Lyra Skrevet 22. desember 2009 #1 Skrevet 22. desember 2009 Jeg sitter nå her og leser i noen av de maaaange trådene som dreier seg om vekt her på Kvinneguiden. Det varierer fra mennesker som bare er nødt til fortelle hvor motbydelige de syns feite folk er til mennesker som faktisk forsvarer overvekt. To motpoler og så uendelig mange meninger innimellom. Nå er realiteten den at overvekt og fedme faktisk er et økende problem i mange land, det er et faktum vi ikke kan benekte. Allikevel har vi aldri vært med fokusert på helse og ensunn livsstil enn det vi er nå.Det dukker opp uendelig mange slankekurer, kurs og medikamenter som skal slanke nasjonen. Dette er ovevektige mennesker meget klar over. Vi vet alle at man må innta færre kalorier enn man forbrenner, og at for å gjøre dette må man spise mindre og trene mer. Dere som kritiserer overvektige, har dere tenkt over at de ikke bare er overvektige, de er mennesker også? Hva vet dere om deres livsstil og vaner? Man trengr faktisk ikke sitte bom stille og spise godteri til alle døgnets timer for å bli overvektig. Hvis man kikker i butikkene,hva er billigst og mest lettvint av mat? Jo, ferdigpizza, frossenmat, generelt mat som er ferdiglaget eller halvfabrikert. Dette er også den mest usunne maten. Plusser man dette på en stressende, stillesittende jobb så er det ikke vanskelig å bli overvektig gitt. Men sånn generelt kan jeg egentlig ikke fatte og forstå behovet for å kritisere andre. Ingen skader DEG ved være overvektig, skader de noen er det dem selv, og det har ingeting med noen andre å gjøre. Kan man ikke lære å akseptere andre for det de er,og la dem selv få bestemme over sin egen kropp? Dette var et lite (eller langt) hjertesukk fra meg som blir uendelig provosert av mennesker som tror de vet best og ikke klarer å akseptere andre....
Gjest Bare en gjest Skrevet 22. desember 2009 #2 Skrevet 22. desember 2009 Ja,jeg er enig med deg at det å hetse andre mennesker slik det gjøres i noen av trådene her, det er fullstendig uakseptabelt. Jeg er imidlertid ikke sikker på om overvekt kun skader en selv.. Det går jo ofte ut over familie, og særlig barna som kanskje mister sine foreldre tidligere enn andre barn pga.overvekt. Og så er det jo også slik at overvekt i likhet med andre livsstils-relaterte helseproblemer legger beslag på betydelige ressurser i helsevesenet. Men som sagt: Jeg er forøvrig helt enig med deg. La de overvektige slippe all den ondsinnede kritikken.
Chanel.No5 Skrevet 23. desember 2009 #3 Skrevet 23. desember 2009 Men som sagt: Jeg er forøvrig helt enig med deg. La de overvektige slippe all den ondsinnede kritikken. Enig med dere her, men jeg synes samidig at det gjøres endel hån mot tynne til tider også, jeg synes at det ikke skal være nødvendig med dette uansett størrelse. Det er til syvende og sist det indre som teller
Gjest Bare en gjest Skrevet 24. desember 2009 #4 Skrevet 24. desember 2009 Enig med dere her, men jeg synes samidig at det gjøres endel hån mot tynne til tider også, jeg synes at det ikke skal være nødvendig med dette uansett størrelse. Det er til syvende og sist det indre som teller Signerer
Supramundane Skrevet 26. desember 2009 #5 Skrevet 26. desember 2009 Jeg syns det er nødvendig å stille kritiske spørsmål, men det går en grense mellom kritikk og hets, og den trampes ofte over i sånne debatter. Jeg som overvektig har ingen problemer med å lese at jeg "bare burde skjerpe meg", men den tankegangen blir litt for enkel.
Gjest yara Skrevet 27. desember 2009 #6 Skrevet 27. desember 2009 Ja,jeg er enig med deg at det å hetse andre mennesker slik det gjøres i noen av trådene her, det er fullstendig uakseptabelt. Jeg er imidlertid ikke sikker på om overvekt kun skader en selv.. Det går jo ofte ut over familie, og særlig barna som kanskje mister sine foreldre tidligere enn andre barn pga.overvekt. Og så er det jo også slik at overvekt i likhet med andre livsstils-relaterte helseproblemer legger beslag på betydelige ressurser i helsevesenet. Men som sagt: Jeg er forøvrig helt enig med deg. La de overvektige slippe all den ondsinnede kritikken. Godt mulig jeg og min omgangskrets er svært heldige og uvanlige, men jeg kjenner INGEN barn som har mistet foreldre til overvekt.. røyking (kreft), bilkjøring, alkohol (kreft) og motorsykler (opptil flere, faktisk) derimot. Den eneste jeg kan komme på som kanskje hadde en død som var overvektsrealtert var min 70 år gamle bestefar som fikk magekreft. Som kan skyldes overvekt (han var overvektig), men som også mange ikke-overvektige rammes av. Folk må slutte å tro at overvektig=usunn, for det stemmer ikke nødvendigvis. De mest usunne personene jeg kjenner er normalvektige.
Chanel.No5 Skrevet 27. desember 2009 #7 Skrevet 27. desember 2009 Folk må slutte å tro at overvektig=usunn, for det stemmer ikke nødvendigvis. De mest usunne personene jeg kjenner er normalvektige. Samme her, de trenger ikke "passe på" hva de spiser og aktivitetsnivået like mye som overvektige og dette resulterer ofte at helsen kommer i annen rekke..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå