Gå til innhold

Photoshop og lignende programmer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er Photoshop, after effects, 3ds max og en god del andre lignende programmer laget i hovedsak for proffersjonelle (som nermest er tvungen til å kjøpe dem)? For de koster jo flere tusen kroner. Er ikke mange år siden after effects kostet 25 000 kroner, tror det koster rundt 7-10000 nå og det gjør vel photoshop også?

Vanlige folk vil vel normalt ikke ha råd til å kjøpe inn de programmene.

Og bryr ikke programvareindustrien seg om piratkopiering slik film og musikkbransjen gjør (har aldri hørt dem "sutre" om det)?

Og hva mener du, er det greit å laste ned programvarer som koster nermere 20 000 kr i stedenfor å kjøpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Og bryr ikke programvareindustrien seg om piratkopiering slik film og musikkbransjen gjør (har aldri hørt dem "sutre" om det)?

De sutrer over det, men siden de i motsetning til film- og musikkbransjen i stor grad drives av teknologer som vet hva de snakker om har de for det meste innsett at det ikke nytter å sutre og kreve stadig heftigere sperrer. Nå er den uoffisielle holdningen til flere at de ikke bryr seg om private leker med piratkopier hjemme, de fokuserer på å ta bedriftene som bruker piratkopier kommersielt.

For privatpersoner er det ofte slik at alternativene er å bruke en piratkopi, eller å ikke bruke programmet overhode, å betale for en lovlig versjon er ikke aktuelt overhode. Da er det fra produsentens side langt å foretrekke at vedkommende bruker en piratkopi slik at brukeren fungerer som salgsfremmer ovenfor andre.

Spillbransjen er sutrete og jobber aktivt mot piratkopiering blant privatbrukere, det er neppe særlig mange bedrifter som piratkopierer spill for kommersiell bruk, om man da ser bort fra rene kopiselgere i fattige land. Electronic Arts er spesielt kjent for å forpeste spillene med såkalt kopibeskyttelse, også kjent som trojanske hester.

Skrevet

Det er ikke tvil om at enkelte programmer har en uendelig rekke med funskjoner som folk flest klarer seg helt fint uten.

Mindre programmer er også lettere å lære seg å bruke.

Selv har jeg jobbet mye i en eldre versjon av Paint Shop Pro, som både er svært enkel å jobbe i, som har de viktigste funskjonene, og som er veldig enkel å lære seg å bruke.

I dag finnes det langt mer avansert utgaver av dette programmet, og her er en med fotoredigering i fokus;

http://www.akam.no/artikler/paint_shop_pro_photo_x2/47954

Skrevet

Disse programmene er helt klart ment for - eller egner seg svært godt for - profesjonelle, derfor de høye prisene. De aller fleste (sikker mange proffer også) har bare behov for en brøkdel av funksjonene, og klarer seg nok godt med enklere programmer. Heldigvis har det kommet endel slike mindre programmer fra andre utviklere som egner seg for mer teknisk "begrenset" bruk (tenker på at man ønsker å bruke én eller noen få teknikker og ikke trenger alle mulighetene som ligger latent i AE osv). Er du student har du forøvrig mulighet for å kjøpe pakka langt billigere enn til fullpris *minte meg selv på noe der*

Skrevet
Disse programmene er helt klart ment for - eller egner seg svært godt for - profesjonelle, derfor de høye prisene. De aller fleste (sikker mange proffer også) har bare behov for en brøkdel av funksjonene, og klarer seg nok godt med enklere programmer. Heldigvis har det kommet endel slike mindre programmer fra andre utviklere som egner seg for mer teknisk "begrenset" bruk (tenker på at man ønsker å bruke én eller noen få teknikker og ikke trenger alle mulighetene som ligger latent i AE osv). Er du student har du forøvrig mulighet for å kjøpe pakka langt billigere enn til fullpris *minte meg selv på noe der*

Syntes før det var gøy å leke i photoshop, men som noen nevner over.. jeg brukte bare en brøkdel av funksjonene. Nå bruker jeg paint.net (et gratis, lite program) som dekker mine behov for bilderedigering.

Skrevet
Syntes før det var gøy å leke i photoshop, men som noen nevner over.. jeg brukte bare en brøkdel av funksjonene. Nå bruker jeg paint.net (et gratis, lite program) som dekker mine behov for bilderedigering.

Paint.net er et glimrende program, men kan ikke sammenlignes med Photoshop.

Det finnes en variant av Photoshop som heter Photoshop Elements, og er beregnet for hobbybrukere. Den inneholder alle funsjonene jeg har hatt bruk for, og har enklere brukergrensesnitt enn ordentlig Photoshop. Man kan laste ned en gratis prøve av nye versjon 8 på adobe sin hjemmeside.

Skrevet
Paint.net er et glimrende program, men kan ikke sammenlignes med Photoshop.

Det finnes en variant av Photoshop som heter Photoshop Elements, og er beregnet for hobbybrukere. Den inneholder alle funsjonene jeg har hatt bruk for, og har enklere brukergrensesnitt enn ordentlig Photoshop. Man kan laste ned en gratis prøve av nye versjon 8 på adobe sin hjemmeside.

Er nok helt riktig som du sier, men programmet dekker, som jeg skrev, mine behov (hvilket er enkel fotobehandling, klipping, montasje og endring av størrelse)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...