Gjest Gjest_Adriana_* Skrevet 23. desember 2009 #1 Del Skrevet 23. desember 2009 jeg sitter å grubler litt; Energi har masse - alt som har masse har tyngdekraft - tyngdekraft er energi - har tyngdekraft en ny tyngdekraft igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 23. desember 2009 #2 Del Skrevet 23. desember 2009 ...men tyngdekraft er ikke energi, og dermed faller grunnlaget for grublingen bort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Adriana_* Skrevet 23. desember 2009 #3 Del Skrevet 23. desember 2009 say what now? noen sa til meg at tyngdekraft er energi, så derfor begynte jeg å gruble.. gah, mange timer wasted! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2009 #4 Del Skrevet 23. desember 2009 ...Og du vurderte ikke å sjekke om det var tilfelle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2009 #5 Del Skrevet 23. desember 2009 Den svake- og sterke kjernekraften har endelig rekkevidde grunnet at 'kraftpartikkelen' har masse (og da kan ikke de eksistere over lengre rekkevidder). Elektromagnetisk kraft og gravitasjonskraft har uendelig rekkevidde siden fotonene og de litt mer hypotetiske gravitonene er masseløse. Da gravitonene er masseløse, vil de da ikke påvirkes av en egen tyngdekraft eller noe. (de har likevel energi!) Men man vil alltid ha en (potensiell) energi i forhold til f.eks. jorden eller solen. Dette er energien i tyngdekraften det er vanlig å tenke på Dette er da potensiell energi, så med mindre jeg tar feil kan man ikke direkte få ny masse av den (fra E=mc^2) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #6 Del Skrevet 18. februar 2010 Med mindre jeg har tatt helt feil: I henhold til relativitetsteori vil E=mc^2 som konsekvens bety at energi er masse (demonstrert i atombomben) Når vi vet det så sier vi at masse krummer rommet (hvis du tenker på illustrasjonen av en kule på et laken). Denne krumningen er det som skaper tyngdekraften. Det jeg ville fram til er at energien som er masse skaper en krumning i rommet som da gir oss en tyngdekraft. Dere må bare rette meg om jeg er helt på bærtur :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest siv ing Skrevet 2. mars 2010 #7 Del Skrevet 2. mars 2010 Du er på bærtur. Gravitasjon is seg selv er ikke energi, samme som å si at bensin er et fremkomstmiddel. Den avtar eksponensielt med avstanden Med mindre jeg har tatt helt feil: I henhold til relativitetsteori vil E=mc^2 som konsekvens bety at energi er masse (demonstrert i atombomben) Når vi vet det så sier vi at masse krummer rommet (hvis du tenker på illustrasjonen av en kule på et laken). Denne krumningen er det som skaper tyngdekraften. Det jeg ville fram til er at energien som er masse skaper en krumning i rommet som da gir oss en tyngdekraft. Dere må bare rette meg om jeg er helt på bærtur :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Øystein Skrevet 28. april 2010 #8 Del Skrevet 28. april 2010 (endret) Med mindre jeg har tatt helt feil: I henhold til relativitetsteori vil E=mc^2 som konsekvens bety at energi er masse (demonstrert i atombomben) Når vi vet det så sier vi at masse krummer rommet (hvis du tenker på illustrasjonen av en kule på et laken). Denne krumningen er det som skaper tyngdekraften. Det jeg ville fram til er at energien som er masse skaper en krumning i rommet som da gir oss en tyngdekraft. Dere må bare rette meg om jeg er helt på bærtur :-) Som en analogi kan vi si at masse er "kondensert" energi. Tyngdekraften er bare en bivirkning av at massen krummer rommet. \* skrive leif \* Endret 28. april 2010 av Øystein Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå