Gå til innhold

Julen..

Gjest Julemor

Anbefalte innlegg

Joda, jeg liker julen. Det er en fin tid, vi trenger en fest i mørket, vi trenger å komme sammen, ha litt fri. Jeg liker gaver, jeg liker god mat og jeg liker tradisjonene.

Jeg har en stort sett vennligsinnet familie. (men noe er det jo alltid, uten at det overskygger)

Hva er det da som gjør at jeg hvert eneste år på denne tiden får en litt .. "tom" følelse? Det er noe med kjøpingen, hamstringen nærmest, som gir meg en litt vond smak. Eller i hvert fall en litt besk bi-smak. Det blir så voldsomt, så mye jag, så innmari mange som sier at julen er stress, at de gleder seg til det er over, at det er vanskelig å finne på gaver fordi "alle har alt". Jeg syntes det er kjipt når svigermor høylydt klager over alt stresset hun har vært usatt for når hun har kjøpt julegaver. Jeg har mest lyst til å si at hun jo ikke trenger kjøpe noe hvis det bare er pes for henne.. Eller at hun jo ikke trenger å invitere oss til middag 1. juledag dersom det er et voldsomt arbeid på forhånd...Hvor velkommen føler man seg egentlig da?

Jeg er jo der selv også, jeg skal ikke hevde at jeg er et sekund bedre enn noen andre altså. Hver for seg er sikker ikke folk så ille heller, men når man samlet sett observerer litt på et handlesenter i desember er jo man vitne til den rene galskap! Så kommer julaften og jeg åpner gaver. De flest heldigvis gode gaver. Ikke nødvendigvis dyre, men kjøpt med omtanke. Giver vet hvem jeg er og har giddet å tenke på hvem jeg er når gaven kjøpes - da blir jeg glad. Men når jeg pakker opp gaver, ofte dyre gaver, som er helt bortevekk fra hva det burde være mulig å tro at skulle passe til meg - hva er da vitsen? Altså når f.eks en venninne gir meg et rosemalt fat? Jeg mener ikke å være utakknemlig altså, men hvorfor gi bare for å gi? Det kan jo ikke være noen glede i å gi slike gaver heller, og det er egentlig da det hele blir litt trist.

Er det flere som kjenner litt på denne følelsen nå når den store dagen nærmer seg, men som egentlig liker julen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tjohei! Jeg, 23 år gammel kjenner meg veldig godt igjen i det du beskriver. Jul var gøy på den tida jeg ønsket meg en batmobil og faktisk fikk en, men de senere åra har det blitt ei tid fylt av tomhet og jeg blir stadig mer og mer deppa av det å få presanger.

Ikke minst irriterer kjøpehysteriet meg. Folk går på allverdens gavebutikker og kjøper noe drit å gi bort, går bort til pakkedisken fordi de gidder ikke engang ta seg tid til å pakke inn ting selv?! Alt handler om å gi for å gi. Litt av en omtanke, gitt. "Her er noe ræl jeg fant i butikken. Håper du er fornøyd.".

I fjor tilbrakte jeg jula hjemme i Bergen hvor jeg studerer (opprinnelig østlandsgutt) og det var den mest innholdsrike jula på leeenge. Jeg jobber i hjemmesykepleien og jobba ekstra mye den jula. Det gjorde inntrykk å komme inn til folk som satt helt alene på julaften, som verken hadde energi eller engang familie til å pynte eller gjøre noe spesielt. Kjekt at vi hadde ekstra god tid den kvelden og kunne ta oss tid til å prate lenge med de, men ekstra, ekstra kjipt å måtte gå ut døra den kvelden.. Unner alle å se det jeg så den kvelden, så begynner folk kanskje å bruke huet/hjertet litt, selv i disse juletider.

I år bestemte jeg meg omsider om å dra og besøke familie på østlandet i jula, hadde lett klart ei jul i Bergen, men får litt dårlig samvittighet ovenfor familie. Ikke minst har jeg gjort en liten innsats med julegaver :) Til foreldre har jeg malt kopper hvor det står mamma og pappa, samt litt som beskriver de. På pappa sin har jeg forsøkt å male SIF-logoen, samt at jeg har tegna på et hjerte med the beatles, pluss noen andre ting. Muttern får et par blomster på koppen sin. Kjempegøy å male! Oppå det hele får de et diplom hver på at de har et snilt barn. Besteforeldre får et par hvite porselensskåler som jeg også skal male, men jeg tar det ikke mer fancy enn "Mormor og morfars hjemmelagde kaker" elno samt noen fine tegninger :)

Selv har jeg ønsket meg geiter i år :) Ser ut til at det har blitt tatt godt imot, alle vet hva de skal kjøpe, koster praktisk talt ingenting og det gjør meg glad :)

Endret av M-Man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...