Gå til innhold

miljøtips utenom det vanlige!

Gjest mymlen

Anbefalte innlegg

kollektivtrafikk, strømsparing osv.sov.

er ikke det miljøtips vi har hørt hundre ganger før? jeg selv følger disse til punkt og prikke, og lurte på om dere hadde noen miljøtips utenom det vanlige..

har blandt annet hørt om å ha knuste eggeskall i hagen for å unngå småkryp. flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes oppskrifter på nett for å lage egne vaskemidler, f.eks. (Det sparer man også veldig mye penger på)

http://www.wikihow.com/Make-Your-Own-Laundry-Detergent

Eller du kan lage forskjellige ting ut av plastposer:

http://blog.craftzine.com/archive/2007/08/...bag_crafts.html

Du kan også dyrke noen av dine egne grønnsaker og urter, det blir ikke mer kortreist enn det.

http://www.viivilla.no/hvordan-dyrke-i-pot...y=&std=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Eddik istedet for skyllemiddel

- Tetreolje til desinfisering av overflater, noen dråper på kluten

- Sette maten i kald ovn, og koke egg, pasta og poteter fra kaldt vann - sparer endel minutter strøm på koking, kanskje 10 min på steking

- Spise skallet på poteter og gulrøtter (ikke kaste unødig matavfall)

- Ha kokt vann på termos i stedet for å koke opp det samme vannet hele tiden (typisk i vannkokeren på jobben)

- Bruke samme serviset flere ganger (frokosttallerkner, vannglass, tekopper)

- Ikke bruke så mye stearinlys, som visstnok avgir endel gasser som ikke er bra for inneklimaet.

- Ikke bruke fjernkontrollen - som også skal avgi gasser under bruk i følge naturvernforbundet.

- Og aktuelt i disse tider (som en påminnelse til neste år): Lage julegaver selv, fortrinnsvis av naturmateriale eller resirkulert materiale.

Forøvrig; tenke mest mulig gjennom hva man bruker og hvor mye man bruker. Jeg vasker f.eks. håret hver 4.-5. dag, og trenger ikke kjøpe sjampo så ofte. Sparer både emballasje og utslipp av sjampo i naturen. =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst, bruk organisk såpe/rengjøringsmiddel som skåner miljøet, evnt unngå bruk av såpe så langt det lar seg gjøre. Bruk kollektivt, evnt reduser bilbruken med å f.eks gjøre storinnkjøp 1 gang i uken, fremfor å bruke bilen hver dag til mange småinnkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst, bruk organisk såpe/rengjøringsmiddel som skåner miljøet, evnt unngå bruk av såpe så langt det lar seg gjøre. Bruk kollektivt, evnt reduser bilbruken med å f.eks gjøre storinnkjøp 1 gang i uken, fremfor å bruke bilen hver dag til mange småinnkjøp.

kanskje ikke miljøtips utenom det vanlige? gjør alt dette her fra før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flytt til leilighet i Oslo. Kjøp utenlandsk mat (energi til transport oppveies tifold av mer effektiv produksjon i varmere land).

okei? :fnise:

du har ikke så god greie på miljø om du mener at man skal kjøpe mat fra utlandet. mye bedre å kjøpe lokallaget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reduser kjøttforbruket :nigo:

(Kjøttindustrien bidrar mer til klimagassutslipp enn det transportsektoren gjør.)

Godt å høre at jeg hjelper til der! ;)

Men om man setter maten i kald ovn, tar det ikke nesten like lang tid å steke noe fordiom da? :vetikke:

Siden vi har induksjonskomfyr koker vannet veldig raskt, så vi putter alltid maten i kaldt vann. Men er induksjon bedre eller verre for miljøet? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har ikke så god greie på miljø om du mener at man skal kjøpe mat fra utlandet. mye bedre å kjøpe lokallaget...

Det er faktisk mye mat som er mye bedre å kjøpe fra utlandet. Miljøkostnader ved transport er mindre enn miljøkostnader ved oppvarming av drivhus ++. F.eks kan du gjerne kjøpe marrokanske tomater :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mye mat som er mye bedre å kjøpe fra utlandet. Miljøkostnader ved transport er mindre enn miljøkostnader ved oppvarming av drivhus ++. F.eks kan du gjerne kjøpe marrokanske tomater :jepp:

Er det ikke bedre å ha egne tomatplanter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unngå tungmetaller og giftstoffer. Og slutt å tro på klimagass-fanatikerne :roll:

Jeg skulle gjerne unngå tungmetaller og giftstoffer. Hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les denne her, lille venn:

http://www.ungevenstre.no/arkiv/artikler/k...t-er-best-eller

Sannheten er ekkel, ikke sant? Hvordan skal du nå få kred blant venninnene dine når du serverer norsk kjøtt og grønnsaker?

Kortreist-mat-svindelen er et skalkeskjul for proteksjonisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at jeg hjelper til der! ;)

Men om man setter maten i kald ovn, tar det ikke nesten like lang tid å steke noe fordiom da? :vetikke:

Jeg opplever at det går litt raskere, sparer kanskje 5-10 min. Mange som dessuten ikke står vakt og putter inn ting akkurat idet ovnen er varm nok, så det kan være mer å hente. Dessuten kan man slå av ovnen like før det er ferdig og la det stå på ettervarmen, som holder en god stund. Jeg baker imidlertid ikke i kald ovn, det er ofte litt sårbart, selvom ettervarme-strategien kan være ok på gjærbakst.

Neste tips: For dere som ikke har plastsortering, men har glass- og metallcontainer i nærheten med egen dunk til "korker, lokk og plastposer", så kan man faktisk sortere plasten sin der.

En annen ting er å ikke bruke en ny pose rundt matpakka hver gang, men heller spare den fra butikken som du kjøpte tomater i. Jeg bruker disse posene i stedet for sånne ruller med pose, trenger aldri å kjøpe! De kan selvfølgelig også skylles lett og brukes flere ganger. Imidlertid er det viktig at de renses godt mellom hver gang du har lagret brød i poser - det utvikles visstnok muggkultur veldig lett hvis du bare gjenbruker brødposen til neste brød - pga at muggen allerede befinner seg i brødsmulene fra det forrige. Slik mugg er ikke bra for mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest mymlen
Les denne her, lille venn:

http://www.ungevenstre.no/arkiv/artikler/k...t-er-best-eller

Sannheten er ekkel, ikke sant? Hvordan skal du nå få kred blant venninnene dine når du serverer norsk kjøtt og grønnsaker?

Kortreist-mat-svindelen er et skalkeskjul for proteksjonisme.

jeg spiser lite kjøtt og har mye frukt og grønt hjemme. det er mye mer miljøvennelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ha din egen varmkompost for kompostering av organisk avfall. Gir næring til alt i hagen, og på den måten slipper du å gjødsle med kunstgjødsel og renholdsverket slipper å hente/brenne/deponere avfallet ditt.

Dyrk så mye som mulig av grønnsaker og frukt selv. Har du bare en balkong kan du ihvertfall dyrke urtene selv. Spis mindre storfekjøtt. Spis økologisk mat og frilandsmat, det sparer miljøet for sprøyting, kunstgjødsling og antibiotiabruk og smaker mye bedre.

Vedlikehold alle tingene dine godt, slik at du slipper å kjøpe nytt før det er absolutt nødvendig. Lær deg å sy i knapper som faller ut, skifte glidelåser og stoppe strømper. Få reparert hvite- og brunevarer som går i stykker i stedet for å dumpe og kjøpe nytt. Slip kniver og sakser i stedet for å kjøpe nytt. Strikk og hekle selv. Sy om gamle tekstiler til nye. Ikke kjøp billig når du først skal kjøpe noe nytt: kjøp den beste kvaliteten du har råd til, så varer det lenge.

Isoler boligen din godt, slik at du ikke "fyrer for kråka". Fyr med biobrensel i stedet for fossilt brensel eller strøm (jo mere miljøvennlig strøm vi kan eksportere, jo mindre kullkraftstrøm og gasskraftstrøm må det produseres på kontinentet). Og tål romtemperatur på 19 grader, det er ikke nødvendig å ha 22 plussgrader for ikke å fryse. Hvis det er gulvkaldt der du bor: bruk sokker og tøfler. Og ta på en (hjemmestrikket/hjemmeheklet?) jakke. Skift til LED-pærer i alle lamper som kan bruke LED, og til sparepærer i alt annet. Litt investering, men bruker mye mindre strøm. Glødetrådpærer er unødvendig.

Ha mobiltelefonen din leeenge. Minst 4-5 år. Mobiltelefoner er miljøbomber, og vi forbruker dem i hurtigtogfart i Norge.... Bruk også PC'en i mange flere år enn hva som er vanlig, det er utrolig masse miljøgifter i den også. Kjøp minst mulig av andre elektroniske duppeditter - det er ikke nødvendig å ha mange mp3-spillere og digitalkameraer pr person....

Og selvfølgelig: reis kollektivt, sykle eller gå når du skal noe sted. Eller kjør el-bil (hvis du har råd til å kjøpe en.....).

Men - det er ikke lett......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...