Gjest J23 Skrevet 23. desember 2009 #1 Skrevet 23. desember 2009 En ny bukse, en ny leppestift, en ny hårfrisyre, en ny stil.. Vips, ALLE vil ha! Jeg har aldri forstått dette med mote, og slavisk følge. Husker når det var in med støvlettene utpå buksa, svart vest på hvit skjorte, og oppsatt hår. Størsteparten av kvinnene på arbeidsplassen min så slik ut i flere uker. Ingen av dem la merke til det selv, så det ut som. Det syns jeg var utrolig rart. Her gikk de avgårde som i en arbeidsuniform, og tenkte ikke noe mer over det. Jeg gjør aldri slike ting, jeg har min egen innebygde stil som jeg endrer moderat året rundt med fint tilbehør, og farger. Ellers går jeg stort sett for det samme, og har fått mye komplemang for det. Kan likevel ikke slutte å undre meg hver gang jeg ser en flokk med liktkledde sauer på gata, så rart de ikke ser dette selv. NÅR skal folk slutte å drømme om å se ut som noen andre, og være seg selv? Moteslaver, skaff dere en egen identitet.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2009 #2 Skrevet 23. desember 2009 Du ser sikkert ganske ordinær ut du også, med din egne stil.
Shinana Skrevet 23. desember 2009 #3 Skrevet 23. desember 2009 En ny bukse, en ny leppestift, en ny hårfrisyre, en ny stil.. Vips, ALLE vil ha! Jeg har aldri forstått dette med mote, og slavisk følge. Husker når det var in med støvlettene utpå buksa, svart vest på hvit skjorte, og oppsatt hår. Størsteparten av kvinnene på arbeidsplassen min så slik ut i flere uker. Ingen av dem la merke til det selv, så det ut som. Det syns jeg var utrolig rart. Her gikk de avgårde som i en arbeidsuniform, og tenkte ikke noe mer over det. Jeg gjør aldri slike ting, jeg har min egen innebygde stil som jeg endrer moderat året rundt med fint tilbehør, og farger. Ellers går jeg stort sett for det samme, og har fått mye komplemang for det. Kan likevel ikke slutte å undre meg hver gang jeg ser en flokk med liktkledde sauer på gata, så rart de ikke ser dette selv. NÅR skal folk slutte å drømme om å se ut som noen andre, og være seg selv? Moteslaver, skaff dere en egen identitet. Eller; Hvorfor ikke slutte å bry seg så masse om hva andre gjør? Kan jo hende at alle de i den flokken du nevner synes at nettopp det de kler seg i er fint. I det minste så kan ikke du eller noen annen påstå at det ikke er slik. Jeg kommer aldri til å skjønne hvordan det er mulig å ergre seg over hva andre går kledd i. Hvilken grunn folk måtte ha til å kle seg i det de gjør skiller ikke meg. Synes de det er ok så ER det ok.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2009 #4 Skrevet 23. desember 2009 Haha, når ALLE ser like ut er det vanskelig å overse!
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2009 #5 Skrevet 23. desember 2009 En ny bukse, en ny leppestift, en ny hårfrisyre, en ny stil.. Vips, ALLE vil ha! Jeg har aldri forstått dette med mote, og slavisk følge. Husker når det var in med støvlettene utpå buksa, svart vest på hvit skjorte, og oppsatt hår. Størsteparten av kvinnene på arbeidsplassen min så slik ut i flere uker. Ingen av dem la merke til det selv, så det ut som. Det syns jeg var utrolig rart. Her gikk de avgårde som i en arbeidsuniform, og tenkte ikke noe mer over det. Jeg gjør aldri slike ting, jeg har min egen innebygde stil som jeg endrer moderat året rundt med fint tilbehør, og farger. Ellers går jeg stort sett for det samme, og har fått mye komplemang for det. Kan likevel ikke slutte å undre meg hver gang jeg ser en flokk med liktkledde sauer på gata, så rart de ikke ser dette selv. NÅR skal folk slutte å drømme om å se ut som noen andre, og være seg selv? Moteslaver, skaff dere en egen identitet. Det er jo lettere å bli "akseptert" om en kler og oppfører seg som andre, så det er ikke så rart at mange "følger flokken". Vi er tross alt flokkdyr! Det er uansett ikke noe poeng å ergre seg over det; det har alltid vært slik og vil alltid komme til å være slik!
Snop Skrevet 23. desember 2009 #6 Skrevet 23. desember 2009 Du ser sikkert ganske ordinær ut du også, med din egne stil. Tenkte akkurat det samme jeg også. TS, du ser sikkert lik ut som alle de andre som ikke følger moten, så kanskje de som følger moten rett og slett driter like mye som deg i at de ser lik ut alle andre? For å sette ting veldig på spissen, kan jeg dele folk i 3 grupper (det er jo egentlig enda flere, men disse er de jeg ser mest av): - Fashionistaer og folk som følger motebildet, og er like de andre som følger det samme motebildet - De som prøver å skille seg ut og er klin like de andre som prøver å skille seg ut - De som faktisk ikke bryr seg, og likner alle de andre som ikke bryr seg Tier på at du tilhører en av disse gruppene og dermed ikke ser hakket mer unik ut enn de du kritiserer.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2009 #7 Skrevet 23. desember 2009 Tenkte akkurat det samme jeg også. TS, du ser sikkert lik ut som alle de andre som ikke følger moten, så kanskje de som følger moten rett og slett driter like mye som deg i at de ser lik ut alle andre? For å sette ting veldig på spissen, kan jeg dele folk i 3 grupper (det er jo egentlig enda flere, men disse er de jeg ser mest av): - Fashionistaer og folk som følger motebildet, og er like de andre som følger det samme motebildet - De som prøver å skille seg ut og er klin like de andre som prøver å skille seg ut - De som faktisk ikke bryr seg, og likner alle de andre som ikke bryr seg Tier på at du tilhører en av disse gruppene og dermed ikke ser hakket mer unik ut enn de du kritiserer. Det veit jo ikke du en dritt om. At det flyr masse blondiser rundt med brunkrem på lepper, øynebryn og hele trynet, med edderkopp vipper, trange hvite topper, tupert hår og tights bukser vet jo alle da.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2009 #8 Skrevet 23. desember 2009 Jeg tror dette bunner i en usikkerhet hos dem som hele tiden følger andre i hvordan de skal kle seg og te seg. Jeg var veldig usikker på meg selv som tenåring og gikk på en skole med mange som fulgte motene ettersom de svingte. De hadde også råd til å bruke og kaste som de ville, det hadde ikke jeg. Men jeg fant ut at det var lurt å legge merke til hva den mest populære jenta på skolen gikk med og følge henne, for hun var alltid tidlig ute med nye trender og de andre jentene fulgte som regel etter. Da var buksa plutselig kul i to år etterpå... Nå vet jeg hva jeg kler og ikke kler og kler meg etter det. Men jeg venner meg også til nye moter etterhvert, hvis ikke vil jeg jo etterhvert bli en av dem som kler seg "som på 2000-tallet" i 2020 og det vil jeg ikke. Jeg synes ikke noe om stilen til dem som tviholder på '80- og 90-tallet med lyseblå, smale, korte jeans og minisekk og permanent... Så alt med måte, og kle deg som du selv ønsker og føler deg komfortabel med.
Snop Skrevet 23. desember 2009 #9 Skrevet 23. desember 2009 Det veit jo ikke du en dritt om. At det flyr masse blondiser rundt med brunkrem på lepper, øynebryn og hele trynet, med edderkopp vipper, trange hvite topper, tupert hår og tights bukser vet jo alle da. Regner med du er ts? I så fall, nei, jeg aner ikke en dritt om nøyaktig hvilke plagg du kler deg i, men det er like mye fakta at slike som enten ikke bryr seg eller virkelig bryr seg er like lite unike utseendemessig som disse blondinene du snakker om. De eneste som faktisk ER unike utseendemessig må vel være sånn som feks ei gammel dame her i byen med lilla sjørøverhatt og ellers kostymelignende klær. Jeg har aldri sett noen som henne i hvert fall Så det er ikke for å være frekk at jeg sier at du ikke er unik, det som derimot er frekt er dersom du bitcher om hvor like alle andre er når du etter all sannsynlighet blender inn i mengden slik som resten av oss.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2009 #10 Skrevet 23. desember 2009 Jeg tror kanskje heller ikke trådstarter er så unik. Jeg er også et eksempel på en som ikke følger siste mote noe særlig - jeg bruker mye second hand, naturmateraler osv, men jeg ser jo at i endel miljøer er en klesstil som likner på min veldig utbredt. Der jeg studerer nå skiller jeg meg f eks ikke ut i det hele tatt. Så jeg er jo slett ikke original. Det viktigste er vel at man kler seg i noe man føler seg vel i og evt noe som er flatterende (jeg kunne feks aldri gått med høyhalset lammeullsgenser og perleøredobber) utfra hva en har fått tildelt fra naturens side.Noen føler seg sikkert mest vel i det som er siste mote, andre føler seg vel i gotherklær eller Natur og Ungdom-uniform...
Gjest Coarvi Skrevet 23. desember 2009 #11 Skrevet 23. desember 2009 Ja, jeg ser at jeg ikke skiller meg ut, og det gjør meg ingenting. Med så mange som prøver å skille seg ut i dag er det jo nesten umulig å faktisk skille seg ut. Det er SVÆRT få som skiller seg ut i dag. Gotere, rockere, svartmetallere, fairtrade-tilhengere, vi ligner alle noen uansett. Noen klarer jo så klart å skille seg ut, og det er flott. Men jeg har rett og slett ikke interesse, tid eller råd til å prøve å skille meg ut. Så lenge jeg føler meg fin gir jeg nå beng i hva andre måtte mene. Jeg foretrekker å skille meg ut med personlighet jeg, og ikke med klær...
Gjest Bond Skrevet 23. desember 2009 #12 Skrevet 23. desember 2009 (endret) Å bygge sin identitet via klær og en evig ønske å være original og annerledes er noe mange blir ferdig med etter tenårene. Da blir det plutselig ikke så viktig lenger å være så fryktelig original og det blir mer viktig å bare føle seg bra i klærne man bruker. Jeg synes heller ikke at det finnes så fryktelig mange originale mennesker nå om dagen. Motebildet er såpass bredt også, noe som gjør at det finnes litt av hvert. Jada, det finnes ungpiker med brunkrem, men det finnes da i hvert fall veldig mange andre 'uniformer' også (retro, goth, metal, hiphop, rocka, osv), og den ene er ikke nødvendigvis bedre enn den andre. Man kan være opprørsk med brunkrem og man kan være fryktelig lite opprørsk med de siste underground trendene - alt er jo avhengig av konteksten og hvem er den man er forventet å 'følge'. Man kan være opprørsk med brunkrem hos hippyforeldre og man kan være opprørsk med hippy-klær hos yuppie-foreldre. Tja - jeg hadde også perioder der jeg ville være så fryktelig annerledes. Kjøpte en del fra second hand og sydde resten selv, hadde fargerikt hår og var så tøff så tøff.. Men da ble plutselig puberteten ferdig Sier ikke at voksne ikke kan eller burde kle seg annerledes, alle finner jo noe de føler seg komfortable med, men tenker at voksne mennesker har ikke så mye meninger om hva alle andre kler seg i. Jada, mange unge jenter løper rundt med brunkrem og tighs - so what? Hvorfor skulle jeg bry meg om dette? Endret 23. desember 2009 av Bond
aline Skrevet 23. desember 2009 #13 Skrevet 23. desember 2009 Hvorfor skal man på død og liv skille seg ut fra alle andre med klesstilen da? jeg er ikke fanatisk opptatt av mote, men lar meg helt klart påvirke av hva som kommer i butikkene. Siden jeg stort sett kjøper klærne mine i butikker som selger mer en en av hver, så sier deg seg ganske selv også, at jeg ikke går rundt og er 100% unik i klærne mine, til tross for at jeg selv føler jeg setter sammen klær og finner ting som føles "meg" til tross for at det altså er kjøpt i en helt vanlig butikk som selger flere av hvert plagg og som tar inn ting som er "på mote". Det jeg finner viktig er at man har en klesstil man liker, om det betyr at man liker det samme som tre andre venninder, so be it! Om det betyr at man ser noe nytt og begynner å like det også, so be it. Ikke alle er opptatt av å skille seg ut fra alle rundt seg, men enten vanker i ett miljø der man liker mye av det samme, eller man rett og slett trives med å skli litt inn i mengden, være en av gjengen. Hvorfor er det latterlig? Hvorfor skal de ENDRE hva de liker, fordi DU synes det er tåpelig å ikke være som deg? For i mine ører er det det du mener, at du er så unik og synes alle andre burde være det også. Du synes de er tåpelige de som ikke er like spesielle som deg, like "seg selv". Men de ER vel kanskje seg selv, de er bare ikke deg.
Tabris Skrevet 23. desember 2009 #14 Skrevet 23. desember 2009 For meg er det ikke om å gjøre å skille meg ut eller å være unik i den forstand. Jeg har også "min egen stil" som faktisk er svært nøytral og som selvsagt også er påvirket av mine omgivelser. Jeg lever da ikke i et vakuum. Men jeg kan oppriktig si at jeg ikke følger moten fordi jeg rett og slett ikke aner hva som er mote. Når noen sier "Åh, den hårfrisyren/hårfargen/klesplagget/skjørtelengden/ er jo så "in" nå!" så forstår jeg ikke hva de snakker om. Jeg får ikke slikt med meg fordi det er meg revnende likegyldig. Det er sånn sett ikke noe "galt" i å være interessert i mote. Det jeg reagerer mer på er de som gikk med pastellfargede klær og høyt hår på 80-tallet, men som nå må fortelle hvor stygt det er. Som følger ethvert motebilde, for så å forkaste det de selv gikk med for et år siden som "forferdelig stygt" fordi det ikke er "in" lengre. Ikke bare vitner det om lite selvbevissthet omkring hvilken smak man faktisk har, men det vitner også om et forferdelig overforbruk av klær, når man kjøper et limegrønt, stort belte fordi det er super-in akkurat nå, men man kan ikke gå med det mer enn tre måneder fordi da er det jo "helt ut" - også blir det kastet. Det virker for meg både som grovt sløseri og mer eller mindre bevisstløshet.
Shinana Skrevet 23. desember 2009 #15 Skrevet 23. desember 2009 Haha, når ALLE ser like ut er det vanskelig å overse! ALLE?? I beste fall en mild overdrivelse! Begynn å telle og sammenlign med totalen. Resultat; et beskjedent innslag!
Kosemose Skrevet 24. desember 2009 #16 Skrevet 24. desember 2009 Det kan tenkes at damene på jobben din har annet å bruke energien sin på enn å pønske ut unike og spesielle outfits som de kan imponere kollegene sine med. Det kan hende deres "klesagenda" er å se nogenlunde oppdatert og velkledd ut samt gli inn i mengden. Ikke alle har et ønske om å kle seg "annerledes" eller "spesielt", ikke alle har interesse for klær og mote, og vi er mange som tenker at det er ok å kle seg nøytralt og så får man heller vise hvem man er på andre måter. Ble litt nysgjerrig på denne unike stilen din da, TS...
Colargol Skrevet 24. desember 2009 #17 Skrevet 24. desember 2009 (endret) Jeg er vokst opp i by og har endt opp med å kle meg litt utenfor "normalen" -dvs. egentlig ikke for jeg har aldri følt meg noe annet enn normal, bare fargerik. Det var først da jeg flyttet lengre på ut på landet enn de byene jeg har bodd i at folk bemerket at jeg så "kulturell ut", "rocka" og "spesiell". Jeg har alltid brukt farger -det hjelper på humøret mitt, har en tendens til å ikke føle meg vel i strømlinjeformede klær eller alt for mye grått/svart/hvitt. Jeg liker ikke pastell, rosa og hvitt -noe fordi jeg ikke synes det er pent, noe fordi jeg ser helt merkelig ut i disse fargene. Poenget mitt er at i en by der man finner tusenvis av mennesker med "alle" stiler så skiller jeg meg ikke ut kontra en bygd der like mange har forskjellige stiler, men med færre mennesker "fordelt" på hver stil. Lenge leve det å føle seg vel med egen stil/kropp sier jeg bare! (Og det skal sies -uansett hva folk kler seg i så er det da vitterlig mer spennende å finne ut av om folk følger saueflokken eller ikke når det gjelder holdninger og egne meninger!) Endret 24. desember 2009 av Colargol
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2009 #18 Skrevet 24. desember 2009 For meg er det ikke om å gjøre å skille meg ut eller å være unik i den forstand. Jeg har også "min egen stil" som faktisk er svært nøytral og som selvsagt også er påvirket av mine omgivelser. Jeg lever da ikke i et vakuum. Men jeg kan oppriktig si at jeg ikke følger moten fordi jeg rett og slett ikke aner hva som er mote. Når noen sier "Åh, den hårfrisyren/hårfargen/klesplagget/skjørtelengden/ er jo så "in" nå!" så forstår jeg ikke hva de snakker om. Jeg får ikke slikt med meg fordi det er meg revnende likegyldig. Det er sånn sett ikke noe "galt" i å være interessert i mote. Det jeg reagerer mer på er de som gikk med pastellfargede klær og høyt hår på 80-tallet, men som nå må fortelle hvor stygt det er. Som følger ethvert motebilde, for så å forkaste det de selv gikk med for et år siden som "forferdelig stygt" fordi det ikke er "in" lengre. Ikke bare vitner det om lite selvbevissthet omkring hvilken smak man faktisk har, men det vitner også om et forferdelig overforbruk av klær, når man kjøper et limegrønt, stort belte fordi det er super-in akkurat nå, men man kan ikke gå med det mer enn tre måneder fordi da er det jo "helt ut" - også blir det kastet. Det virker for meg både som grovt sløseri og mer eller mindre bevisstløshet. Det er da ikke så merkelig at folk liker noe annet i dag en for 20-30 år siden. Verden utvikler seg og motene forandrer seg. Man kan være like selvbevisst selv om man synes noe man brukte på 80 tallet er stygt i dag.
Gjest null mote Skrevet 24. desember 2009 #19 Skrevet 24. desember 2009 Har ikke peiling på mote luffer som regel rundt i ei kick boxer bukse (fordi den er so behaglig) og bruker nu ein Assassins Creed 2 hette genser. Sist person eg la merke til i klesveien, hadde ei watchmen t-skjorte. Liker ikke mote spesielt. Siden jeg opplever at folk forandrer seg med kles stil. Klær ein seg tøft oppfører ein seg tøft. Klær ein seg bitchy, oppfører ein seg bitchy. Klær ein seg sporty oppfører ein seg sporty..men det betyr ikke nødvendigvis at ein er det om ein klær seg slik.... Venninde pynta klar for fest..forandra heilt personlighet når hun vart ferdig pynta og dolla opp. Jeg var mindre vært ein luft for henne pga av at i dag følte hun seg fin og hmm mote riktig kledd kanskje.
Gjest Catwoman Skrevet 25. desember 2009 #20 Skrevet 25. desember 2009 Kan likevel ikke slutte å undre meg hver gang jeg ser en flokk med liktkledde sauer på gata, så rart de ikke ser dette selv. De ser det nok selv - men kanskje de synes det er helt greit? Kanskje de kler seg i det fordi de synes det er fint, og blåser i om alle andre også går i det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå