vi skulle gjemme oss bort. Men det er forskjell på å gå fra badet og inn på soverommet for å kle på seg, og det å sprade huset rundt i Evas drakt. DET gjør jeg ikke, både av hensyn til barna og meg selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg vil gjerne både tisse og dusje ifred, men jeg går klesløs fra badet og inn på soverommet....

Jeg syns det er viktig at ungene lærer seg til å ha et naturlig forhold til nakenhet og egen kropp, og det tror jeg ikke de vil oppnå om vi skulle gjemme oss bort. Men det er forskjell på å gå fra badet og inn på soverommet for å kle på seg, og det å sprade huset rundt i Evas drakt. DET gjør jeg ikke, både av hensyn til barna og meg selv....

Når du kler på deg av hensyn til både deg selv og barna...hva er det

da du egentlig tar hensyn til? Hvis det er godt og varmt og du er nydusjet og ren:

Mener du at barna har behov for at du

er påkledd på kjøkkenet? Hva ville skje/hvilke gale signaler ville

de få hvis du laget i stand frokosten naken? Og på hvilket behov hos deg

selv er det du tar hensyn til? Og før du fikk barn: Gikk du naken

rundt i huset da eller var du naken bare på bad

og soverom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...